Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 13-Μαρ-2020 00:05

    Boeing: Η κρίση των 737 Max συνάντησε τον κορονoϊό

    Boeing: Η κρίση των 737 Max συνάντησε τον κορονoϊό
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Brooke Sutherland και Brian Chappatta

    Η κρίση των Boeing 737 Max εισήλθε σε νέα φάση.

    Την Τετάρτη έγινε η αποκάλυψη ότι η Air Canada περικόπτει την παραγγελία της για το - ευρισκόμενο ακόμη υποχρεωτικά στο έδαφος - μοντέλο αεροσκάφους κατά 18%, σηματοδοτώντας μια σημαντική ακύρωση από μια μεγάλη δυτική αεροπορική εταιρεία μετά τις δύο θανατηφόρες συντριβές και μια ιδιαίτερα παρατεταμένη προσπάθεια επιστροφής στους αιθέρες.

    Πιθανόν δεν θα είναι η τελευταία: η νομική δυνατότητα ακύρωσης παραγγελιών από πλευράς αεροπορικών εταιρειών διευρύνεται όταν ένας τύπος αεροσκάφους έχει αδρανοποιηθεί για έναν χρόνο και το Max κλείνει ακριβώς αυτό το διάστημα στο έδαφος αυτή την εβδομάδα.

    Σε μια εποχή που η επιδημία του κορονοϊού καταστέλλει σημαντικά τη ζήτηση για ταξιδιωτικές μεταφορές και πυροδοτεί μια "πανδημία" ακύρωσης πτήσεων, το τελευταίο πράγμα που πολλοί αερομεταφορείς θα αναζητούν τώρα είναι πρόσθετη χωρητικότητα για επιβάτες.

    Το δάνειο και οι ταμειακές ροές

    Η Boeing, την ίδια στιγμή, σχεδιάζει - καθόλου τυχαία - να αντλήσει το πλήρες ποσό ενός δανείου ύψους 13,825 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έλαβε τον περασμένο μήνα ήδη από σήμερα Παρασκευή, ως προληπτικό μέτρο εν μέσω της αναταραχής που έχει επιφέρει διεθνώς η επιδημία, όπως ανέφεραν από την Τετάρτη άνθρωποι με γνώση του ζητήματος στο Bloomberg News.

    Η Boeing περιορίζει επίσης ορισμένες μη δομικού χαρακτήρα δαπάνες και τις υπερωρίες και αναστέλλει ορισμένες προσλήψεις, σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων.

    Τους πρώτους έξι μήνες που ακολούθησαν την αναγκαστική καθήλωση του αεροσκάφος Max της Boeing στο έδαφος σε όλο τον πλανήτη, οι επενδυτές που έχουν επενδύσει στη μετοχή της εταιρείας ήταν ως επί το πλείστον πεπεισμένοι ότι μακροπρόθεσμα η ζημία, τόσο σε οικονομικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο φήμης της εταιρείας, θα ήταν ελάχιστη. Αυτό άρχισε να αλλάζει καθώς γινόταν σαφές ότι η πραγματικότητα ήταν πολύ πιο δυσοίωνη.

    Τα χρονοδιαγράμματα της Boeing για την επιστροφή του αεροπλάνου ήταν υπερβολικά αισιόδοξα. Οι οικονομικές παραχωρήσεις προς απογοητευμένους πελάτες έχουν αυξηθεί και είναι πιθανό να συνεχίσουν να διογκώνονται, τα κόστη που συνδέονται με περικοπές στην παραγωγή συσσωρεύονται, ενώ το κόστος για νομικές υπηρεσίες έχει εκτοξευτεί εκεί που μπορεί να φανταστεί ο καθένας μας.

    Ωστόσο, η πραγματικά σημαντικότερη χρηματική επίπτωση πιθανόν να είναι ότι η κρίση έχει διαβρώσει το "μαξιλάρι" μετρητών της Boeing ακριβώς τη στιγμή που το χρειάζεται περισσότερο.

    Η μετοχή της Boeing έχει χάσει το 50% της αξίας της από το δεύτερο πολύνερκο δυστύχημα 737 Max μέχρι σήμερα, σε διάστημα δηλαδή ενός έτους

    "Καμπανάκι" από ομόλογα και CDS

    Η αγορά ομολόγων, η οποία είχε παραμείνει ψύχραιμη έναντι των μέχρι σήμερα προβλημάτων της Boeing, αρχίζει τώρα να χτυπά ορισμένα "καμπανάκια". Το κόστος ασφαλίστρων του χρέους της εταιρείας έναντι αθέτησης υποχρέωσης για πέντε χρόνια διευρύνθηκε την Τετάρτη κατά 120 μονάδες βάσης, στις 280, το υψηλότερο επίπεδο εδώ και 11 χρόνια, σύμφωνα με την ICE Data Services. Το επίπεδο αυτό, σε σχέση με τις μόλις 60 μονάδες βάσης στις 20 Φεβρουαρίου, υποδηλώνει πιθανότητα αθέτησης υποχρέωσης άνω του 16% κατά την επόμενη πενταετία.

    Όσον αφορά τα ομόλογα της Boeing, το spread των αποδόσεων του ομολόγου λήξης 2030 την Τετάρτη διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στις 278 μονάδες βάσης έναντι του 10ετούς κρατικού ομολόγου των ΗΠΑ. Πρόκειται για μεγάλη αύξηση έναντι του spread 208 μονάδων βάσης την Τρίτη και υπερδιπλασιασμό σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.

