
Στον πρώτο οδηγό αγοράς μεταχειρισμένου που επιμελείται η Spotmechanic εξετάζουμε τη δεύτερη γενιά BMW Z4 η οποία βγήκε στην παραγωγή το 2009 και με το νέο της design έκανε το αυτοκινητικό κοινό να χάνει τον ύπνο του. Η εξέλιξή της ωστόσο δεν περιορίστηκε μόνο στον εξωτερικό σχεδιασμό, όσο και σε πιο ουσιώδεις αναβαθμίσεις, όπως η μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή και οι νέοι κινητήρες.
Κατά τ’άλλα πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που παραμένει πιστό στην παράδοση της βαυαρικής εταιρείας, διατηρώντας την τέλεια ισορροπία πλαισίου, την κίνηση στους πίσω τροχούς και φυσικά, την κορυφαία ποιότητα κατασκευής. Όπως όλα δείχνουν όμως, αυτή θα είναι και η τελευταία Ζ4 για την BMW, μιας και όπως φημολογείται, τον ερχόμενο Αύγουστο θα σταματήσει η παραγωγή της.
Ας δούμε λοιπόν βήμα-βήμα, τι πρέπει να γνωρίζεις πριν αγοράσεις μια μεταχειρισμένη BMW Z4 sDrive και μάλιστα στην έκδοση 23i με τον δυομισάλιτρο εξακύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα, που παρότι entry level στη γκάμα όταν πλασαρίστηκε, δεν ήταν καθόλου entry level σε επιδόσεις.

Τα υπέρ: Υψηλής ποιότητας κύλιση, σχεδίαση, ορατότητα περιμετρικά, απλό και λειτουργικό infotainment system (idrive), άνεση, ποιότητα κατασκευής, premium αίσθηση.
Τα κατά: Τρία αστέρια στις δοκιμές του NCAP, περιορισμένη ορατότητα στο "τελείωμα" του καπό.
Τεχνικά και πρακτικά
Χρονολογία: 2009 - 2011
Κυβικά: 2497cc
Ιπποδύναμη: 204 PS
Ροπή: 250 Nm
0-100km/h: 6,3 sec
Τελική ταχύτητα: 242 km/h
Βάρος: 1405kg
Τέλη κυκλοφορίας: 920€ (για μοντέλα πριν το 2010) - 553€ (για μοντέλα μετά το 2010)
Διαστήματα service: ανά 15.000 km
Μέση κατανάλωση: 8,5l/100 km
Τι να προσέξω;
Πλαίσιο
Η δεύτερη γενιά Z4 αποτελεί ένα άλμα από την πρώτη, και η μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή που αντικαθιστά την υφασμάτινη παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό, καθώς ταξιδεύει πιο ήσυχα και το πλαίσιο εμφανίζει πιο "πολιτισμένη” συμπεριφορά.
Οι αναρτήσεις βεβαίως, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο η Ζ4 απορροφά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος και εφόσον δε, μιλάμε για τους ελληνικούς δρόμους, η εξέλιξη αυτή σε ένα αυτοκίνητο "gran turismo” που λένε και οι Ιταλοί, είναι κάτι που θα εκτιμήσεις δεόντως!
Aν βρεις κάποια Ζ4 όμως με 18άρες ή 19άρες ζάντες, μην έχεις μεγάλες απαιτήσεις για την άνετη λειτουργία των αναρτήσεων. Αντιθέτως, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε αυτές κατά τον τεχνικό έλεγχο, μιας και "δουλεύουν” περισσότερο και σε πιο έντονο βαθμό για να ανταποκριθούν στο συγκεκριμένο setup. Οι 17άρες ζάντες είναι must για μικρότερη καταπόνηση τόσο των αναρτήσεων, όσο και της σπονδυλικής σας στήλης.
Στο τεστ πρόσκρουσης της Εuro NCAP, το roadster της ΒΜW απέσπασε 3 αστέρια, "σκοράροντας" 69% στην ασφάλεια των ενηλίκων, 61% των παιδιών και 91% στην ασφάλεια των πεζών, απέχοντας από την κορυφή.

Μηχανικά
Κάτω από το καπό του συγκεκριμένου μοντέλου θα βρεις έναν 6-κύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα απόδοσης 204 ίππων. Η κίνηση μεταδίδεται, παραδοσιακά, στους πίσω τροχούς μέσω ενός 6-τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου ή του προαιρετικού, 7-τάχυτου αυτόματου διπλού συμπλέκτη.
Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο έχει αποδειχτεί κατά κύριο λόγο αλεξίσφαιρο, ωστόσο πριν αγοράσεις μια μεταχειρισμένη BMW Ζ4, το test drive είναι κάτι που πρέπει οπωσδήποτε να κάνεις.
Όσον αφορά το χειροκίνητο κιβώτιο, αυτό θα πρέπει να είναι σφιχτό και με ξεκάθαρο "κούμπωμα" και να σου δώσει μια αίσθηση, ελαφρώς ελαστική, σαν να προσπαθείς να μετακινήσεις ένα σκληρό ελατήριο. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε καλό θα ήταν να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό.

