Τρίτη, 28-Οκτ-2025 10:30
Έντονες αντιδράσεις για το βιβλίο του Carlos Tavares-γράφει για διάσπαση της Stellantis
Δέκα μήνες μετά την αποχώρησή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, ο Carlos Tavares επιστρέφει στο προσκήνιο με αποκαλύψεις που προκαλούν έντονες αντιδράσεις.
Σε νέο βιβλίο του, ο πρώην επικεφαλής του αυτοκινητικού κολοσσού υποστηρίζει ότι η εταιρεία ίσως οδηγηθεί σε διάσπαση των ευρωπαϊκών και αμερικανικών δραστηριοτήτων της, εάν δεν καταφέρει να διατηρήσει την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ των τριών βασικών της πυλώνων, της Γαλλίας, της Ιταλίας και των ΗΠΑ.
"Ανησυχώ ότι η τριμερής ισορροπία ανάμεσα στην Ιταλία, τη Γαλλία και τις ΗΠΑ θα σπάσει", γράφει ο Tavares. "Με εμένα εκτός, δεν είμαι σίγουρος ότι τα γαλλικά συμφέροντα που πάντοτε προστάτευα, είτε το πιστεύετε είτε όχι, θα υπερασπιστούν εξίσου καλά".
Η Stellantis σχηματίστηκε το 2021 από τη συγχώνευση της ιταλικής Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και της γαλλικής PSA Group, δημιουργώντας έναν παγκόσμιο όμιλο με 14 μάρκες, ανάμεσά τους οι Citroen, Peugeot, Opel, Dodge, Alfa Romeo, Jeep και Maserati.
Παρά το φιλόδοξο ξεκίνημα, η διαχείριση ενός τόσο πολυεθνικού χαρτοφυλακίου αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη, ειδικά εν μέσω στασιμότητας στη ζήτηση, ανόδου των Κινέζων κατασκευαστών και γεωπολιτικών εντάσεων που επηρεάζουν ολόκληρο τον κλάδο.
Ο Tavares, ο οποίος αποχώρησε τον Δεκέμβριο του 2024, άφησε πίσω του έναν όμιλο που αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις. Οι επιθετικές πολιτικές περικοπών κόστους και η στρατηγική πλήρους μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, οδήγησαν σε πτώση μεριδίου αγοράς και κερδών τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ.
Παράλληλα, η μεταφορά παραγωγικών και μηχανικών δραστηριοτήτων σε χώρες χαμηλότερου κόστους όπως το Μαρόκο, προκάλεσε την οργή των συνδικάτων και την έντονη αντίδραση της ιταλικής κυβέρνησης.
Οι μαζικές απολύσεις και η επιβολή τηλεργασίας οδήγησαν πολλά ανώτατα στελέχη σε αποχωρήσεις, ορισμένοι, μάλιστα, κατέληξαν στην κινεζική BYD, η οποία επεκτείνει ταχύτατα την παρουσία της στην Ευρώπη.
Στο βιβλίο του, ο Tavares προειδοποιεί ότι η Stellantis κινδυνεύει να διασπαστεί, αν δεν υπάρξει συντονισμένη προσπάθεια για διατήρηση της ενότητας.
Ένα από τα πιθανά σενάρια, όπως αναφέρει, θα ήταν ένας Κινέζος κατασκευαστής να εξαγοράσει τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες, ενώ οι Αμερικανοί να αναλάβουν εκ νέου τον πλήρη έλεγχο των Jeep, Ram, Dodge και Chrysler.
Κατά τον ίδιο, αυτό θα επέτρεπε σε κάθε πλευρά να επικεντρωθεί στις δικές της αγορές, όπως έκανε η General Motors την τελευταία δεκαετία.
Μετά από μήνες αναζήτησης, τον Ιούνιο του 2025, τη θέση του CEO ανέλαβε ο Antonio Filosa, ο οποίος για χρόνια είχε εργαστεί στη Λατινική Αμερική για λογαριασμό της Fiat Chrysler.
Ο Filosa, που χαρακτηρίζεται από τον Tavares ως "λογική και ορθολογική επιλογή", καλείται να σταθεροποιήσει τον όμιλο σε μια περίοδο οικονομικών πιέσεων και εμπορικών ανακατατάξεων λόγω των δασμών του προέδρου Trump, οι οποίοι έχουν ανατρέψει τις παγκόσμιες ισορροπίες στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο νέος CEO έχει ήδη αναστείλει ορισμένες ευρωπαϊκές επενδύσεις και έχει δεσμευθεί να επενδύσει περίπου 12 δισ. ευρώ στις ΗΠΑ, την πιο κερδοφόρα αγορά της Stellantis.
Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει ανησυχία στα ευρωπαϊκά συνδικάτα, ιδίως στη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ μεγάλο μέρος της νέας διοικητικής ομάδας του προέρχεται από το πρώην δίκτυο της Fiat Chrysler.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε προσωρινό κλείσιμο αρκετών εργοστασίων στην Ευρώπη, καθώς η παραγωγική δυναμικότητα παραμένει χαμηλή.
