Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 18-Μαϊ-2022 00:05

    Ξανά στις επάλξεις οι υπερήφανοι συνδικαλιστές

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Μανόλη Καψή 

    Δεν είναι η πρώτη φορά. Εχουν απεργήσει (ή έχουν προκηρύξει απεργία) ακόμα και την ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων. Εχουν κινητοποιηθεί εναντίον των εξετάσεων των μαθητών για την εισαγωγή τους στα πρότυπα σχολεία, εναντίον της αξιολόγησης, αλλά και κατά της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Τώρα οι σύντροφοι της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ -γιατί η απόφαση ελήφθη με τις ψήφους των αριστερών παρατάξεων- θέλουν να απεργήσουν και κατά της διεξαγωγής εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα, της ελληνικής Pisa όπως ονομάστηκε. Εξετάσεων δηλαδή που θα επιτρέψουν στο υπουργείο Παιδείας να διαμορφώσει σαφή εικόνα για το επίπεδο των γνώσεων των μαθητών αλλά και των δεξιοτήτων τους, να εντοπίσει τι δεν πάει καλά στο ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης, ώστε να διαμορφωθούν και οι ανάλογες πολιτικές για τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου.

    Γιατί απεργούν και η Κεραμέως στράφηκε στη Δικαιοσύνη για να κηρυχθεί η απεργία παράνομη; Η υποψία είναι ότι οι συνδικαλιστές- όπως ακριβώς έκαναν και με τη δική τους αξιολόγηση- δεν θέλουν να αποκαλυφθούν τα χάλια μας, γιατί φυσικά όταν οι μαθητές υστερούν, προφανώς κάτι δεν πάει καλά και με τους καθηγητές που τους διδάσκουν. Δεν είναι αυτονόητο;

    Οι ίδιοι αρνούνται την κατηγορία και δίνουν με τις ανακοινώσεις τους ένα ρεσιτάλ υποκρισίας. Όπως γράφει η ανακοίνωση της ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία), οι εξετάσεις είναι μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του Υπουργείου, "με υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας". Γιατί είναι όμως αντιδραστικό το σχέδιο του Υπουργείου, γιατί υποβαθμίζει τον ρόλο των εκπαιδευτικών και γιατί δημιουργεί ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών, η εξέταση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, μέσω ενός ανώνυμου ερωτηματολογίου; Μήπως υποβαθμίζει τον ρόλο των εκπαιδευτικών, γιατί θα αποκαλύψει το πρόβλημα στη μετάδοση της γνώσης από τους καθηγητές στους μαθητές; Όχι απαντούν υποκριτικά οι δάσκαλοι.

    "Η δίωρη εξέταση σε Γλώσσα και Μαθηματικά με ποσοτικούς δείκτες και κοινά θέματα για όλη τη χώρα μετατρέπουν τους/τις μαθητές/τριες σε πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος, που έχει ως στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολείων και τον μορφωτικό αποκλεισμό του μαθητικού πληθυσμού".

    Και μόνο η φρασεολογία σε βάζει σε σκέψεις. Ολέθριο πείραμα και πειραματόζωα οι μαθητές, μια διαδικασία που ακολουθούν όλες ή πολλές ευρωπαϊκές χώρες; Πώς αλλιώς θα ελεγχθεί η ποιότητα της παρεχόμενης γνώσης, παρά μόνο με ποσοτικούς δείκτες και κοινά θέματα; Μάλλον οι δάσκαλοι δεν γνωρίζουν τη βαρύτητα των διατυπώσεών τους και αυτό από μόνο του, δημιουργεί απορίες και υποψίες. Μήπως η εξήγηση για την αντίδρασή τους είναι αυτό που λένε για την κατηγοριοποίηση των σχολείων; Τον μορφωτικό αποκλεισμό ας μην το σχολιάσουμε, ούτε οι ίδιοι δεν ξέρουν τι εννοούν...

