Πέμπτη, 11-Σεπ-2025 07:30
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Δρομολογεί την έκδοση νέου ομολογιακού δανείου 500 εκατ. ευρώ

Του Νίκου Ρουσάνογλου
Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την έκδοση του νέου ομολογιακού δανείου, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που αποφάσισε να εκδώσει η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο ομόλογο πρόκειται να καλύψει ανάγκες, όπως η πρόωρη εξόφληση του προηγούμενου ομολόγου των 500 εκατ. ευρώ που είχε εκδοθεί το 2020 με απόδοση 2,75%. Επίσης, θα καλύψει τις υφιστάμενες ανάγκες του ομίλου σε ίδια κεφάλαια για την προώθηση των νέων μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), αλλά και την Εγνατία Οδό που αναμένεται να υπογραφεί μέχρι το τέλος του έτους.
Πηγές της αγοράς ανέφεραν χθες ότι η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επέλεξε να εκδώσει νέο ομόλογο, εκτιμώντας ότι η παρούσα συγκυρία είναι ευνοϊκή, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει η προσδοκία εξασφάλισης ελκυστικότερο επιτοκίου σε σχέση με το ομόλογο του 2020, κάτι που θα επιτρέψει την βελτίωση του χρηματοπιστωτικού κόστους. Άλλωστε, οι χρηματοδοτικές ανάγκες του ομίλου είναι, εν πολλοίς, καλυμμένες, καθώς με το πέρας του πρώτου εξαμήνου, τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονταν σε 1,46 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 748 εκατ. ευρώ αφορούν την μητρική.
Επιπλέον, τα σημαντικά έργα παραχώρησης που έχουν εξασφαλιστεί ήδη αποδίδουν καρπούς και η πολιτική σταθερότητα της χώρας, θεωρούνται σημαντικά "όπλα" για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σε ένα ρευστό περιβάλλον, π.χ. στη Γαλλία και το Βέλγιο, που μπορεί να ωθήσουν κάποια θεσμικά χαρτοφυλάκια προς την ελληνική αγορά, ιδίως μετά και την δρομολογούμενη εξαγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών από το Euronext. Επίσης, στην αγορά τονίζουν ότι το ομόλογο μπορεί να εξασφαλίσει μια μεγαλύτερη απόδοση από τις νυν "πενιχρές" αποδόσεις των προθεσμιακών καταθέσεων, που έχουν υποχωρήσει πλέον κάτω του 1%, μετά την πτώση του Euribor τριμήνου της ΕΚΤ τους τελευταίους μήνες.
Παράλληλα, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσφέρει ένα σημαντικό "success story", καθώς φαίνεται να κερδίζει το "στοίχημα" της στροφής από τα έργα καθαρής ενέργειας στις παραχωρήσεις, μετά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον όμιλο Masdar στο τέλος του 2024. Ήδη, τα οικονομικά στοιχεία του φετινού πρώτου εξαμήνου αποτυπώνουν την αλλαγή αυτή, με τα λειτουργικά κέρδη από τον τομέα των παραχωρήσεων να συνεισφέρουν πάνω από το 50% του ομίλου. Συγκεκριμένα, το φετινό πρώτο εξάμηνο, οι παραχωρήσεις κατέγραψαν αύξηση των εσόδων κατά 100% σε 259 εκατ. ευρώ, από 129 εκατ. ευρώ και της λειτουργικής κερδοφορίας κατά 114% σε 167 εκατ. ευρώ, από 78 εκατ. ευρώ, χάρις στην συνεισφορά της Αττικής Οδού, όπου μάλιστα η κυκλοφορία κατέγραψε ετήσια αύξηση κατά 4,6%. Ειδικότερα, η Αττική Οδός συνεισέφερε 89 εκατ. ευρώ στα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη του φετινού πρώτου εξαμήνου. Αυξήσεις στην κυκλοφορία οχημάτων σημειώθηκαν επίσης κατά 7,5% στη Νέα και Κεντρική Οδό, όπου παραδόθηκαν και νέα τμήματα και κατά 3,5% στην Ολυμπία Οδό.
Τα συνολικά έσοδα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σημείωσαν αύξηση κατά 44% σε 1,957 δις ευρώ, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj.EBITDA) αυξήθηκε κατά 84%, φθάνοντας τα 317 εκατ. ευρώ με το σχετικό περιθώριο (adj.EBITDA margin) να ανέρχεται σε 16% έναντι 12% σε συνέχεια του βελτιωμένου μείγματος πωλήσεων.
Αντίστοιχα, ο τομέας των κατασκευών κατέγραψε αύξηση κατά 41% σε 813 εκατ. ευρώ και της λειτουργικής κερδοφορίας κατά 53% σε 89 εκατ. ευρώ, από 60 εκατ. ευρώ, την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στον τομέα Παραγωγής και Εμπορίας Ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας στην Ελλάδα και το Εξωτερικό συνεχίστηκαν οι ανταγωνιστικές πιέσεις και η μεταβλητότητα της αγοράς, αν και ο όμιλος κατέγραψε αύξηση των εσόδων κατά 31% σε 900 εκατ. ευρώ και των λειτουργικών κερδών κατά 51% σε 71 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τον τομέα της ενέργειας, ο όμιλος έχει προχωρήσει σε στρατηγική συμφωνία με τη Motor Oil για την δημιουργία μιας νέας καθετοποιημένης εταιρείας με την συγχώνευση των δραστηριοτήτων των δύο ομίλων στον συγκεκριμένο τομέα και την δημιουργία ενός νέου ενεργειακού πόλου υπό κοινό έλεγχο (50/50). Η ολοκλήρωση της συναλλαγής, υπό την πλήρωση σειράς αιρέσεων (αρχή ανταγωνισμού, ΡΑΑΕΥ, Γ.Σ. εταιρειών), αναμένεται στις αρχές του 2026. Στο πλαίσιο της συναλλαγής, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να λάβει μετρητά ύψους 128 εκατ. ευρώ.
Στον τομέα των κατασκευών, η αύξηση των οικονομικών μεγεθών, αποδίδεται στην επιτάχυνση των έργων υπό κατασκευή και την εκκίνηση νέων έργων, ενώ τα περιθώρια κέρδους συνέχισαν να κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα, ως αποτέλεσμα του μίγματος των έργων και του ελέγχου κόστους του ομίλου. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ανερχόταν σε 6,3 δισ. ευρώ, από 4,1 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024, ενώ προς υπογραφή βρίσκονται κι άλλα έργα ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ποσοστό περίπου 50% του υπογεγραμμένου ανεκτέλεστου αντιστοιχεί σε έργα ιδίων επενδύσεων του ομίλου (π.χ. αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης και το έργο του IRC στο Ελληνικό), διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερα ποιοτικό και χαμηλού ρίσκου χαρτοφυλάκιο.