Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 05-Μαρ-2020 00:05

    Πώς οι Amazon, Facebook και Google είχαν διαγνώσει την εξάπλωση του κοροναϊού νωρίτερα απ' όλους

    Πώς οι Amazon, Facebook και Google είχαν διαγνώσει την εξάπλωση του κοροναϊού νωρίτερα απ' όλους
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Elaine Ou

    Πριν από δύο εβδομάδες, η εταιρία venture capital Andreessen Horowitz, με έδρα στο Sand Hill Road, έγινε αποδέκτης ορισμένων διαμαρτυριών μετά την ανάρτηση σήμανσης που επίτασσε "Όχι Χειραψίες" στην κεντρική είσοδο των γραφείων της. Οι περιπτώσεις μόλυνσης από τον κοροναϊό ήταν ακόμη ελάχιστες εκτός Κίνας και ήταν εύκολο να απορριφθούν οι εκτεταμένες αυτές προφυλάξεις ως απόρροια της αυξημένης σημασίας που δίνει η ίδια η Silicon Valley στον εαυτό της.

    Τώρα που πολλές πόλεις των ΗΠΑ έχουν κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης, πιθανόν να αξίζει να εξεταστούν οι αποφάσεις εκείνων που περνούν τις ημέρες τους αναλύοντας τεράστιες ποσότητες δεδομένων χρηστών και εξετάζοντας εάν τα δεδομένα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να εξαχθούν συμπεράσματα σχετικά με τον ιό που έχει γίνει ευρέως γνωστός ως Covid-19.

    Μια απλή ανάλυση δεδομένων

    Η Amazon ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που αποσύρθηκαν από το Παγκόσμιο Σαλόνι Κινητής Τηλεφωνίας (Mobile World Congress) της Βαρκελώνης τον περασμένο μήνα λόγω ανησυχιών σχετικών με τον κοροναϊό. Η Amazon διακινεί προϊόντα σε περισσότερες από 100 χώρες ανά τον κόσμο, οπότε δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι θα βρισκόταν ένα βήμα μπροστά σε ό,τι αφορά την πρόβλεψη του εύρους του ξεσπάσματος της νόσου.

    Χρειαζόταν απλώς κανείς να ακολουθήσει τη ροή πωλήσεων μασκών προσώπου και απολυμαντικών για τα χέρια. Σύμφωνα με τον ιστότοπο εντοπισμού τιμών προϊόντων στα site της Amazon, camelcamelcamel, οι τιμές των απολυμαντικών χεριών Purell και των μασκών μιας χρήσης άρχισαν να αυξάνονται γύρω στα τέλη Ιανουαρίου, αντανακλώντας την επίδραση της σχέσης προσφοράς και ζήτησης στους αυτοματοποιημένους αλγόριθμους τιμολόγησης.

    Στη συνέχεια, έχουμε το Facebook, το οποίο παρακολουθεί τα ενδιαφέροντα, τις σχέσεις και την τοποθεσία φυσικής παρουσίας 2,4 δισεκατομμυρίων χρηστών. (Μην ανησυχείτε, έχουμε ήδη συναινέσει σε αυτό όταν κάναμε κλικ στην επιλογή "Συμφωνώ" στο παράθυρο με τους όρους παροχής υπηρεσιών).

    Δεν είναι δα και τόσο δύσκολο να εικάσουμε ότι η δημοτικότητα των ομάδων στο Facebook μπορεί να έχει δώσει στην ομώνυμη εταιρεία κάποια εικόνα της παγκόσμιας κατάστασης όσον αφορά το εύρος και τη συχνότητα συγκεντρώσεων των ανθρώπων. Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία επιβεβαίωσε την ακύρωση του ετήσιου συνεδρίου προγραμματιστών "F8", η οποία αρχικά ήταν προγραμματισμένο να διεξαχθεί τον Μάιο στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνια.

    Η Google παρακολουθεί τη θέση του χρήστη, καθώς και τις ροές της παγκόσμιας κίνησης μέσω της υπηρεσίας χαρτογράφησης που διαθέτει. Επιπλέον, η μηχανή αναζήτησής της δέχεται 3,5 δισεκατομμύρια αιτήματα την ημέρα, πολλά από τα οποία αφορούν καταναλωτές που αναζητούν ιατρικές συμβουλές.

    Οι αναζητήσεις γύρω από την πνευμονία, για παράδειγμα, έφτασαν σε ιστορικό υψηλό τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους. Η απόφαση της Google να ακυρώσει ένα εσωτερικό συνέδριο στο Λας Βέγκας και να μεταλλάξει το επερχόμενο Cloud Next σε μια συνάθροιση μέσω ψηφιακών μέσων και όχι φυσικής παρουσίας μπορεί να βασίζεται σε καλύτερη ενημέρωση σε σχέση με εκείνη που διαθέτει και παρέχει το κέντρο ελέγχου και πρόληψης νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC).

