Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 02-Ιουλ-2020 00:05

    H Airbus μπορεί να έχει τα "χάλια" της, αλλά τουλάχιστον δεν είναι Boeing

    H Airbus μπορεί να έχει τα "χάλια" της, αλλά τουλάχιστον δεν είναι Boeing
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Chris Bryant

    Το μελάνι δεν έχει καλά-καλά στεγνώσει στην ανακοίνωση της Airbus ότι θα μειώσει κατά 15.000 άτομα ή κατά περίπου 11% το εργατικό δυναμικό της και ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών ήδη επικρίνει τις περικοπές ως "υπερβολικές".

    Η αντίδραση από πλευράς κυβερνήσεων και συνδικάτων είναι αναπόφευκτη όταν μεγάλες βιομηχανικές εταιρείες ανακοινώνουν απολύσεις. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την Airbus, η οποία διαθέτει γραμμές συναρμολόγησης σε τρεις ηπείρους και διαθέτει τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία (ως κράτη) στο "παλμαρέ" των βασικών της μετόχων.

    Οι απολύσεις δεν είναι ποτέ ευχάριστες και αποτελούν ένα ιδιαίτερα σημαντικό χτύπημα για εταιρείες του αεροδιαστημικού κλάδου, διότι οι εργαζόμενοι σε αυτές είναι συνήθως ιδιαίτερα ειδικευμένοι και καλοπληρωμένοι. Η Unite, συνδικαλιστική οργάνωση στη Βρετανία, δήλωσε ότι η απώλεια 1.700 θέσεων εργασίας της Airbus στο Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί μια πράξη "βιομηχανικού βανδαλισμού".

    Η Airbus δεν έχει προχωρήσει σε ανάλογου μεγέθους μείωση προσωπικού ποτέ στο παρελθόν, ωστόσο το εργατικό της δυναμικό είναι κατά κάποιον τρόπο "τυχερό" που δεν υποφέρει ακόμη μεγαλύτερες περικοπές. Ο αντίκτυπος του Covid-19 στην δραστηριότητα κατασκευής αεροσκαφών της Airbus ήταν καταστροφικός.

    Το 2020 και το 2021 πιθανότατα θα παραγάγει 40% λιγότερα αεροπλάνα σε σχέση με τον προ πανδημίας προγραμματισμό της. Η εταιρεία δεν έχει άλλη επιλογή από το να περιορίσει κατά ένα μέρος τη δραστηριότητα και άρα το προσωπικό της.

    Οι ελπίδες για γρήγορη ανάκαμψη εξανεμίζονται

    Με τον κορoνοϊό να ξεφεύγει εκτός ελέγχου και πάλι στις νότιες πολιτείες των ΗΠΑ, η ελπίδα ότι η αμερικανική και η διατλαντική αεροπορική κίνηση θα επανέλθουν γρήγορα στα φυσιολογικά τους επίπεδα έχει χαθεί οριστικά. Η ανάκαμψη της αεροπλοΐας πιθανότατα θα είναι αργή και ιδιαίτερα επιρρεπής σε πισωγυρίσματα.

    Οι αεροπορικές εταιρείες μειώνουν επίσης τον αριθμό των εργαζομένων τους - η British Airways, για παράδειγμα, κατά 30% - και ορισμένες εξ αυτών μπορεί και να μην επιβιώσουν της κρίσης.

    Αντί να επιτίθενται στην Airbus, οι κυβερνήσεις των χωρών της Ευρώπης θα πρέπει αντιθέτως να είναι ευγνώμονες που η χρηματοοικονομική κατάσταση και το βιβλίο παραγγελιών της Airbus βρίσκονταν σε αξιοπρεπή επίπεδα πριν εμφανιστεί ο Covid-19.

    Τα προβλήματά της είναι ήπια σε σύγκριση με εκείνα του ανταγωνιστή της, της Boeing, η οποία "τρικλίζει" ήδη από την περίοδο της αναγκαστικής προσγείωσης όλων των αεροσκαφών τύπου 737 Max παγκοσμίως.

    Η αμερικανική εταιρεία ανακοίνωσε περικοπή 16.000 θέσεων εργασίας τον Απρίλιο και ο ισολογισμός της βρίσκεται σε πολύ χειρότερη κατάσταση.

    Φυσικά "χτυπάει" κάπως άσχημα το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις περικοπές θέσεων εργασίας από πλευράς Airbus θα αφορούν τη Γαλλία και τη Γερμανία. Και οι δύο χώρες έχουν δεσμεύσει δισεκατομμύρια ευρώ προς υποστήριξη του κλάδου των αερομεταφορών.

