Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 14-Σεπ-2021 01:10

    Τα οπαδικά κρυπτονομίσματα είναι εδώ

    Τα οπαδικά κρυπτονομίσματα είναι εδώ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Οι αθλητικοί σύλλογοι, γεμάτοι πληγές από την πανδημία, χρειάζονται χρήματα. Και, έπειτα από ένα έτος επιτυχιών, οι επενδυτές στον κλάδο των κρυπτονομισμάτων έχουν πακτωλούς.

    Ωστόσο, προκειμένου τα ψηφιακά νομίσματα να συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία, πρέπει να "διευρύνουν την επενδυτική τους βάση" − ευφημισμός για την εξεύρεση νέων και −εξ ορισμού− λιγότερο καταρτισμένων επενδυτών που να είναι πρόθυμοι να αυξήσουν την τιμή των Bitcoin, Ethereum, Dogecoin και "συντροφιάς".

    Το τελευταίο εξηγεί γιατί οι εταιρείες του κλάδου των κρυπτονομισμάτων ξοδεύουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια σε χορηγίες και εμπορικές συμφωνίες στον χώρο του επαγγελματικού αθλητισμού. Πρόκειται για προσπάθεια να τραβήξουν τις τεράστιες μάζες των φιλάθλων προς τα κρυπτονομίσματα.

    Η Crypto.com πληρώνει για να γίνει το επίσημο χρηματιστήριο κρυπτονομισμάτων και τεχνολογικός χορηγός του ιταλικού ποδοσφαιρικού πρωταθλήματος. Μόνον η Rival Exchange FTX έχει ανακοινώσει από τον Ιούνιο συμφωνίες συνολικού ύψους άνω των 360 εκατομμυρίων δολαρίων σε μπάσκετ, μπέιζμπολ και esports. Οι Miami Heat του NBA ονομάζουν πλέον την έδρα τους FTX Arena.

    Οι λάτρεις των σπορ αποτελούν εδώ και καιρό εύκολο θήραμα για εταιρείες που τους ωθούν σε ριψοκίνδυνες ή εθιστικές συμπεριφορές, με τις ομάδες να αποθαρρύνουν ελάχιστα το φαινόμενο. Η τάση είναι ανησυχητική. Περίπου το 40% των χορηγών φανέλας στην Premier League της Αγγλίας είναι εταιρείες τυχερών παιχνιδιών, από μόλις 10% το 2008. Καθώς οι δαπάνες μάρκετινγκ αυξάνονταν, αυξάνονταν και τα έσοδα από τον τζόγο: τη δεκαετία πριν από την πανδημία οι δαπάνες στη Βρετανία για στοιχηματισμό σχεδόν διπλασιάστηκαν, στις 4,7 δισ. στερλίνες ετησίως.

    Παγκόσμια πηγή εσόδων

    Το καινούργιο φαινόμενο είναι ο τρόπος με τον οποίο οι ομάδες παρέχουν κίνητρα στους οπαδούς τους να συμμετάσχουν στη "φρενίτιδα", πρακτική που αναδεικνύεται με την ανάδυση των "οπαδικών κρυπτονομισμάτων". Αυτά λογίζονται από τους δημιουργούς τους ως ένας τρόπος για τα κλαμπ να αυξήσουν την ψηφιακή αλληλεπίδραση με τους οπαδούς τους. Στην πράξη, οι κάτοχοί τους αποκτούν πρόσβαση σε αποκλειστικό περιεχόμενο, όπως ψηφοφορίες για το ποιο τραγούδι θα παιχτεί στο γήπεδο ενώ οι παίκτες κάνουν ζέσταμα ή ποιο σύνθημα θα γραφτεί στον τοίχο των αποδυτηρίων.

    Ηγέτης στη συγκεκριμένη αγορά είναι η Socios.com, η οποία πωλεί οπαδικά κρυπτονομίσματα για περισσότερες από 50 διαφορετικές ομάδες, από την Μπαρτσελόνα έως τους Σικάγο Μπουλς. Η αξία αυτών των tokens κυμαίνεται ανάλογα με τη ζήτηση και κάθε νόμισμα δίνει μία ψήφο στις συχνές ψηφοφορίες. Ο Alexandre Dreyfus, διευθύνων σύμβουλος της Socios, με έδρα τη Μάλτα, είναι κατηγορηματικός ότι το μοντέλο είναι καλύτερο από τα κλασικά προγράμματα οπαδικών fan clubs με ετήσια συνδρομή.

