Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 19-Νοε-2021 08:00

    Έτοιμη η πλατφόρμα e-μεταβίβαση ακινήτων - Πότε ξεκινά

    e-μεταβιβάσεις ακινήτων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Προκόπη Χατζηνικολάου

    Σε πλήρη εφαρμογή τίθεται η πλατφόρμα e-Μεταβίβαση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στις αρχές του 2022. Ηδη η ψηφιακή πύλη που θα λειτουργεί μέσω του gov.gr παρουσιάσθηκε σε 100 συμβολαιογράφους οι οποίοι εκπαιδεύονται και θα είναι οι πρώτοι που θα δοκιμάσουν το νέο ηλεκτρονικό σύστημα μεταβιβάσεων ακινήτων.

    Από το νέο έτος λοιπόν στον Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτων θα υπάρχουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τη μεταβίβαση τους.  Η ηλεκτρονική συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι. Με τον "Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου" ουσιαστικά μία μεταβίβαση μπορεί να τελειώνει σε μία μέρα αντί και των τριών μηνών που χρειάζεται σήμερα προκειμένου να συλλέξουν οι ενδιαφερόμενοι όλα τα δικαιολογητικά, με τα μεγαλύτερα προβλήματα να εντοπίζονται στους Δήμους.

    Η πλατφόρμα e-Mεταβίβαση θα συνδέεται με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου και ιδίως με τα πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), του ΝΠΔΔ "Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας” (ΤΕΕ) και του ΝΠΔΔ "Ελληνικό Κτηματολόγιο”, από τα οποία αντλεί πληροφορίες και έγγραφα.

    Τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών – της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του Μητρώου Συμβολαιογράφων, αντίστοιχα. Κατά την έκταση που αυτό προβλέπεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος  μπορούν, μέσω  της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτούν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.

    Στο  πλαίσιο  λειτουργίας  της ηλεκτρονικής πλατφόρμας,  ο  εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος, μπορεί:

    α) να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.

    β) να αιτείται τη διόρθωση των ως άνω εγγράφων ή πληροφοριών και

    γ) να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.

    Τα έγγραφα που εκδίδονται ή εξάγονται από τους φορείς μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας  επέχουν  θέση  πρωτοτύπου  εγγράφου  και  προσαρτώνται  στο συμβολαιογραφικό έγγραφο χωρίς άλλες διατυπώσεις.

    Η Ελλάδα σήμερα είναι ουραγός στην παγκόσμια κατάταξη στις μεταβιβάσεις ακινήτων, καθώς ο όγκος της γραφειοκρατίας που ζητείται για να πουληθεί, π.χ., ένα διαμέρισμα είναι μεγαλύτερος από χώρες όπως οι Νήσοι του Σολομώντα, η Ουγκάντα, η Ζιμπάμπουε, η Γκάνα, η Καμπότζη και η Σομαλία. Πρόκειται για μια κατάσταση η οποία χρόνο με το χρόνο επιδεινώνεται καθώς προστίθενται νέα έγγραφα και δικαιολογητικά. Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για την ευκολία του επιχειρείν, η Ελλάδα βρίσκεται στην 156η θέση μεταξύ 190 χωρών, καθώς εξακολουθεί να απαιτείται η συγκέντρωση 11 διαφορετικών εγγράφων και πιστοποιητικών για την αγοραπωλησία ενός ακινήτου.

    Σήμερα οι ενδιαφερόμενοι χρειάζονται κατά μέσο όρο 26 εργάσιμες ημέρες  για να συγκεντρώσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, επίδοση που είναι χειρότερη μεταξύ των χωρών-μελών της Ε.Ε. Στη Νορβηγία απαιτείται μία διαδικασία και τρεις ημέρες, στην Πορτογαλία μία διαδικασία και 10 εργάσιμες και στην Ολλανδία, πέντε έγγραφα και 2,5 εργάσιμες ημέρες.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