Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 01-Ιουλ-2020 00:05

    Δύσκολη εξίσωση το "βουνό" χρέους Shell και BP

    Δύσκολη εξίσωση το "βουνό" χρέους Shell και BP
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Chris Hughes

    Η πανδημία ανάγκασε πλέον και τους δύο πετρελαϊκούς κολοσσούς του Ηνωμένου Βασιλείου να αναγνωρίσουν την απομείωση της αξίας των περιουσιακών τους στοιχείων κατά δισεκατομμύρια δολάρια.

    Πρόκειται για κάτι περισσότερο από ένα απλό λογιστικό ζήτημα για την BP και την Royal Dutch Shell. Στον πραγματικό κόσμο, καθιστά ακόμη πιο δύσκολο το να επιτύχουν τους στόχους τους για τη μείωση της μόχλευσης - στόχους τους οποίους έτσι ή αλλιώς ήδη δυσκολεύονταν να πλησιάσουν.

    Οι αρνητικές προβλέψεις και ο παράγων... "gearing"

    Η Shell δήλωσε την Τρίτη ότι θα υποστεί βλάβη η οποία θα κυμαίνεται μεταξύ 15 και 22 δισεκατομμυρίων δολαρίων μετά φόρων λόγω απομείωσης αξίας των assets της, λόγω αναθεώρησης επί τα χείρω των προβλέψεων για τις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου μακροπρόθεσμα.

    Η BP εξέδωσε προειδοποίηση νωρίτερα μέσα στον Ιούνιο για δυνητική απομείωση αξίας των δικών της asssets έως και κατά 18 δισ. δολ. 

    Μολονότι οι περισσότερες μη χρηματοοικονομικού χαρακτήρα εταιρείες αξιολογούν τη μόχλευσή τους συγκρίνοντας τις ταμειακές ροές τους με το καθαρό χρέος τους, η BP και η Shell δεν ακολουθούν αυτή την πρακτική.

    Χρησιμοποιούν τον δείκτη "gearing" (σ.μ. εναλλακτικός όρος για την χρηματοοικονομική μόχλευση, ο οποίος χρησιμοποιείται σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο) ή το καθαρό χρέος ως ποσοστό του συνόλου του αθροίσματος καθαρού χρέους και ιδίων κεφαλαίων.

    Αυτό το τελευταίο μέγεθος, δηλαδή τα ίδια κεφάλαι, αποδεικνύεται σε αυτή την περίπτωση "μπαλαντέρ". Εάν μειωθεί απότομα, όπως συμβαίνει τώρα με την απομείωση αξιών, τότε ο δείκτης gearing αυξάνεται. Η Shell αναφέρει ότι ο αντίκτυπος των απομειώσεών θα τον αυξήσει στην περίπτωσή της κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες.

    Τόσο η BP όσο και η Shell απέχουν πια ακόμη περισσότερο από τους στόχους που είχαν θέσει. Η Shell επιδιώκει περίπου ένα 25%. Ο δείκτης αυξανόταν σταθερά καθ' όλη τη διάρκεια του 2019 και έφτασε το 29% το πρώτο τρίμηνο του 2020. Το gearing της BP κυμαινόταν τελευταία στο 36%, έναντι στόχου να κινείται στο εύρος του 20% - 30%.

    Πάντα ήταν εύκολο να δώσει κανείς μια περισπούδαστη εξήγηση προκειμένου να ξεφύγει ή να στρέψει την προσοχή μακριά από τις αποτυχίες στην επίτευξη αυτών των στόχων, ωσάν αυτοί να μην είχαν και ιδιαίτερη σημασία. Οι επικείμενες διαδικασίες επιστροφής κεφαλαίου στους μετόχους θα μειώσουν το gearing, ισχυρίζονται οι εταιρείες.

    Η Shell θα μπορούσε να επικαλεστεί τις πλουσιοπάροχες επιστροφές μετρητών στους μετόχους μέσω μερισμάτων  και αγορών ιδίων μετοχών. Είναι δύσκολο να εξοφλήσει κανείς το χρέος του όταν προχωρεί σε κάτι τέτοιο. Σε ενημερώσεις αναλυτών, το gearing υποβιβαθμίζεται ως "θορυβώδες" αλλά στην πραγματικότητα όχι τόσο σημαντικό μέγεθος και μόνον ένας από τους πολλούς τρόπους μέτρησης της μόχλευσης.

    Η ανάγκη μείωσης του όγκου του χρέους

    Με τα σημερινά δεδομένα, ωστόσο, η μείωση του χρέους καθίσταται ολοένα και πιο σημαντική. Η τιμή του πετρελαίου θα παραμείνει πιθανότατα ασταθής για ορισμένο χρονικό διάστημα, οπότε οι ισολογισμοί χρειάζονται οπωσδήποτε "μαξιλάρι".

    Οι επενδυτές έχουν ιστορικά αποδώσει υψηλότερη αποτίμηση στις χαμηλότερου gearing εταιρείες πετρελαίου των ΗΠΑ. Εάν οι στόχοι του gearing δεν επιτυγχάνονται ποτέ, υπάρχουν μήπως καλύτεροι τρόποι με τους οποίους η BP και η Shell να αναγκαστούν να λογοδοτήσουν για τα βουνά του χρέους τους;

    Η Shell έχει μειώσει το μέρισμα της και οι αναλυτές αναμένουν ότι σε αυτό το μέτρο θα την ακολουθήσει και η BP. Αυτό αναμφισβήτητα θα βοηθήσει.

    Θα άξιζε ίσως τον κόπο να εξέταζαν το ενδεχόμενο να πεταχτούν στον κάλαθο των αχρήστων οι υπάρχοντες στόχοι για το gearing και τα ζητήματα να τεθούν εκ του μηδενός.

    Μια επιλογή θα ήταν να ακολουθήσουν την πρακτική του υπόλοιπου εταιρικού "σύμπαντος" και να αρχίσουν να μετρούν τη μόχλευση χρησιμοποιώντας στοιχεία ταμειακών ροών. Κάτι τέτοιο θα ήταν πιο χρήσιμο και υποβοηθητικό στην αξιολόγηση της ικανότητας εξυπηρέτησης του χρέους τους. Θα ήταν πιθανότατα και περισσότερο συντονισμένο με το πώς αυτές οι ίδιες εταιρείες διαχειρίζονται τα οικονομικά τους σε καθημερινή βάση.

    Εάν  ο δείκτης gearing είναι πραγματικά το καλύτερο μέτρο όσον αφορά τη μόχλευσης, τότε η BP και η Shell θα πρέπει να εκπονήσουν ένα αξιόπιστο σχέδιο για τη μείωσή του με την πάροδο του χρόνου.

    Διαφορετικά, ας επιλέξουν κάποιο άλλο είδος στόχου - κάποιον που να μπορεί τουλάχιστον να επιτευχθεί.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