    Στόχος είναι οπαδοί έξω από τις εγχώριες αγορές, που παρακολουθούν πολλαπλά αθλήματα και συλλόγους − για παράδειγμα, ένας Ιάπωνας ή Βραζιλιάνος οπαδός της Άρσεναλ στην Premier League, της Παρί Σεν Ζερμέν στο γαλλικό πρωτάθλημα, των Σικάγο Μπουλς στο NBA ή της ομάδας της Aston Martin Cognizant στη Φόρμουλα 1. Ο Dreyfus οραματίζεται τη Socios ως πλατφόρμα για οπαδούς σε παγκόσμια κλίμακα, με τις ομάδες να αποσπούν επιπλέον έσοδα από υποστηρικτές με τους οποίους διαφορετικά θα είχαν ελάχιστη αλληλεπίδραση. Στο πλαίσιο του μάρκετινγκ, μέρος του μπόνους υπογραφής του Λιονέλ Μέσι στην Παρί, στις 12 Αυγούστου, πληρώθηκε σε "οπαδικό κρυπτονόμισμα" της Socios.

    Η θελκτικότητα από πλευράς μάρκετινγκ είναι προφανής, ωστόσο τα ανταλλάξιμα αυτά κρυπτονομίσματα ενέχουν έναν πιο ύπουλο κίνδυνο. "Εάν ψηφίζει κανείς για διασκεδαστικά πράγματα όπως η μουσική ή το χρώμα του λεωφορείου της ομάδας, αυτό είναι ελκυστικό μόνο για νεότερους οπαδούς − κι έτσι ωθούνται οι νέοι να επενδύουν σε κρυπτονομίσματα", λέει ο Adam Willerton, γραμματέας συλλόγου οπαδών της αγγλικής Λιντς.

    Διπλό ρίσκο

    Ο Dreyfus υποστηρίζει ότι η τιμή πρέπει να ανταποκρίνεται στη ζήτηση προκειμένου να δίνεται κίνητρο στις ομάδες να παρέχουν ποιοτικό περιεχόμενο. Το καλύτερο περιεχόμενο θα πρέπει, θεωρητικά, να ενισχύει τη ζήτηση για τα οπαδικά κρυπτονομίσματα, αυξάνοντας την τιμή τους. Η ομάδα μπορεί στη συνέχεια να πωλεί περισσότερα tokens για να συγκεντρώνει επιπλέον κεφάλαιο. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, τα νομίσματα αυτά δεν έχουν αποδειχθεί τίποτε περισσότερο από μέσο κερδοσκοπίας, ενώ το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας τους είναι ανύπαρκτο.
    Υπάρχει κι ένα πρόσθετο επίπεδο επιπλοκών. Για να αγοράσετε τέτοια ψηφιακά νομίσματα, πρέπει πρώτα να αγοράσετε Chiliz, ένα κρυπτονόμισμα που αναπτύχθηκε από τη Socios και τη μητρική της εταιρεία. Η τιμή του Chiliz είναι μεταβαλλόμενη. Έτσι, η τιμή του token σας μπορεί να αυξάνεται σε όρους Chiliz, ωστόσο η τιμή του Chiliz μπορεί να υποχωρεί. Οι οπαδοί εκτίθενται, έτσι, σε δύο επίπεδα κινδύνου.

    Είναι σαν ένα καζίνο όπου η αξία των μαρκών αλλάζει διαρκώς. Φυσικά, ισχύει και το αντίστροφο: η τιμή του Chiliz μπορεί να αυξηθεί. Κι εκεί μπορεί να βρίσκεται η μεγαλύτερη ευκαιρία για τη Socios και τους χρηματοδότες της, που περιλαμβάνουν τον Γάλλο δισεκατομμυριούχο των τηλεπικοινωνιών Xavier Niel. Με την κυκλοφορία κάθε νέου token, περισσότεροι οπαδοί θεωρητικά θα αγοράσουν στη συνέχεια Chiliz, των οποίων η συνολική κυκλοφορία έχει ορισμένο "ταβάνι". Η τιμή του Chiliz έχει αυξηθεί κατά 17 φορές φέτος. Αυτό με τη σειρά του αυξάνει τα εμπόδια εισόδου για νέους οπαδούς.

    Η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου (συνολικά έσοδα στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα) συρρικνώθηκε κατά 13% τη σεζόν 2019-2020 λόγω της πανδημίας, σύμφωνα με την Deloitte. Οι 150 εκατ. στερλίνες που κέρδισαν οι ομάδες ανά την Ευρώπη μέσω της Socios το τρέχον έτος αντισταθμίζουν μέρος των απωλειών. Πρόκειται για καλό συμπλήρωμα για το "ταμείο", πιθανότατα όμως με μακροπρόθεσμο κόστος.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