Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 01-Οκτ-2025 07:30

    ΒΟΑΚ: Στο "τραπέζι" η είσοδος κι άλλων επενδυτών

    ΒΟΑΚ: Στο "τραπέζι" η είσοδος κι άλλων επενδυτών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Ρουσάνογλου

    Πιθανό "συμπαίκτη" ενδέχεται να έχει στο έργο παραχώρησης Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτήν την περίοδο πραγματοποιούνται συζητήσεις ανάμεσα στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ενδιαφερόμενους "μνηστήρες", για το ενδεχόμενο συμμετοχής τους στην παραχωρησιούχο εταιρεία που θα συσταθεί για την κατασκευή κι εκμετάλλευση του οδικού άξονα. Σημειώνεται ότι η διοίκηση του ομίλου Aktor δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της να αποκτήσει μερίδιο στο συγκεκριμένο έργο, θέλοντας να εμπλουτίσει το χαρτοφυλάκιο των έργων ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων. Ενδεχομένως, μετά και την ακύρωση της συμφωνίας με την Prodea Investments, για την εξαγορά χαρτοφυλακίου ακινήτων αξίας άνω των 580 εκατ. ευρώ, να υπάρχει ακόμα προσφορότερο έδαφος για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για το έργο του ΒΟΑΚ.

    Το συγκεκριμένο τμήμα με προϋπολογισμό 1,75 δισ. ευρώ, χρηματοδοτείται με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με 592 εκατ. ευρώ από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (μη συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης Χανιά-Κίσσαμος ύψους 100 εκατ. ευρώ) προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Το υπόλοιπο ποσό, σχεδόν, 1 δισ. ευρώ, είναι ίδια κεφάλαια και δάνεια που έχει εξασφαλίσει ο ανάδοχος. Πάντως, μέχρι σήμερα, παρατηρούνται καθυστερήσεις στο "μέτωπο" των απαλλοτριώσεων, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργο Περιστέρη, να σημειώνει χθες, ότι ενδεχομένως να καταστεί εφικτή η εκκίνηση των εργασιών μέχρι το τέλος του έτους.

    Ο κ. Περιστέρης παρευρέθηκε στην εκδήλωση για την εκκίνηση της διαπραγμάτευσης των ομολογιών της νέας έκδοσης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ύψους 500 εκατ. ευρώ. Σχολιάζοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική, τόνισε ότι τα απαιτούμενα έργα θα πρέπει να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό, σημειώνοντας ότι η διαπλάτυνση της Αττικής Οδού, στον κόμβο της Μεταμόρφωσης, αποτελεί πρώτη προτεραιότητα και θα εκκινήσει εντός του 2026. Ωστόσο, για την Πρότυπη Πρόταση που έχει υποβληθεί εδώ και δύο σχεδόν χρόνια και αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και ιδίως την σήραγγα Ηλιούπολης, που θα συνδέσει τον Καρέα με την Λ. Βουλιαγμένης, ο κ. Περιστέρης τόνισε ότι δεν έχει καν εξεταστεί. Παράλληλα, σημείωσε ότι οι εταιρείες έχουν προτείνει στο δημόσιο να μετατεθούν για το 2037 και μετά οι σχετικές υποχρεώσεις του μέσω των πληρωμών διαθεσιμότητας, ώστε να μην υπάρξει δημοσιονομική επιβάρυνση σήμερα και να καταστεί εφικτή η εκκίνηση του έργου, με ιδιωτικά κεφάλαια.

    Το νέο ομόλογο των 500 εκατ. ευρώ, θα είναι επταετούς διάρκειας, έχει απόδοση 3,2% ετησίως και θα χρηματοδοτήσει κατά 50% τις ανάγκες του ομίλου σε κεφάλαια για νέες επενδύσεις (έργα παραχώρησης και ΣΔΙΤ) και κατά 50% την αποπληρωμή του προηγούμενου ομολόγου 500 εκατ. ευρώ, που είχε εκδώσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 2020. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η εταιρεία έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα στην έκδοση τεσσάρων ομολόγων μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών, συνολικής αξίας 1,4 δισ. ευρώ.

    Όπως σημείωσε ο κ. Περιστέρης, "είμαστε ο μεγαλύτερος εκδότης στην αγορά ομολόγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών και από τους πρώτους που την αξιοποιήσαμε, και χαίρουμε ισχυρής εμπιστοσύνης του επενδυτικού κοινού. Θα επενδύσουμε τα κεφάλαια που αντλήσαμε μαζί με δικά μας διαθέσιμα σε κρίσιμους τομείς της ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της απασχόλησης και στη μεγέθυνση του ΑΕΠ. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τομέας των υποδομών και οι σχετικές επενδύσεις διαθέτουν ιδιαίτερα ισχυρή πολλαπλασιαστική επίδραση στην ελληνική οικονομία", σημείωσε.

    Η νέα έκδοση υπερκαλύφθηκε κατά 2,4 φορές, συγκεντρώνοντας συνολικά 1,2 δισ. ευρώ. Από τις συνολικά 500.000 ομολογίες, 1.000 ευρώ, που εκδόθηκαν, το 70% ή 350.000 ομολογίες κατανεμήθηκαν σε ιδιώτες επενδυτές, ικανοποιώντας το 59,58% της συνολικής ζήτησης των 587.471 ομολογιών. Οι υπόλοιπες 150.000 ομολογίες κατανεμήθηκαν σε ειδικούς επενδυτές, ικανοποιώντας μόλις το 24,79% της ζήτησης των 605.000 ομολογιών.

    Εν τω μεταξύ, χθες δημοσιεύτηκε και η έκθεση οικονομικής κατάστασης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το πρώτο εξάμηνο, με τα καθαρά κέρδη για τους μετόχους να διαμορφώνονται σε 68,1 εκατ. ευρώ, από 49,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές σε σχέση με το flash note που είχε ανακοινωθεί στις 10 Σεπτεμβρίου. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 1,95 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 43,6%, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj. EBITDA) αυξήθηκε κατά 84,4% ανερχόμενη σε 317,5 εκατ. ευρώ. Η αύξηση σχετίζεται κατά κύριο λόγο με την απόδοση του τομέα των παραχωρήσεων, ο οποίος ενισχύθηκε με την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού, που συνεισέφερε 89 εκατ. ευρώ στην λειτουργική κερδοφορία.

    Σε συνέχεια της αύξησης της κερδοφορίας, σημαντική άνοδο παρουσίασαν και οι λειτουργικές ταμειακές ροές, οι οποίες ανήλθαν σε 219,3 εκατ. έναντι 93,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου κατά το τέλος του πρώτου εξαμήνου ανήλθαν σε 1,464 δισ., ενώ η συνολική ρευστότητα, μετά και την πρόσφατη επιτυχημένη έκδοση του νέου ομολόγου ανέρχεται στα επίπεδα των 2 δισ. ευρώ.

    Στον τομέα των κατασκευών, το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, ανερχόταν σε 6,3 δισ. ευρώ, με τον όμιλο να έχει υπογράψει έως και τις 16 Σεπτεμβρίου επιπλέον νέες συμβάσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ. Περίπου το 75% του συνολικού ανεκτέλεστου αφορά ιδιωτικά έργα και έργα ιδίων επενδύσεων του ομίλου.

    Όσον αφορά τις προοπτικές για τις επόμενες περιόδους, ο όμιλος σημειώνει ότι η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας που καταγράφηκε στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται να είναι διατηρήσιμη, καθώς προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον τομέα των παραχωρήσεων με τα έργα να διασφαλίζουν για τον Όμιλο μακροπρόθεσμες και σταθερές ροές εσόδων. Περαιτέρω ενίσχυση αναμένεται σταδιακά με την λειτουργία των επόμενων έργων παραχωρήσεων, όπως η Εγνατία Οδός, το αεροδρόμιο Καστελίου και τα έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