Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 07-Δεκ-2022 19:00

    Οι ανακατατάξεις που φέρνει το ρωσικό εμπάργκο

    Οι ανακατατάξεις που φέρνει το ρωσικό εμπάργκο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Βαμβακά
     
    Ως κύρια αγορά του ρωσικού πετρελαίου αναδεικνύεται η Ασία τις πρώτες μέρες της επιβολής του πλαφόν, ενώ παρατηρείται πολύ μεγάλη αύξηση της κίνησης των δεξαμενοπλοίων στα στενά των Δαρδανελίων. 

    Η Ρωσία έχει στρέψει τις πωλήσεις αργού της ανατολικά προς την Ασία σε σχέση με την παραδοσιακή αγορά της Ευρώπης, ενώ έχει ενδιαφέρον το επόμενο διάστημα να γίνουν γνωστές και οι ποσότητες πετρελαίου που μεταφέρθηκαν στις ασιατικές χώρες αυτές τις ημέρες.

    Σύμφωνα με στοιχεία της ναυτιλιακής πλατφόρμας Sea, 148 δεξαμενόπλοια έχουν προορισμό λιμάνια της Ρωσίας τις επόμενες δύο εβδομάδες. Τα 83 είναι άνευ φορτίου, τα 30 είναι φορτωμένα και τα υπόλοιπα είναι μερικώς φορτωμένα.

    "Τον Νοέμβριο είναι πιθανό να σημειώθηκε ρεκόρ στις εισαγωγές αργού πετρελαίου στην Κίνα, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης προέρχεται από τα διυλιστήρια που εξασφάλισαν επαρκή αποθέματα πριν από τις διαταραχές στις ρωσικές αποστολές. Σύμφωνα με την Refinitiv Oil Research, τον Νοέμβριο εκφορτώθηκαν 119,12, εκατομμύρια τόνοι αργού, που αντιστοιχούν σε 29,1 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα. Με τα κέρδη να καθοδηγούνται από την Κίνα, την Ινδία και τη Νότια Κορέα, ο όγκος αυτός ήταν σημαντικά υψηλότερος από τα 25,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Οκτώβριο και τα 26,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο. Η Κίνα και η Ινδία είναι οι τρίτοι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αργού πετρελαίου στον κόσμο και είναι πιθανό να δυσκολευτούν να εισάγουν τόσο αργό όσο τους τελευταίους μήνες, λόγω των ναυτιλιακών ικανοτήτων, της χρηματοδότησης και των ασφαλιστικών περιορισμών" αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Χclusiv Shipbrokers. 

    Συμφόρηση στα Δαρδανέλια

    Όπως υποστηρίζουν τα διεθνή μέσα, "τουλάχιστον 20 πετρελαιοφόρα βρίσκονται σε ουρά ανοιχτά της Τουρκίας και αντιμετωπίζουν περισσότερες καθυστερήσεις για να περάσουν από τα λιμάνια της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα". Είναι φορτωμένα επί του παρόντος με αργό πετρέλαιο και περιμένουν αρκετές ημέρες για να διέλθουν από τα στενά των Δαρδανελίων, από τη Μαύρη Θάλασσα. Επί του παρόντος επιπλέουν στα ολοένα και πιο πολυσύχναστα αγκυροβόλια Icdas και Sarkoy της Τουρκίας.

    Για τα πλοία που διέρχονται τα στενά υπάρχει πλέον πρόσθετη γραφειοκρατία από τις λέσχες P&I (ασφαλιστικές ενώσεις) προκειμένου να διέλθουν από το κανάλι λόγω του νέου εμπάργκο. Σύμφωνα με το TankerTrackers.com, 6,5 εκατομμύρια από τα 7 εκατομμύρια βαρέλια που "επιπλέουν" αυτήν τη στιγμή προέρχονται από την κοινοπραξία Caspian Pipeline Consortium, η οποία είναι υπεύθυνη για τη διακίνηση του πετρελαίου της Κασπίας, το οποίο τουλάχιστον κατά 85% αφορά αργό του Καζακστάν και εισάγεται από τις ΗΠΑ ως πετρέλαιο Καζακστάν, "παρόλο που η υπόλοιπη ποσότητα είναι ρωσικής προέλευσης", αναφέρουν.

    Ανησυχώντας για τον αυξανόμενο κίνδυνο περιβαλλοντικής ζημίας από την αυξανόμενη κίνηση γερασμένου στόλου δεξαμενόπλοιων που εγκαταλείπουν τη Ρωσία, η Τουρκία εξέδωσε ειδοποίηση τον περασμένο μήνα που απαιτεί από όλα τα πλοία που διέρχονται ή εισέρχονται στα τουρκικά ύδατα από την 1η Δεκεμβρίου να παρέχουν επιβεβαιωτικές επιστολές από την λέσχη P&I του ιδιοκτήτη τους, που πιστοποιούν ότι το πλοίο θα παραμείνει με ασφαλιστική κάλυψη κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες καθ’ όλη τη διάρκεια της διέλευσης από τα στενά, ή το διάστημα που το πλοίο βρίσκεται στα τουρκικά ύδατα ή και όταν είναι εντός λιμανιού ή τερματικού σταθμού. 

    Ο Διεθνής Όμιλος P&I Clubs δεν έχει αποδεχτεί αυτήν την απαίτηση και ως αποτέλεσμα αυτού του αδιεξόδου, δημιουργούνται ουρές πλοίων στα τουρκικά ύδατα. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι "οι απαιτήσεις της τουρκικής κυβέρνησης υπερβαίνουν κατά πολύ τις γενικές πληροφορίες που περιέχονται σε μια κλασική επιστολή επιβεβαίωσης εισόδου. Απαιτεί από το P&I Club να επιβεβαιώσει ότι η κάλυψη δεν θα επηρεαστεί σε καμία περίπτωση, συμπεριλαμβανομένης της παραβίασης των κυρώσεων εκ μέρους του ασφαλισμένου, είτε εν γνώσει του και εκούσια είτε εν αγνοία του και ακούσια. Η έκδοση επιβεβαιωτικής επιστολής υπό αυτές τις συνθήκες θα εκθέσει τη Λέσχη σε παραβίαση κυρώσεων βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ και ως εκ τούτου τα P&I Clubs δεν μπορούν να συμμορφωθούν με το αίτημα της Τουρκικής Αρχής". 

    Τώρα, βρίσκονται σε εξέλιξη επείγουσες συζητήσεις μεταξύ της ΕΕ, της Τουρκίας και των ασφαλιστικών εταιρειών για την εύρεση λύσης στο πρόβλημα αυτό που έχει επιπτώσεις στην "ταχύτητα” της ναυτιλίας.

    Η αυξανόμενη συμφόρηση πλοίων στα τουρκικά ύδατα έχει προκαλέσει πολλά ατυχήματα. Δύο πλοία συγκρούστηκαν μεταξύ τους την περασμένη Παρασκευή στο αγκυροβόλιο Ahirkapi στην Κωνσταντινούπολη, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρές ζημιές και στα δύο. Αυτό είναι το έβδομο ατύχημα στο ίδιο αγκυροβόλιο που καταγράφηκε φέτος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