Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 27-Απρ-2021 17:15

    Οι τράπεζες της Τουρκίας κλείνουν την πόρτα στον Ερντογάν: Ασύμφορο και επισφαλές το Kanal İstanbul

    Οι τράπεζες της Τουρκίας κλείνουν την πόρτα στον Ερντογάν: Ασύμφορο και επισφαλές το Kanal İstanbul
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Μερικές από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Τουρκίας είναι απρόθυμες να χρηματοδοτήσουν το φαραωνικό σχέδιο του Kanal İstanbul του Τούρκου προέδου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών, αλλά και λόγω επενδυτικών κινδύνων που ελλοχεύουν πίσω από το τεράστιο κατασκευαστικό έργο, ανέφεραν τέσσερις ανώτεροι τραπεζίτες στο Reuters.

    Δύο από τις πηγές ανέφεραν ότι ένα παγκόσμιο σύμφωνο αειφορίας που έχουν υπογράψει έξι από τις κορυφαίες τράπεζες της Τουρκίας αποτελεί τροχοπέδη στη χρηματοδότηση του καναλιού, το οποίο ο Ερντογάν χαρακτήρισε το "τρελό μου έργο" όταν το πρότεινε για πρώτη φορά πριν από μια δεκαετία.

    Η κυβέρνηση αναμένει να ξεκινήσει τον Ιούνιο τα έργα, στο κανάλι, το οποίο θα συνδέει τον Εύξεινο Πόντο προς τα βόρεια με τη Θάλασσα του Μαρμαρά προς τα νότια, διασχίζοντας 45 χλμ. (28 μίλια) μέσω περιοχής με έλη, αγροκτήματα και πόλεις στο δυτικό άκρο του δήμου της Κωνσταντινούπολης.

    Ο Ερντογάν λέει ότι το κανάλι θα προστατεύσει το Στενό του Βοσπόρου, το οποίο διασχίζει την καρδιά της Κωνσταντινούπολης, εκτρέποντας την κίνηση.

    Ωστόσο, ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης, Εκρέμ Ιμάμογλου, μηχανικοί και, σύμφωνα με μια δημοσκόπηση, οι περισσότεροι πολίτες, αντιτίθενται στο έργο για περιβαλλοντικούς λόγους, λέγοντας ότι θα καταστρέψει ένα θαλάσσιο οικοσύστημα και πόρους που τροφοδοτούν σχεδόν το ένα τρίτο του γλυκού νερού της πόλης. 

    Η Ρωσία, εν τω μεταξύ, έχει δείξει ανησυχία για το έργο για λόγους ασφαλείας, καθώς το κανάλι θα ανοίξει ένα δεύτερο πέρασμα προς τη Μαύρη Θάλασσα, το οποίο φιλοξενεί έναν ρωσικό ναυτικό στόλο.

    "Δεν νομίζω ότι μπορούμε να λάβουμε μέρος στη χρηματοδότηση του Kanal İstanbul", δήλωσε ένας ανώτερος τραπεζίτης που ζήτησε την ανωνυμία. "Μπορεί να προκαλέσει ορισμένα περιβαλλοντικά ζητήματα".

    Έξι τουρκικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των Garanti Bank, İş Bank και Yapı Kredi, υπέγραψαν το πλαίσιο των Αρχών για την Υπεύθυνη Τραπεζική που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ, το οποίο καλεί τους υπογράφοντες να αποφύγουν να βλάψουν τους ανθρώπους και τον πλανήτη.

    "Σίγουρα δεν θέλουμε να δώσουμε δάνειο σε ένα τέτοιου είδους έργο λόγω των περιβαλλοντικών θεμάτων", δήλωσε ένας δεύτερος ανώτερος τραπεζίτης στο Reuters, προσθέτοντας ότι οι υπογράφουσες τράπεζες πρέπει να συμμορφωθούν με το σύμφωνο αειφορίας που υποστηρίζεται από τον ΟΗΕ.

    Το 2019, η τιμή του καναλιού εκτιμήθηκε σε 75 εκατομμύρια λίρες - ή 13 δισεκατομμύρια δολάρια τότε - σε μια κυβερνητική έκθεση.

    "Επικερδές σχέδιο"

    Η απροθυμία ορισμένων Τούρκων δανειστών να χρηματοδοτήσουν το έργο καθιστά πιο πιθανό, το γεγονός πως η κρατική και ξένη χρηματοδότηση θα πρέπει να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο για να γίνει πραγματικότητα το όνειρο του Ερντογάν.

    Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.

    Ερωτηθείς εάν οι τουρκικές τράπεζες θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση, ο εκπρόσωπος και σύμβουλος του Ερντογάν, Ιμπραήμ Καλίν, δήλωσε στο Reuters ότι το έργο θα "σίγουρα" προσελκύσει επενδυτές και πιστωτές όταν γίνουν σύντομα διαγωνισμοί.

    Η Garanti Bank αρνήθηκε να σχολιάσει. Η İş Bank και η Yapı Kredi δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό. Η Denizbank και η κρατική Vakıfbank αρνήθηκαν επίσης να σχολιάσουν τη χρηματοδότηση του καναλιού, ενώ η Akbank και οι κρατικοί δανειστές Halkbank και Ziraat Bank δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό.

    Το κόστος του καναλιού θα επισκιάσει άλλα μεγάλα έργα, όπως το τεράστιο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης που έχουν καθορίσει την κληρονομιά του Ερντογάν στον τομέα της καθοδηγούμενης από χρέος ανάπτυξης.

