Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Οκτ-2022 17:22

    Βραζιλία: Που βρίσκουν οι κάλπες την εθνική οικονομία

    Βραζιλια σημαια
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τις τρέχουσες εξελίξεις στη βραζιλιάνικη οικονομία, οι οποίες δικαιολογούν το έντονο ενδιαφέρουν της διεθνούς οικονομικής και πολιτικής κοινότητας για το σημερινό α΄γύρο των προεδρικών εκλογών στη χώρα παρουσιάζει εκτενές άρθρο που φιλοξενεί η Handelsblatt.

    Σύμφωνα με αυτό, στη βιομηχανική περιοχή του Καμακάρι, κατασκευάζονται έργα για το μέλλον. Η πόλη ονόμασε τον δρόμο "Rua Hidrogenio" - "Hydrogen Road". Επί του παρόντος κατασκευάζεται εκεί ένα διυλιστήριο και η χημική εταιρεία Unigel επενδύει 120 εκατομμύρια δολάρια σε ένα εργοστάσιο για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Η ηλεκτρική ενέργεια για το σκοπό αυτό θα προέρχεται από ένα αιολικό εργοστάσιο με 230 ανεμογεννήτριες στη χώρα. Η γερμανική εταιρεία Thyssen-Krupp Nucera προμηθεύει τους ηλεκτρολύτες.

    Υπάρχει επίσης ήδη ένα λιμάνι. Από εκεί, δεξαμενόπλοια με αμμωνία και υδρογόνο πρόκειται να αποπλεύσουν προς την Ευρώπη από τα τέλη του επόμενου έτους. Σχεδόν όλοι οι μεγάλοι προμηθευτές αιολικής και ηλιακής ενέργειας έχουν εγκατασταθεί στο Καμακάρι. Η Siemens Energy και η Nordex-Acciona εκπροσωπούνται επίσης.

    Σύμφωνα με μελέτη της McKinsey, η Βραζιλία θα φτάσει τις καλύτερες τοποθεσίες στις ΗΠΑ, την Αυστραλία, την Ισπανία και τη Σαουδική Αραβία όσον αφορά το κόστος παραγωγής υδρογόνου το 2030.

    Ένας νέος αγώνας δρόμου για τη Βραζιλία από ξένες εταιρείες έχει ξεκινήσει. Πέρυσι, η Βραζιλία προσέλκυσε τις περισσότερες άμεσες ξένες επενδύσεις μετά τις ΗΠΑ, την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και τον Καναδά. Η επενδυτική τράπεζα JP Morgan εκτιμά ότι φέτος θα αυξηθεί κατά 10%, σε περίπου 56 δισεκατομμύρια δολάρια.

    Η Βραζιλία είναι επίσης ωφελημένη από τη σύγκρουση στην Ουκρανία. Αφενός, εκτός από την πράσινη και τη συμβατική ενέργεια (πετρέλαιο και αιθανόλη), η χώρα διαθέτει επίσης γεωργικά προϊόντα και βιομηχανικές πρώτες ύλες - από σόγια, ζάχαρη και καλαμπόκι μέχρι σιδηρομετάλλευμα, αλουμίνιο και νιόβιο. Η Βραζιλία παράγει πολλά προϊόντα των οποίων οι τιμές έχουν αυξηθεί απότομα λόγω της κρίσης στην Ουκρανία.

    Οι εκλογές θα μπορούσαν να επαναφέρουν παλιά προβλήματα

    Σήμερα, η Βραζιλία θα εκλέξει νέο πρόεδρο. Ο εν ενεργεία Ζαίρ Μπολοσονάρου βρίσκεται σαφώς πίσω από τον δύο φορές πρώην πρόεδρο Λούλα ντα Σίλβα στις δημοσκοπήσεις.

    Ο δεύτερος γύρος θα διεξαχθεί στις 30 Οκτωβρίου. Για την οικονομία, το ερώτημα είναι αν η Βραζιλία μπορεί επίσης να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες της ενεργειακής μετάβασης και των γεωπολιτικών αλλαγών.

    Και η χώρα χρειάζεται απεγνωσμένα νέα ανάπτυξη. Αυτό είναι εμφανές μόλις δέκα λεπτά από το πολυσύχναστο εργοτάξιο στο Καμακάρι: στην Avenida Henry Ford, το τροπικό δάσος απλώνεται πάνω από τους δρόμους πρόσβασης σε ένα τεράστιο εργοτάξιο.

    Μέχρι τις αρχές του περασμένου έτους, 5.000 εργαζόμενοι εργάζονταν εκεί στο μεγαλύτερο νοτιοαμερικανικό εργοστάσιο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Ford. Αλλά μετά από 20 χρόνια, η Ford έκλεισε το εργοστάσιο. Η Mercedes και η Toyota έχουν επίσης κλείσει εργοστάσια στη Βραζιλία. Η Daimler Truck, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία φορτηγών, μόλις ανακοίνωσε ότι απολύει το ένα τρίτο των περίπου 10.000 υπαλλήλων της.
    Σοβαρά προβλήματα προκαλούν στασιμότητα στη χώρα. Ο πληθυσμός δεν αυξάνεται πλέον, αλλά γερνάει και, ως εκ τούτου, γίνεται λιγότερο παραγωγικός. Αυτό μείωσε γρήγορα το επίπεδο εκβιομηχάνισης της οικονομίας: το 2004, το μερίδιο της βιομηχανίας στην οικονομική παραγωγή ήταν μόλις κάτω από 18%. Τώρα είναι μόνο 11%.

