Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 28-Ιαν-2022 10:54

    Lancia Stratos: Γεννημένη μόνο για να κερδίζει

    Lancia Stratos: Γεννημένη μόνο για να κερδίζει
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    H Lancia Stratos δημιουργήθηκε με μοναδικό σκοπό να κερδίζει στα ράλι. Πολύ σύντομα επιβεβαίωσε το πεπρωμένο της, αλλά και κατάφερε να τραβήξει πάνω της τα φώτα της δημοσιότητας, όχι μόνο λόγω των επιδόσεων της, αλλά και του εντυπωσιακού της ταπεραμέντου σε κάθε επίπεδο.

    Όλα ξεκίνησαν όταν ο αγωνιστικός διευθυντής της Lancia, Cesare Fiorio, αποφάσισε ότι θα έπρεπε να σχεδιαστεί ένα νέο αγωνιστικό αυτοκίνητο που θα αντικαταστήσει τη Fulvia HF. Σε αντίθεση όμως με τη Fulvia που σχεδιάστηκε με βάση τη μαζική παραγωγή, το νέο αγωνιστικό θα έπρεπε να είναι σχεδιασμένο εξαρχής με το βλέμμα στους αγώνες. Το 1970 ο Bertone παρουσίασε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο το πρωτότυπο "Stratos Zero”, το οποίο εντυπωσίασε, το κοινό με τις φουτουριστικές του γραμμές, αλλά και τον Fiorio που ήδη στο μυαλό του γύριζε η ιδέα ενός αγωνιστικού με πίσω κίνηση. Ένα χρόνο αργότερα, το κοινό θα συναντούσε στην έκθεση του Τορίνο του 1971 τη Lancia Stratos HF δημιουργημένη από το μαγικό χέρι του Marcello Gandini και ο Fiorio επιτέλους θα έβρισκε τη βάση για το αγωνιστικό αυτοκίνητο των ονείρων του.

    Τα πάντα πάνω στη Stratos ήταν σχεδιασμένα με το βλέμμα στα ράλι. Το μπροστά καπό και το κάλυμμα του κινητήρα ήταν εξαιρετικά ελαφριά και έδιναν άμεση πρόσβαση στα μηχανικά μέρη προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα στις διαδικασίες επισκευής. Το εσωτερικό ήταν εξαιρετικά στενό και αυστηρά για δύο άτομα και τα κράνη τους. Όπως χαρακτηριστικά είπε και ο Nuccio Bertone "το εσωτερικό φέρνει κοντά τον οδηγό και τον συνοδηγό και τους κάνει να μοιάζουν ένα".

    Μπορεί το πλαίσιο και το αμάξωμα να ήρθαν σαν από θαύμα στα χέρια του Fiorio, η επιλογή όμως του κινητήρα θα εξελισσόταν σε μια πολύ πιο περίπλοκη διαδικασία. Το σίγουρο ήταν ότι θα χρειαζόταν ένα σύνολο, το οποίο θα ήταν εξαιρετικά ισχυρό ώστε να αντιμετωπίσει τον πολύ δυνατό ανταγωνισμό. Δοκιμάστηκαν αρκετές προτάσεις, από τον boxer κινητήρα της Lancia Flavia μέχρι το V6 σύνολο του Fiat 130, αλλά τελικά ο V6 κινητήρας της Ferrari Dino 246 GT αξιολογήθηκε από τον Fiorio ως η ιδανική επιλογή λόγω της απόδοσης, αλλά και της εξαιρετικής αξιοπιστίας του. Ο Fiorio χρειάστηκε να προσπαθήσει αρκετά ώστε να πείσει τον Enzo Ferrari να επιτρέψει στη Lancia να χρησιμοποιήσει τον κινητήρα του και μάλιστα να την προμηθεύσει με ικανό αριθμό για να πάρει τη σχετική homologation από τη FIA. Σύμφωνα με τους κανονισμούς της εποχής, για τη συμμετοχή ενός αυτοκινήτου στο Group 4 χρειαζόταν η παραγωγή τουλάχιστον 500 αυτοκινήτων δρόμου, αν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι η Stratos, η οποία και στην "πολιτική" της έκδοση ήταν ένα φουτουριστικό όχημα με εγκάρσια τοποθετημένο στο κέντρο κινητήρα, διπλά ψαλίδια στην εμπρός και γόνατα McPherson στην πίσω ανάρτηση.