    Το τεράστιο εξωτερικό βραχυπρόθεσμο χρέος αξίας περίπου 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις τράπεζες και τις εταιρείες έχει διαλύσει τη λίρα και έβαλε κινδύνους εξάντλησης των συναλλαγματικών αποθεμάτων της Τουρκίας.

    Σε συνέντευξη την Κυριακή, ο Καλίν είπε ότι υπήρχε ήδη ενδιαφέρον για την υποβολή προσφορών που θα ήταν ανοιχτή σε όλους, συμπεριλαμβανομένων τουρκικών, ευρωπαϊκών, αμερικανικών και κινεζικών εταιρειών.
    "Είναι ένα κερδοφόρο έργο... και είμαστε σίγουροι ότι θα προχωρήσει", είπε στο Reuters.

    Κίνδυνοι

    Όμως, για τις περισσότερες από τις τράπεζες της Τουρκίας , ειδικά για τους δανειστές με ευρωπαίους υποστηρικτές και για όσους εμπλέκονται σε κοινοπραξίες δανείων, οι κίνδυνοι πιθανότατα θα είναι πολύ υψηλοί, ανέφεραν οι πηγές.

    Είπαν ότι η ανάληψη ενός τόσο μεγάλου έργου θα μπορούσε να περιορίσει την ικανότητά τους να πραγματοποιήσουν περαιτέρω κοινοπραξίες, ενώ υπάρχει επίσης ο κίνδυνος το έργο να ματαιωθεί σε μεταγενέστερο στάδιο.

    "Καμία τουρκική τράπεζα, ούτε κρατική ούτε ιδιωτική, δεν θα μπορούσε να αναλάβει αυτόν τον κίνδυνο", δήλωσε πρώην ανώτερος τραπεζίτης. Το υπουργείο περιβάλλοντος της Τουρκίας διενήργησε περιβαλλοντικές εκτιμήσεις, οι οποίες άνοιξαν το δρόμο για το έργο. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι υποστηρικτές των τουρκικών τραπεζών πιθανότατα δεν θα βλέπουν μια τουρκική περιβαλλοντική σφραγίδα έγκρισης ως αξιόπιστη, δήλωσε ο πρώην τραπεζίτης. "Αυτός είναι ένας από αυτούς τους κινδύνους. Εκτός από την κερδοσκοπία στις τιμές της γης, είναι δύσκολο να δούμε κάποια αξία σε αυτό", είπε.

    Γνωστό είναι άλλωστε πως τους τελευταίους μήνες η βασιλική οικογένεια του Κατάρ και άλλοι Άραβες αγοράζουν γη στο νέο Kanal Istanbul. Παράλληλα όσο αφορά τις περιβαλλοντικές επιβεβαιώσεις της κυβέρνησης Ερντογάν, αυτές εξανεμίστηκαν όταν έγινε γνωστό μέσω δημοσιευμάτων των μέσων μαζικής ενημέρωσης της Τουρκίας, πως ο άνθρωπος που έδωσε το "περιβαλλοντικό ΟΚ" για το Kanal Istanbul έχει καταδικαστεί για δωροδοκία.

    Το κανάλι θα καταστρέψει ένα θαλάσσιο οικοσύστημα και λεκάνες που παρέχουν σχεδόν το ένα τρίτο του γλυκού νερού της Κωνσταντινούπολης, σύμφωνα με την Ένωση Τμημάτων Τούρκων Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων.

    Η Μόσχα ανησυχεί ότι το κανάλι μπορεί να μην καλύπτεται από τη Σύμβαση του Μοντρέ που περιορίζει την πρόσβαση ξένων πολεμικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα μέσω του Στενού του Βοσπόρου.

    Ένας Τούρκος αξιωματούχος είπε το 2019 ότι το νέο κανάλι δεν θα καλύπτεται από τη σύμβαση, η οποία χρονολογείται από το 1936.

    Αυτό το μήνα, εν μέσω της συσσώρευσης του ρωσικού ναυτικού κοντά στην Ουκρανία, το Κρεμλίνο δήλωσε ότι ο Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν είπε στον Ερντογάν σε πρόσκληση ότι πρέπει να τηρηθεί η σύμβαση.

    Ένας τέταρτος τραπεζίτης είπε επίσης ότι, δεδομένου ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης αντιτίθενται στο έργο, η κατασκευή θα μπορούσε να σταματήσει εάν το κυβερνών κόμμα AKΡ του Ερντογάν, χάσει τις εκλογές. Οι προεδρικές εκλογές έχουν οριστεί για το 2023. "Το μέγεθος του έργου είναι εξαιρετικά μεγάλο. Έχει κινδύνους ως προς τη φήμη, αλλά και πολλά ρίσκα ως προς τον δανεισμό", δήλωσε το άτομο.

    Πέτρος Κράνιας

    Διαβάστε ακόμα:

    Πώς η Ρωσία χρησιμοποίησε τη Συνθήκη του Μοντρέ και άλλαξε τις υποβρύχιες ισορροπίες στη Μεσόγειο

    Ο δισεκατομμυριούχος που έφτιαξε το παλάτι του Ερντογάν ετοιμάζει προσφορά για το Kanal İstanbul

    Η απειλή του Kanal İstanbul: Ποιος είναι ο αληθινός στόχος του Ερντογάν

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