*Contrarian Stories από τον Π. Στεριώτη
Η Wall Street ολοκλήρωσε άσχημα το πρώτο τρίμηνο του έτους, με σειρά σημαντικών μακροοικονομικών παραγόντων να "δένουν το γλυκό" και να οδηγούν σε αξιομνημόνευτη διόρθωση των... στρεβλώσεων στην αποτίμηση των τεχνολογικών μετοχών κυρίως.
Μπαίνοντας στο 2025, οι "Υπέροχες 7" μετοχές –και όχι μόνο– παρέπεμπαν σε εποχές dot-com, ενώ όποιος οικονομολόγος μιλούσε για ένα δύσκολο έτος ανάπτυξης για την οικονομία των ΗΠΑ γινόταν... δακτυλοδεικτούμενος. Λίγες εβδομάδες μετά, το αμερικανικό ταμπλό "κοκκίνισε" τόσο, που όλοι άρχισαν να ψάχνουν το γιατί. Η υποχώρηση του καταναλωτικού "κλίματος", της επιχειρηματικής εμπιστοσύνης, των προσδοκιών για τα μελλοντικά κέρδη των εισηγμένων και για το ΑΕΠ συνέπεσαν με την αύξηση των πληθωριστικών προσδοκιών. Οι δε δασμοί αποτέλεσαν το "κερασάκι στην τούρτα" της απαισιοδοξίας. Όλα αυτά μαζί έβαλαν στα... πηγαδάκια των μετόχων τη λέξη "ύφεση" και για τους πιο... μερακλήδες τον όρο "στασιμοπληθωρισμός".
Σε ένα τέτοιο σκηνικό, η διάθεση των επενδυτών να κυνηγήσουν νέα ρεκόρ πήγε "περίπατο" και οι μετοχές που ηγήθηκαν του bull market των τελευταίων ετών μεταμορφώθηκαν από "Υπέροχες" σε... "Απαίσιες". Οι υπερμοχλευμένοι επενδυτές-ταύροι είδαν τα margin calls να τους χτυπούν την πόρτα, ενώ οι ξένοι αναλυτές, ακολουθώντας τις εξελίξεις με... χρονοκαθυστέρηση, "αναγκάστηκαν" να μειώσουν τις προβλέψεις τους για τα επίπεδο διαπραγμάτευσης του S&P 500 το επόμενο διάστημα.
Εκτίμησή μας είναι ότι η μεταβλητότητα, δίχως να είναι καθημερινά υψηλή, μάλλον ήρθε για να μείνει. Αυτό οφείλεται και στο ότι η προηγηθείσα άνοδος ήταν πολύ μονοκόμματη, τα χαρτοφυλάκια κακόμαθαν και το απότομο... ξύπνημα δεν χωνεύεται πάντα τόσο εύκολα από το σύνολο των συμμετεχόντων στην αγορά. Πάντως, η Νέα Υόρκη έχει στο listing θεμελιωδώς εξαιρετικούς τίτλους, οι οποίοι... δεν θα πτωχεύσουν ούτε επειδή οι προσδοκίες για την ανάπτυξη "πάτησαν φρένο" ούτε επειδή ο κύριος πρόεδρος είναι ολίγον απρόβλεπτος...
Αλλαγή πίστας, αλλά... προσοχή
Από "μαύρο πρόβατο" κατά τη διάρκεια της κρίσης, το Χ.Α. έχει επιτύχει ολική επαναφορά, με τη συνολική κεφαλαιοποίηση της τάξης των 120 δισ. ευρώ να βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδo από το 2008 και να έχει ακόμη θεωρητικά ανοδικό δρόμο ως ποσοστό του ΑΕΠ, αν τη συγκρίνουμε με τα αντίστοιχα μεγέθη άλλων χωρών. "Θύτες" του bull market και των αυξημένων συναλλαγών οι θεσμικοί, με το "ξένο" ενδιαφέρον να είναι έντονο, καθώς οι εγχώριοι κωδικοί λιανικής δεν... πολυακούγονται.
Τα αλλεπάλληλα πολυετή ρεκόρ του Γενικού Δείκτη και τα αντίστοιχα ιστορικά υψηλά επιλεγμένων "χαρτιών" μόνο τυχαία δεν είναι, με τις ανακοινώσεις αποτελεσμάτων χρήσης να αποτελούν φρέσκα "όπλα στη φαρέτρα" των αγοραστών.
Δασμοί και αυτοκινητοβιομηχανίες
Ο πρόεδρος Τραμπ έριξε τη "βόμβα" του με την ανακοίνωση δασμών ύψους 25% σε όλα τα αυτοκίνητα, φορτηγά και ανταλλακτικά που εισάγονται στις ΗΠΑ. Οι οικονομολόγοι δεν είναι διόλου πεπεισμένοι για την απόδοση των δασμών. Σε επίπεδο κλάδου, η προοπτική των κυρώσεων εγείρει ανησυχίες για μειωμένα περιθώρια κέρδους, χαμηλότερη ανταγωνιστικότητα, διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και πιθανή επιβράδυνση της ανάπτυξης.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ενδεχομένως να επιλέξουν να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ, ελπίζοντας να γλιτώσουν από τη... λαίλαπα των κυρώσεων. Άλλες θα περιμένουν, μη θέλοντας να στοιχηματίσουν στη συνέχιση μιας πιθανώς αναστρέψιμης βραχυπρόθεσμης πολιτικής, δεδομένου ότι η πλήρης μεταφορά μιας αλυσίδας εφοδιασμού αυτοκινήτων στις ΗΠΑ απαιτεί πολύ χρόνο, χρήμα και δημιουργεί ρίσκα διακοπής της παραγωγής. Άλλωστε, ακόμα και οι Αμερικανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων εισάγουν κομμάτια της παραγωγής από το εξωτερικό.
