Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 13-Ιουλ-2019 09:04

    Πέφτοντας από ψηλά, βρήκαμε και πορτοφόλι, αλλά...

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Θοδωρή Γιάνναρου

    Κάποιον φύλακα άγγελο πρέπει να έχει η Ελλάδα που παρά τα προβλήματα που την ταλανίζουν... ούτε αυτήν τη φορά έχει επιτρέψει να βουλιάξει και να χαθεί, παρόλο που είναι βουτηγμένη ως το λαιμό στα χρέη και ασφυκτικά δεμένη από τις απαιτήσεις των δανειστών. Αυτός ο άγνωστος φύλακας άγγελός της της χαρίζει δύο δώρα ζωής,  που ακόμη δεν έχει καν συνειδητοποιήσει -δεν έχει συνειδητοποιήσει την ανυπολόγιστη προστιθέμενή αξία τους και που, αν η νέα κυβέρνηση τα χειριστεί σοφά, η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει μια από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου, ξεκινώντας από τα αμέσως επόμενα χρόνια... Ίσως είναι η ευκαιρία μας  -η τελευταία ευκαιρία που μας δίνεται, θα ‘λεγε κανείς.

    Τα νέα δώρα του νέου ξεκινήματος, που σηματοδοτήθηκε στις 7 Ιουλίου, είναι: η τουριστική έκρηξη και ο υποθαλάσσιός μας πλούτος, που, μαζί με τη πρωτιά μας στη ναυτιλία και την καίρια γεωπολιτική θέση στην ήδη ταραγμένη ανατολική Μεσόγειο, συνιστούν ένα τετραπλό Τζακ Ποτ που ίσως αποτελεί και το μοναδικό στον κόσμο, που ν’ αφορά σε μία χώρα - τουρισμός, πλούσιο υπέδαφος, γιγαντιαίων διαστάσεων ναυτιλία και γεωστρατηγική θέση...

    Για να δοκιμάσουμε να το αναλύσουμε λίγο πιο λεπτομερώς: 

    Μοναδικό στον σημερινό κόσμο είναι το τετραπλό αυτό λαχείο που έχει στα χέρια της η χώρα μας, που μάλιστα κερδίζει τον πρώτο λαχνό... με τις ιδιαιτερότητές της... τον τουρισμό, το υπέδαφος-θησαυρό, τη γιγαντίων διαστάσεων από πλευράς τονάζ ναυτιλία, καθώς και τη μοναδική γεωστρατηγική θέση που της προσφέρει το αρχιπέλαγος με τα 3.500 νησιά και τις βραχονησίδες, που με ζήλια κοιτάζουν τόσο οι γείτονές μας, όσο και οι υπερδυνάμεις, για τους δικούς τους βέβαια λόγους.

    Χάρη στο τελευταίο -τη γεωστρατηγική θέση-, η Ελλάδα, μετά ειδικά τις εξελίξεις στην περιοχή και τους λεονταρισμούς της Τουρκίας, βγήκε αναβαθμισμένη, και την αναβάθμιση αυτή η νέα κυβέρνηση πρέπει να εκμεταλλευθεί στο έπακρο.

    Τα τελευταία στοιχεία λένε ότι για πρώτη φορά στην ιστορία μας οι ξένοι τουρίστες θα αγγίξουν και εφέτος τα 30+ εκατομμύρια, σχεδόν το τριπλάσιο δηλαδή του ελληνικού πληθυσμού. Για πρώτη φορά προσέρχονται κατά χιλιάδες στη Ελλάδα του ήλιου, της θάλασσας και του πολιτισμού επισκέπτες από πολύ μακρινές ασιατικές χώρες, όπως Ινδία, Ιαπωνία, Ταϊβάν, Κορέα, Ινδονησία, Κίνα, κ.ά. 

    Ρώσοι, Ουκρανοί και Λευκορώσοι, Εσθονοί, Λετονοί και Λιθουανοί πλημμυρίζουν κατά εκατοντάδες χιλιάδες τη χώρα μας για μόνιμες διακοπές, μια συνήθεια που πλέον τείνει να  παγιωθεί, καταστώντας τη χώρα μας Νο1 ταξιδιωτικό προορισμό για τις χώρες αυτές. Για πρώτη φορά ευκατάστατοι τουρίστες, Γερμανοί, Αμερικανοί, Ρώσοι και Κινέζοι αγοράζουν κατά χιλιάδες ακίνητα στη Μακεδονία και στην Κρήτη, αλλά και στην Αττική, για μόνιμη εγκατάσταση ή ακόμη και για εμπορικές συναλλαγές. Δεν είναι σίγουρα τυχαίο που επίσης για πρώτη φορά... τόσο πολλά και γιγαντιαία κρουαζιερόπλοια με εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες πιάνουν "άρόδο” ή "σκάλα” στους ελληνικούς τουριστικούς παραδείσους.