Ηλεκτρικά μέρη
Έχει παρατηρηθεί ότι οι Ζ4 που εξοπλίζονται με Bluetooth είναι πιο πιθανό να έχουν "ταλαιπωρημένη" μπαταρία. Αν ο ιδιοκτήτης έχει συγχρονισμένο το κινητό του με το αυτοκίνητο και το αυτοκίνητο δεν είναι πλήρως απενεργοποιημένο (δηλαδή όταν είναι σβηστή η μηχανή και τα ηλεκτρικά συνεχίζουν να δουλεύουν), τότε το όχημα συνεχίζει να "ψάχνει" για την κινητή συσκευή με αποτέλεσμα να εξαντλεί τη μπαταρία.
Στις BMW Z4 υπάρχουν τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης, το Comfort, το Sport και το Sport+ όπου το κάθε ένα αλλάζει τη χαρτογράφηση του κινητήρα ανάλογα με τις διαθέσεις του οδηγού. Το πρώτο (Comfort) ρυθμίζει το αυτοκίνητο για νορμάλ και πιο άνετη οδήγηση, ενώ τα δύο τελευταία σκληραίνουν το τιμόνι και τις αναρτήσεις και αλλάζουν τη χαρτογράφηση του γκαζιού με αποτέλεσμα η Ζ4 να αποκτάει "ξυραφένια" απόκριση. Επιπλέον, το Sport+ απενεργοποιεί συγκεκριμένα ηλεκτρονικά συστήματα όπως το DTC (το αντίστοιχο ESP) και επιτρέπει στον οδηγό να απολαύσει τις αρετές του πισωκίνητου roadster.
Το σύστημα iDrive είναι εξαιρετικά απλό στο χειρισμό και δίνει στον οδηγό την δυνατότητα να έχει τον έλεγχο των λειτουργιών του αυτοκινήτου χωρίς να αποσπάται η προσοχή του από το δρόμο. Το σύστημα αποτελείται από μια οθόνη 6,5 ιντσών και ένα χειριστήριο σε μορφή ροδέλας, με το οποίο ο οδηγός χειρίζεται, μεταξύ άλλων, το ράδιο, το cd-player, το σύστημα πλοήγησης και το τηλέφωνο. Αν και στο παρελθόν η BMW είχε δεχθεί κριτική για το iDrive, δηλαδή ότι είναι δύσκολο στη χρήση και δεν εξυπηρετεί τον οδηγό, σήμερα θεωρείται ένα από τα καλύτερα infotainment συστήματα της αγοράς! Tέλος, όλες οι BMW Z4 εξοπλίζονται με ηλεκτρικό χειρόφρενο.

Εσωτερικό
Σε αυτόν τον τομέα η νέα Z4 ξεχωρίζει. Το περιβάλλον εντός του αυτοκινήτου είναι μακράν ποιοτικότερο με εκείνου της προηγούμενης γενιάς και το επίπεδο ηχομόνωσης, ίσως το κορυφαίο της κατηγορίας! Ο μόνος μικρός ήχος που μπορεί να "περνά” στο σαλόνι έρχεται από τους πίσω θόλους - ειδικά αν ο προηγούμενος ιδιοκτήτης έχει αναβαθμίσει τους τροχούς με φαρδύτερους -ωστόσο αυτό δεν αποτελεί σημάδι προβλήματος.
Ανεξάρτητα από το αν κάθεσαι σε δερμάτινα ή υφασμάτινα καθίσματα, η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και όπως σε όλες τις BMW, το επίκεντρο στην καμπίνα είναι μόνο ο οδηγός. Στο αριστερό κάθισμα της Ζ4 θα βολευτεί ακόμα και ένας οδηγός πάνω από 1,90 μέτρα! Σε γενικές γραμμές, η άνεση είναι ένα στοιχείο που δεν λείπει από το γερμανικό roadster.
O χώρος αποσκευών της BMW Z4 χωράει 180 λίτρα με ανοιχτή την οροφή και 310 λίτρα με κλειστή οροφή.
Η ορατότητα περιμετρικά του αυτοκινήτου είναι πολύ καλύτερη από τα υπόλοιπα μοντέλα του ανταγωνισμού. Ωστόσο αν δεν είσαι το πρώτο μπόι, θα χρειαστεί να σηκώσεις το κάθισμα ψηλά για καλύτερη οπτική της μύτης του καπό, χάνοντας όμως το feeling της αμεσότητας με το πλαίσιο του αυτοκινήτου.

