Πέμπτη, 15-Φεβ-2024 12:32
Γιατί να κάψεις ένα αυτόνομο αυτοκίνητο
Το είδαμε και αυτό. Οργισμένο πλήθος στο Σαν Φρανσίσκο επιτέθηκε σε αυτόνομο ταξί Jaguar I-Pace της εταιρείας Waymo, έσπασαν τα τζάμια -κάποιος με skateboard τρέχα γύρευε-, το πυρπόλησαν κανονικά και έγινε κάρβουνο.
Κατά καιρούς έχουν υπάρξει αντιδράσεις για τα αυτόνομα αυτοκίνητα -robotaxi ο συνήθης στόχος- που εκτελούν κούρσες πειραματικά και κυρίως στην Καλιφόρνια αλλά αυτό που συνέβη πριν λίγες μέρες είναι πρωτοφανές.
More video of the Waymo incident pic.twitter.com/d2bU4BeoUb
— Whole Mars Catalog (@WholeMarsBlog) February 13, 2024
Γιατί να επιτεθείς και να κάψεις ένα αυτόνομο όχημα; Προσπαθώ να καταλάβω την λογική -αν υπάρχει- πίσω από την πράξη. Θέλουν π.χ. να φοβηθεί η εταιρεία και να σταματήσει τις πειραματικές κούρσες, που στην ουσία είναι δοκιμές αυτόνομης οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες;
Η εταιρεία προφανώς δεν φοβάται. Ένα καμμένο αυτοκίνητο δεν είναι χασούρα για εταιρείες αυτού του διαμετρήματος. Σίγουρα κάποια καταστροφή είναι μέσα σε αυτά που θα συμβούν. Αλλά επίθεση από οργισμένο πλήθος χωρίς καν αφορμή;
Μέχρι τώρα δεν έχει μαθευτεί κάτι και στα video που κυκλοφόρησαν από το περιστατικό δεν φαίνεται το αυτόνομο όχημα να έχει "υποπέσει σε παράπτωμα" για να δικαιολογηθεί έστω και σε πρώτο επίπεδο η επίθεση.
Βέβαια τα robotaxi στο Σαν Φρανσίκο έχουν δώσει αφορμές να "τα πάρεις μαζί τους". Έχουν τρομάξει επιβάτες, μποτιλιάρονται μόνα τους και σε μία περίπτωση έχει παρασύρει πεζό. Το τελευταίο ήταν και η αιτία η εταιρεία robotaxi Cruise που ανήκει στην General Motors να χάσει την άδεια της. Αναμενόμενο.
Οι άνθρωποι πολύ πιο εύκολα δέχονται τα λάθη άλλων ανθρώπων παρά των μηχανών, οι οποίες όμως έχουν δημιουργηθεί, ρυθμιστεί και λειτουργούν κατόπιν ανθρώπινων εντολών. Άρα ποιος φταίει; Η εταιρεία ή το αντικείμενο; Αν έχεις την νοημοσύνη θηλαστικού και θες να αποδώσεις ευθύνες -σε κάτι που αναμφίβολα προκαλεί κάποια προβλήματα- σίγουρα δεν σπας το αυτοκίνητο. Είναι σαν να σπας το ταμείο του supermarket γιατί δεν σου αρέσουν οι τιμές.
Όμως προκαλεί περισσότερα προβλήματα το αυτόνομο αυτοκίνητο σε σχέση με ανθρώπους στη θέση του οδηγού; Η αλήθεια είναι ότι μόνο σε ένα χρόνο τα αυτόνομα αυτοκίνητα στην Καλιφόρνια διάνυσαν περίπου 5,3 εκατομμύρια χιλιόμετρα και τα ατυχήματα ή δυσλειτουργίες ήταν ελάχιστα. Στα ίδια χιλιόμετρα με ανθρώπους στο τιμόνι υπάρχουν ατυχήματα, δυστυχήματα και νεκροί.
Άρα γιατί να γίνονται επιθέσεις στις μηχανές αν τελικά προσφέρουν περισσότερη ασφάλεια; Ανθρώπινη φύση. Οι περισσότεροι άνθρωποι είμαστε ειδιστές (λέγεται και σπισισμός/ σπισιστές), που σημαίνει ότι προτεραιότητα μας είναι το είδος μας και όχι κάποιο άλλο είδος, πόσο δε μάλλον οι μηχανές.
Φυσικά άλλο προστατεύω το είδος μου και άλλο προσδίδω ανθρώπινα χαρακτηριστικά στις μηχανές και τις τιμωρώ με στιλ Ιεράς Εξέτασης. Αυτό δεν έχει να κάνει με τα αυτοκίνητα, έχει να κάνει με παρανόηση και φόβο για τις νέες τεχνολογίες και ίσως για την αύξηση αυτού του φόβου να ευθύνεται και η τέχνη μέσω του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.
Ίσως θυμάσαι ότι σε πρόσφατη ταινία του Netflix υπάρχει μια σκηνή που πολλά Tesla αυτο-μποτιλιάρονται και τρακάρουν μεταξύ τους (τρόμαξε πολύ κόσμο αυτή η σκηνή), για να μην φθάσουμε μέχρι την ταινία Terminator που έχει καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το συλλογικό υποσυνείδητο σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη.
