Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 04-Φεβ-2014 10:01

    Ο Έλληνας που μοιράζει λεφτά με... πάμπερς

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Βασίλη Παζόπουλου
     
    Λίγες εταιρείες έχουν κεφαλαιοποίηση μεγαλύτερη από το ΑΕΠ χωρών, όπως της Ελλάδας. Ακόμα πιο λίγες μπορούν να περηφανευτούν πως έχουν πάνω από τον μισό πληθυσμό του πλανήτη πελάτες τους. Ελάχιστες ανήκουν στην προνομιακή λίστα των εταιρειών που δίνουν ανελλιπώς μέρισμα κάθε χρόνο, για πάνω από έναν αιώνα.

    Και όμως υπάρχει εταιρεία που καλύπτει όλες τις παραπάνω κατηγορίες και έχει αντιπρόεδρο ελληνικής καταγωγής: η Procter & Gamble (PG).

    Αναφερόμαστε στον Δημήτρη Παναγιωτόπουλο που δηλώνει ιδιαίτερα υπερήφανος για την ελληνοαφρικανική κληρονομιά του. Οι παππούδες του έφυγαν από την Ελλάδα για την Τανζανία, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. 

    Μητρικές του γλώσσες είναι η ελληνική και η σουαχίλη! Ξεκίνησε την καριέρα του το 1977 ως πωλητής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ως ανώτερο στέλεχος, για 8 χρόνια θήτευσε στην Κίνα, όπου έλαβε το Βραβείο Φιλίας το 1999. Το υψηλότερο βραβείο της Κίνας για τους ξένους εμπειρογνώμονες.

    Η εταιρεία και οι διάσημες μάρκες της

    Η Procter & Gamble δραστηριοποιείται σε προϊόντα ομορφιάς, προσωπικής υγιεινής και οικιακής φροντίδας. Ίσως κάποιοι να μην γνωρίζουν το όνομα της εταιρείας, αλλά τα προϊόντα της είναι σίγουρο πως όχι μόνο τα έχουν ακούσει, αλλά πιθανότατα τα έχουν αγοράσει:   Gillette, Always, Pampers, Camay, Crest, Head & Shoulders, Old Spice, Oral-B, Tide, Lacoste, είναι μερικά από τα διάσημα εμπορικά σήματα της που είναι γνωστά σε δισεκατομμύρια καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.  

    Έχει αναδειχθεί ως η μεγαλύτερη σε μέγεθος εταιρεία συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών στον κόσμο. Στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της, 25 μάρκες πραγματοποιούν περισσότερο  από 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις.



    Ιδρύθηκε το 1837 με έδρα στο Οχάιο. Η κεφαλαιοποίηση της είναι 215 δισεκατομμύρια δολάρια και οι ετήσιες πωλήσεις ανέρχονται στα 85 δισεκατομμύρια ετησίως. Το p/e είναι 21, τα χρέη 35 δισεκατομμύρια, ενώ απασχολεί περίπου 121.000 εργαζόμενους. 

    Η οργανωτική δομή της Procter & Gamble έχει εξαλείψει πολλά από τις παραδοσιακά προβλήματα και τις αναποτελεσματικότητες που εμφανίζονται σε μεγάλες εταιρείες, παγκόσμιας εμβέλειας. Το κλειδί είναι η καινοτομία και η έμφαση στις συνθήκες απασχόλησης του ανθρώπινου δυναμικού. Πολλοί τελειώνοντας τις σπουδές τους έχουν την Procter & Gamble ως πρώτη επιλογή, ακριβώς για αυτά τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν μοναδική. 

    Προφανώς όμως αυτό δεν ισχύει πλέον, στον βαθμό τουλάχιστον που ίσχυε στο παρελθόν. Η διοίκηση το 2012 ανακοίνωσε πρόγραμμα περικοπής δαπανών 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο περιλαμβάνει σημαντικές μειώσεις του αριθμού των εργαζομένων. Ο στόχος της εταιρείας είναι να απελευθερώσουν κεφάλαια για ανάπτυξη και να επενδυθούν σε καινοτόμα προϊόντα.

