Τρίτη, 25-Οκτ-2022 08:19
Το μπαλάκι στο σημερινό συμβούλιο υπουργών Ενέργειας για τα μέτρα κατά της ενεργειακής κρίσης

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 08:42
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Η τεκμηρίωση και η θέση σε εφαρμογή των πρόσθετων μέτρων για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας και την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών της ενέργειας βρίσκεται στην ατζέντα του σημερινού συμβουλίου υπουργών ενέργειας της Ε.Ε. που θα πραγματοποιηθεί στο Λουξεμβούργο.
Πρόκειται για 4 πακέτα μέτρων, τα οποία περιλαμβάνονται στο σχέδιο κανονισμού της Κομισιόν και τα οποία εστιάζουν στην κρίσιμη επόμενη περίοδο, τη χειμερινή σεζόν 2023 – 2024.
Πιο συγκεκριμένα τα 4 πακέτα μέτρων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο κανονισμού της Ε.Ε. είναι:
Η πρόταση για από κοινού προμήθεια αερίου εισάγει μια διαδικασία που αποτελείται από δύο στάδια: τη συγκέντρωση της ζήτησης και την πιθανή από κοινού προμήθεια στο πλαίσιο της ενεργειακής πλατφόρμας.
Στο πρώτο στάδιο οι εταιρείες προμήθειας αερίου θα αθροίσουν τη ζήτησή τους χρησιμοποιώντας έναν πάροχο υπηρεσιών που θα οργανώσει τη διαδικασία, ο οποίος θα ανατεθεί μέσω διαδικασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης από την Επιτροπή.
Οι εταιρείες μπορούν να υποβάλουν τη ζήτηση φυσικού αερίου (όσον αφορά τον όγκο, το χρόνο παράδοσης, τη διάρκεια και τον τόπο) στον πάροχο υπηρεσιών μέσω ενός εργαλείου πληροφορικής για τη συλλογή αυτών των δεδομένων.
Σε δεύτερο στάδιο οι εταιρείες που έχουν συγκεντρώσει τη ζήτησή τους μπορούν να αποφασίσουν να σχηματίσουν κοινοπραξία αγοράς φυσικού αερίου προκειμένου να συνάψουν συμβάσεις με προμηθευτές.
Μια ενιαία κοινοπραξία αγοράς φυσικού αερίου με ισχυρή αγοραστική ισχύ αυξάνει την πιθανότητα επίτευξης καλύτερων τιμών, αλλά θα μπορούσαν να προκύψουν περισσότερες από μία κοινοπραξίες αγοράς φυσικού αερίου, δεδομένου του πολύ διαφορετικού προτύπου ζήτησης των επιχειρήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ.
"Τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν ενεργά όλα τα δυνατά μέτρα σύμφωνα με τον κανονισμό για τη ζήτηση φυσικού αερίου για τη μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου και σύμφωνα με το ευρωπαϊκό σχέδιο μείωσης της ζήτησης φυσικού αερίου "Save Gas for a Safe Winter", που εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2022", λέει η Κομισιόν στο σκεπτικό των διατάξεων του Κανονισμού και υπενθυμίζει: "Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν εκστρατείες ευαισθητοποίησης του κοινού, μέτρα μείωσης της ζήτησης στα κτίρια που διαχειρίζονται οι δημόσιες αρχές και στους εμπορικούς και υπαίθριους χώρους".
Η πρόταση της Κομισιόν περιέχει δέσμη μέτρων για τις τιμές του φυσικού αερίου με στόχο να αντιμετωπιστούν τα υπερβολικά υψηλά επίπεδα τιμών.
Προτείνει επίσης ένα συμπληρωματικό σημείο αναφοράς για τις παραδόσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ), ώστε να εξασφαλιστεί ένα αντιπροσωπευτικό σημείο αναφοράς για τις εισαγωγές ΥΦΑ που δεν επηρεάζονται από τη χειραγώγηση της Ρωσίας. Ο δείκτης αναφοράς LNG θα ετοιμαστεί από τον ACER και θα πρέπει να είναι έτοιμος από την 1η Μαρτίου 2023.
Ο Κανονισμός περιλαμβάνει μηχανισμούς για την εξομάλυνση της μεταβλητότητας στις αγορές συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης μέσω ενός ενδοημερήσιου μηχανισμού διαχείρισης της μεταβλητότητας των τιμών που περιορίζει τις ακραίες αλλαγές σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι μηχανισμοί αυτοί θα λειτουργούν στα χρηματιστήρια ενέργειας (παράγωγα) και θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί έως τις 31 Ιανουαρίου 2023.
Επίσης με τις διατάξεις του Κανονισμού δίνεται η δυνατότητα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποφασίζει την επιβολή στο TTF ανώτατη τιμή διαπραγμάτευσης, σε ακραίες συνθήκες και υπό προϋποθέσεις. Σε τέτοιο ενδεχόμενο θα δημιουργείται ένας διάδρομος τιμών με άλλους δείκτες αγοράς φυσικού αερίου.
Η Ε.Ε. αναφέρει ότι μια κοινή προσέγγιση για τον περιορισμό των τιμών απαιτεί αλληλεγγύη σε ολόκληρη την Ένωση. Δεδομένου ότι δεν διαθέτουν όλα τα κράτη μέλη συμφωνίες αμοιβαίας αλληλεγγύης, η Επιτροπή προτείνει ρυθμίσεις άμεσης εφαρμογής ελλείψει τέτοιων συμφωνιών αλληλεγγύης. Θα προτείνει επίσης την επέκταση της υποχρέωσης παροχής αλληλεγγύης σε μη συνδεδεμένα κράτη μέλη με εγκαταστάσεις LNG.
Η Επιτροπή εξετάζει επίσης την ανάγκη για περαιτέρω προτάσεις για καταστάσεις όπου ορισμένες περιφέρειες αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη κρίση εφοδιασμού από άλλες.