Πέμπτη, 08-Ιουν-2023 11:16
Οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη δείχνουν ότι ο κίνδυνος μετατοπίζεται για τον ερχόμενο χειμώνα

Η διαφορά μεταξύ των τιμών του φυσικού αερίου της Ευρώπης για αυτόν τον χειμώνα και τον επόμενο χειμώνα διευρύνεται, πράγμα που σηματοδοτεί ότι οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι αμβλύνονται μεν, ωστόσο υπάρχει μεγαλύτερη αβεβαιότητα για το μέλλον.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για τον Δεκέμβριο του 2023 διαπραγματεύονται με discount περίπου 8% σε σχέση με τα συμβόλαια του Δεκεμβρίου του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία του ICE Endex. Αυτή είναι μια αντιστροφή τάσης από τον Ιανουάριο, όταν το πλησιέστερο χειμερινό συμβόλαιο διαπραγματευόταν με premium.
Η αλλαγή τάσης δείχνει ότι η Ευρώπη είναι σχετικά καλά προετοιμασμένη για την ερχόμενη περίοδο θέρμανσης, μετά από έναν ήπιο χειμώνα που της επέτρεψε να συγκεντρώσει αποθέματα με εισροή μεγαλύτερων αποθεμάτων υγροποιημένου φυσικού αερίου. Όμως για τα επόμενα χρόνια υπάρχει μεγαλύτερη αβεβαιότητα, καθώς η περιοχή προσαρμόζεται σε μια νέα πραγματικότητα με ελάχιστη συμβολή από τον πρώην κορυφαίο προμηθευτή της, τη Ρωσία.
Ο χειμώνας του επόμενου έτους "μοιάζει πως θα είναι πιο επικίνδυνος", δήλωσε ο Νικ Κάμπελ, διευθυντής στη συμβουλευτική Inspired Energy. Θα είναι πολύ νωρίς για να επωφεληθεί κάποιος από τις επιπλέον ροές LNG από τις ΗΠΑ - που έχουν προγραμματιστεί για το 2026 - και ο καιρός δεν μπορεί να παραμείνει ήπιος για πάντα. Ένας κρύος χειμώνας φέτος θα μπορούσε ενδεχομένως να μειώσει τα αποθέματα ενόψει του επόμενου καλοκαιριού, είπε.
Επίσης, η συμφωνία μεταφοράς φυσικού αερίου μεταξύ Μόσχας και Κιέβου πρόκειται να λήξει τον Δεκέμβριο του 2024. Αυτό προσθέτει έναν επιπλέον κίνδυνο στις υπόλοιπες ρωσικές ροές προς την Ευρώπη οι οποίες έρχονται μέσω Ουκρανίας, σύμφωνα με τον James Waddell, επικεφαλής του τομέα ευρωπαϊκού φυσικού αερίου και παγκόσμιου LNG στην Energy Aspects Ltd. Ο τελευταίος γύρος διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών πραγματοποιήθηκε την τελευταία στιγμή, με μια συμφωνία που επιτεύχθηκε λίγες μέρες πριν λήξει η προηγούμενη.
Οι υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου θα υπονόμευαν τις προσπάθειες της Ευρώπης να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό. Το αυξανόμενο κόστος πέρυσι περιόρισε τη βιομηχανική δραστηριότητα και μείωσε τη ζήτηση για το καύσιμο, κάτι που μπορεί να μην επανέλθει ποτέ. Οι traders παρακολουθούν επίσης στενά τον ρυθμό της οικονομικής ανάκαμψης στην Κίνα, η οποία είναι σε ανταγωνισμό με την περιοχή για παραδόσεις LNG.
Η Ευρώπη μπορεί ακόμα να φτάσει κοντά στην επίτευξη των στόχων αποθήκευσης, βασιζόμενη σε αυξημένες ροές από τη Βόρεια Αφρική και ανταγωνιζόμενη για περιορισμένο LNG με την Ασία, σύμφωνα με την Κατερίνα Φιλιπένκο, διευθύντρια παγκόσμιας έρευνας φυσικού αερίου στη Wood Mackenzie Ltd. "Όμως πιθανές αναταράξεις στην προμήθεια ή ένας ασυνήθιστα κρύος καιρός θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τα ευρωπαϊκά αποθέματα", είπε.
Η αγορά αναμένεται να παραμείνει σφιχτή και ευάλωτη στις αυξήσεις των τιμών μέχρι το 2026, όταν μαζικά νέα εργοστάσια εξαγωγών στο Κατάρ και τις ΗΠΑ πρόκειται να ξεκινήσουν την αποστολή καυσίμων.
"Μετά από αυτόν και τους επόμενους δύο χειμώνες, τα πράγματα θα πρέπει να βελτιωθούν, ανάλογα με το αν υπάρχει καθυστέρηση ή όχι στην παγκόσμια ικανότητα υγροποίησης", δήλωσε στις αρχές Μαΐου ο Χέλγκε Χαουγκάνε, ανώτερος αντιπρόεδρος για το μάρκετινγκ φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας στη Νορβηγική Equinor ASA.
Το ολλανδικό αέριο, το σημείο αναφοράς της Ευρώπης, διαπραγματεύθηκε με πτώση 2,4% στα 25,70 ευρώ ανά μεγαβατώρα στις 9:25 π.μ. στο Άμστερνταμ. Το αντίστοιχο συμβόλαιο στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 3%.