Κυριακή, 06-Νοε-2022 17:38
Handelsblatt: Πώς το Βερολίνο θέλει να θωρακίσει τις κρίσιμες υποδομές του από τους Κινέζους επενδυτές

Τα σχέδια για την είσοδο Κινέζων επενδυτών σε ευαίσθητους τομείς της γερμανικής οικονομίας έχουν προκαλέσει έκπληξη στη γερμανική κυβέρνηση. Τώρα ο κυβερνητικός συνασπισμός θέλει να αντιδράσει, σύμφωνα με την Handelsblatt.
Το FDP και οι Πράσινοι έχουν καταρτίσει προτάσεις για το πώς θέλουν να περιορίσουν την κινεζική επιρροή. Θέλουν να εισαγάγουν υψηλότερα εμπόδια για τους ξένους επενδυτές που θέλουν να συμμετάσχουν σε εταιρείες σε κρίσιμους τομείς.
Οι Φιλελεύθεροι θέλουν να υιοθετήσουν ένα έγγραφο στρατηγικής για το σκοπό αυτό στο προεδρείο του κόμματος τη Δευτέρα. Το σχέδιο είναι στη διάθεση της Handelsblatt. "Χρειαζόμαστε μια στροφή στην προστασία των κρίσιμων υποδομών της χώρας μας", αναφέρεται. Αυτό περιλαμβάνει επίσης μια νέα στρατηγική για την αντιμετώπιση των επενδύσεων από αυταρχικά κράτη.
Οι εργασίες για μια μεταρρύθμιση βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη στο σπίτι του ομοσπονδιακού υπουργού Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι). "Πρέπει να εξετάσουμε θεμελιωδώς τι είναι η κρίσιμη υποδομή και, κυρίως, ποιοι κανόνες ισχύουν γι' αυτήν", δήλωσε η Φραντσέσκα Μπράντνερ, υφυπουργός Οικονομικών Υποθέσεων, στην Handelsblatt.
Στην πραγματικότητα, η Κίνα έχει αυξήσει σημαντικά τις επενδύσεις της στη Γερμανία. Από το 2007 έως το 2015, το σύνολο των μεγάλων επενδύσεων ανήλθε σε 9,1 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με υπολογισμούς του American Enterprise Institute. Έκτοτε, η αξία αυξήθηκε σε 51,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι επενδυτές, που συχνά ελέγχονται από το καθεστώς του Πεκίνου, προσπαθούν να αγοράσουν βασικούς τομείς της γερμανικής οικονομίας, προειδοποιούν οι μυστικές υπηρεσίες.
Η Ρωσία είχε παρόμοια προσέγγιση, καταλαμβάνοντας, για παράδειγμα, τη μεγαλύτερη εγκατάσταση αποθήκευσης φυσικού αερίου της Γερμανίας στο Ρέχντεν και χρησιμοποιώντας την ως μοχλό πίεσης κατά της Γερμανίας κατά τη διάρκεια της επίθεσης στην Ουκρανία. Στο Βερολίνο, υπάρχει τώρα η ανησυχία ότι η Κίνα θα μπορούσε να ενεργήσει παρόμοια σε περίπτωση εισβολής στην Ταϊβάν - η οποία, ωστόσο, θα είχε πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις λόγω της οικονομικής της ισχύος.
Η δημόσια συζήτηση κυριαρχείται από το θέμα αυτό μετά τη διαμάχη της γερμανικής κυβέρνησης για την είσοδο της κινεζικής κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας Cosco στον μικρότερο τερματικό σταθμό του λιμανιού του Αμβούργου. Οι Πράσινοι και το FDP ήταν αντίθετοι, αλλά ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD) το επέτρεψε. Οι εταίροι συνασπισμού του επικεφαλής της κυβέρνησης, ο οποίος πραγματοποίησε την Παρασκευή κρατική επίσκεψη στο Πεκίνο, θέλουν να αποτρέψουν τέτοια περιστατικά στο μέλλον.
