Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 28-Απρ-2022 08:18

    Τα νέα έργα και οι επόμενες κινήσεις της ΑΒΑΞ στο real estate

    Τα νέα έργα και οι επόμενες κινήσεις της ΑΒΑΞ στο real estate
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    της Ελένης Μπότα

    Με την ανάληψη σημαντικών έργων, με κορυφαίο την νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αλλά και την επαναδραστηριοποίηση στον τομέα του real estate, έκλεισε το 2021 για τον Όμιλο AΒΑΞ. 

    Στη διάρκεια του 2021, ο Όμιλος υπέγραψε αρχικές και συμπληρωματικές συμβάσεις δημόσιων & ιδιωτικών έργων, υπεργολαβιών και υπηρεσιών συνολικού ύψους 1,025 εκατ. ευρώ.

    Η σημαντικότερη νέα σύμβαση αφορούσε στα έργα πολιτικού μηχανικού και τα ηλεκτρομηχανολογικά της νέας Γραμμής 4 του Αττικού Μετρό, ενώ αρκετές συμβάσεις αφορούσαν σε κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου σε διάφορες πόλεις της χώρας, και λοιπά ιδιωτικά και δημόσια έργα,  ενώ υπάρχουν και αρκετές συμβάσεις προς υπογραφή, συνολικής αξίας 0,8 δισ ευρώ. 

    Πλέον ο κατασκευαστικός κλάδος πλέον για τον Όμιλο εισφέρει το 97% των συνολικών εσόδων του Ομίλου, με την αναλογία εσόδων από διεθνή και εγχώρια έργα να διαμορφώνεται περίπου στο 3 προς 1.

    Όσον αφορά στη δραστηριότητα της ανάπτυξης ακινήτων του Ομίλου προωθείται μέσω της θυγατρικής ΑΒΑΞ Development AE. Τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης στην αγορά ακινήτων η ΑΒΑΞ δεν είχε προχωρήσει στην ανάπτυξη νέων ακινήτων, εστιάζοντας στην προώθηση των διαδικασιών αδειοδότησης δόμησης για ορισμένες ιδιόκτητες εκτάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και την περιστασιακή πώληση κάποιων από τις διαθέσιμες κατοικίες που είχαν αναπτυχθεί τα προηγούμενα έτη.

    Το 2021 η ΑΒΑΞ Development επαναδραστηριοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό, συμμετέχοντας στις εξελίξεις της εγχώριας αγοράς.

    Ειδικότερα, ξεκίνησε την ανάπτυξη οικοπέδου 2.200τμ για δημιουργία συγκροτήματος οικιστικής χρήσης στα Νότια προάστια της Αθήνας, ενώ παράλληλα προχώρησε τον σχεδιασμό και ανάπτυξη συγκροτημάτων παραθεριστικών κατοικιών στα Χανιά Κρήτης.

    Επίσης η ΑΒΑΞ Development γνωστοποίησε τη συμμετοχή της με ποσοστό 15% σε συνεργασία με την Dimand ΑΕ, στο έργο ανάπτυξης ενός οικοπέδου 18.730τμ στο Νέο Φάληρο για τη δημιουργία κτιριακών συγκροτημάτων επιφάνειας 57.450τμ μεικτής οικιστικής και εμπορικής χρήσης, με ιδιαίτερη θέα στον Σαρωνικό Κόλπο και εξαιρετικές δυνατότητες πρόσβασης.

    Η εταιρεία επίσης παρακολουθεί τις εξελίξεις για την συμμετοχή στα έργα ανάπτυξης του Ελληνικού.

    Ανάκαμψη της κυκλοφορίας σε Εγνατία και Αττική Οδό

    Στον τομέα των Παραχωρήσεων για τον Όμιλο η σταδιακή κατάργηση των περιορισμών των μετακινήσεων αύξησε την κυκλοφορία κατά 15% το 2021 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

    Οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρήθηκαν στην Εγνατία Οδό και στην Αττική Οδό κατά 22% και 17% αντίστοιχα. Συνεπώς υπήρξε και η αντίστοιχη αύξηση των εσόδων. Επίσης το αποθεματικό εύλογης αξίας των συμμετοχών αυξήθηκε κατά 27,5 εκ. για την εταιρεία και κατά 29,6 εκ. για τον Όμιλο. 

