Σάββατο, 12-Νοε-2022 16:53
Γερμανία: Διάσπαση στην κυβέρνηση για τη μεταπώληση του φυσικού αερίου από επιχειρήσεις που έκαναν χρήση του "φρένου τιμών"

Αρκετά μέλη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για το φυσικό αέριο που συγκάλεσε η ομοσπονδιακή κυβέρνηση προσέφυγαν στην Handelsblatt, προκειμένου να απευθύνουν ένα αίτημα στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση.
Εκείνο που θέλουν είναι να αλλάξουν τη γνώμη του Όλαφ Σολτς (SPD). Ο καγκελάριος είχε δηλώσει πρόσφατα ότι ήθελε να εμποδίσει τις εταιρείες να μεταπωλούν επιδοτούμενο φυσικό αέριο, εάν έκαναν χρήση του φρένου τιμών φυσικού αερίου.
Η Βερόνικα Γκριμ, πρόεδρος της επιτροπής, δηλώνει πως "η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αναλαμβάνει άσκοπα ένα μεγάλο ρίσκο αποκλίνοντας από τη σύσταση".
Και ο Λίον Χιρτ της Σχολής Hertie του Βερολίνου λέει πως "η ενίσχυση της κατανάλωσης φυσικού αερίου μέσω κυβερνητικής παρέμβασης - αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να κάνουμε στην παρούσα κατάσταση". Επειδή η απαγόρευση της μεταπώλησης θα ανάγκαζε τις εταιρείες να καταναλώνουν το αέριο εάν θέλουν να χρησιμοποιήσουν την ενίσχυση, υποστηρίζουν τα μέλη της Επιτροπής. Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας το βλέπουν επίσης έτσι.
Στηρίζουν έτσι τον υπουργό Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι), ο οποίος είχε αντιταχθεί δημοσίως στον Σολτς. Μόλις μία ημέρα αφότου ο Σολτς είχε δηλώσει ότι δεν είχε ιδιαίτερη γνώμη για τη μεταπώληση, ο Χάμπεκ αντέτεινε.
Μόνο αν επιτρεπόταν η μεταπώληση θα μπορούσαν οι εταιρείες να συνεχίσουν να εξοικονομούν αέριο. "Αυτός είναι ο δρόμος που θα ακολουθήσουμε", διαφώνησε ο Χάμπεκ με τον επικεφαλής της κυβέρνησής του.
Λαμβάνει υποστήριξη από το FDP. "Θα ήταν σοβαρό λάθος να απαγορεύσουμε στις εταιρείες να πωλούν το επιδοτούμενο αέριο στην αγορά", δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας Λούκας Κέλερ στην Handelsblatt.
Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει χρόνος για την εσωτερική κυβερνητική διαμάχη. Η νομική βάση για το φρένο στην τιμή του φυσικού αερίου πρόκειται να περάσει από το ομοσπονδιακό υπουργικό συμβούλιο την επόμενη Παρασκευή. Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη ούτε καν σχέδιο νόμου.
Και ο χρόνος πιέζει, ειδικά για τη βιομηχανία. Ήδη από τον Ιανουάριο, θα πληρώνουν μόνο επτά λεπτά ανά κιλοβατώρα για το 70% της κατανάλωσης φυσικού αερίου. Το χρονοδιάγραμμα είναι τόσο σφιχτό που μεσολαβούν μόνο λίγες ημέρες μεταξύ της τελικής απόφασης για το νόμο και της έναρξης του φρένου στην τιμή του φυσικού αερίου. Αυτό φαίνεται σε έγγραφο με τις προγραμματισμένες ημερομηνίες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, το οποίο είναι στη διάθεση της Handelsblatt. Ωστόσο, ορισμένα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα σχετικά με το φρένο της τιμής του φυσικού αερίου για τη βιομηχανία, από όλα τα πράγματα.
Η Καγκελαρία έχει προφανώς διαφορετικές απόψεις για το ζήτημα της μεταπώλησης, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους. Θα βρεθεί λύση, και τα δύο σπίτια είναι πρόθυμα να συζητήσουν. Αλλά δεν είναι ακόμη σαφές πώς θα είναι οι λεπτομέρειες.
Υπάρχουν επίσης αντίπαλοι της μεταπώλησης στην Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων Φυσικού Αερίου, ιδίως οι εκπρόσωποι των συνδικάτων. Προειδοποιούν ότι οι εταιρείες θα βάλουν στην τσέπη τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν, θα αφήσουν τις δραστηριότητές τους αδρανείς και θα διακινδυνεύσουν θέσεις εργασίας. Ο Σολτς υιοθέτησε αυτό το επιχείρημα.
Για να αποφευχθεί αυτό, ωστόσο, η επιτροπή εμπειρογνωμόνων πρότεινε οι εταιρείες να μπορούν να επωφεληθούν από το φρένο της τιμής του φυσικού αερίου μόνο εάν διατηρήσουν την τοποθεσία τους. Ο Χάμπεκ διαφωνεί επίσης με αυτό. Το Γραφείο του Καγκελάριου έχει επίσης έρθει να δει το επιχείρημα.