Ο προκάτοχος του Χάμπεκ, Πέτερ Αλτμάιερ (CDU), είχε ήδη αυστηροποιήσει τους νόμους περί εξωτερικού εμπορίου λόγω της αυξανόμενης κινεζικής επιρροής. Έκτοτε, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας ελέγχει τις επενδύσεις από χώρες εκτός της ΕΕ σε τομείς όπως οι εξοπλισμοί, τα εξαρτήματα ασφαλείας πληροφορικής και οι τηλεπικοινωνίες, εφόσον οι Κινέζοι κατέχουν ποσοστό άνω του 10%. Στην περίπτωση των κατασκευαστών σημαντικών φαρμάκων, κβαντικών υπολογιστών, ειδικών ρομπότ και παρόμοιων προϊόντων, η εξέταση απαιτείται από ένα ποσοστό 20%. Για όλους τους άλλους τομείς της οικονομίας, το όριο ελέγχου είναι 25 %.
Κατά την άποψη του FDP, ωστόσο, αυτό δεν είναι αρκετό ενόψει της νέας γεωπολιτικής κατάστασης. "Δεν πρέπει να υπάρχουν ανοικτές πύλες για αυταρχικά κράτη στις κρίσιμες υποδομές μας", λέει ο γενικός γραμματέας του FDP, Bijan Djir-Sarai. Στο έγγραφο ψηφίσματος, οι Φιλελεύθεροι καλούν το Υπουργείο Οικονομίας να "προτείνει άμεσα την αυστηροποίηση του νόμου περί εξωτερικού εμπορίου".
Συγκεκριμένα, οι Φιλελεύθεροι προτείνουν στο σχέδιό τους:
- Η δημιουργία μιας σύγχρονης υποδομής πρέπει να κατοχυρωθεί στον Βασικό Νόμο. Αυτό θα είχε το πλεονέκτημα ότι, σε περίπτωση αμφιβολίας, θα δινόταν μεγαλύτερη βαρύτητα στην προστασία των υποδομών ζωτικής σημασίας.
-Επιπλέον, το FDP επιθυμεί ότι σε περιπτώσεις όπως το λιμάνι του Αμβούργου, στο οποίο θέλει να συμμετάσχει μια κινεζική κρατική εταιρεία, "ολόκληρο το υπουργικό συμβούλιο πρέπει να συμφωνεί ενεργά". Μέχρι τώρα, αυτό συνέβαινε μόνο σε περίπτωση απαγόρευσης. Στην περίπτωση της Cosco, η Καγκελαρία δεν ήθελε να συμφωνήσει με την απαγόρευση, οπότε τα άλλα υπουργεία αναγκάστηκαν να συμβιβαστούν. Διαφορετικά, η συμφωνία θα είχε ολοκληρωθεί χωρίς αλλαγές.
-Οι Φιλελεύθεροι θέλουν να αποκλείσουν ριζικά τη συμμετοχή "εταιρειών που υπόκεινται στην επιρροή αυταρχικών καθεστώτων" όταν πρόκειται για την επέκταση κρίσιμων υποδομών. Αυτό αφορά κυρίως το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας της τελευταίας γενιάς 5G και τον τρόπο αντιμετώπισης της κινεζικής εταιρείας τεχνολογίας Huawei στο πλαίσιο αυτό. "Στην περίπτωση αυταρχικών καθεστώτων, δεν πρέπει να λαμβάνονται υπόψη μόνο καθαρά οικονομικά κριτήρια", αναφέρει το έγγραφο. "Πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη οι πτυχές της πολιτικής ασφάλειας".
Ακόμη και πριν γίνει γνωστή η διαμάχη για το λιμάνι του Αμβούργου, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας, το οποίο είναι επικριτικό απέναντι στην Κίνα, εξέταζε ήδη την αναδιοργάνωση του δικαίου του εξωτερικού εμπορίου. Το τι ακριβώς θα προτείνει το υπουργείο είναι ακόμη υπό επεξεργασία. Αλλά η βασική κατεύθυνση γίνεται ήδη εμφανής:
- Ο υφυπουργός Μπράντνερ καθιστά σαφές ότι η ενεργός έγκριση των ξένων επενδύσεων είναι πιθανό να αποτελέσει μέρος των προτάσεων. Μέχρι στιγμής, λέει, ό,τι δεν απαγορεύεται επιτρέπεται. Ο Brantner απαιτεί: "Γνωρίζουμε την αρχή της προφύλαξης από πολλούς άλλους τομείς: Πρώτα πρέπει να εξαλειφθούν οι κίνδυνοι, και μόνο τότε θα δοθεί το πράσινο φως".