Ο Filosa τόνισε πρόσφατα στα ιταλικά συνδικάτα ότι απαιτούνται πιο ευέλικτοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων, προκειμένου να ενισχυθεί ξανά η τοπική παραγωγή.
Ενώ η Stellantis προσπαθεί να επαναπροσδιορίσει τη στρατηγική της, οι δηλώσεις του Tavares έρχονται να ταράξουν τα νερά. Ο ίδιος επιμένει ότι δεν εξαναγκάστηκε σε αποχώρηση, αν και παραδέχεται πως "θα μπορούσε να είχε κάνει πολλά πράγματα διαφορετικά".
Το αν οι προειδοποιήσεις του επαληθευτούν ή όχι, μένει να φανεί. Το βέβαιο είναι ότι η Stellantis, με τις βαθιές ευρωπαϊκές ρίζες και την αμερικανική ισχύ της, βρίσκεται σήμερα σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα στο topgeargreece.gr
Νέα μονοθέσια, νέοι κινητήρες, νέα φιλοσοφία και όλα αλλάζουν στην F1. Η FIA και η Liberty Media παρουσίασαν τους νέους κανονισμούς και το νέο μονοθέσιο.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ακυρώσει την απαγόρευση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 δημιουργεί νέες αναταράξεις στους κυκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2026" για την Ελλάδα κατέκτησε το Fiat Grande Panda, τo compact SUV της δημοφιλούς κατηγορίας B που είναι διαθέσιμο σε μία πλήρη γκάμα συστημάτων κίνησης.
Η Formula 1 επιστρέφει σε μια χώρα με φανατικούς φιλάθλους του motorsport και από το 2027 θα επισκεφτεί μια από τις ομορφότερες πίστες στον πλανήτη.
Μια ακόμη πολύ επιθετική κίνηση στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανακοίνωσε η BYD Ευρώπης αυξάνοντας την εγγύηση χιλιομέτρων της μπαταρίας σε επίπεδα που δεν προσφέρει καμία άλλη εταιρεία.
Το νέο ID.Polo της Volkswagen που υπόσχεται να φέρει την ηλεκτροκίνηση στην πόλη με τιμή κάτω από 25.000 ευρώ, έρχεται με δύο επιλογές μπαταρίας, ισχύ από 114 ίππους και αυτονομία έως 450 χλμ.
H Ford υποσχέθηκε να αλλάξει την αγορά με αυτό το μοντέλο αλλά τελικά ανακοινώνει τη διακοπή της παραγωγής του από το τέλος του 2025 και την επιστροφή στις θερμικές εκδόσεις.
Διαθέσιμο προς παραγγελία είναι στην Ελλάδα γαλλικό premium hatchback που αποτελεί το κύριο δείγμα της νέας γενιάς αυτοκινήτων της DS. Δείτε τις τιμές και τις εκδόσεις του.
Το νέο αμιγώς ηλεκτρικό Smart #2 ξεκινά δοκιμές πάνω στη νέα πλατφόρμα ECA, συνδυάζοντας τις compact διαστάσεις με το πισωκίνητο DNA του fortwo και τη σύγχρονη σχεδίαση ενός μελλοντικού αυτοκινήτου...
Η Tesla ξεκίνησε δοκιμές των Robotaxi στο Όστιν χωρίς οδηγό και χωρίς επιβάτες, μια εξέλιξη που συνιστά τεράστια πρόοδο όσον αφορά το πρόγραμμα και την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης.
Από στρατηγικό στοίχημα σε πρόγραμμα υπό κατάργηση η Mobilize, καθώς πληρώνει το τίμημα της χαμηλής κερδοφορίας, με τη Renault να αναθεωρεί συνολικά το όραμά της για την κινητικότητα.
Φαίνεται πως θα μπούμε σε μια χρονιά που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρειαστεί να δώσουν νέες μάχες για να κερδίσουν τη θέση τους στην αγορά.
Ο Eric Bach, πρώην επικεφαλής μηχανικός της Lucid, κατέθεσε αγωγή κατά της αμερικανικής εταιρείας, ισχυριζόμενος ότι απολύθηκε εξαιτίας καταγγελιών για ρατσιστική μεταχείριση και στοχοποίηση.
Ούτε το Tesla Model Y, ούτε κάποιο Toyota αλλά ένα μικρό κινεζικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν εκείνο που επικράτησε στην μάχη των πωλήσεων του Οκτωβρίου.
Πολύ πριν η μικροκινητικότητα γίνει της μόδας, το Mazda Suitcase Car ήταν ένα πρωτοποριακό τρίκυκλο που χωρούσε σε βαλίτσα, συναρμολογούταν σε ένα λεπτό και έπιανε 30 km/h.
Με μια απλή αλλά ιδιαίτερα ευρηματική και αποτελεσματική ιδέα, η BMW κατάφερε να μετατρέψει τους οδηγούς ανταγωνιστικών αυτοκινήτων σε προσωρινούς πρεσβευτές της, σε μια ιστορική στιγμή για το...