Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 24-Σεπ-2019 11:58

    Η "ομερτά" των ΜΜΕ για τις κακοποιήσεις παιδιών στα θρησκευτικά σχολεία της Τουρκίας

    Η "ομερτά" των ΜΜΕ για τις κακοποιήσεις παιδιών στα θρησκευτικά σχολεία της Τουρκίας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τα θρησκευτικά σχολεία στην Τουρκία έχουν δώσει "τροφή" στα ΜΜΕ, μέσα από σειρά σκανδάλων σεξουαλικής κακοποίησης τα τελευταία χρόνια, αλλά λόγω των δεσμών με το κόμμα του προέδρου Ερντογάν, τα εγκλήματα συχνά αποσιωπούνται.

    Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που επικεντρώνονται στο Ισλάμ, όπως τα κρατικά σχολεία Imam Hatip, έχουν πολλαπλασιαστεί κατά τη διάρκεια της 17ετούς κυριαρχίας του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP), το οποίο εργάστηκε για να εμφυσήσει θρησκευτικές αξίες στη νεολαία της Τουρκίας και χρηματοδότησε μια έκρηξη ισλαμικών ιδρυμάτων στον τομέα της εκπαίδευσης.

    Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος ήρθε στο προσκήνιο της πολιτικής ζωής της Τουρκίας, στη δεκαετία του 1990, ως μέλος του ισλαμικού πολιτικού ρεύματος του Νετζμετίν Ερμπακάν, έχει μιλήσει συχνά για τον στόχο του να δημιουργήσει μια "ευσεβή γενιά". Αυτό έχει οδηγήσει σε έκρηξη του αριθμού των σχολείων Imam Hatip, καθώς και αύξηση των ωρών θρησκευτικής εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές. 

    Αν και υποκρίνεται ότι τιμά την κληρονομιά του Κεμάλ Ατατούρκ, ο Ερντογάν είναι πιστός στις αρχές Ερμπακάν, δηλαδή εκ διαμέτρου αντίθετος με το κοσμικό κράτος που ίδρυσε ο "πατέρας" της σύγχρονης Τουρκίας. Μέσω των μεταρρυθμίσεων του Κεμάλ και συγκεκριμένα του Tevhid-i Tedrisat Kanunu, καταργήθηκαν τα Medrese, αντίστοιχα ισλαμιστικά σχολεία αραβικής προέλευσης που ήταν διάσπαρτα σε ολόκληρη την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Με αυτό τον τρόπο ο Ερντογάν, μέσω των σχολείων Imam Hatip (και άλλων φυσικά) επανέφερε ουσιαστικά τα Medrese, με άλλη μορφή και έχοντας ο ίδιος την απόλαυση να είναι ο ιδρυτής τους.

    Τα ισλαμικά μαθήματα συχνά διδάσκονται από το προσωπικό θρησκευτικών ιδρυμάτων, τα οποία παρέχουν κοιτώνες για του μαθητές και στα οποία συχνά αποκαλύπτονται αρκετά σκάνδαλα σεξουαλικής κακοποίησης.

    Το τελευταίο σκάνδαλο εμφανίστηκε νωρίτερα αυτό το μήνα στο θρησκευτικό σύλλογο Fıkıh-Der στο Ουμράνιε, της Κωνσταντινούπολης, όπου τρεις εκπαιδευτές κατηγορήθηκαν για σεξουαλική κακοποίηση περισσότερων από 20 σπουδαστών. 

    Η Μεσουντέ Ατάι, ακαδημαϊκή πανεπιστημιακός παιδοψυχολογίας στο πανεπιστήμιο Okan της Κωνσταντινούπολης, δήλωσε ότι ένα αποτυχημένο σύστημα διδάσκει τα παιδιά να κρίνουν με γνώμονα τη θρησκεία και μάλιστα ιδιαιτέρως επιφανειακούς παράγοντες της θρησκείας, όπως το εάν κάποιος προσεύχεται ή αν νηστεύει.

    Τα παιδιά παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα γύρω από το Ισλάμ σε μια ηλικία κατά την οποία δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν τις αφηρημένες έννοιες, ανέφερε η Ατάι, προσθέτοντας ότι τα παιδιά θα εξυπηρετούνταν καλύτερα εάν λάμβαναν θρησκευτική εκπαίδευση μέσα στην οικογένεια.

    Αντ' αυτού, σπουδάζουν σε σχολείο και οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης τα τελευταία χρόνια έχουν δείξει ότι εκτίθενται συχνά σε κάθε είδους "αρπακτικά" που εκμεταλλεύονται την αφέλεια των γονιών.

