Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 06-Ιαν-2021 10:20

    Πώς οι βουλευτίνες του κόμματος του Ερντογάν μάχονται ενάντια στα δικαιώματα των γυνακών

    Πώς οι βουλευτίνες του κόμματος του Ερντογάν μάχονται ενάντια στα δικαιώματα των γυνακών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Άνθρωποι στην Τουρκία βρίσκονται τακτικά υπό σωματικό έλεγχο, καταλήγοντας μάλιστα γυμνοί, ενόσω είναι υπό κράτηση, με αιτία πιθανώς ένα tweet, επειδή επισκέφθηκαν μέλη της οικογένειας στη φυλακή ή απλά επειδή βρίσκονταν σε λάθος μέρος τη λάθος στιγμή, όπως σε κάποιον κοιτώνα. Αυτή είναι μια ταπεινωτική εμπειρία, μια μορφή σεξουαλικής παρενόχλησης που συνήθως δημιουργεί υπερβολική αμηχανία σε αυτούς που τη βίωσαν, στερώντας τους από τη θέληση και τη δύναμη να μιλήσουν δημόσια γι' αυτό. Οι εν λόγω σωματικοί έλεγχοι έχουν αυξηθεί μετά τις διαδηλώσεις του Πάρκου Γκεζί το 2013 και το κοινοβούλιο έχει ενημερωθεί για το ζήτημα πολλές φορές. Το 2018, για παράδειγμα, το Υπουργείο Δικαιοσύνης απάντησε στους ισχυρισμούς για τους απαράδεκτους σωματικούς ελέγχους, λέγοντας: "Δεν πραγματοποιήσαμε έρευνες. Αυτοί (εκείνοι που βρίσκονται υπό κράτηση) από μόνοι τους έβγαλαν τα ρούχα τους".

    Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, τα τουρκικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης συγκλονίστηκαν από τις δηλώσεις εκατοντάδων γυναικών που μιλούσαν σε βίντεο σχετικά με τις εμπειρίες τους από τέτοιους ελέγχους στους οποίους αναγκάστηκαν να βγάλουν τα ρούχα τους. Οι περισσότερες από αυτές τις γυναίκες φορούν χιτζάμπ. Πράγματι, ο Ομέρ Φαρούκ Γκεργκελίογλου, βουλευτής του φιλοκουρδικού Λαϊκού Δημοκρατικού Κόμματος (HDP), έφερε το θέμα στο προσκήνιο στα μέσα Σεπτεμβρίου, αφότου τριάντα φοιτητές τέθηκαν υπό κράτηση στην επαρχία Ουσάκ (αρχαία πόλη "Τημένου θύραι") και στους οποίους οι αρχές διεξήγαγαν έρευνα.

    Δεν φάνηκαν πολλοί να ενδιαφέρονται, έως ότου αυτές οι γυναίκες οργανώθηκαν και μίλησαν μπροστά από κάμερες για τις τρομακτικές εμπειρίες αυτών και των παιδιών τους.

    Σε απάντηση στη δήλωση του Γκεργκελίογλου, η Οζλέμ Ζενγκίν, βουλευτής του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP), του Τούρκου προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε: "Δεν έχω δει κανέναν άλλο βουλευτή να τρομοκρατεί το κοινοβούλιο [όπως ο Γκεργκελίογλου]". Όταν της ζητήθηκε να εξηγήσει τι εννοούσε, η Ζενγκίν είπε: "Κάθε φορά που ο Γκεργκερλίγλου μιλά στο κοινοβούλιο, μιλά πάντα για τη δική του ατζέντα. Δεν πιστεύω ότι υπάρχουν 'γυμνοί έλεγχοι' στην Τουρκία. Δεν συμβαίνει. Και οι γυναίκες για τις οποίες μιλάει είναι ευσεβείς μουσουλμάνες. Είναι δυνατόν να επιτρέψουμε μια τέτοια μεταχείρηση; Όλη μου η ζωή είναι αφιερωμένη στο γυναικείο κίνημα. Μπορούμε να ανεχτούμε μια γυναίκα να έχει τέτοια μεταχείριση;" διερωτήθηκε.

