Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 22-Σεπ-2020 00:05

    Win-win για τον ΟΠΑΠ όποια και αν είναι η απόφαση

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημοσθένη Τρίγγα 

    Τα οικονομικά αποτελέσματα α' εξαμήνου του ΟΠΑΠ ήταν σε γενικές γραμμές ελαφρώς καλύτερα των αναμενομένων, παρά το κλείσιμο των καταστημάτων του και την έλλειψη αγώνων. Ειδικότερα, τα έσοδα στο β' τρίμηνο του 2020 υποχώρησαν 53,2%, τα λειτουργικά κέρδη 81,7% και τα καθαρά αποτελέσματα έκλεισαν με ζημία 5 εκατ. ευρώ (εξαιρουμένου εφάπαξ ζημιών 10 εκατ. ευρώ). Υπενθυμίζεται ότι τα καταστήματα ΟΠΑΠ άνοιξαν ξανά 11 Μαΐου, ενώ τα καταστήματα Play λειτούργησαν μόλις 23 ημέρες στο β' τρίμηνο, αφού ξεκίνησαν εκ νέου στις 8 Ιουνίου.

    Η πορεία του κύκλου εργασιών (GGR) του ΟΠΑΠ τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο ήταν +2%, την περίοδο του lockdown -66,7%, την περίοδο 8 Ιουνίου μέχρι και 31 Αυγούστου ενισχύθηκε 3,1%, ενώ μόνο τον Αύγουστο υποχώρησε 2,1%, κυρίως λόγω έλλειψης εξωτερικού τουρισμού, με το GGR στα νησιά να υποχωρεί κατά 19%. Άρα καλός Ιούλιος, μικρή υποχώρηση τον Αύγουστο και μερική επιστροφή μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου. Το γ' τρίμηνο διαφαίνεται να προσπαθεί να ισορροπήσει μέχρι να μπει για τα καλά το κρίσιμο δ' τρίμηνο, με άγνωστη πορεία λόγω COVID-19. Τα αποτελέσματα του γ' τριμήνου θα περιμένουμε να τα μάθουμε στις 25 Νοεμβρίου, οπότε θα ανακοινωθούν τα οικονομικά αποτελέσματα 9μήνου.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς (πηγή: Bloomberg), τα βασικά οικονομικά μεγέθη για το 2020 αναμένονται ως εξής: έσοδα (GGR) 1.293 εκατ. ευρώ, ήτοι μείωση 20,2% έναντι του 2019, λειτουργικά κέρδη (EBITDA) 302 εκατ. ευρώ, συρρίκνωση 26,8%, και καθαρά κέρδη 116 εκατ. ευρώ, πτώση 42,7%. Με βάση τα παραπάνω, ο ΟΠΑΠ διαμορφώνει δείκτη EV/EBITDA 11,3 φορές τα λειτουργικά κέρδη του 2020. Όμως, στην περίπτωση που τα κέρδη του ΟΠΑΠ επανέλθουν στην κερδοφορία του 2019 το 2021, τότε ο αντίστοιχος πολλαπλασιαστής υποχωρεί στις 8,3 φορές τα λειτουργικά κέρδη.

    Ωστόσο, δεν είναι μόνο τα τρέχοντα αποτελέσματα που μπορούν να διαμορφώσουν την αποτίμηση του ΟΠΑΠ. Πηγαίνοντας αρκετά πίσω, και συγκεκριμένα στο 2011, ο ΟΠΑΠ είχε πληρώσει προκαταβολικά φόρο 300 εκατ. ευρώ για τη δεκαετία 2020-2030. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το ελληνικό Δημόσιο να μειώσει τον φόρο από 35% σε 5%, σύμφωνα με την υπογεγραμμένη σύμβαση. Ωστόσο ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο το ελληνικό Δημόσιο να παρατείνει την άδεια για το μονοπώλιο για μερικά χρόνια μετά το 2030 και να μη μειωθεί ο φόρος. Όπως γίνεται αντιληπτό, στην περίπτωση της μείωσης του φόρου θα ενδυναμωθεί η ήδη ισχυρή ταμειακή θέση της εταιρείας, δίνοντας, έτσι, το δικαίωμα στη διοίκηση του ΟΠΑΠ να συνεχίσει να διανέμει ισχυρά μερίσματα όπως έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια. Όμως υπομονή μέχρι 12 Οκτωβρίου, οπότε και θα μάθουμε ακριβώς για το τι μέλλει γενέσθαι. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε τη δέσμευση της διοίκησης του ΟΠΑΠ ότι θα διανέμει το 100% των ταμειακών ροών μετά τις επενδύσεις που χρειάζεται η εταιρεία. 

    Ολοκληρώνοντας, το 2020 σίγουρα αποτελεί μια δύσκολη χρονιά για τον ΟΠΑΠ, και όχι μόνο, λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, βλέποντας περισσότερο διαχρονικά την εταιρεία, αναγνωρίζουμε ότι παραδοσιακά από το 2001 αποτελεί μια εταιρεία με πολύ ισχυρές μερισματικές αποδόσεις, αν όχι την ισχυρότερη, ανάμεσα στις μετοχές του FTSE Large Cap. Με βάση την τρέχουσα τιμή, ο ΟΠΑΠ διαμορφώνει μια μέση ετήσια μερισματική απόδοση των τελευταίων 20 ετών 9,8%! Ωστόσο, αν ληφθεί υπ' όψιν ο μέσος όρος των τιμών 20ετίας 2001-2020 (10 Σεπτεμβρίου 2020), η μέση ετήσια μερισματική απόδοση διαμορφώνεται στο 5,8%, καθώς ο μέσος όρος της τιμής του αγγίζει τα 13,36 ευρώ (απλός μέσος όρος). Η σταθερότητα των μερισμάτων, σε συνδυασμό με την ισχυρή ταμειακή θέση αλλά και τον περιορισμένο δανεισμό, καθιστά τον ΟΠΑΠ μια εταιρεία που μπορεί να ενδυναμώσει ένα χαρτοφυλάκιο που επενδύει σε μετοχές. 

    πιν

    πιν

     

    Διυλιστήρια ΕΛΠΕ και ΜΟΗ – Αδύναμα, αλλά αναμενόμενα αποτελέσματα

    Οι μέσες διεθνείς τιμές αναφοράς του αργού πετρελαίου για το α' εξάμηνο του 2020 εμφανίζουν μείωση 40% περίπου σε σχέση με τις μέσες τιμές του 2019. Τον Ιούλιο η κατάσταση βελτιώθηκε ελαφρώς, καθώς η τιμή του πετρελαίου διαμορφώθηκε σε ένα στενότερο εύρος 42-46 δολ./βαρέλι.

    Η συνολική κατανάλωση καυσίμων για το α' εξάμηνο του 2020 μειώθηκε κατά 2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, κυρίως ως αποτέλεσμα της μείωσης στη ζήτηση βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, λόγω της επιδημίας της COVID-19. Η μείωση αυτή αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση στη ζήτηση του πετρελαίου θέρμανσης, κυρίως λόγω χαμηλής τιμής. Η συνολική ζήτηση καυσίμων κίνησης μειώθηκε κατά 14,5%, με τη μεγαλύτερη μείωση των πωλήσεων να παρατηρείται κατά τη διάρκεια του Απριλίου και του Μαΐου, ως αποτέλεσμα της επιβολής περιορισμών στη μετακίνηση. Η υποχώρηση των τιμών αργού, η σημαντική μείωση των περιθωρίων διύλισης, καθώς και της ζήτησης, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του β' τριμήνου του έτους, επηρέασαν τις εταιρείες διύλισης, συρρικνώνοντας τη συγκρίσιμη κερδοφορία, ενώ ταυτόχρονα σημείωσαν υψηλές ζημίες λόγω αποτίμησης αποθεμάτων. 

    Τα οικονομικά αποτελέσματα α' εξαμήνου του ομίλου Motor Oil ήταν αδύναμα, αλλά σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου Motor Oil το α' εξάμηνο 2020 μειώθηκε κατά 38,04%, καθώς συρρικνώθηκε ο όγκος πωλήσεων 15,24% (από 7.513.946 μετρικούς τόνους σε 6.368.481 μ.τ.), ενώ ταυτόχρονα μειώθηκε ο μ.ό. των τιμών των προϊόντων πετρελαίου (σε δολ. ΗΠΑ) κατά 40% περίπου σε σχέση με τις τιμές της αντίστοιχης περιόδου του 2019. Μικρό μέρος της μείωσης του κύκλου εργασιών αντισταθμίστηκε από την ενδυνάμωση του δολαρίου έναντι του ευρώ. Η σημαντική υστέρηση του όγκου πωλήσεων του ομίλου το α' εξάμηνο 2020 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019 οφείλεται αφενός στην προγραμματισμένη περιοδική συντήρηση του διυλιστηρίου της μητρικής που πραγματοποιήθηκε το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2020 και αφετέρου στις έκτακτες συνθήκες που επικράτησαν κατά το β' τρίμηνο 2020 λόγω πανδημίας. Διευκρινίζεται ότι σε μεγαλύτερο βαθμό επηρεάστηκαν οι πωλήσεις αεροπορικού καυσίμου, που λόγω του lockdown υποχώρησαν 80% περίπου το β' τρίμηνο 2020 έναντι της αντίστοιχης περιόδου 2019.

    Τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα εμφανίστηκαν αυξημένα κατά 218%, λόγω ζημιών από την τρέχουσα αποτίμηση σε πράξεις παραγώγων χρηματοοικονομικών μέσων αλλά και της διόγκωσης του τραπεζικού δανεισμού λόγω αξιοποίησης μέρους των διαθέσιμων πιστωτικών γραμμών.

    Χαρακτηριστικό της πίεσης που δέχτηκαν τα περιθώρια διύλισης ήταν το γεγονός ότι το μικτό περιθώριο κέρδους (σε USD / μετρικό τόνο) το α' εξάμηνο του 2019 ήταν 56,9 δολ./Μ.Τ., ενώ το τρέχον άγγιξε μόλις τα 9,6 δολ./Μ.Τ.

     

    πιν

     

    Αδύναμα ήταν τα αποτελέσματα α' εξαμήνου και του ομίλου Ελληνικών Πετρελαίων, χωρίς μεγάλες αποκλίσεις από τις εκτιμήσεις της αγοράς.  Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, στους 1,6 εκατ. Μ.Τ., καθώς ο πενταπλασιασμός των συνολικών όγκων πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, λόγω περιορισμών στις μετακινήσεις και χαμηλών τιμών, αντιστάθμισε τη μεγάλη μείωση ύψους 24% της κατανάλωσης καυσίμων κίνησης. Η αδασμολόγητη αγορά κατέγραψε ακόμα μεγαλύτερη μείωση (-58%), λόγω κατάρρευσης της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων (-94%) και μείωσης στα ναυτιλιακά καύσιμα άνω του 40% στο β' τρίμηνο.

    Υπενθυμίζεται ότι την τρέχουσα χρονιά η εταιρεία διένειμε συνολικό μέρισμα 0,50 ευρώ ανά μετοχή (0,25 ευρώ ανά μετοχή είχε προέλθει από τη συναλλαγή της ΔΕΣΦΑ). Τέλος, η εταιρεία, εφόσον προχωρήσει η πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών, θα διανείμει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, μέρισμα 0,30 ευρώ περίπου, ενισχύοντας, έτσι, τη μερισματική απόδοση.

    Καταλήγοντας, ο κύκλος εργασιών και η κερδοφορία των εταιρειών διύλισης και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου επηρεάζονται κυρίως από τις τιμές του αργού, τα περιθώρια διύλισης, την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και την εξέλιξη των επιτοκίων. Για το τι μέλλει γενέσθαι από εδώ και πέρα σημαντικό ρόλο θα παίξει η ανάκαμψη της ζήτησης προϊόντων πετρελαίου σε διεθνές και εγχώριο επίπεδο, καθώς η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμπτει μετά το σοκ της πανδημίας. 

    πιν


    Ατζέντα (22/9 - 27/9)

    Σήμερα  Τρίτη αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα α' εξαμήνου η Lamda Development. Επιπλέον, με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται η ανακοίνωση από την ΤτΕ για τις εξελίξεις στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών για τον Ιούλιο. Την Πέμπτη αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα α' εξαμήνου η Βιοχάλκο, ενώ την ίδια ημέρα έχει συγκαλέσει τακτική γ.σ. η Ναυτεμπορική. Την Παρασκευή αναμένεται να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα α' εξαμήνου η ΕΥΑΠΣ και ΕΥΔΑΠ. Παράλληλα, η ΤτΕ ανακοινώνει την τραπεζική χρηματοδότηση αλλά και τις καταθέσεις για τον μήνα Aύγουστο, ενώ η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει τον δείκτη τιμών υλικών κατασκευής νέων κτιρίων κατοικιών για τον Αύγουστο.

    Στο εξωτερικό σήμερα Τρίτη είναι επίσημη αργία για την αγορά της Ιαπωνίας, καθώς γιορτάζεται η ημέρα φθινοπωρινής ισημερίας. Επίσης σήμερα ανακοινώνονται οι πωλήσεις υφιστάμενων κατοικιών για τον μήνα Αύγουστο στις ΗΠΑ. Την Τετάρτη ανακοινώνεται ο βιομηχανικός δείκτης PMI στη Γερμανία για τον μήνα Σεπτέμβριο. Την Πέμπτη ανακοινώνει το γερμανικό ινστιτούτο Ifo τον δείκτη επιχειρηματικού κλίματος για τον μήνα Σεπτέμβριο στη Γερμανία, ενώ το απόγευμα της ίδιας ημέρας ανακοινώνονται οι πωλήσεις νέων κατοικιών για τον μήνα Αύγουστο στις ΗΠΑ. Την Παρασκευή  ανακοινώνονται οι παραγγελίες διαρκών αγαθών για τον μήνα Αύγουστο στις ΗΠΑ.

    * Ο κ. Δημοσθένης Τρίγγας είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς, BETA Χρηματιστηριακή

    ** Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο"

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