    "Οι μαθητές/τριές μας οδηγούνται σε ένα αγώνα δρόμου ώστε να ανταπεξέλθουν σε "φασόν", πανελλήνιου τύπου εξετάσεις, που καλλιεργούν την κουλτούρα απόρριψης που θα τους συνοδεύει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης" συνεχίζουν. Το "φασόν" μπήκε στην ανακοίνωση υποθέτουμε διότι δημιουργεί εντύπωση. Κοινά θα είναι τα θέματα, εννοούν. Αλλά πώς καλλιεργούν αυτές οι εξετάσεις κουλτούρα απόρριψης, που μάλιστα θα συνοδεύει τους μαθητές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης; Αφού είναι ανώνυμες και δειγματοληπτικές;
    Υποθέτω δεν βγάζετε συμπέρασμα και είναι λογικό. Υποκριτικές διακηρύξεις είναι οι ανακοινώσεις των συνδικαλιστών, να κρύψουν την αλήθεια θέλουν και απλά δημιουργούν εντυπώσεις. Δεν θέλουν καμία αξιολόγηση, κανέναν έλεγχο και δεν ενδιαφέρονται για τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου, που είναι κατ΄εξοχήν προοδευτική πολιτική. Ο δήθεν προοδευτισμός τους, περιορίζεται σε μισθολογικές απαιτήσεις και στον κομματικό ανταγωνισμό στον οποίο ειδικεύονται.

    Η αποκάλυψη είναι όμως στο τέλος. Όπως γράφει η ΔΟΕ, οι εξετάσεις επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, "με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία, ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης". Ώστε έτσι; Αν οι γονείς έχουν τη δυνατότητα -που τώρα δεν έχουν- να διαλέγουν το καλύτερο δημόσιο σχολείο για τα παιδιά τους, είναι αντιδραστική πολιτική; Το δικαίωμα των γονέων σε ποιοτικό δημόσιο σχολείο που θα δώσει στα παιδιά τους εφόδια για το μέλλον, είναι αντιδραστικό; Είναι αντιδραστικό επειδή ξεβολεύει τους συνδικαλιστές; Προοδευτικό είναι να υποχρεώνονται να στέλνουν τα παιδιά τους σε σχολεία με κακές επιδόσεις; Γι αυτό λοιπόν έκαναν και την απεργία ή προσπάθησαν να κάνουν απεργία, στις εξετάσεις για τα πρότυπα σχολεία; 

    Μην έχουμε καμία αμφιβολία, αυτό φοβούνται οι εκπρόσωποι της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ. Ότι η επέκταση των εξετάσεων -που φέτος γίνονται σε 600 μόνο σχολεία- θα επιτρέψει και τη δημιουργία ενός "χάρτη" των σχολείων, όπου θα φαίνονται ποια αποδίδουν και ποια όχι. Ποια σχολεία παρέχουν ικανοποιητική εκπαίδευση και ποια όχι. Σε ποια σχολεία οι καθηγητές αποδίδουν και σε ποια όχι. Ε αυτό δεν το αντέχουν οι συνδικαλιστές…

    Υ. Γ. Η αντιδραστική παρ΄ ολίγον κινητοποίηση δασκάλων και καθηγητών εναντίον της ελληνικής Pisa, που απέτρεψε με την προσφυγή στα δικαστήρια η Κεραμέως, εντάσσεται στην αριστερή αντίληψη των συνδικαλιστών για τον κόσμο στον οποίο ζούμε. Εναν κόσμο όπου τα συμφέροντα και οι ελίτ, προσπαθούν να εμποδίσουν την απόκτηση δημοκρατικών γνώσεων από τους μαθητές. Οπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις τους, η αξιολόγηση των μαθητών και των επιδόσεών τους στις εξετάσεις Pisa -διαδικασία αυτονόητη την οποία άλλωστε επιδίδονται καθημερινά και εκείνοι με τα διαγωνίσματα...- "αποτελούν εργαλεία του Ο.Ο.Σ.Α. και των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων της Ε.Ε. για τη δημόσια εκπαίδευση. Επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και να το μετατρέψουν σε ένα εξεταστικό κέντρο όπου θα κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού.” Εργαλεία του ΟΟΣΑ όπως εκείνα που προέβλεπαν τα μνημόνια. Τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι προφανώς αντιεκπαιδευτικά. Και η μόρφωση εμπορευματοποιείται προς όφελος των ιδιωτικών συμφερόντων. Αριστερή, συνδικαλιστική σύγχυση.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