    Η κατάφωρη άρνηση της Ζενγκίν είναι ενσωματωμένη στην έμφαση που δίνει στις "ευσεβείς" γυναίκες. Αναφέρεται στο γεγονός ότι αυτές οι γυναίκες φορούν χιτζάμπ και δεν επιτρέπεται η έρευνα αυτών των γυναικών. Η πρόταση της Ζενγκίν υπονοεί ότι όλες οι γυναίκες δεν είναι ίσες ενώπιον του νόμου ή στα μάτια της επιβολής του νόμου. Εκείνη και άλλες προσωπικότητες του AKP συχνά θυμίζουν στο κοινό τα παράπονα που υπήρξαν από την απαγόρευση της μαντίλας και προωθούν περαιτέρω τον διαχωρισμό της κοινωνίας σε "εμείς" (ισλαμιστές) και οι άλλοι (κοσμικοί). Οποιαδήποτε κριτική σχετικά με το εισόδημα και τις δαπάνες τους προστατεύεται αμέσως με το υπερασπιστικό επιχείρημα ότι αυτές οι γυναίκες είναι ευσεβείς.

    Τα δικαιώματα των γυναικών υποχώρησαν σημαντικά στην Τουρκία τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Όμως το ερώτημα που πρέπει να τεθεί είναι άλλο: Τι έχουν κάνει οι γυναίκες στην εξουσία επ' αυτού; - Τι έχουν κάνει οι γυναίκες εκπρόσωποι του AKP;

    Η Αϊσέ Ατζάρ Μπασαράν, βουλευτής του HDP και εκπρόσωπος του Συμβουλίου Γυναικών του κόμματος, δήλωσε: "Το να είσαι γυναίκα, ως βιολογικό χαρακτηριστικό, δεν αρκεί. Η νοοτροπία της γυναικείας συνείδησης είναι ζωτικής σημασίας. Χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες που να είναι πρόθυμες να συμμετάσχουν στο γυναικείο κίνημα. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια των συνομιλιών για τον προϋπολογισμό στο κοινοβούλιο πρόσφατα, είπα: "Πρόκειται για έναν ανδρικό προϋπολογισμό που αγνοεί τη γυναικεία ταυτότητα" και δέχτηκα επίθεση από άλλες [γυναίκες] βουλευτές. Δεν είναι εύκολο να συμμετέχει κανείς στην πολιτική. Οι γυναίκες, εάν είναι οργανωμένες ανεξάρτητα, μπορούν να ενεργήσουν και να ηγηθούν ως γυναίκες της πολιτικής".

    Παρατηρούμε συχνά τα σχόλια της Μπασαράν στην τουρκική πολιτική, όπου οι γυναίκες πολιτικοί του AKP, αλλά και του υπερ-εθνικιστικού συμμαχικού Κόμματος Εθνικιστικού Κινήματος (ΜΗΡ), του ηγέτη των Γκρίζων Λύκων, Ντεβλέτ Μπαχτσελί, είναι είτε αόρατες είτε αρνούνται τα προβλήματα των γυναικών. Από καιρού εις καιρόν, όταν υπάρχει δημόσια οργή για βάναυσες δολοφονίες γυναικών, οι γυναίκες πολιτικοί βγαίνουν και εκφράζουν τα συλλυπητήριά τους.

    Η Ερέν Κεσκίν, αντιπρόεδρος της Τουρκικής Ένωσης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και εξέχουσα δικηγόρος, δήλωσε: "Από το 1997, έχουμε 758 γυναίκες που ζήτησαν τη βοήθειά μας, έχοντας βιώσει και επιβιώσει από κάποια σεξουαλική επίθεση. Οι δράστες γενικά είναι στρατιώτες, αστυνομία και άλλοι ένστολοι. Κανένας δεν έχει τιμωρηθεί. Ορισμένες υποθέσεις παραπέμφθηκαν στο ΕΔΑΔ (Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων) και βρήκαν δικαιοσύνη εκεί". Για κάθε υπόθεση σχετικά με τη σεξουαλική και σωματική βία κατά των γυναικών, το μόνο που ακούμε από τις γυναίκες πολιτικούς του AKP είναι ότι "θα παρακολουθήσουν προσεκτικά την υπόθεση".

    Το AKP έχει 54 γυναίκες βουλευτές (από το σύνολο των 289 βουλευτών). Έξι εξ αυτών δεν έχουν μιλήσει ποτέ δημόσια, ούτε προσπάθησαν να εισαγάγουν κάποιο νομοσχέδιο προς συζήτηση.

    Οι γυναίκες βουλευτές του AKP κάνουν συχνά δηλώσεις που προκαλούν απορία ή και θυμηδία. Το 2016, η Σεμά Ραμαζάνογλου, τότε υπουργός Οικογένειας, έδωσε συνέντευξη Τύπου για να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης που αφορούσαν 45 ανηλίκους στα Ensar Schools, ένα θρησκευτικό ίδρυμα. Οι δηλώσεις της φάνηκαν να στοχεύουν περισσότερο στη φήμη του ιδρύματος παρά στις ίδιες τις κατηγορίες. Αναφερόμενη στα περιστατικά βιασμού, είπε: "[Εάν συμβεί] μόνο μία φορά, δεν θα έπρεπε να σημαίνει κάτι".