    Με την έναρξη της παραγωγής η Stratos ξεκίνησε και τις πρώτες δοκιμές σε αγωνιστικό επίπεδο, πριν καν πάρει την επίσημη πιστοποίηση. Από την αρχή έδειξε την ταχύτητα της, ενώ τα όποια προβλήματα νεότητας –κυρίως με την πίσω ανάρτηση- λύθηκαν πολύ σύντομα στις δύο πρώτες επίσημες εμφανίσεις της το 1972, στο Tour de Corse και στο Costa del Sol Rally. Η πρώτη νίκη θα ερχόταν λίγους μήνες αργότερα στην Ισπανία τον Απρίλη του 1973, όπου στο Firestone Rally, ο Sandro Munari με συνοδηγό τον Mario Mannucci πήραν πρώτοι την καρό σημαία, συνεχίζοντας τις επιτυχίες που είχαν ξεκινήσει με την Lancia Fulvia 1.6 HF.

    Η πολυπόθητη homologation της Stratos για το Group 4 από τη FIA ήρθε τον Οκτώβριο του 1974 και η Lancia Stratos HF και επίσημα πλέον μπορούσε να εκπροσωπεί τη Lancia και να κατακτά βαθμούς στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι. Η εργοστασιακή Lancia Stratos HF με τους Munari/Mannucci κέρδισαν το Sanremo Rally και το Rideau Lakes Rally στον Καναδά, ενώ σε συνδυασμό με τη νίκη του Andruet στο Tour de Corse με την Stratos HF, η Lancia κατέκτησε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1974, το πρώτο σε μια μακρά λίστα επιτυχιών που θα κατακτούσε η μάρκα στη συνέχεια.

    Lancia

    Με την πάροδο των ετών η Lancia Racing Team χρησιμοποίησε 26 επίσημα αυτοκίνητα, αρχικά με 12βαλβιδη και στην συνέχεια με 24βαλβιδη κεφαλή. Το κόκκινο-λευκό χρώμα λόγω και της χορηγίας από την Marlboro αντικαταστάθηκε από το 1975 με τα χρώματα της Alitalia, δημιουργώντας έναν από τους πλέον κλασσικούς και αναγνωρίσιμους χρωματισμούς στην ιστορία των αγώνων. Η Lancia Stratos HF Gr.4 σύντομα έγινε το "απόλυτο όπλο" των αγώνων ράλι με τις νίκες να έρχονται με καταιγιστικό ρυθμό και τον ανταγωνισμό να δυσκολεύεται να αντισταθεί σε αυτό το αυτοκίνητο που γεννήθηκε με μόνο στόχο να κερδίζει. Με τρεις νίκες στη σειρά στο θρυλικό Monte Carlo Rally, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών το 1974, 1975 και 1976, αλλά και την κατάκτηση του FIA Rally Drivers World Cup του 1977 από τον Sandro Munari, η Stratos επιτέλεσε στο ακέραιο την αποστολή της.

    Ο V6 κινητήρας της Ferrari με περιεχόμενη γωνία 65 μοιρών και απόδοση από 280 (12V) έως και 320 (24V) ίππους επιτάχυνε τη Stratos μέχρι και τα 220 χλμ./ώρα, ενώ οι συμπαγείς διαστάσεις σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος που δεν ξεπερνούσε τα 980 κιλά, συνέθεταν ένα σύνολο με εντυπωσιακές επιδόσεις και ευελιξία.

