Του Δημοσθένη Τρίγγα
Η αλήθεια είναι ότι η τρέχουσα συγκυρία για τη μετοχή της Motor Oil κάθε άλλο παρά θετική είναι. Από τη μία η προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης ύψους 33% στα πλεονάζοντα κέρδη των εταιρειών διύλισης για το 2023, που ανακοινώθηκε στα μέσα Ιουλίου, και από την άλλη η έξοδός της από τον MSCI Standard Index, που ανακοινώθηκε στις 12 Αυγούστου, έχουν οδηγήσει τη μετοχή σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα (-25%) σε σχέση με τα υψηλά του Μαΐου 2024.
Η πρώτη αρνητική έκπληξη για τη μετοχή της Motor Oil ήταν η προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης ύψους 33% στα πλεονάζοντα κέρδη των εταιρειών διύλισης για το 2023, με τις εκτιμήσεις της αγοράς να αναμένουν συρρίκνωση κερδών σε δόσεις για 2024 και 2025 περί τα 150-200 εκατ. ευρώ συνολικά.
Είναι γνωστό ότι στους επενδυτές δεν αρέσουν οι εκπλήξεις, με αποτέλεσμα να τιμωρούν τη μετοχή μετά την ανακοίνωση της συνεισφοράς αλληλεγγύης. Το άσχημο είναι ότι, όταν επιβλήθηκε πρώτη φορά το 2022 η εν λόγω εφάπαξ εισφορά, είχε ειπωθεί ότι δεν θα επαναληφθεί. Ωστόσο ήρθε η ώρα της επανάληψης, και μάλιστα σχετικά σύντομα, ροκανίζοντας έτσι την κερδοφορία των εταιρειών διύλισης.
Ο μακροπρόθεσμος επενδυτής είναι σαφές ότι πλήττεται λιγότερο από όλους τους υπόλοιπους, καθώς η μετοχή θα ξαναβρεί σύντομα τον δρόμο της, αφού όμως πρώτα συρρικνώσει ελαφρώς το μέρισμα, μετά την προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης.
Η δεύτερη αρνητική είδηση, τεχνικού χαρακτήρα, ήταν η ανακοίνωση για την έξοδο της μετοχής από τον MSCI Standard Index, η οποία ανακοινώθηκε στις 12 Αυγούστου και πρόκειται να υλοποιηθεί στις 2 Σεπτεμβρίου, με τους επενδυτές να λαμβάνουν τις θέσεις τους μία ημέρα νωρίτερα, ήτοι την Παρασκευή 30 Αυγούστου.
Στις 31 Αυγούστου 2018, που εισήχθη (έπειτα από πολλά χρόνια λόγω κρίσης) στον MSCI Standard, η Motor Oil είχε τιμή 20,3 ευρώ, ενώ τον Νοέμβριο του 2020, που διεγράφη (υποχώρηση λόγω κρίσης COVID-19) από τον MSCI Standard Index, η τιμή της μετοχής ήταν περί τα 8,8 ευρώ!
Στη συνέχεια η Motor Oil εισήχθη εκ νέου στον MSCI Standard Index στις 28 Φεβρουαρίου 2023, με τιμή κλεισίματος την ημέρα της ανακοίνωσης 23,3 ευρώ (κρίσιμο 10ήμερο 22,10 - 23,40 ευρώ), ενώ η τιμή πριν από την ανακοίνωση για την τρέχουσα διαγραφή της δεν ξεπερνούσε τα 21,82 ευρώ. Το εύρος τιμών που είχε η Motor Oil το κρίσιμο 10ήμερο που λαμβάνει υπ’ όψιν του ο οίκος MSCI ήταν 22,7 - 23,7 ευρώ, σχεδόν όσο είχε στην εισαγωγή της τον Φεβρουάριο του 2023!
Ωστόσο η εταιρεία δεν αλλάζει, συνεχίζει να είναι ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της Μεσογείου. Η συντριπτική πλειονότητα των επενδυτών αλλά και των εκτιμήσεων διεθνών οργανισμών έκαναν λόγο για σχετικά γρήγορη επαναφορά των περιθωρίων διύλισης στα προ κρίσης επίπεδα. Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει, καθώς τα περιθώρια διύλισης μπορεί να μη βρίσκονται στα υψηλά τους, βρίσκονται ωστόσο υψηλότερα του μακροχρόνιου μέσου όρου, με αποτέλεσμα η κερδοφορία ναι μεν να βαίνει μειούμενη, σε υψηλά όμως επίπεδα.