    Παρόλα αυτά ακόμα δεν έχουν επανέλθει στα προ covid επίπεδα του 2019. Λόγω της ομαλοποίησης των δραστηριοτήτων μαζί με τα ταμειακά διαθέσιμα και τους αποθεματικούς λογαριασμούς που διατηρούν τα έργα, οι δανειακές υποχρεώσεις αναμένονται να εξυπηρετηθούν εντός του προβλεπόμενου χρονικού περιθωρίου.

    Λόγω της πανδημίας covid-19, τα μερίσματα που εισέπραξε ο Όμιλος από τις συμμετοχές τους σε παραχωρήσεις οδικών αξόνων το 2021 (τα οποία αφορούσαν σε κέρδη του 2020), είναι μειωμένα κατά 20 εκατ περίπου έναντι του 2020 (τα οποία αφορούσαν σε κέρδη του 2019).

    Σε γενικές γραμμές, η πορεία των παραχωρήσεων οδικού χαρακτήρα κινείτο ανάλογα με τις μακροχρόνιες προβλέψεις λόγω του κομβικού χαρακτήρα τους στις τοπικές μεταφορές και την κυκλοφορία οχημάτων, μέχρι την λήψη μέτρων απαγόρευσης της κυκλοφορίας τον Μάρτιο του 2020 για την αντιμετώπιση της πανδημίας covid-19.

    Το 2021, η κίνηση στις εν λόγω παραχωρήσεις παρουσίασε ανάκαμψη έναντι του 2020 καθώς υπήρξε σταδιακή άρση των περιορισμών κυκλοφορίας. Στο σύνολο των οδικών αξόνων της χώρας η μεταβολή της αθροιστικής κυκλοφορίας το 2021 έναντι του 2019 (έτος αναφοράς προ πανδημίας) έφτασε το -12%, καταγράφοντας όμως σημαντική βελτίωση έναντι της μεταβολής -24% που είχε καταγραφεί το 2020 έναντι του 2019.

    Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι σταδιακά στη διάρκεια του 2021 ενισχυόταν ο ρυθμός ανάκαμψης της κυκλοφορίας οχημάτων στους οδικούς άξονες της χώρας. Στο β’ εξάμηνο μάλιστα του 2021, η κίνηση σε όλους τους οδικούς άξονες, με την εξαίρεση της Εγνατίας Οδού, ήταν ελαφρώς ανώτερη της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

    Ειδικά στην Αττική Οδό, στο σύνολο του 2021 οι διελεύσεις οχημάτων ήταν -11% έναντι του 2019, αλλά στο β’ εξάμηνο του έτους ήταν +1% σε σχέση με την συγκρίσιμη περίοδο του 2019, παρότι η κίνηση επιβατών στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος ακόμη υπολείπεται σημαντικά των δεδομένων του 2019.

    Η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό το 2021 ανήλθε σε 210χιλ περίπου οχήματα, έναντι περίπου 180χιλ το 2020 και 236 χιλ το 2019. Στο β’ εξάμηνο του 2021, η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό ξεπέρασε τις 241χιλ διελεύσεις οχημάτων.

    Οι παραχωρησιούχες εταιρίες, τα οικονομικά αποτελέσματα των οποίων επηρεάστηκαν αρνητικά από τα κυβερνητικά μέτρα απαγόρευσης κυκλοφορίας, έχουν απαιτήσει αποζημίωση για διαφυγόντα έσοδα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις σχετικές συμβάσεις παραχώρησης. 

    Σημαντικές οι επιπτώσεις των ανατιμήσεων

    Στον κατασκευαστικό τομέα, σύμφωνα με την διοίκηση της ΑΒΑΞ, συνεχίζουν να παρατηρούνται καθυστερήσεις στα υπό εκτέλεση έργα ενώ παράλληλα συνεχίζουν να καθυστερούν και οι διαδικασίες στις αναθέσεις νέων έργων.

    Παράλληλα παρατηρούνται αυξήσεις στο κόστος των υλικών αλλά και στο κόστος μεταφοράς, οι οποίες στο εσωτερικό στα Δημόσια Έργα αντιμετωπίζονται επαρκώς με τις συμβατικές αναθεωρήσεις τιμών ενώ στο εξωτερικό, που δεν προβλέπονται αναθεωρήσεις τιμών, οι όποιες αυξήσεις συμπεριλαμβάνονται στο κόστος παραγωγής.

    Παρ’ όλα αυτά έχουν κατατεθεί σχετικά claims προς τους πελάτες για καθυστερήσεις στα έργα και επιβάρυνση του κόστους λόγω της πανδημίας τα οποία αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης της Εταιρείας και των πελατών. Τα υφιστάμενα έργα του εξωτερικού αναμένονται να ολοκληρωθούν εντός του 2022.