- Περαιτέρω ιδέες προέρχονται από την κοινοβουλευτική ομάδα των Πρασίνων. Προέρχονται από τον εκπρόσωπο οικονομικής πολιτικής Ντίτερ Γιάνεκεκ. Κατά την άποψή του, θα πρέπει να μειωθούν τα επενδυτικά όρια πάνω από τα οποία διενεργούνται οι έλεγχοι. "Ενόψει μιας ολοένα και πιο απρόβλεπτης κινεζικής ηγεσίας, χρειαζόμαστε πιο συνειδητή διαχείριση των κινδύνων για άμεσες επενδύσεις στις κρίσιμες υποδομές μας, ώστε να μην επαναλάβουμε τα λάθη που έκανε η Γερμανία στην αντιμετώπιση της Ρωσίας", λέει ο Γιάνεκεκ.
Περισσότεροι οικονομικοί τομείς θα πρέπει να χαρακτηριστούν ως κρίσιμοι. Κατά συνέπεια, ακόμη και μικρότερες επενδύσεις του δέκα τοις εκατό ή περισσότερο θα εξετάζονται σε αυτές τις περιπτώσεις.
- Οι προτάσεις των Πρασίνων και του FDP κινούνται σε παρόμοια κατεύθυνση. Ο καθοριστικός παράγοντας, ωστόσο, θα είναι: Τι θέλει ο καγκελάριος Σολτς; Οι εκπρόσωποι του κόμματός του δεν φαίνεται να θέλουν να ακολουθήσουν μεταρρυθμιστικά σχέδια τέτοιας εμβέλειας.
Είναι αλήθεια ότι είναι σωστό να προστατεύονται οι στρατηγικοί βιομηχανικοί τομείς, εξηγεί η επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του SPD, Βερένα Χούμπερτζ. Αλλά: "Εδώ, ο νόμος περί εξωτερικού εμπορίου και πληρωμών προσφέρει καλές δυνατότητες για την απαγόρευση των ξένων επενδύσεων", δήλωσε στην Handelsblatt. Αυτό δεν ακούγεται σαν να βλέπει μεγάλη ανάγκη για αλλαγή.
Οι διαφορετικές απόψεις για την Κίνα στο πλαίσιο του κυβερνητικού συναπισμού θα μπορούσαν ήδη να οδηγήσουν σε μια νέα σύγκρουση βραχυπρόθεσμα. Την περασμένη εβδομάδα, η Handelsblatt ανέφερε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θέλει να επιτρέψει την εξαγορά από τους Κινέζους του εργοστασίου τσιπ της εταιρείας Elmos με έδρα το Ντόρτμουντ. Επί του παρόντος, η διαδικασία εξέτασης βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας.
Σε αντίθεση με το λιμάνι του Αμβούργου, εδώ υπήρχε μέχρι στιγμής ενότητα στον κυβερνητικό συναπισμό. Ακόμη και από κύκλους του Υπουργείου Οικονομίας είχε ειπωθεί ότι η εξαγορά δεν αποτελούσε πρόβλημα. Η συναλλαγή αξίας 85 εκατομμυρίων ευρώ δεν έπαιξε σημαντικό ρόλο, η τεχνολογία της Elmos ήταν ξεπερασμένη, η υπόθεση θα μπορούσε να διευκρινιστεί σε επίπεδο εργασίας.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt, ο υπουργός Οικονομίας Χάμπεκ έχει πλέον ασχοληθεί ο ίδιος με την υπόθεση και βλέπει την εξαγορά με κριτική διάθεση, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους. Η έγκριση δεν είναι πλέον δεδομένη. Το "Spiegel" είχε επίσης αναφερθεί σε αυτό.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η ένσταση του Χάμπεκ οφείλεται στο γεγονός ότι θέλει να αξιολογήσει την υπόθεση ως μέρος της συνολικής κινεζικής στρατηγικής, παρά τον μικρό όγκο της εξαγοράς. Η καγκελαρία, με τη σειρά της, φέρεται να μην έχει εξετάσει ακόμη την υπόθεση από κοντά.