Παράλληλα, ο όμιλος Motor Oil προχωρά στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου του στις ΑΠΕ, με τη MORE να διαθέτει πλέον 893 MW, ενώ ο στόχος για 2.000 MW μέχρι το 2030 φαίνεται να είναι πέρα για πέρα εφικτός. Μάλιστα αξίζει να σημειώσουμε ότι το 2030 οι εκτιμήσεις για λειτουργική κερδοφορία προερχόμενη από τις ΑΠΕ κάνουν λόγο για αριθμό μεγαλύτερο των 250 εκατ. ευρώ!
Τα μεγέθη του ομίλου από το 2022 και ύστερα βαίνουν μειούμενα, όπως ήταν λίγο-πολύ αναμενόμενο, τόσο για τη λειτουργική όσο και την καθαρή κερδοφορία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 3,8 φορές (2024 Ε), έναντι 3 φορών τα προσαρμοσμένα EBITDA του 2023. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η εκτιμώμενη αποτίμηση για το 2024 είναι μία από τις ελκυστικότερες των τελευταίων 10 ετών, ενώ σε σχέση με τις αντίστοιχες ομοειδείς εισηγμένες σε χρηματιστήρια του εξωτερικού (εκτός ΗΠΑ) κινείται χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση.
Τέλος, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι η μέση μερισματική απόδοση της εταιρείας από το 2001 μέχρι και το 2023 προσεγγίζει το 6,7%, αποτελώντας μία από τις υψηλότερες μερισματικές αποδόσεις ανάμεσα στις μετοχές του FTSE Large Cap, ενώ για το 2023 άγγιξε το 7,6%! Νομίζω αξίζει την προσοχή μας!
Δεν δείχνουν ανησυχία για "ύφεση" οι τηλεδιασκέψεις β’ τριμήνου
Πριν από μερικές ημέρες ο δείκτης S&P 500 σημείωσε απώλειες περί το 9%, εν μέσω φόβου για ενδεχόμενη ύφεση στην αμερικανική οικονομία. Οι φόβοι μάλλον ήταν υπερβολικοί, αφού η αγορά ανέκαμψε και βρίσκεται λιγότερο από 2% από τα ιστορικά υψηλά.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η factset έτρεξε έναν αλγόριθμο σε όλες τις τηλεδιασκέψεις που πραγματοποιήθηκαν με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων β’ τριμήνου 2024, μετρώντας τις φορές που ειπώθηκε η λέξη "ύφεση" από τις 15 Ιουνίου έως τις 15 Αυγούστου.
Από αυτές τις εταιρείες, μόλις οι 28 ανέφεραν τον όρο "ύφεση" κατά τη διάρκεια των τηλεδιασκέψεών τους, αριθμός αρκετά χαμηλότερος από τον μέσο όρο 5 ετών με 75 και τον μέσο όρο 10 ετών με 60. Μάλιστα, ο αριθμός αυτός αποτελεί τον χαμηλότερο αριθμό από το δ’ τρίμηνο του 2021, όπου η λέξη "ύφεση" είχε απαριθμηθεί μόλις 14 φορές!
Σε επίπεδο τομέα, οι χρηματοοικονομικών με 7 και βιομηχανίας πάλι με 7 έχουν τον υψηλότερο αριθμό εταιρειών του S&P 500 που αναφέρουν τον όρο "ύφεση" στις τηλεδιασκέψεις των εταιρειών για το β’ τρίμηνο του 2024.
Ένας ακόμα ενδιαφέρων διαχωρισμός σε δύο χρονικές περιόδους που πραγματοποίησε η factset είναι αυτός πριν και μετά την ανακοίνωση της ανεργίας στις 2 Αυγούστου 2024. Πιο συγκεκριμένα, από τις 15 Ιουνίου, που ξεκίνησαν οι τηλεδιασκέψεις, έως την 1η Αυγούστου, 17 εταιρείες ή το 5% από τις 343 του S&P 500 ανέφεραν τον όρο "ύφεση". Από τις 2 Αυγούστου έως τις 15 Αυγούστου, 11 ή το 10,1% από τις 109 εταιρείες του S&P 500 ανέφεραν τον όρο "ύφεση". Δηλαδή διπλάσιο ποσοστό! Ο νοών νοείτω!
Σταθερά μονοψήφιος δείκτης τιμή προς κέρδη (P/E)
Oι πωλήσεις του α’ εξαμήνου του 2024 του ομίλου Π. Πετρόπουλος αυξήθηκαν κατά 18% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2023, σε 109,4 εκατ. ευρώ. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσιάζονται σε αγροτικούς ελκυστήρες, λόγω του πρόσφατου προγράμματος ενίσχυσης αγροτών, στη μονάδα οχημάτων Jaguar - Land Rover και στη νέα μονάδα μοτοσικλετών.