    Η υπόθεση Fıkıh-Der είναι το τελευταίο παράδειγμα σε μία μεγάλη λίστα περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης που αποκαλύφθηκαν σε παρόμοια ιδρύματα. Ξανά και ξανά, η κυβέρνηση αντιμετωπίζει αυτά τα σκάνδαλα με έναν και μοναδικό τρόπο: προσπαθώντας να τα κρύψει κάτω από το χαλί.

    1. Ένα επαγγελματικό γυμνάσιο αποσιώπησε τον βιασμό ενός 17χρονου κοριτσιού από έναν εκ των δασκάλων. Το θύμα μίλησε το 2014, αλλά οι αρχές επέβαλαν απαγόρευση μετάδοσης της εκπομπής.

    2. Ένας 52χρονος ιμάμης συνελήφθη τον Ιούλιο του 2015, κατηγορούμενος για σεξουαλική κακοποίηση τριών κοριτσιών σε καλοκαιρινό σχολείο Κορανίου στη βόρεια επαρχία Bartin.

    3. Τον επόμενο μήνα, τα τουρκικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι ένας ιμάμης στο τζαμί Otpazarı του Αφιόν Καραχισάρ στη δυτική Τουρκία είχε κακοποιήσει δύο μαθητές ηλικίας επτά και εννέα ετών. Για άλλη μια φορά, η αντανακλαστική απάντηση των αρχών ήταν να επιβληθεί απαγόρευση για την αναφορά του συμβάντος. 

    4. Ένας εκπαιδευτής θρησκευτικού οικοτροφείου στο Beypazarı, στην κεντρική Τουρκία, κατηγορήθηκε για σεξουαλική κακοποίηση ενός αγοριού το 2013. Το περιστατικό έφτασε στο δικαστήριο τον Νοέμβριο του 2017, αλλά και πάλι οι αρχές επέβαλαν απαγόρευση μετάδοσης της υπόθεσης.

    5. Ένα από τα πιο ανησυχητικά σκάνδαλα κακοποίησης έλαβε χώρα σε ένα οικοτροφείο στο Καραμάν, στο κέντρο της Ανατολίας. Ένας 54χρονος δάσκαλος και ένα ανώτερο μέλος του ισλαμικού ιδρύματος Ensar κατηγορήθηκαν για βιασμό και σεξουαλική κακοποίηση 10 μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε έναν από τους κοιτώνες. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι επιθέσεις έλαβαν χώρα μεταξύ του 2012 και του 2016. Τα θύματα δήλωσαν ότι ήταν από 10 έως 12 χρονών όταν κακοποιήθηκαν, ανέφερε το BBC. Αλλά το ίδρυμα, το οποίο είναι γνωστό για τους στενούς δεσμούς του με τον Ερντογάν και την κυβέρνηση του ΑΚΡ, έκτοτε συνέχισε να λαμβάνει επικερδείς κυβερνητικές συμβάσεις για να διδάσκει τους μαθητές καθώς και γενναιόδωρη χρηματοδότηση από τους δήμους.

    Εν τω μεταξύ, το AKP παρακωλύει συνεχώς τις εκθέσεις των ΜΜΕ και επιχειρεί να εμποδίσει τις υποθέσεις από το να συζητηθούν στο κοινοβούλιο.

    Ένα ελεύθερο μέσο ενημέρωσης θα απαιτούσε απαντήσεις, αλλά εκτιμάται ότι το 90% των τουρκικών ΜΜΕ ανήκουν σε επιχειρήσεις που έχουν στενούς δεσμούς με την κυβέρνηση και τα ανεξάρτητα μέσα συχνά βρίσκονται αντιμέτωπα με νομικές επιθέσεις.

    Αυτό έχει αφήσει τους Τούρκους πολίτες με μοναδική επιλογή να χρησιμοποιήσουν τα κοινωνικά μέσα για να διαδώσουν τα περί κακοποίησης παιδιών. 

    Όπως διαπιστώνεται στην υπόθεση του Ensar Foundation, το Twitter έχει γίνει η φωνή εκατομμυρίων χρηστών που αντιτίθενται στη λογοκρισία και την απροθυμία της κυβέρνησης να καταπολεμήσει τα σεξουαλικά εγκλήματα για ιδεολογικούς λόγους. 

    Αυτοί είναι οι λόγοι είναι που έχουν κάνει το ΑΚΡ τόσο διστακτικό στην αντιμετώπιση των προβλημάτων σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που έχει υποστεί ολική αναδιάρθρωση αφότου ανήλθε στην εξουσία το 2002, παρά το γεγονός ότι οι μαθητές των σχολείων Ιμάμ Χατίπ, για παράδειγμα, δεν φτάνουν ούτε στο μισό τις επιδόσεις των υπολοίπων μαθητών που πασχίζουν για την είσοδό τους σε ένα τετραετές πανεπιστημιακό πρόγραμμα. 

    Πέτρος Κράνιας

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