    Η Χουντά Καγιά, μία άλλη βουλευτής του HDP, είπε: "Η πατριαρχία είναι μια νοοτροπία. Ο δεσποτισμός, η αλαζονεία δεν έχει φύλο. Ένας άντρας ή μια γυναίκα με αυτήν τη νοοτροπία μπορεί να αντανακλά τις πιο τρομακτικές μορφές φανατισμού. Υπάρχουν γυναίκες σε όλες τις πτυχές της ζωής που αποτυγχάνουν να πολεμήσουν ενάντια στην πατριαρχία επειδή έχει διαπεράσει την κοινωνία σαν δηλητήριο".

    Η Ρεμζιγέ Τοσούν, βουλευτής του HDP, συμπλήρωσε τη δήλωση της Καγιά καθώς είπε, "οι γυναίκες πρέπει να οργανωθούν. Το κίνημα των Κούρδων γυναικών είναι στο στόχαστρο επειδή ξέρουν ότι έχουμε αλληλεγγύη και υποστηρίζουμε η μία την άλλη. Δεν είναι μόνο η ελευθερία της έκφρασης, αλλά η ελευθερία συνάθροισης και συγκέντρωσης είναι ζωτικής σημασίας για την καταπολέμηση της πατριαρχίας".

    Πρέπει να είναι δύσκολο για τις γυναίκες μέλη του AKP να ασκήσουν κριτική στη σωματική βία. Το 2017, οι γυναίκες βουλευτές του AKP επιτέθηκαν βάναυσα στις γυναίκες μέλη των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Μία από αυτές που δέχτηκαν επίθεση, η Σαφάκ Παβέι, έπρεπε να νοσηλευτεί καθώς στη συμπλοκή της αφαίρεσαν το προσθετικό της χέρι.

    Κάθε γυναικεία πορεία ή άλλου είδους διαμαρτυρία γυναικών κατά της βίας αντιμετωπίζεται με αστυνομική βαρβαρότητα. Οι γυναίκες βουλευτές του ΑΚΡ δεν συμμετέχουν ποτέ σε αυτές τις πορείες ούτε αναγνωρίζουν τα δεινά των γυναικών.

    Το AKP στηρίχθηκε στις πλάτες των γυναικών στις αρχές της δεκαετίας του 2000 όταν αυτές έκαναν καμπάνια από πόρτα σε πόρτα. Ωστόσο, τα δικαιώματα των γυναικών, όσο αφορά τη γυναικεία ελίτ του AKP -είτε είναι σε κυβερνητικές είτε σε μη κυβερνητικές οργανώσεις όπως η Ένωση Γυναικών και Δημοκρατίας (KADEM)- έχουν κολλήσει στο ζήτημα της μαντίλας. Το δικαίωμα κάποιας να φορά μαντίλα ως δημόσια υπάλληλος ήταν ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του AKP, το οποίο δεν θα μπορούσε να καταστεί δυνατό χωρίς τα επιτεύγματα του φεμινιστικού κινήματος στην Τουρκία. Από τότε, ωστόσο, έχει γίνει ασπίδα ενάντια σε κάθε κριτική.

    Η Αϊσέ Τζαβντάρ, ανθρωπολόγος και δημοσιογράφος, είπε: "[Οι] εκπρόσωποι του ΑΚΡ για τις γυναίκες με χιτζάμπ προσπαθούν να δικαιολογήσουν όλες τις λανθασμένες ενέργειες της κυβέρνησης σήμερα με τη μάχη τους για το δικαίωμα να φορά κάποια γυναίκα μαντίλα. Αυτό το μοτίβο συμπεριφοράς θέτει σε κίνδυνο όχι μόνο τη νομιμότητα της πολιτικής εξουσίας που κατέχουν σήμερα, αλλά και τη δική τους ιστορία, αυτών των μαχών για την ελευθερία της θρησκείας (που περιλαμβάνει όχι μόνο τη λατρεία, την πρακτική και τη διδασκαλία, αλλά και αυτή των ενδυματολογικών κωδίκων), τα ανθρώπινα δικαιώματα και δικαιώματα των γυναικών. Αυτό αφήνει μια πικρή κληρονομιά για το μέλλον".

    Πέτρος Κράνιας

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