    Το πέρασμα της σκυτάλης των αγωνιστικών υποχρεώσεων από τη Lancia Stratos στο Fiat 131 Abarth ήταν επεισοδιακό, με το Fiat Group να επιλέγει τελικά το δεύτερο να το εκπροσωπήσει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και τη Lancia να εστιάζει στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα. Το Fiat 131 Abarth Rally πραγματοποίησε επίσης μια εξαιρετική πορεία στους αγώνες, αλλά η Stratos HF δεν παρέλειψε να τονίσει ακόμα και σε εκείνο τον γεννημένο για νίκες χαρακτήρα της, όταν οι Markky Alèn / Ilkka Kivimäki, κατέκτησαν τη νίκη στο Sanremo Rally του 1978, μπροστά από το 131 Abarth Alitalia των Maurizio Verini και Arnaldo Bernacchini. Παράλληλα η Stratos συνέχισε να κερδίζει νίκες και διακρίσεις σε αγώνες στην Ευρώπη μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1980.

    Σήμερα η συνάντηση με μια αυθεντική Lancia Stratos αποτελεί μια εξαιρετικά σπάνια εμπειρία, με δύο αυτοκίνητα να φιλοξενούνται στο Heritage Hub της Stellantis στο Τορίνο. Εκτός από ένα εξαιρετικά επιτυχημένο αγωνιστικό αυτοκίνητο, η Stratos HF, συνετέλεσε τα μέγιστα στη δημιουργία του μύθου της Lancia στους αγώνες ράλι και παρέδωσε μια πολύ βαριά κληρονομιά στην 037 Rally και S4 που θα συνέχιζαν το μύθο της Lancia τη δεκαετία του 1980, σε μια περίοδο με μεγάλες αλλαγές στο χώρο των αγώνων ράλι.

    Lancia

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    17:12 05/09

    Η Tesla ξεκίνησε την χρήση πλήρους αυτόνομης οδήγησης στην Ευρώπη

    Η πλήρης αυτόνομη οδήγηση της Tesla (FSD) έφτασε στην Ευρώπη. Δείτε πώς και πού χρησιμοποιείται ήδη το Unsupervised FSD χωρίς επίβλεψη οδηγού.

    15:30 05/09

    Αιφνιδιαστική έξοδος της Porsche από τον δείκτη DAX στο χρηματιστήριο της Γερμανίας

    Σάλο προκάλεσε στις ευρωπαϊκές χρηματαγορές η είδηση πως η Porsche AG αποχωρεί από τον δείκτη DAX, ο οποίος απαρτίζεται από τις 40 κορυφαίες εισηγμένες εταιρείες της Γερμανίας.

    14:30 05/09

    Επίσημο: Νέα BMW iX3, το πιο σημαντικό αυτοκίνητο της φίρμας τις τελευταίες δεκαετίες-δείτε τι την κάνει ξεχωριστή

    Η iX3, το πρώτο δείγμα γραφής της Neue Klasse της BMW, παρουσιάστηκε επίσημα και υπόσχεται απόδοση, ταχύτατη φόρτιση και μοναδική ψηφιακή εμπειρία βασισμένη στο νέο λειτουργικό BMW Operating System...

    11:20 05/09

    Toyota: Μεγάλη επένδυση στην Ευρώπη-Πού φτιάχνει εργοστάσιο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα

    Η Toyota συμπληρώνει την σημαντική παρουσία της στην Ευρώπη με ένα νέο εργοστάσιο το οποίο ανακοίνωσε πως θα φτιάξει και θα αφορά τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα.

    11:00 05/09

    Στην Ελλάδα η μοναδική BMW M4 CS Edition VR46: Πού θα την δείτε

    Με αφορμή τα 46α γενέθλια του Valentino Rossi ήρθε στην Αθήνα η ειδική έκδοση της BMW M4 CS Edition VR46 που εξελίχθηκε από κοινού με τον θρύλο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

    18:30 04/09

    Opel Corsa GSE Vsion Gran Turismo: Η απάντηση των Γερμανών στο Renault 5 Turbo 3E

    Το πρώτο Corsa που οδηγείται και σε πίστα και σε PlayStation, το ηλεκτρικό Corsa GSE Vision GT των 800 ίππων θα μπορείς να το οδηγήσεις στο Gran Turismo 7 από το φθινόπωρο του 2025.