    Opinion
    Το spread των αποδόσεων του εταιρικού ομολόγου της Boeing έχει σημειώσει αλματώδη άνοδο από τις αρχές Μαρτίου

    Για να είμαστε δίκαιοι, οι κινήσεις των ομολόγων της Boeing και των σχετιζόμενων με αυτά CDS ήταν μέρος ενός ευρύτερου sell-off σε εταιρικά χρεόγραφα διαβάθμισης BBB. Η εταιρεία δεν είναι παρίας του εταιρικού κόσμου σε αυτή την περίπτωση: εταιρείες του κλάδου της ενέργειας που διαθέτουν αξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας, όπως η Apache και η Hess, ακόμη και εταιρείες λιανικών πωλήσεων όπως η Kohl's και η Macy's, είδαν ομοίως μεγάλες διακυμάνσεις στα CDS τους.

    Σε μια ευρύτερη επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, η Boeing δύσκολα θα είναι η μόνη που θα αντιμετωπίσει σχετικά προβλήματα. Η εξέλιξη είναι ωστόσο αποκαλυπτική, ενώ το ξέσπασμα του κορονοϊού μοιάζει με μια απόλυτα στοχευμένη επίθεση στην "καρδιά" της δραστηριότητας της εταιρείας. Εάν η Boeing θεωρούσε ότι ήταν υπερβολικά δαπανηρό να αξιοποιήσει τις αγορές τον Ιανουάριο, όταν ζήτησε για πρώτη φορά δάνειο, τώρα είναι σαφώς δαπανηρότερο.

    Η Boeing αντιμετωπίζει ήδη μια σημαντική μείωση των προκαταβολών από τους πελάτες για το Max, για το οποίο η παραγωγή έχει προσωρινά σταματήσει. Αυτό την άφησε εξαρτημένη για τις ταμειακές ροές της από τα αεροσκάφη φαρδιάς ατράκτου, δηλαδή σε επισφαλή θέση, σε μια εποχή που η ζήτηση για αεροπλάνα ικανά να μεταφέρουν τεράστιες ομάδες ανθρώπων σε υπερατλαντικές πτήσεις είναι σχετικά χαμηλή και πρόκειται να κινηθεί ακόμη πτωτικότερα.

    Η Boeing αναγκάστηκε να ανακοινώσει δύο περικοπές στον ρυθμό παραγωγής του 787 Dreamliner, εν μέσω έλλειψης παραγγελιών από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες. Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές αεροπορικές είχαν μετατοπίσει τις παραγγελίες τους από το καθηλωμένο Max σε μοντέλα φαρδιάς ατράκτου. Θα διατηρήσουν τουλάχιστον αυτές τις τελευταίες;

    Οι οιωνοί δεν προμηνύουν ανάκαμψη

    Οι ακυρώσεις των παραγγελιών για το  Max και οι αναβολές παραδόσεων ακυρώνουν περαιτέρω την προοπτική βοήθειας ως προς τις ταμειακές ροές από το συγκεκριμένο μοντέλο στο εγγύς μέλλον. Εκτός από την Air Canada, ο αερομεταφορέας χαμηλού κόστους Flydubai του Κόλπου, ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης για αεροσκάφη μονού διαδρόμου, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητεί παραχωρήσεις από τη Boeing σε τιμές και χρονοδιαγράμματα παράδοσης για μια παραγγελία 251 αεροσκαφών. 

    Ο διευθύνων σύμβουλος της Southwest Airlines, Gary Kelly, δήλωσε σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του  προς τους υπαλλήλους της εταιρείας αυτή την εβδομάδα ότι εξακολουθεί να στοχεύει να λάβει τις παραδόσεις του Max από την Boeing μέσα στο γ’ τρίμηνο, ωστόσο η εταιρεία πρέπει να "διατηρήσει όλες τις επιλογές ανοικτές", σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal.

    Υπήρχαν ήδη αμφιβολίες για το εάν η Boeing θα μπορούσε ποτέ να επανέλθει στον στόχο που είχε θέσει πριν τα πολύνεκρα δυστυχήματα για παραδόσεις 57 αεροσκαφών Max ανά μήνα, ακόμη και σε αρκετά χρόνια από σήμερα. Ο κορονοϊός πιθανότατα θα καταφέρει ακόμη ένα χτύπημα σε αυτά τα σχέδια, όχι μόνον για την ίδια την Boeing, αλλά για την αλυσίδα εφοδιασμού της.

    Η εταιρεία στηρίζει οικονομικά προμηθευτές της, όπως η Spirit AeroSystems και έχει υποσχεθεί πληρωμές για τους κινητήρες των Max στην κοινοπραξία των General Electric και CFM (η δεύτερη ανήκει στην Safran), ανεξάρτητα από τον ρυθμό των παραδόσεων των αεροσκαφών στους πελάτες.

    Η ανάληψη του συνόλου του ποσού του δανείου είναι ένα "σημείο των καιρών" για την Boeing: χρειάζεται μετρητά και είναι σαφέστερο από ποτέ ότι δεν μπορεί να ελπίζει άμεσα στα έσοδά της από το ευρύτερο πλέγμα της αγοράς εμπορικών αεροσκαφών.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων