Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 23-Νοε-2021 00:09

    Aegean Airlines: Λίγο πρόωρο... με πολύ μέλλον!

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημοσθένη Τρίγγα 

    Αναζητώντας την ευκαιρία ανάμεσα στις ελληνικές μετοχές, είναι χρήσιμο να ρίχνουμε ταυτόχρονα μια ματιά στη διεθνή αγορά. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αρχίσει να δείχνουν τα πρώτα σημάδια περιορισμού των ζημιών και επιστροφής στη λειτουργική κερδοφορία, καθώς προχωράμε με αργά βήματα προς την έξοδο του "τούνελ της πανδημίας". Η Aegean Airlines δείχνει να αφήνει πίσω της τα χειρότερα, καθώς πανδημίες συμβαίνουν μία φορά στα 100 χρόνια. Ποια επαναστατική ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές τις αεροπορικές εταιρείες; Πώς κινούνται τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο;

    Ναι, μπορεί βραχυπρόθεσμα η πανδημία να μην έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της, ωστόσο τα φάρμακα που ανακάλυψαν Merck και Pfizer, καθώς και τα εμβόλια που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα, αποτελούν εχέγγυα για περιορισμό της πανδημίας και επαναφορά στην κανονικότητα, αν όχι άμεσα, τουλάχιστον σε ένα ορατό μέλλον. Σαφώς και η πανδημία άφησε πίσω της τεράστιες ζημιές για τις αεροπορικές εταιρείες, που όμως δεν αναμένεται να διογκωθούν, αλλά να συρρικνωθούν στο προσεχές μέλλον. Με ενδιαφέρει το μέλλον γιατί εκεί πρόκειται να ζήσω και μέσα σε αυτό να δημιουργήσω.

    Οι χρηματιστηριακές αγορές, ως ένας προεξοφλητικός μηχανισμός, πάντα προσπαθούν να αναγνωρίσουν και να ενσωματώσουν την είδηση άμεσα, σύμφωνα και με τη θεωρία των αποτελεσματικών αγορών. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Aegean Airlines αποτελεί μία από τις ελάχιστες εισηγμένες του FTSE Large Cap που βρίσκονται αρκετά πίσω σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα, και από πλευράς μετοχικών αποδόσεων αλλά περισσότερο από πλευράς οικονομικών αποτελεσμάτων. Όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία τόσο από την IATA όσο και από τη Skytra (θυγατρική της Airbus), οι συνθήκες δείχνουν να βελτιώνονται εβδομάδα με την εβδομάδα. Ειδικότερα, ένας δείκτης που είναι ευρέως γνωστός στον αεροπορικό κλάδο είναι τα έσοδα ανά επιβατικό χιλιόμετρο (Revenue per Kilometer - RPK) σε δολάρια, δηλ. το ποσό που έλαβε μια αεροπορική εταιρεία για τη μεταφορά ενός επιβάτη ανά χιλιόμετρο.

    Πριν από 1,5 χρόνο είχα αναφερθεί στη Skytra, που προχωρούσε στη δημιουργία δείκτη εσόδων ανά επιβατικό χιλιόμετρο για περιοχές όπως Ευρώπη, Β. Αμερική, Ασία κτλ., με σκοπό οι αεροπορικές εταιρείες να μπορούν να αντισταθμίζουν τη μεταβλητότητα των εσόδων τους. Ίσως είναι λίγο πρόωρο, όμως ενδέχεται να βρισκόμαστε μπροστά σε επαναστατική ιδέα που θα αλλάξει τον τρόπο που η επενδυτική κοινότητα αντιμετωπίζει τις αεροπορικές εταιρείες, εφόσον θα μπορούν να αντισταθμίζουν, πέρα από τα καύσιμα, νομίσματα, επιτόκια δανεισμού, πλέον και τα έσοδα! Επιπλέον θετικό στοιχείο της προβλεψιμότητας θα είναι η αναβάθμιση από οίκους αξιολόγησης με ταυτόχρονη συρρίκνωση του κόστους δανεισμού.

    Το θετικό στοιχείο του δείκτη είναι ότι τα δεδομένα προέρχονται από πραγματικές συναλλαγές εισιτηρίων, με αποτέλεσμα η εγκυρότητά τους να μην αμφισβητείται. Έτσι, όπως φαίνεται στο γράφημα, οι τιμές δείχνουν να έχουν πάρει την ανιούσα μέσα στον Οκτώβριο (εβδομάδες 40-43), ύστερα από ένα σχετικά στενό εύρος διακύμανσης τους καλοκαιρινούς μήνες. Από την άλλη πλευρά, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν την αυξημένη τιμή των καυσίμων, καθώς η τιμή ανά βαρέλι έχει σκαρφαλώσει στα 96 δολ, ήτοι +70% από την αρχή του έτους, με πολλές εταιρείες να έχουν αντισταθμίσει την τιμή σε ελκυστικότερα επίπεδα. Παράλληλα, σύμφωνα με την IATA, τα αρχικά οικονομικά αποτελέσματα του γ’ τριμήνου (βλ. γράφημα) δείχνουν ότι η πίεση στην κερδοφορία των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκε περαιτέρω σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο, καθώς η επιβατική κίνηση ανέκαμψε αισθητά.

    pin

    pin

     

    Καταλήγοντας, η αλήθεια είναι ότι η διανομή μερίσματος πριν από την αποπληρωμή των warrants στο ελληνικό Δημόσιο δεν διαφαίνεται ως το επικρατέστερο σενάριο για την Aegean. Ωστόσο, η Aegean Airlines αποτελεί μία από τις ελάχιστες εισηγμένες στο Χ.Α. όπου μπορεί κανείς να επενδύσει εφόσον εκτιμά ότι η κρίση της πανδημίας έχει αφήσει τα χειρότερα πίσω της και ο τουρισμός από εδώ και ύστερα θα βρεθεί σε ανοδική τροχιά. Ταυτόχρονα, τα συγκριτικά γραφήματα με τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς δείχνουν ότι η Aegean βρίσκεται πίσω τόσο από την αρχή της πανδημίας όσο και από την καλοκαιρινή ανάκαμψη. Μην ξεχνάμε ότι "πετυχημένες επενδύσεις σημαίνει να προβλέπεις τις προβλέψεις των άλλων"!

    Ο υψηλότερος τζίρος των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών 

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς ήταν τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου της Τιτάν και χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου ήταν ο καλύτερος των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών, κυρίως λόγω της βελτιωμένης εικόνας που παρουσίασε η αγορά των ΗΠΑ, Ελλάδος και Ν.Α. Ευρώπης. Παράλληλα, η λειτουργική κερδοφορία δέχτηκε πίεση λόγω του υψηλότερου κόστους ενέργειας και ναύλων, συρρικνώνοντας το περιθώριο EBITDA κατά 169 μονάδες βάσης σε σχέση με το 9μηνο του 2020. Παρ’ όλα αυτά, τα κέρδη EBITDA αποτέλεσαν τη δεύτερη καλύτερη επίδοση των τελευταίων 10 ετών σε απόλυτα νούμερα. 

    Συνέχεια στα ρεκόρ αποτέλεσαν και τα καθαρά κέρδη, καθώς σημείωσαν την καλύτερη επίδοση της δεκαετίας, προσεγγίζοντας τα 82 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 41% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Τα καθαρά κέρδη του 2016 είχαν ενισχυθεί με τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ λόγω αντιστροφής φορολογίας, με αποτέλεσμα να είναι ενισχυμένα, αλλά όχι από λειτουργική δραστηριότητα.

    Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές του δ’ τριμήνου 2021 αλλά και του α’ εξαμήνου του 2022, οι τρέχουσες τάσεις υποδεικνύουν ότι οι τιμές ενέργειας και ναύλων θα ομαλοποιηθούν προς το τέλος του α’ εξαμήνου 2022, χωρίς ωστόσο να καταφέρνουν να προσεγγίσουν τα νούμερα προ πανδημίας. Οι εκτιμήσεις λίγο-πολύ ακολουθούν τις εκτιμήσεις των κεντρικών τραπεζών, που κάνουν λόγο για πληθωρισμό που θα υποχωρήσει μέσα στο 2022, χωρίς όμως να προσεγγίσει τα προ κρίσης επίπεδα.

    Καταλήγοντας, ο κινητήριος μοχλός ανάπτυξης της αγοράς στις ΗΠΑ αναμένεται να αποτελέσει το εγκεκριμένο πλέον πρόγραμμα υποδομών ύψους 1,2 τρισ. δολαρίων, ενώ για την Ελλάδα το Ελληνικό, το αεροδρόμιο στο Καστέλι και τα έργα υποδομών θα ενδυναμώσουν τον τζίρο του ομίλου.

    πιν



    ΟΤΕ: Καλύτερα των εκτιμήσεων της αγοράς τα νούμερα για το γ’ τρίμηνο

    Καλύτερα των εκτιμήσεων της αγοράς εμφανίστηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου/γ’ τριμήνου του ΟΤΕ, οφειλόμενα κυρίως στην ελληνική αγορά. Ειδικότερα, αύξηση 1,8% σημείωσαν τα έσοδα λιανικής σταθερής, λόγω της ανάπτυξης στις ευρυζωνικές υπηρεσίες και της τηλεόρασης, ενώ 8,2% ενισχύθηκαν τα έσοδα στην κινητή, κυρίως λόγω των αυξημένων εσόδων περιαγωγής. 