    Ως αποτέλεσμα, η αγοραστική δύναμη των ανθρώπων μειώνεται. Υπάρχουν περισσότερες θέσεις εργασίας, αλλά όλο και λιγότερες στη βιομηχανία, όπου οι άνθρωποι αμείβονται καλά. Η συρρικνωμένη κατανάλωση των 215 εκατομμυρίων Βραζιλιάνων εξηγεί επίσης την αποχώρηση κατασκευαστών αυτοκινήτων όπως η Ford.

    Οι Βραζιλιάνοι εργάζονται κατά μέσο όρο τρία χρόνια για να αγοράσουν ένα φτηνό καινούργιο αυτοκίνητο. Οι Γερμανοί αγοραστές αυτοκινήτων χρειάζονται μόνο δύο μήνες γι' αυτό. Μαζί με τη Ρωσία, την Ινδία και την Κίνα, η Βραζιλία ως χώρα BRIC θεωρούνταν κάποτε μέρος της παγκόσμιας μηχανής ανάπτυξης.

    Ενίσχυση της οικονομίας βραχυπρόθεσμα


    Εκ πρώτης όψεως, η οικονομική πολιτική του Μπολσονάρου έχει βελτιώσει την κατάσταση. Αντί για στασιμότητα, όπως προέβλεπαν πολλοί οικονομολόγοι πριν από λίγο καιρό, η Βραζιλία θα αναπτυχθεί κατά σχεδόν 3% φέτος. Η ανεργία έπεσε κάτω από το 10%.

    Αυτό είναι το χαμηλότερο ποσοστό από το 2015. Σήμερα, απασχολούνται τόσοι άνθρωποι όσοι και το 2012, όταν η Βραζιλία εξακολουθούσε να αποτελεί πόλο ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Λόγω της μεγάλης εισροής επενδύσεων και των εξαγωγών βασικών εμπορευμάτων, η Βραζιλία είναι μία από τις λίγες αναδυόμενες αγορές στον κόσμο που μπορούν εύκολα να αντισταθμίσουν το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών της.

    Ο πληθωρισμός μειώνεται ήδη και πάλι, επειδή η κεντρική τράπεζα αντέδρασε νωρίς με αυξήσεις επιτοκίων. Μέχρι το τέλος του έτους, ο πληθωρισμός θα μπορούσε να ανέλθει στο 6%. Αυτό είναι λίγο για μια χώρα με ιστορικό πληθωρισμού όπως η Βραζιλία.

    Όλα αυτά ενισχύουν την αξία του βραζιλιάνικου ρεάλ. Η χρηματιστηριακή αγορά του Σάο Πάολο είναι μία από τις καλύτερες επιδόσεις στον κόσμο φέτος. Σε αντίθεση με όλες σχεδόν τις άλλες αναδυόμενες αγορές, τα ασφάλιστρα κινδύνου για τα βραζιλιάνικα ομόλογα έχουν μειωθεί φέτος. Οι χρηματοοικονομικοί επενδυτές αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες σε μια μεγάλη αγορά που βρίσκεται μακριά από τις συγκρούσεις στην Ευρώπη.

    Βοήθησε το γεγονός ότι ο Μπολσονάρου ανανέωσε το συνταξιοδοτικό σύστημα και επέβαλε την αυτονομία της κεντρικής τράπεζας που είχαν προετοιμάσει οι προκάτοχοί του. Επίσης, ιδιωτικοποίησε την κρατική εταιρεία ηλεκτρισμού Eletrobras.


    Με ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για τα αεροδρόμια και τις σιδηροδρομικές γραμμές, άνοιξε το δρόμο για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών. Οι άδειες για την παροχή νερού και αποχέτευσης στους περισσότερους από 5.000 δήμους της χώρας θα δημοπρατούνται επίσης σε ιδιώτες παραχωρησιούχους στο μέλλον.

    Δίπλα σε ερείπια εργοστασίων όπως αυτό της Ford, χτίζονται τώρα εντελώς νέα εργοστάσια. Η Bridgestone από την Ιαπωνία θέλει να επενδύσει σχεδόν 200 εκατομμύρια δολάρια μόνο φέτος στην παραγωγή ειδικών ελαστικών και τεχνολογιών κίνησης για ηλεκτρονικά αυτοκίνητα.

    Η ίδια η Ford διατήρησε τουλάχιστον το μηχανολογικό της τμήμα στη Bahia και διπλασίασε το μέγεθός του σε 1000 υπαλλήλους. "Σήμερα, αναπτύσσουμε την τεχνολογία για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως από τη Βραζιλία", λέει ο Daniel Justo, πρόεδρος της Ford στη Νότια Αμερική.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