Εξωτερικό
Aπό τη στιγμή που οι άνθρωποι της BMW αποφάσισαν να βελτιώσουν την άνεση στο εσωτερικό της νέας Ζ4, η αύξηση των διαστάσεων του αμαξώματος ήταν κάτι αναπόφευκτο. Για να είμαστε πιο ακριβείς λοιπόν, το μήκος του αυτοκινήτου έχει αυξηθεί κατά 148 χιλιοστά και το πλάτος κατά 9 χιλιοστά. Αν εξαιρέσουμε το έξτρα βάρος (180 κιλά), η Ζ4 διατηρεί την ιδανική ισορροπία βάρους μεταξύ του εμπρός και πίσω μέρους στο 50/50.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα του design της Ζ4 είναι οι δυναμικές γωνίες του εμπρός μέρους και το επιθετικό καπό με ακμές σε σχήμα "V" που καταλήγουν με ορμή στο σήμα της BMW.
Τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, εκτός του ότι συμβάλουν στο επιθετικό look της Ζ4, διαθέτουν και τεχνολογία LED, χάριν της οποίας συντίθεται ένας από τους πιο ενδιαφέροντες, σχεδιαστικά, φωτισμούς που θα δεις τη νύχτα.
Η μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή ανοίγει και κλείνει σε περίπου 20 δευτερόλεπτα. Βεβαιώσου ότι αυτή λειτουργεί σωστά, χωρίς θόρυβο και κολλήματα. Άνοιξέ την και κλείσε την πολλές φορές και παρακολούθησε προσεκτικά τη λειτουργία της.
Στους τροχούς μιας μεταχειρισμένης Z4 sDrive 23i, θα βρεις 17άρες ζάντες ελαφρού κράματος και ελαστικά διαστάσεων 225/45 R17 W.
Ενεργητική ασφάλεια
Όλες οι BMW Z4 Ε89 είναι εξοπλισμένες με το Dynamic Traction Control (DTC) το οποίο είναι υπεύθυνο να φέρνει στον "ίσιο δρόμο" το αυτοκίνητο κάθε φορά που χάνει την πρόσφυση. Το Cornering Brake Control (CBC), αναλαμβάνει να ασκεί ασύμμετρη πίεση στα φρένα μέσα στη στροφή, ενώ το Brake Assist και το Dynamic Brake Control (DBC), επεμβαίνουν στην περίπτωση έκτακτου φρεναρίσματος και ασκούν σταδιακά αυξανόμενη πίεση στα φρένα προερχόμενη από την ορμή και όχι από τη δύναμη που ασκείται στο μεσαίο πεντάλ.

Σε τιμή θα το βρω σήμερα ως μεταχειρισμένο;
H μέση τιμή που μπορείς να βρεις μια μεταχειρισμένη BMW Z4 sDrive 23i κυμαίνεται γύρω στις 24.700€.
Τι εναλλακτικές έχω;
-Porsche Boxster
-Audi TT
-Mercedes-Benz SLK
Συμπέρασμα
H BMW Z4 23i είναι ένα αυτοκίνητο υψηλής κλάσης, με εξαιρετική οδική συμπεριφορά και κορυφαία ποιότητα. Αν και ο χαρακτήρας της είναι περισσότερο turing απ'ότι sport σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, η χροιά του 6-κύλινδρου κινητήρα, η πίσω κίνηση και η μεταλλική οροφή είναι σίγουρο πως θα σου κλέψουν την καρδιά!
Πρόκειται για μια πολύ καλή επιλογή μεταχειρισμένου roadster, χωρίς συνήθη προβλήματα και αδυναμίες. Αυτό λοιπόν που θα πρέπει να σε απασχολήσει περισσότερο πριν αγοράσεις ένα μεταχειρισμένο BMW Z4, είναι η χρήση και η συντήρηση από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη και φυσικά αν έχει υποστεί κάποιο σοβαρό ατύχημα στο παρελθόν που έχει επηρεάσει το πλαίσιο και τη δομή του αυτοκινήτου.
-------------------------------------------
Τις συμβουλές αγοράς παρέχει η Spotmechanic, η No.1 υπηρεσία επιτόπιων ελέγχων μεταχειρισμένων στην Ελλάδα. Με τους εξειδικευμένους μηχανικούς της να βρίσκονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μπορείς να ελέγξεις το μεταχειρισμένο που σε ενδιαφέρει χωρίς να χρειαστεί να χάσεις το χρόνο σου στη μετακίνηση. Η γραπτή 10-σέλιδη αναφορά και οι φωτογραφίες του οχήματος που θα λάβεις την ίδια ημέρα, είναι σίγουρο πως θα σε βοηθήσουν να πάρεις τη σωστή απόφαση! Έτσι θα μπορείς να ξέρεις πάντα, τι αυτοκίνητο αγοράζεις! Βρες τους στο www.spotmechanic.gr