Προσωπική μας εκτίμηση είναι ότι, όπως εξελίσσονται τα πράγματα, δεν θα υπάρξουν ξεκάθαροι νικητές, αλλά μόνο "λιγότερο χαμένες" εταιρείες που θα μετριάσουν τα πλήγματα. Για τους επενδυτές η είσοδος σε μια νέα εποχή αβεβαιότητας και επέκτασης ενός ευρύτερου "εμπορικού πολέμου" είναι δυσάρεστη, ενώ η μεταβλητότητα στις αποτιμήσεις μετοχών και οχημάτων θα μπορούσε να πάει σε άλλο επίπεδο. Τα πρώτα "δείγματα γραφής" έδωσαν ήδη οι μετοχές κολοσσών του κλάδου αυτοκινήτου σε Γερμανία, Ιαπωνία και ΗΠΑ, αλλά και οι εισηγμένες που προμηθεύουν ανταλλακτικά αυτοκινήτων και δέχτηκαν ιδιαίτερες πωλητικές πιέσεις στο άκουσμα της λέξης "δασμοί".
Για τους τελικούς καταναλωτές οι μέσες τιμές των νέων αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αυξηθούν λόγω μετακύλισης του κόστους των τιμολογίων, επιβαρύνοντας έτσι τα οικονομικά των νοικοκυριών και συρρικνώνοντας τις επιλογές τους.
Αποδόσεις 2025
ΜΥΤΙΛ +21,12%
Τα ισχυρά θεμελιώδη, το deal με τη Fairfax και η προοπτική εισαγωγής του ομίλου στο Χ.A. του Λονδίνου δίνουν "φτερά" στη μετοχή, που εσχάτως κατέγραψε "σαραντάρι" και νέο υψηλό στην Αθήνα.
ΔΤΡ +23,32%
Ο τραπεζικός δείκτης "κοιτάζει" τα υψηλά δεκαετίας, με το συστημικό "big-4" να ανταμείβει τους μετόχους με ισχυρά μερίσματα, αποτέλεσμα των εξυγιανθέντων ισολογισμών και του αισιόδοξου guidance των διοικήσεων.
ACAG +0,67%
Η Αustria Card Holdings προτείνει τη διανομή μερίσματος 0,11 ευρώ/μετοχή, με τα εταιρικά έσοδα να έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί και το EBITDA να έχει υπερτετραπλασιαστεί σε ορίζοντα πενταετίας.
ΟΛΠ +17,16%
Ιστορικά υψηλά σε έσοδα, καθαρά κέρδη και διανομή μερίσματος ανακοίνωσε το Λιμάνι. Ο τομέας της κρουαζιέρας κατέγραψε νέο ρεκόρ σε αριθμό προσεγγίσεων πλοίων, επιβατική κίνηση και έσοδα, ενώ αύξηση εσόδων είχε και η ακτοπλοΐα.
* Τιμές 31/3
Κερδοσκοπία και δραστήριες επιχειρήσεις
GM, F, STLA
Οι μετοχές του κλάδου αυτοκινήτων κατέγραψαν μεγάλη πτώση παγκοσμίως εν μέσω ανησυχίας ότι οι δασμοί Τραμπ θα προκαλέσουν αύξηση των τιμών και, άρα, χαμηλότερη ζήτηση για νέα οχήματα.
GM
Το 30% των πωλήσεων της General Motors στις ΗΠΑ προέρχεται από οχήματα που συναρμολογούνται σε Μεξικό και Καναδά, καθιστώντας την εταιρεία ιδιαίτερα εκτεθειμένη σε δασμούς.
RACE
Η Ferrari ενημέρωσε ότι θα αυξήσει τις τιμές στις ΗΠΑ έως και 10% σε επιλεγμένα μοντέλα για να αντισταθμίσει τους νέους δασμούς, ενώ προειδοποίησε για κίνδυνο στα περιθώρια κέρδους.
TSLA
Οι μετοχές της Tesla επιχείρησαν βραχυπρόθεσμο ριμπάουντ από τα πρόσφατα χαμηλά τους, εν μέσω short covering και αισιοδοξίας των επενδυτών ότι ο Μασκ θα αφοσιωθεί περισσότερο στην εταιρεία.
TSLA
Οι αναλυτές προειδοποιούν για αδύναμες πωλήσεις και ζημιά στο brand name. Η εταιρεία ίσως επωφεληθεί από τους νέους δασμούς, καθώς κατασκευάζει στις ΗΠΑ όλα τα οχήματα που πουλάει εκεί.
DAL, UAL
Οι μετοχές των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ πιέζονται, καθώς η ζήτηση για ταξίδια δείχνει να επιβραδύνεται εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας.
*Μέλος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τεχνικών Αναλυτών (IFTA)
** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο"
***Το περιεχόμενο του άρθρου δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να θεωρηθεί ως συμβουλή ή πρόταση ή προτροπή ή σύσταση ή πρόσκληση για την αγορά ή πώληση οποιασδήποτε μετοχής ή επενδυτικού ή χρηματοοικονομικού προϊόντος που διαπραγματεύεται σε οργανωμένη ή μη αγορά.