    Τουλάχιστον όμως τα ευρωπαϊκά κράτη δεν χρειάστηκε να ανακεφαλαιοποιήσουν άμεσα την Airbus. Στα τέλη Μαρτίου, η εταιρεία διέθετε 18 δισεκατομμύρια ευρώ (20,2 δισ. δολάρια) ακαθάριστων μετρητών, συν έναν παρόμοιο όγκο διαθέσιμων προληπτικών πιστωτικών γραμμών.

    Θα "κάψει" πολλά χρήματα φέτος - εν μέρει επειδή οι αεροπορικές εταιρείες είτε δεν μπορούν είτε δεν θέλουν να παραλάβουν αεροσκάφη - αλλά η Airbus θα τελειώσει τη χρονιά με απλώς "μέτριου επιπέδου" καθαρό χρέος, σύμφωνα με την Standard & Poor's, η οποία αξιολογεί το χρέος της εταιρείας με ένα αρκετά αξιοσέβαστο "Α", αν και με αρνητικές προοπτικές.

    Μια σύγκριση με την Boeing αρκεί

    Ας συγκρίνει κανείς αυτή την κατάσταση με εκείνη της Boeing, η οποία είχε αρνητικά ίδια κεφάλαια 9 δισ. δολ. στα τέλη Μαρτίου και 39 δισ. δολ. χρέους.

    Η Boeing απέφυγε τη διάσωση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ μόνο με την έκδοση ομολόγων συνολικής αξίας άλλων 25 δισ. δολ. τον Απρίλιο. Μπορεί να καταναλώσει το εκπληκτικό ποσό των 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ρευστό φέτος, σύμφωνα με τον μέσο όρο σχετικών προβλέψεων των αναλυτών που συνέταξε το Bloomberg, με το χρέος της να αξιολογείται μόλις μία βαθμίδα πάνω από το επίπεδο junk.
     
    Ενώ τα σχετικά σταθερά χρηματοοικονομικά της Airbus θα τη βοηθήσουν να αντέξει σε αυτήν την άνευ προηγουμένου κρίση, δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται ως δικαιολογία προκειμένου η εταιρεία να μην αντιμετωπίζει την πραγματικότητα.

    Η χρήση κρατικών επιδοτήσεων για να κρατιούνται υπάλληλοι σε αναστολή εργασίας θα έχει νόημα μόνο εάν πίστευε κανείς ότι η ζήτηση θα επιστρέψει γρήγορα στα προ κορονοϊού επίπεδα.

    Ωστόσο, τα επίπεδα εναέριας κυκλοφορίας πριν από την κρίση πιθανότατα δεν θα επιτευχθούν ξανά έως το 2023, σύμφωνα με την Airbus. Ακόμα και αυτό μπορεί ενδεχομένως να αποτελεί αισιόδοξη υπόθεση. Τα έσοδα της Airbus δεν πρόκειται να ανακάμψουν πλήρως έως το 2024, εκτιμούν οι αναλυτές.

    Τα χρηματιστήρια έχουν σίγουρα μια πιο "σκοτεινή" εικόνα της Airbus το τελευταίο διάστημα, από τότε που εκείνη περιέκοψε εξ ολοκλήρου το μέρισμα στους μετόχους της για τη χρήση του 2019.

    Η εταιρεία διέθετε κεφαλαιοποίηση 110 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2020, όταν οι γραμμές συναρμολόγησής της μόλις που μπορούσαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Τώρα, η αγοραία αξία της έχει συρρικνωθεί σε λιγότερο από 50 δισ. ευρώ.

    Η μετοχή της Boeing, αντίθετα, έχει κερδίσει περισσότερο από 90% από το ναδίρ του Μαρτίου, λόγω των ελπίδων ότι το 737 Max θα επιστρέψει στους αιθέρες. Το τεράστιο πρόγραμμα τόνωσης από πλευράς της Federal Reserve βοήθησε επίσης.

    Η μετοχή της Airbus έχει ανακάμψει μόλις κατά 28% κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου. Ακόμη κι έτσι όμως, ένα υπερβολικά "παραφουσκωμένο" αμερικανικό χρηματιστήριο είναι ένα πράγμα και η άνεση την οποία προσφέρει ο όγκος της ρευστότητας που διαθέτει η ευρωπαϊκή εταιρεία είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