    17:00 04/09

    BYD Seal 6 DM-i: To πρώτο υβριδικό μοντέλο Touring της φίρμας στην Ευρώπη

    Η BYD παρουσίασε τις νέες προτάσεις της στα μεσαία οικογενειακά μοντέλα που φέρουν υβριδική τεχνολογία Super DM Hybrid σε δύο εκδοχές αμαξωμάτων: Sedan και Touring.

    15:30 04/09

    Επίσημο: Έρχεται VW ID. Polo και ID. Polo GTI

    H Volkswagen εναρμονίζει τα ονόματα των νέων μικρών της μοντέλων με την εποχή και το VW ID. 2all γίνεται ID. Polo που θα διαθέτει και έκδοση GTI.

    13:30 04/09

    Δείτε τι έκανε ο Shaquille O'Neal για να χωρέσει στην Corvette Z06 που αγόρασε

    Τα σπορ αυτοκίνητα δεν σχεδιάζονται για σωματότυπους σαν του Shaquille O'Neal, όμως όταν οι επιθυμίες συνοδεύονται από το κατάλληλο budget, όλα μπορούν να γίνουν.

    12:00 04/09

    Ποια εταιρεία αυτοκινήτου τριπλασίασε το μετοχικό της κεφάλαιο μέσα στο 2025

    Με αύξηση στις πωλήσεις, πολλαπλές επενδύσεις και διεύρυνση της αγοράς στην οποία απευθύνεται κινεζική φίρμα έχει καταφέρει μέσα στο 2025 να κάνει δύο φορές αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

    10:30 04/09

    Το νέο εντυπωσιακό coupe της Audi είναι έτοιμο για παραγωγή-όλα τα στοιχεία

    Μπορεί η εποχή των TT και R8 να έχει τελειώσει, όμως η Audi επιστρέφει στα σπορ coupe με το Concept C, που δεν είναι απλά ένα πρωτότυπο, αλλά το πρώτο βήμα σε μια νέα εποχή για τη γερμανική φίρμα.

    19:00 03/09

    Ποια μεγάλη φίρμα ετοιμάζει γραμμή παραγωγής για αυτοκίνητα υδρογόνου

    Για το 2028 προορίζεται το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με καύσιμο υδρογόνο καθώς μια από τις εταιρείες που ασχολούνται πολύ ενεργά ξεκίνησε να φτιάχνει την γραμμή παραγωγής.

    17:05 03/09

    Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην Έκθεση Αυτοκινήτου Θεσσαλονίκη 2025

    Η καρδιά της αυτοκίνησης στην Ελλάδα χτυπά αυτή την περίοδο στην Θεσσαλονίκη όπου στα πλαίσια της 89ης ΔΕΘ διοργανώνεται από τις 6-14 Σεπτεμβρίου και έκθεση αυτοκινήτου με αθρόες συμμετοχές πολλών...

    15:30 03/09

    Αυτό είναι το πρώτο video από το hypercar Chaos του Σπύρου Πανόπουλου

    Ο Σπύρος Πανόπουλος έδειξε για πρώτη φορά το SPA Chaos με video που δημοσίευσε στον προσωπικό του λογιαριασμό. Ετοιμάζεται το ελληνικό Hypercar.

    14:00 03/09

    Αυτά είναι τα απίθανα πρωτότυπα Mini JCW με την υπογραφή της Deus Ex Machina

    Με αυτές τις δύο εντυπωσιακές ειδικές κατασκευές, η Mini δείχνει ότι ξέρει να συνδυάζει σπορ παράδοση, μοντέρνα αισθητική και τολμηρή φαντασία, είτε σε ηλεκτρικό είτε σε θερμικό σύστημα κίνησης.

    12:00 03/09

    Οι πιο ακριβοπληρωμένοι CEO στον χώρο του αυτοκινήτου-δείτε τις αποδοχές τους

    Η λίστα με τις απολαβές των κορυφαίων CEO στον χώρο της τεχνολογίας και της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι ενδεικτική των στρατηγικών κατευθύνσεων των εταιρειών.