    Όπως αναφέρει η διοίκηση του Ομίλου "μέχρι σήμερα, και δεδομένου ότι η αγορά συνεχίζει να παρουσιάζει δυσκολίες σχετικά με τις αυξήσεις τιμών πρώτων υλών λόγω των επιπτώσεων του covid-19 και πρόσφατα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, οι επιπτώσεις στα αποτελέσματα της Εταιρείας είναι σημαντικές.

    Τα υλικά, οι ανατιμήσεις των οποίων επηρεάζουν την Εταιρεία, τα υποκαταστήματά της στο εξωτερικό και τις κοινοπραξίες μέσω των οποίων εκτελούνται τα έργα, αφορούν στον σίδηρο, τον χαλκό, το αλουμίνιο, τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, την άσφαλτο, κλπ.

    Οι τιμές προμήθειας ξεκίνησαν να αυξάνονται από τους τελευταίους μήνες του 2020 μέχρι και σήμερα, χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις ότι το φαινόμενο αυτό θα αντιστραφεί τους επόμενους μήνες.

    Οι αυξήσεις τιμών κυμαίνονται μεταξύ 25% και 70%.

    Τα έργα της Εταιρείας στο εξωτερικό δεν καλύπτονται από αναθεωρήσεις τιμών, και εκτιμάται ότι η επίδραση στο μεικτό αποτέλεσμα της Εταιρείας ανέρχεται σε 26 εκ τουλάχιστον.

    Το ποσό αυτό αφορά το οδικό έργο στην Κροατία, τα κτηριακά έργα Casino Resort και Trilogy στην Κύπρο, το ενεργειακό έργο στο Ιράκ και τον αγωγό φυσικού αερίου IGB στη Βουλγαρία. Στο εσωτερικό, η επίδραση αφορά κυρίως στο έργο στο σταθμό ενέργειας στον Αγιο Δημήτριο της ΔΕΗ και ανέρχεται σε τουλάχιστον 4 εκ.

    Δεδομένου ότι τα υφιστάμενα έργα θα ολοκληρωθούν μέχρι το 3ο τρίμηνο του 2022, έχει απορροφηθεί περίπου το 70% των ανατιμήσεων με ημερομηνία αναφοράς την 31.12.2021.

    Παρ’ όλα αυτά, έχουν κατατεθεί αιτήματα αποζημίωσης (claims) και διεξάγονται διαπραγματεύσεις με τους πελάτες καθότι οι συνθήκες δεν αφορούν σε κανονικές αυξήσεις τιμών αλλά σε έκτακτες καταστάσεις (force majeure). Τα ποσά αποζημίωσης που τυχόν προκύψουν από τις διαπραγματεύσεις αναμένεται να επηρεάσουν τα αποτελέσματα του 2022.

    Για τα δημόσια έργα, στις συμβάσεις προβλέπονται όροι για την αναπροσαρμογή τιμών. Δεδομένου όμως ότι οι αναθεωρήσεις αφορούν σε εργασίες οι οποίες περιλαμβάνουν εργατικά, μισθώσεις, καύσιμα και υλικά τα οποία βασίζονται στον μέσο όρο ανατιμήσεων, οι αναπροσαρμογές είναι μικρότερες των πραγματικών αυξήσεων καθώς μέχρι στιγμής αφορούν μόνο σε υλικά και καύσιμα.

    Γίνεται προσπάθεια και διαπραγματεύσεις με τα αρμόδια υπουργεία ούτως ώστε αυτά τα υλικά με την μεγάλη ανατίμηση να πληρώνονται απολογιστικά. Για τα νέα έργα τα οποία δεν είναι δημόσια, πραγματοποιούνται διαπραγματεύσεις ώστε οι συμβάσεις να περιλαμβάνουν όρους αναθεώρησης τιμών".

    Πώληση της Volterra

    Όσον αφορά στην πώληση της Volterra όπως αποκάλυψε κατ΄ αποκλειστικότητα το Capital.gr, στελέχη του Ομίλου τονίζουν: 

    "Ένας από τους λόγους της απόφασης πώλησης της Volterra, είναι οι ιδιαίτερα ελκυστικές αποτιμήσεις στα εν λειτουργία έργα ΑΠΕ. Η αποεπένδυση θα μας δώσει τη δυνατότητα να επενδύσουμε/αξιοποιήσουμε τα κεφάλαια που θα προκύψουν σε νέα έργα ΣΔΙΤ / Παραχωρήσεις".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