Η αλήθεια είναι ότι το μικτό περιθώριο κέρδους μεγεθύνθηκε στο 20,1%, έναντι 19,4% το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ όσο κατεβαίνουμε τις γραμμές των αποτελεσμάτων χρήσεως τόσο συρρικνώνονται τα περιθώρια κέρδους. Τα λειτουργικά έξοδα του ομίλου παρουσίασαν σημαντική αύξηση κατά 30% περίπου, αποδιδόμενα κυρίως στην αύξηση του μισθολογικού κόστους και την εφαρμογή της νέας εμπορικής πολιτικής της Jaguar Land Rover. Ένας ακόμα λόγος που τα κέρδη προ φόρων επιβαρύνθηκαν είναι τα αυξημένα επιτόκια και, κατά συνέπεια, τα αυξημένα χρηματοοικονομικά κόστη.
Όλα τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα τα καθαρά κέρδη του ομίλου μετά τους φόρους να μην παρουσιάσουν ουσιαστική μεταβολή και να διαμορφωθούν στα 3,49 εκατ. ευρώ, έναντι 3,53 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2023.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εταιρεία παρουσιάζει αρκετά ελκυστική μερισματική απόδοση, καθώς, με βάση την τιμή κλεισίματος την προηγουμένη της αποκοπής, άγγιξε το 9%, καθώς διένειμε 0,80 ευρώ ανά μετοχή. Ταυτόχρονα, η αποτίμηση της εταιρείας παραμένει ελκυστική με μονοψήφιο δείκτη τιμή προς κέρδη (P/E), και πιο συγκεκριμένα 7,1 φορές τα κέρδη των τελευταίων 12 μηνών.
Ατζέντα
Το ενδιαφέρον στα οικονομικά αποτελέσματα των ΕΛΠΕ και MOH
Την Τρίτη η Cenergy Holdings αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα β’ τριμήνου/6μήνου 2024, οι μετοχές της ΕΥΑΠΣ θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο μέρισμα χρήσης 2023 ύψους 0,0276 ευρώ/μετοχή, ενώ οι Αττικές Εκδόσεις έχουν συγκαλέσει τακτική γ.σ.
Την Τετάρτη, μετά το κλείσιμο της συνεδρίασης, η Motor Oil αναμένεται να ανακοινώσει οικονομικά αποτελέσματα του β’ τριμήνου 2024, οι μετοχές της ΓΕΚ Τέρνα θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στην επιστροφή κεφαλαίου ύψους 0,25 ευρώ/μετοχή, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος ανακοινώνει την τραπεζική χρηματοδότηση και τις καταθέσεις για τον Ιούλιο.
Την Πέμπτη οι Helleniq Energy και Austriacards αναμένεται να ανακοινώσουν τα οικονομικά αποτελέσματα του β’ τριμήνου 2024, οι μετοχές της Real Consulting θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο μέρισμα χρήσης 2023 ύψους 0,04 ευρώ/μετοχή, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ δημοσιεύει τα στοιχεία για την ανεργία Ιουλίου.
Την Παρασκευή η ΕΛΣΤΑΤ δημοσιεύει τον κύκλο εργασιών για το λιανικό εμπόριο για τον Ιούνιο.
Όλα τα βλέμματα στραμμένα σε Nvidia την Τετάρτη και δείκτη πληθωρισμού την Παρασκευή
Την Τρίτη το πρωί δημοσιεύονται τα αναθεωρημένα στοιχεία για τη μεταβολή του ΑΕΠ β’ τριμήνου της Γερμανίας, ενώ το απόγευμα σειρά έχει η καταναλωτική εμπιστοσύνη των ΗΠΑ για τον Ιούλιο.
Την Τετάρτη μετά το κλείσιμο της Wall Street η Nvidia αναμένεται να ανακοινώσει οικονομικά αποτελέσματα β’ τριμήνου 2025.
Την Πέμπτη στις 15.00 δημοσιεύεται ο πληθωρισμός της Γερμανίας για τον Αύγουστο και λίγο αργότερα τα αναθεωρημένα στοιχεία για τη μεταβολή του ΑΕΠ β’ τριμήνου των ΗΠΑ.
Την Παρασκευή το πρωί δημοσιεύεται η ανεργία Αυγούστου για τη Γερμανία, στις 12.00 ο πληθωρισμός του ιδίου μήνα για την Ευρωζώνη, ενώ στις 15.30 ο πιο σημαντικός δείκτης πληθωρισμού προσωπικής κατανάλωσης (PCE) για τον Ιούλιο που παρακολουθεί στενά η Fed. Τέλος, η εβδομάδα κλείνει με την ανακοίνωση από το Πανεπιστήμιο του Michigan για τις καταναλωτικές και πληθωριστικές προσδοκίες τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και μακροχρόνιο ορίζοντα.