Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 12-Σεπ-2025 12:45

    ΗΠΑ: Νέες αυστηρές κυρώσεις σε 32 ναυτιλιακές που συνδέονται με τους Χούθι

    30770917
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Νέο, το μεγαλύτερο ως σήμερα, πακέτο κυρώσεων ανακοίνωσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον του δικτύου των Χούθι στην Υεμένη, στοχεύοντας όχι μόνο στρατιωτικές δομές αλλά και το οικονομικό τους υπόβαθρο.

    Το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών έδωσε στη δημοσιότητα κατάλογο με 32 πρόσωπα και εταιρείες και τέσσερα τάνκερ που συμμετείχαν σε ένα περίπλοκο σύστημα χρηματοδότησης, λαθρεμπορίου και προμήθειας οπλισμού.

    Η επιχείρηση αυτή, αυτή έχεις ως στόχο να διακόψει τις ροές χρημάτων και υλικών που ενισχύουν μια οργάνωση η οποία τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε κεντρικό παράγοντα αποσταθεροποίησης της Ερυθράς Θάλασσας και της ευρύτερης Μέσης Ανατολής.

    Στο επίκεντρο των ερευνών βρίσκεται το δεξαμενόπλοιο VLCC Yemen (IMO: 9323948).

    Το 2023, ο ΟΗΕ δαπάνησε 55 εκατ. δολάρια για να το αποκτήσει, με στόχο να αδειάσει και να ασφαλίσει τα 1,1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου που παρέμεναν για χρόνια στο υπερήλικο FSO Safer. Το Safer, κατασκευής 1976, είχε εγκαταλειφθεί στα ανοιχτά της Υεμένης και απειλούσε με τεράστια οικολογική καταστροφή.

    Δύο χρόνια μετά, το Yemen έχει ουσιαστικά περάσει στον έλεγχο των Χούθι και λειτουργεί ως πλωτή αποθήκη πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου προέρχεται από ρωσικές εξαγωγές. Το γεγονός αυτό αποκαλύπτει τα όρια των διεθνών προσπαθειών για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, καθώς οι ίδιες οι υποδομές που δημιουργήθηκαν για να προστατεύσουν το περιβάλλον χρησιμοποιούνται πλέον για την ενίσχυση των Χούθι.

    Παράλληλα, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΟΗΕ (UNDP) συνεχίζει να καταβάλλει 450.000 δολάρια το μήνα για τη συντήρηση του πλοίου, ενώ οι ΗΠΑ κατηγορούν την οργάνωση ότι χρησιμοποιεί το Yemen για να αποκρύπτει και να διοχετεύει λαθραία φορτία πετρελαίου.

    Οι κυρώσεις στοχεύουν εταιρείες-βιτρίνα με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Κίνα και τα Νησιά Μάρσαλ, οι οποίες διευκόλυναν τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις των Χούθι.

    Η Tyba Ship Management DMCC, με έδρα το Ντουμπάι, είναι χαρακτηριστική περίπτωση. Συνδέεται με τον επιχειρηματία Μουχάμαντ αλ-Σουνάινταρ, ήδη στοχοποιημένο από τις ΗΠΑ, και διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια Star MM, Nobel M, Black Rock και Shria.

    Από το 2023, έχουν τεκμηριωθεί τουλάχιστον τρεις μεγάλες μεταφορτώσεις, που πραγματοποιήθηκαν παρά τις διαμαρτυρίες του ΟΗΕ. Οι κινήσεις αυτές δείχνουν την ικανότητα των Χούθι να αξιοποιούν παγκόσμια ναυτιλιακά δίκτυα και να εκμεταλλεύονται κενά στην επιβολή κυρώσεων.

    Κινεζική εμπλοκή

    Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη δράση κινεζικών εταιρειών logistics, όπως η Guangzhou Yakai International Freight Forwarding και η Guangzhou Nahari Trading. Οι ΗΠΑ τις κατηγορούν ότι διακινούσαν διπλής χρήσης τεχνολογικά εξαρτήματα και στρατιωτικό υλικό προς τους Χούθι, αποκρύπτοντας τον προορισμό των φορτίων μέσω σύνθετων διαδρομών.

    Η εμπλοκή κινεζικών επιχειρήσεων προσθέτει γεωπολιτική διάσταση στην υπόθεση, καθώς αναδεικνύει την αλληλεξάρτηση εμπορικών και στρατιωτικών ροών σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου οι κυρώσεις συχνά αργούν να αποδώσουν.

    "Οι Χούθι συνεχίζουν να υπονομεύουν τη διεθνή ναυτιλιακή ασφάλεια, να επιτίθενται σε συμμάχους μας και να θέτουν σε κίνδυνο προσωπικό και υποδομές των ΗΠΑ", δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών για Θέματα Τρομοκρατίας και Οικονομικών Πληροφοριών, Τζον Κ. Χέρλεϊ. "Θα συνεχίσουμε να ασκούμε τη μέγιστη πίεση σε όσους απειλούν την ασφάλεια της περιοχής και των Ηνωμένων Πολιτειών", πρόσθεσε.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