Πάντως πολλοί άνθρωποι οδηγούν αυτοκίνητα με συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και το σίγουρο είναι ότι προσφέρουν πολύ μεγάλη ασφάλεια, μειώνουν ατυχήματα και σε γλιτώνουν από την πιθανή αδυναμία να είσαι 100% συγκεντρώμενος, κάτι που απαιτείται όταν οδηγείς. Απλά το επόμενο βήμα των ADAS είναι η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2 και πάνω -φτάνει μέχρι το 5. Και χάρη στις δοκιμές αυτόνομης οδήγησης βελτιώνονται και τα ADAS που σώζουν ζωές.
Του Γιάννη Τσάκαλου / topgeargreece.gr
Διαβάστε ακόμα:
- Τέλος η δωρεάν ζωντανή μετάδοση της F1 στην Ελλάδα
- Πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα: Εντυπωσιακή αύξηση, η κατηγορία που σαρώνει και το πετρέλαιο
- Δοκιμή νέο Toyota Prius: Ένα άλλο αυτοκίνητο σε πολλά επίπεδα
H Toyota έκανε ακόμα μια έξυπνη κίνηση και λάνσαρε το Aygo Χ Hybrid και πλέον είναι η μόνη φίρμα με υβριδικό αυτοκίνητο στo Α segment. Πήγαμε μέχρι την Φλωρεντία για να το οδηγήσουμε και αυτές είναι...
Παρουσία του Περιφερειάρχη, Νίκου Χαρδαλιά μπήκαν οι πρώτες"έξυπνες" κάμερες τεχνητής νοημοσύνης σε φανάρια της Αθήνας. Καταγράφουν τις παραβάσεις για κόκκινο και στέλνουν εικόνες και βίντεο.
Το μικρομεσαίο DS Νο4 έρχεται σημαντικά αναβαθμισμένο, με σχεδίαση εμπνευσμένη από το κορυφαίο No8 και πλήρη γκάμα συστημάτων κίνησης.
Η ραχοκοκαλιά της Renault στην ελληνική αγορά είναι τώρα διαθέσιμη με σημαντική έκπτωση καθώς η εταιρεία αποφάσισε να προσφέρει τις καλύτερες ημέρες εορτών.
Ο θρύλος του Nascar, Greg Biffle έχασε τη ζωή του σε δυστύχημα με αεροπλάνο στρο οποίο επέβαινε όλη η οικογένειά του. Θρήνος στο αμερικανικό motorsport.
Μετά από έντονες πιέσεις, η ΕΕ έκανε πίσω στην πλήρη απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035, δίνοντας ανάσα στους θερμικούς κινητήρες. Πώς επηρεάζονται κατασκευαστές, χώρες και η αγορά των EV.
Από πολυτελές αυτοκίνητο σε κινητό όπλο. Μια BMW Σειρά 7 μετατρέπεται σε αυτοσχέδιο εκτοξευτή ρουκετών στην Ουκρανία και σύμφωνα με τους εμπνευστές της, αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα.
Η Opel πραγματοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα εκπτωτικά προγράμματα για να αποχαιρετήσει το 2025 με μειωμένες τιμές έως 7.400 ευρώ για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα και έως 4.000 ευρώ για τα θερμικά.
Η Renault ανακοίνωσε τις πρώτες τιμές του Twingo και είναι ακόμη χαμηλότερες από το αναμενόμενο καθώς με τις επιδοτήσεις πέφτουν κάτω από τις 15.000 ευρώ.
Μόλις μερικές εβδομάδες μετά την ακύρωση συμφωνίας προμήθειας με τη Volvo, εταιρεία που θεωρείται πρωτοπόρος στην τεχνολογία LiDAR, κατέθεσε αίτηση προστασίας βάσει του Άρθρου 11.
Η νέα διαφήμιση του Toyota GR Yaris προκάλεσε αντιδράσεις στην Αυστραλία, καθώς οι ρυθμιστικές αρχές έκριναν ότι προωθεί επικίνδυνη οδήγηση σε δημόσιους δρόμους.
Νέα μονοθέσια, νέοι κινητήρες, νέα φιλοσοφία και όλα αλλάζουν στην F1. Η FIA και η Liberty Media παρουσίασαν τους νέους κανονισμούς και το νέο μονοθέσιο.
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ακυρώσει την απαγόρευση πωλήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 δημιουργεί νέες αναταράξεις στους κυκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τον τίτλο "Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2026" για την Ελλάδα κατέκτησε το Fiat Grande Panda, τo compact SUV της δημοφιλούς κατηγορίας B που είναι διαθέσιμο σε μία πλήρη γκάμα συστημάτων κίνησης.
Η Formula 1 επιστρέφει σε μια χώρα με φανατικούς φιλάθλους του motorsport και από το 2027 θα επισκεφτεί μια από τις ομορφότερες πίστες στον πλανήτη.
Μια ακόμη πολύ επιθετική κίνηση στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανακοίνωσε η BYD Ευρώπης αυξάνοντας την εγγύηση χιλιομέτρων της μπαταρίας σε επίπεδα που δεν προσφέρει καμία άλλη εταιρεία.