    Η διοίκηση επανέλαβε την εκτίμησή της για 575 εκατ. ευρώ ταμειακές ροές για ολόκληρο το 2021, ενώ οι ελεύθερες ταμειακές ροές θα ανέλθουν σε 480 εκατ. ευρώ περίπου, αποτελώντας και τη συνολική αμοιβή προς τους μετόχους για το 2021. Ταυτόχρονα, ο προσαρμοσμένος καθαρός δανεισμός του ομίλου στις 30 Σεπτεμβρίου 2021 ανήλθε σε 763,9 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 26% σε σχέση με τις 30 Σεπτεμβρίου 2020, αντιστοιχώντας σε 0,6 φορές το ετήσιο προσαρμοσμένο ΕΒΙTDA (AL).

    πιν


    Ατζέντα (23/11 - 28/11)

    Συνεχίζονται οι ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων 9μήνου

    Σήμερα Τρίτη Motor Oil (μετά το κλείσιμο της αγοράς - την επόμενη ημέρα στις 17.30 η τηλεδιάσκεψη), Fourlis (την επόμενη ημέρα στις 17.00 η ενημέρωση των αναλυτών), ΟΠΑΠ, Lamda Development και Epsilon Net (πριν από την έναρξη της συνεδρίασης του Χ.Α.) αναμένεται να ανακοινώσουν τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου 2021. Την Τετάρτη η Αεροπορία Αιγαίου αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου πριν από το άνοιγμα του Χ.Α. Την ίδια ημέρα η Quest αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου 2021, ενώ την επόμενη ημέρα θα πραγματοποιηθεί η ενημέρωση των αναλυτών. Την Πέμπτη, μετά το κλείσιμο του Χ.Α., η Eurobank αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα γ’ τριμήνου 2021, ενώ στις 18.00 θα ακολουθήσει η τηλεφωνική ενημέρωση των αναλυτών. Την ίδια ημέρα η Λάμψα έχει συγκαλέσει έκτακτη γ.σ., ενώ η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει τον δείκτη κύκλου εργασιών στον τομέα των αυτοκινήτων και του χονδρικού εμπορίου για το γ’ τρίμηνο, καθώς και τον δείκτη τιμών υλικών κατασκευής νέων κτιρίων-κατοικιών για τον Οκτώβριο. Την Παρασκευή αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου η Εθνική Τράπεζα μετά το κλείσιμο της αγοράς, ενώ η τηλεδιάσκεψη θα ακολουθήσει στις 18.00. Την ίδια ημέρα έχουν συγκαλέσει έκτακτη γ.σ. οι AS Company και Alpha Trust ΑΕΔΑΚΟΕΕ, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος ανακοινώνει την τραπεζική χρηματοδότηση και τις καταθέσεις για τον Σεπτέμβριο.

    Αναθεωρημένα στοιχεία ΑΕΠ σε ΗΠΑ και Γερμανία, ενώ ακολουθεί η αργία των Ευχαριστιών (ΗΠΑ)

    Στο εξωτερικό σήμερα Τρίτη είναι η σειρά της Γερμανίας να ανακοινώσει τον βιομηχανικό δείκτη PMI για τον Νοέμβριο, με τις εκτιμήσεις της αγοράς να κάνουν λόγο για 56,5, έναντι 57,8 τον προηγούμενο μήνα, ενώ η αγορά της Ιαπωνίας θα παραμείνει κλειστή λόγω επίσημης αργίας. Την Τετάρτη αναμένεται να δει το φως της δημοσιότητας η έρευνα για το επιχειρηματικό κλίμα από το ινστιτούτο IFO στη Γερμανία για τον Νοέμβριο. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η Τετάρτη είναι μια γεμάτη ημέρα με μακροοικονομικά νέα, ξεκινώντας από την ανακοίνωση των διαρκών καταναλωτικών αγαθών για τον Οκτώβριο, τα αναθεωρημένα στοιχεία για το ΑΕΠ γ’ τριμήνου, τις πληθωριστικές και καταναλωτικές προσδοκίες από το Πανεπιστήμιο του Michigan με βάση τα στοιχεία του Νοεμβρίου, καθώς και τις πωλήσεις νέων κατοικιών για τον μήνα Οκτώβριο. Την Πέμπτη η αγορά των ΗΠΑ θα παραμείνει κλειστή λόγω του εορτασμού της ημέρας των Ευχαριστιών, ενώ στη Γερμανία αναμένεται να ανακοινωθούν τα αναθεωρημένα στοιχεία για το ΑΕΠ γ’ τριμήνου. Την Παρασκευή η αγορά των ΗΠΑ κλείνει τρεις ώρες νωρίτερα, ήτοι 20.00 ώρα Ελλάδος, με τη συναλλακτική δραστηριότητα να εμφανίζεται σημαντικά συρρικνωμένη, καθώς η πλειονότητα των εμπλεκομένων συνεχίζει να εορτάζει την αργία των Ευχαριστιών.

    * Ο κ. Δημοσθένης Τρίγγας είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς, BETA Χρηματιστηριακή

    ** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