    55 χρόνια με συνεχόμενες αυξήσεις στα μερίσματα

    Το πρώτο πράγμα που κοιτάμε στις εταιρείες που προσδοκούμε μέρισμα, είναι να εξετάσουμε την ταμειακή ροή τους. Η Procter & Gamble σε αυτόν τον τομέα δεν δείχνει κάτι που πρέπει να μας ανησυχήσει. Ίσα ίσα που η ρευστότητα που διαθέτει, αρκεί και για διανομή μεγαλύτερου μερίσματος.

    Σημαντικό είναι πως την επιπλέον ρευστότητα, την εκμεταλλεύεται έχοντας σε εξέλιξη ένα σημαντικό πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών. Το τελευταίο 12μηνο εξαγόρασε περίπου το 3% της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης της.

    Οι πιστοί μέτοχοι της εταιρείας δικαιώνονται συνεχώς. Το μέρισμα που διανέμει η εταιρεία χαρακτηρίζεται "αριστοκρατικό". Η απόδοση επί του κεφαλαίου είναι σχεδόν 3%, δηλαδή αρκετά παραπάνω από τον μέσο όρο των μετοχών του S&P 500. 

    Αξιοσημείωτο είναι πως συνήθως διαψεύδει τις εκτιμήσεις των αναλυτών θετικά, όσον αφορά την κερδοφορία της.

    Προβλήματα και προκλήσεις

    Το πρόβλημα που έχει η εταιρεία και αναμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε πως θα το αντιμετωπίσει,  είναι ο ανταγωνισμός στις αναπτυσσόμενες, κυρίως, αγορές από τοπικές επιχειρήσεις που πουλάνε σε πιο οικονομικές τιμές τα προϊόντα τους.

    Σημείο προβληματισμού είναι η πορεία του δολαρίου. Με δεδομένο ότι περίπου το 65% των συνολικών πωλήσεών της πραγματοποιείται εκτός ΗΠΑ, η ενίσχυση του αμερικάνικου νομίσματος είναι αντίθετη με τα συμφέροντα της εταιρείας και έχει επίπτωση στην κερδοφορία της.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της πολυεθνικής, μέχρι το 2020 ο παγκόσμιος πληθυσμός θα αυξηθεί κατά 700 εκατομμύρια ή περίπου 10%. Το σύνολο της αύξησης θα προέρχεται από τις αναπτυσσόμενες χώρες, στις οποίες η μεσαία τάξη αναμένεται να διπλασιαστεί κατά την ίδια περίοδο.

    Το μεγάλο στοίχημα για την εταιρεία είναι να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και να συνεχίσει να παρουσιάζει ελκυστικά προϊόντα, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό που δέχεται στις τιμές. Η ποιότητα των προϊόντων και η δυνατότητα προώθησης με σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ, είναι τα μεγάλα της όπλα. 

    Συμπέρασμα

    Η Procter & Gamble είναι κορυφαία εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων που εμπορεύεται ορισμένες από τις πιο γνωστές μάρκες στον κόσμο. Πλεονέκτημα είναι η διαφορετική γεωγραφική βάση των εσόδων της, η προσήλωση στην καινοτομία και βέβαια η "αριστοκρατική" μερισματική απόδοση.

    Κάθε επένδυση ενέχει κινδύνους. Για αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Όπως γράφω συνέχεια, η επιλογή της σωστής εταιρείας είναι η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική στιγμή που θα τοποθετηθούμε.

    Δεν αγοράζουμε την εταιρεία. Αγοράζουμε μετοχές της. Υπάρχει μεγάλη διαφορά. Για παράδειγμα η Procter & Gamble αποτελεί καταπληκτική επιχείρηση, αλλά αν είχαμε αγοράσει πριν 2 μήνες, σήμερα θα χάναμε 10%!

    * Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, αναλυτής χρηματιστηριακών τίτλων.


    vpazopoulos@gmail.com

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