Θα είναι αρκετή μια συμφωνία τοποθεσίας; Εάν η καγκελαρία δεν εγκαταλείψει εντελώς τη θέση της, θα μπορούσε επίσης να καταλήξει σε συμβιβασμό. Μια επιλογή θα μπορούσε να είναι ότι οι εταιρείες θα πρέπει να πάρουν άδεια για να πουλήσουν. Ή ότι μόνο ένα περιορισμένο μέρος του αερίου μπορεί να μεταπωληθεί.
Μια λύση αυτής της φύσης προβλέπεται επίσης από τον κομματικό συνάδελφο του Σολυς, Ματίας Μιρς. Χρειάζεται ένα "σύστημα που θα ενθαρρύνει τις εταιρείες να εξοικονομούν φυσικό αέριο και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τη διατήρηση των σχετικών παραγωγικών δυνατοτήτων", δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του SPD στην Handelsblatt.
Υπάρχουν και άλλες ανοιχτές πλευρές στο φρένο των τιμών του βιομηχανικού φυσικού αερίου. Προφανώς, δεν υπάρχει τελική συμφωνία στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση σχετικά με το αν θα πρέπει να απαγορευτεί στις εταιρείες να καταβάλλουν μπόνους και μερίσματα εάν κάνουν χρήση του φρένου για την τιμή του φυσικού αερίου.
Επιπλέον, η νομοθεσία της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις δυσκολεύει ιδιαίτερα την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Το Βερολίνο ήλπιζε ότι θα μπορούσε να καταβάλει ένα εφάπαξ ποσό για το φρένο στην οικονομία λόγω της τιμής του φυσικού αερίου. Οι Βρυξέλλες, ωστόσο, δεν συμφώνησαν: Η Επιτροπή της ΕΕ επέκτεινε το νομικό πλαίσιο, αλλά δεν επιτρέπονται κατ' αποκοπήν πληρωμές στην οικονομία.
Ο Κρίστοφ Μπάουερ, ειδικός σε θέματα ενέργειας στο TU Darmstadt, προειδοποιεί: "Εδώ μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις που δεν είναι συμβατές". Αμφιβάλλει ότι τα προβλήματα μπορούν να θεραπευτούν μέχρι τον Ιανουάριο.
Για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, η νομοθεσία της ΕΕ προβλέπει ανώτατο όριο 150 εκατομμυρίων ευρώ - αλλά για όλες τις κρατικές ενισχύσεις, δηλαδή για το φρένο στις τιμές του φυσικού αερίου και το ταυτόχρονα σχεδιαζόμενο φρένο στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας μαζί. Δεν είναι ακόμη σαφές πώς μπορούν να συντονιστούν και οι δύο ενισχύσεις.
Ως εκ τούτου, ο Μπάουερ φοβάται αστερισμούς στους οποίους ο όγκος των επιδοτήσεων θα καταναλώνεται μόνο από το φυσικό αέριο. "Τότε δεν θα υπήρχε περιθώριο για ένα φρένο στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας", λέει ο πρόεδρος της επιτροπής ενέργειας της Ένωσης Χημικών Βιομηχανιών της Γερμανίας (VCI).
Αυτό θα μπορούσε να επιλυθεί εάν οι εταιρείες υπέβαλαν εκ των προτέρων αίτηση για το δικαίωμά τους σε φρένα στις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας. Η νομοθεσία της ΕΕ προβλέπει κάτι τέτοιο. Σύμφωνα με αυτό, η ενεργοβόρος βιομηχανία δικαιούται βοήθεια μόνο εάν τα κέρδη της μειωθούν κατά 40%. Θα πρέπει να το αποδείξουν αυτό.
Αλλά αν το κράτος πρέπει πρώτα να ελέγξει χιλιάδες αιτήσεις, είναι ουτοπικό να ξεκινήσει το φρένο στην τιμή του φυσικού αερίου τον Ιανουάριο. Ως εκ τούτου, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση σχεδιάζει να καταβάλει πρώτα τα χρήματα και να τα ελέγξει στη συνέχεια.
Αυτό είναι επίσης απαραίτητο επειδή, σύμφωνα με τον Μπάουερ, ο ακριβής όγκος των επιδοτήσεων για πολλές εταιρείες μπορεί να προσδιοριστεί μόνο εκ των υστέρων. Αυτό όμως οδηγεί στο επόμενο πρόβλημα. "Υπό ορισμένες συνθήκες, αυτό δημιουργεί υποχρεώσεις αποπληρωμής για τις οποίες οι εταιρείες πρέπει να σχηματίσουν προβλέψεις", εξηγεί ο επιστήμονας.
Τελικά, τα γραφειοκρατικά εμπόδια σε συνδυασμό με την απειλή της αποπληρωμής θα μπορούσαν να κάνουν τις εταιρείες να παραιτηθούν από την ενίσχυση παρά τις υψηλές τιμές του φυσικού αερίου, φοβάται ο Κρίστιαν Ζέιφερτ, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής Ένωσης Βιομηχανικής Ενεργειακής Βιομηχανίας (VIK).
Η VIK εκπροσωπεί περίπου 300 εταιρείες που αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% της βιομηχανικής κατανάλωσης ενέργειας. Εάν οι εταιρείες, συνοψίζει ο Ζέιφερτ, άφηναν τις ενισχύσεις ήσυχες, "δεν θα κέρδιζαν τίποτα.