    Το ζήτημα της ιδιωτικότητας

    Είναι δύσκολο να αρνηθεί κανείς στις μεγάλες εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας το δικαίωμα να προχωρούν σε ανάλυση δεδομένων για ίδια χρήση, προκειμένου να προστατεύουν την υγεία των εργαζομένων και των πελατών τους, αν υποθέσουμε ότι αυτό συμβαίνει πράγματι. Θα ήταν ακόμη πιο δύσκολο να εμποδίσει κανείς την κυβέρνηση να ζητεί πρόσβαση στις ίδιες πληροφορίες για τον ευρύτερο σχεδιασμό της για ζητήματα δημόσιας υγείας.

    Είδαμε ήδη κάτι τέτοιο μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, όταν το νομοθέτημα της Patriot Act στις ΗΠΑ εξουσιοδότησε τις αρχές επιβολής του νόμου και τις υπηρεσίες πληροφοριών να εφαρμόζουν πρακτικές μαζικών παρακολουθήσεων. Ο ευρέως διαδεδομένος πανικός, είτε οφείλεται σε λόγους σχετικούς με την τρομοκρατία είτε σε πανδημίες, παρέχει μια εύχρηστη δικαιολογία για την παραβίαση των πολιτικών ελευθεριών.

    Τι θα συμβεί σε περίπτωση που η κυβέρνηση ζητήσει από τους φορείς κινητής τηλεφωνίας να μοιραστούν τα δεδομένα τοποθεσίας των πελατών τους; Στις AT&T και Verizon, οι οποίες ακύρωσαν τη συμμετοχή τους στο συνέδριο RSA (κρυπταλγόριθμος ασύμμετρου κλειδιού)  που διεξήχθη την προηγούμενη εβδομάδα στο Σαν Φρανσίσκο, επιβλήθηκαν πρόσφατα πρόστιμα επειδή δεν διασφάλισαν την προστασία πληροφοριών σχετικών με τις τοποθεσίες των πελατών τους σε πραγματικό χρόνο. Και οι δύο τηλεπικοινωνιακοί φορείς έχει αποκαλυφθεί στο παρελθόν ότι βοήθησαν την Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας (NSA) των ΗΠΑ σε τηλεφωνικές παρακολουθήσεις χωρίς εισαγγελική παραγγελία.

    Για να δει κανείς πού μπορεί να καταλήξει μια τέτοια πρακτική, ας ρίξει μια ματιά στην Ασία. Το Υπουργείο Υγείας της Σιγκαπούρης έχει παράσχει στους πολίτες της χώρας όσες πληροφορίες χρειάζονται για τη λειτουργία ενός ιστοτόπου μέσω του οποίου μπορεί κανείς να παρακολουθεί την κίνηση και την τρέχουσα κάθε φορά κατάσταση των μεμονωμένων κρουσμάτων του κοροναϊού. Η διαφάνεια αυτή μπορεί να είναι καθησυχαστική για την κοινή γνώμη, ωστόσο αποτελεί ταυτόχρονα παραβίαση της ιδιωτικής ζωής των ασθενών.

    Στην Κίνα, εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα όπως η AliPay και η WeChat, χρησιμοποιούνται από την κυβέρνηση για την παρακολούθηση των αλληλεπιδράσεων των ανθρώπων και την παρακολούθηση των επαφών τους. Η Κίνα έχει επιτύχει εντυπωσιακά μέτρα περιορισμού του ιού, ωστόσο λίγοι Αμερικανοί έχουν ως διακηρυγμένη επιδίωξη τη μετατροπή της χώρας τους σε Κίνα.

    Η ανάγκη για βελτίωση των επιδόσεων των υγεινομικών αρχών

    Η μαζική επιτήρηση, βεβαίως, δεν είναι η μόνη λύση. Η γενετική επιδημιολογία, η οποία εξετάζει πώς μεταλλάσσονται οι ιοί και πώς συσσωρεύονται αλλαγές κατά τη διάρκεια της μετάδοσης, μπορεί να είναι ένας πολύ υψηλού επιπέδου προγνωστικός παράγοντας της εξάπλωσης της νόσου. Η καλύτερη κατανομή των κιτ δοκιμών για το εάν ένας άνθρωπος είναι θετικός ή αρνητικός στον ιό θα καλύψει σίγουρα τα κενά όσον αφορά την πληροφόρηση και θα βοηθήσει το κοινό να διαχειριστεί τον κίνδυνο της νόσου.

    Μέχρι στιγμής, το CDC είναι αξιοσημείωτα ανεπαρκές στα τεστ για τον COVID-19, θέτοντας στους εργοδότες ένα ιδιαίτερα περίπλοκο πρόβλημα συλλογικής δράσης - κι αυτό γιατί κανείς δεν θέλει να πάρει πρώτος την πρωτοβουλία να μειώσει την εταιρική δραστηριότητά του και άρα τα έσοδα και τα κέρδη του ως επιχειρηματίας. Πολλές από τις μεγαλύτερες αμερικανικές τράπεζες έχουν περιορίσει τα μη απολύτως απαραίτητα ταξίδια των στελεχών τους στο εξωτερικό.

    Στο Σαν Φρανσίσκο, η Square, η Twitter, η Stripe και η Coinbase έχουν ήδη ωθήσει τους υπαλλήλους τους να εργάζονται από το σπίτι. Ίσως ήρθε η ώρα και για τις υπόλοιπες εταιρείες να εξετάσουν το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν το πρωτοπόρο παράδειγμά τους.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