    Πιο απαιτητικοί από ποτέ, οι τουρίστες του 2019 και των επόμενων ετών, θα καμαρώνουν τον Παρθενώνα, την Πνύκα, το Θησείο, την Αρχαία Αγορά, τους Δελφούς, τον Ναό του Ποσειδώνος ή της Αφαίας, την Ολυμπία, το Άγιον Όρος, τα Μετέωρα, την Κρήτη του Ελ Γκρέκο και του Ζορμπά, τα πανέμορφα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. Και σίγουρα, στο υποσυνείδητό τους θα τα συγκρίνουν... Με τι όμως άραγε θα μπορούσαν να τα συγκρίνουν; Μήπως με το αιματοβαμμένο Κολοσσαίο; Με τις σιδεριές του πύργου του Άιφελ; Με το μουντό  Μπιγκ Μπεν στο Λονδίνο; Με τα πολύχρωμα πλαστικά φωτιστικά του Λας Βέγκας; Με το  γκρίζο Κρεμλίνο της Μόσχας ή μήπως με το ατέλειωτο αλλά απίστευτα μονότονο Σινικό Τείχος; Κανένα από όλα αυτά δεν αντέχει τη σύγκριση με τους δικούς μας πολιτιστικούς θησαυρούς ή τους θησαυρούς που απλόχερα μας δώρισε η φύση! 

    Α, ναι, ίσως να κάνουν κάποιοι συγκρίσεις με τα μουσεία τους... με τα κλεμμένα ελληνικά μάρμαρα ή τα εκατοντάδες άλλα μοναδικά έργα τέχνης... που έκλεψαν για να νιώσουν λίγη από την αίγλη της χώρας μας. Η Ελλάδα -θέλουν δε θέλουν- αποτελεί τον ορισμό της ομορφιάς...  και αυτό δεν αλλάζει!

    Δεν μας έφθανε, όμως, το πρόβλημα, που οι ανίκανοι μηχανισμοί του κράτους μέχρι σήμερα δεν ήταν έτοιμοι ούτε ικανοί να χειριστούν το τετραπλό αυτό δώρο, που ο φίλος-θεός της Ελλάδας αποφάσισε να στείλει, για να μας βγάλει από την οικονομική κρίση και να μας ανοίξει ορίζοντες για κάτι μοναδικό... ήρθε και η "πρώτη φορά αριστερά”,  για να ισοπεδώσει τα πάντα! 

    Ποτέ όμως δεν είναι αργά, ειδικά όταν τον τουρισμό της χώρας τον παίρνουν στα χέρια τους ικανοί και φιλόδοξοι άνθρωποι με όραμα...

    Δεν είναι άδικο βέβαια αν πούμε ότι το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης φέρουμε, τουλάχιστον μέχρι σήμερα, δυστυχώς, εμείς οι ίδιοι! Ούτε οι πολιτικοί αρχηγοί έως σήμερα ούτε οι καναλάρχες, ούτε οι δημοσιογράφοι έδειξαν να έχουν πραγματικά εκτιμήσει τις σπάνιες προοπτικές που ανοίγει για την πατρίδα μας το τετραπλό θείο δώρο-λαχείο που η Ελλάδα κρατά στα χέρια της. Δεν εννοούν οι μεν να παραμερίσουν τις ιδεοληψίες τους και οι άλλοι να μην τους επιβάλουν τις σωστές θέσεις που ευνοούν την Ελλάδα - έτσι, όμως, απλά δεν γίνεται τίποτα γόνιμο και το λαχείο το τετραπλό δεν εξαργυρώνεται! Δεν νοιάζονται παρά μόνον πώς οι αριστεροί θα θάψουν τους  φιλελεύθερους, με τους δεύτερους να δείχνουν υπέρμετρο δημοκρατισμό, αφήνοντάς  τους χώρο, να καταστρέφουν κάθε προοπτική για ανάπτυξη και ευημερία.

    Το 2019 έχει ήδη μπει με το δεξί για τον τουρισμό, καθώς ήδη από τον Ιανουάριο οι διεθνείς αφίξεις, τουλάχιστον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είναι περισσότερες από το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Αυξημένες εμφανίζονται και οι αφίξεις εσωτερικού μέχρι και τον Μάρτιο. Συγκεκριμένα, οι ταξιδιώτες προς τα περιφερειακά αεροδρόμια αυξήθηκαν κατά 6,5% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2018, ενώ σε μερικές περιοχές, όπως το Ιόνιο και οι Κυκλάδες, η αύξηση κινείται σε διψήφιους αριθμούς και σταθερά αυξανόμενη. Αυξημένες παρουσιάζονται και οι εισπράξεις από τις διεθνείς αφίξεις, κατά 41,1% ήδη από τους δύο πρώτους μήνες του 2019, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα...

    Βλέποντας πέρα από τους αριθμούς, η εικόνα του τουρισμού κάθε άλλο παρά αρνητική είναι για το 2019. Η Ελλάδα ως προορισμός, έστω και στον αυτόματο πιλότο;- εξακολούθησε να βρίσκεται στο top 10 των περισσότερων ευρωπαϊκών αγορών, ενώ ο σύνδεσμος των δημοσιογράφων για τον τουρισμό στην περιοχή του Ειρηνικού Ωκεανού χαρακτήρισε πρόσφατα την Ελλάδα ως τον "Κορυφαίο Προορισμό για Διακοπές Αναψυχής”.

    Η Πελοπόννησος, π.χ., περιλαμβάνεται στη λίστα με τους 19 κορυφαίους προορισμούς του Condé Nast Traveler για το 2019, ενώ η Αθήνα ανήκει στους προτεινόμενους προορισμούς για το καλοκαίρι.

    Επίσης πολύ σημαντικό κρίνεται πως τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί ο τουρισμός και τη χειμερινή περίοδο, ώστε η Ελλάδα να αποτελεί έναν προορισμό 365 ημερών. Το 2018 παρατηρήθηκε αύξηση 40% στον χειμερινό τουρισμό, ενώ νέες περιοχές εισήλθαν στον τουριστικό χάρτη, όπως η Ήπειρος με τα Ζαγοροχώρια, η Θεσσαλία με τα εντυπωσιακά Μετέωρα, η πολύπλευρη Πελοπόννησος και η Μαγνησία με το μαγευτικό Πήλιο, που μπορεί να ανταποκριθεί στις τουριστικές προσδοκίες κάθε εποχή του χρόνου. Μέχρι τώρα, οι περιφέρειες με τη μεγαλύτερη κίνηση ήταν αυτές της Αττικής, του Ν. Αιγαίου, της Κρήτης, της Κεντρικής Μακεδονίας και των Ιονίων Νήσων.

    Οι αριθμοί δείχνουν, όμως, μόνο τη μισή αλήθεια. Η άλλη μισή βρίσκεται σε αυτό που ονομάζεται "εμπειρία”. Σύμφωνα με τον δείκτη ανταγωνιστικότητας για το 2019, το 41% των ταξιδιωτών επιλέγουν προορισμό με βάση την εμπειρία (ανταπόκριση στις προσδοκίες, διαμονή, τοπική κουζίνα, ιστορική κληρονομιά, παραλίες, φιλοξενία κ.λπ.), κάνοντάς την τον Νο1 λόγο. Ειδικά η φιλοξενία από τους Έλληνες αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος παράγοντας που καθορίζει την "εμπειρία” του φιλοξενούμενου. Ο δείκτης αυτός είναι για την Ελλάδα αρκετά υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. 

    Ο βασικότερος ανταγωνιστής της Ελλάδας είναι, όπως γνωρίζουμε, η Ισπανία. Ωστόσο, οι περισσότεροι επισκέπτες που σκέφτονται την Ελλάδα ως προορισμό, κατά μεγάλο ποσοστό (36%), δεν κοιτάζουν καν άλλες χώρες. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει στην ουσία μόνο εσωτερικό ανταγωνισμό, κάτι που αποδεικνύει πως όλοι οι προορισμοί της Ελλάδας έχουν τη δυνατότητα να κερδίσουν τον ταξιδιώτη και τον κερδίζουν αμέσως μόλις αφιχθεί και βιώσει τις ιδιαιτερότητες κάθε προορισμού σε αυτήν τη χώρα.

    Φανταστείτε, εκτός όλων των ανωτέρω, να αναπτυχθεί και ο ιατρικός τουρισμός, καθώς και άλλες μορφές ειδικού τουρισμού, όπως ο καταδυτικός, ο θρησκευτικός, ο αγροτουρισμός ή ο τουρισμός επιβίωσης.

    Τότε απλά, θα μπορούμε να ισχυριστούμε πως τινάξαμε την μπάνκα στον αέρα!

    Μένει μόνο η νέα ηγεσία του Υπουργείου Τουρισμού, ο επικεφαλής δηλαδή της βαριάς βιομηχανίας της χώρας, να κάνει αυτά που μπορεί! Και φιλοδοξίες έχει και έμπειρα στελέχη διαθέτει... η όρεξη υπάρχει στον υπερθετικό βαθμό, αλλά το κορυφαίο όλων είναι πως η θέληση είναι μεγάλη.

    Η σωστή αντιμετώπιση του Τουρισμού μπορεί να αποδειχθεί το "φάρμακο” εκείνο που θα θεραπεύσει πολλές πληγές και θα δώσει το έναυσμα για μια εφ’ όλης της ύλης αντεπίθεση... σε όλους τους τομείς.

    *Ο κ. Θοδωρής Γιάνναρος είναι Μοριακός Βιολόγος-Γενετιστής, Μέλος Τομέα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας

    email: theogiannaros@gmail.com, Twitter: @theogiannaros1, FaceBook: Theo Giannaros

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων