Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 06-Ιουν-2018 08:17

    Επιπλέον φορολογικά έσοδα 5,5 δισ. ευρώ έως το 2022

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Επιπλέον φορολογικά έσοδα 5,5 δισ. ευρώ έως το 2022

    Της Δήμητρας Καδδά
     
     
    Στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση θέσπισε πιο πολλούς φόρους από ό,τι ήταν αναγκαίο με βάση το τρίτο Μνημόνιο, ανακοίνωσε χθες το Δημοσιονομικό Συμβούλιο στην έκθεση που οφείλει να συντάσσει βάσει του ρόλου του για τον Μεσοπρόθεσμο Προϋπολογισμό ο οποίος είναι έτοιμος και κατατίθεται τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, ως προαπαιτούμενο της τέταρτης αξιολόγησης.

    Τα στοιχεία που ανακοίνωσε δείχνουν ότι συνολικά τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης θα αυξηθούν και άλλο: κατά 5,5 δισ. ευρώ από το 2019 έως το 2022.

    Συγκεκριμένα εκτιμά ότι βάσει μνημονίου θα έπρεπε το σύνολο των εσόδων από τα 85,3 δισ. ευρώ το 2019 να φτάσει στα 88,05 δισ. ευρώ (δηλαδή να αυξηθεί κατά 2,75 δισ. ευρώ) για να διασφαλισθούν πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ. Ωστόσο το 2019 η κυβέρνηση υπολογίζει στο Μεσοπρόθεσμο σε έσοδα 86,16 δισ. ευρώ τα οποία θα αυξηθούν στα 91,63 δισ. ευρώ το 2022 (δηλαδή θα αυξηθούν κατά 5,5 δισ. ευρώ).

    Την απόκλιση αυτή, η οποία κλιμακώνεται μέσα στο χρόνο, το Δημοσιονομικό Συμβούλιο ορίζει ως "δημοσιονομικό χώρο", δηλαδή ως το περιθώριο για να ξεδιπλωθούν παροχές από κυβερνητικής πλευράς.

    Ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος χθες κατά την ενημέρωση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι όσον αφορά τη ρύθμιση του χρέους επιδιώκεται δεκαετής επιμήκυνση χωρίς αιρεσιμότητες (οι οποίες θα περιορίζουν τις κινήσεις της κυβέρνησης τα επόμενα χρόνια). Ερωτηθείς όχι για επιπλέον παροχές αλλά και την περικοπή των συντάξεων το 2019, ανέφερε ότι "δεν είναι της ώρας αυτά".

    Πιο συγκεκριμένος για τις παροχές των επόμενων ετών ήταν ο κ. Χουλιαράκης, λέγοντας ότι αυτές του 2019 θα οδεύσουν αποκλειστικά στη μείωση φόρων, αυτές του 2020 θα αφορούν σε μείωση φόρων σε ποσοστό 75% (το υπόλοιπο θα πάει σε αύξηση δαπανών), ενώ από το 2021 και μετά οποιαδήποτε επιπλέον παροχή θα είναι κατά το ήμισυ μείωση φόρων και κατά το ήμισυ θα αφορά σε άλλες δαπάνες που θα αυξηθούν. Ο Πρωθυπουργός από το βήμα του ΣΕΤΕ την προηγούμενη Πέμπτη είχε κάνει λόγο για φορολογικές ελαφρύνεις κυρίως προς επιχειρήσεις άνω των 700 εκατ. ευρώ το 2019 και για ακόμη 1,3 δισ. ευρώ παροχές το 2020.

    Τι αναφέρει η έκθεση
    Σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο παρέχεται η δυνατότητα στις δημοσιονομικές αρχές να προβούν, μετά τη λήξη του προγράμματος χρηματοδοτικής διευκόλυνσης στις διορθωτικές εκείνες κινήσεις που θα μπορούσαν να ανακατανείμουν στοχευμένα το φορολογικό βάρος, με τρόπο που να ανακουφίζει μερικώς από τη φορολογική κόπωση ενώ, συνάμα, θα συντηρεί το συνολικό ύψος των φορολογικών εσόδων ή θα το περιορίζει.

    Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπει μέση άνοδο των εισπράξεων άμεσων φόρων της τάξης του 3,9% μεταξύ 2018 και 2022 και μεταβολή των εισπράξεων έμμεσων φόρων με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 1,3%. Η πρόβλεψη για αύξηση των εισπράξεων άμεσων φόρων εδράζεται κυρίως στην υψηλή εκτιμώμενη απόδοση άμεσων φόρων Φυσικών και Νομικών Προσώπων με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 6,1% και 5,3% αντίστοιχα την πενταετία 2018-2022. Η αύξηση των εισπράξεων φόρων Φυσικών Προσώπων ειδικά από το 2020 και μετά προβλέπεται να στηριχθεί και στη θεσμοθετημένη μείωση του αφορολόγητου ορίου. Τέλος η προβλεπόμενη αύξηση στις ασφαλιστικές εισφορές αποδίδεται αποκλειστικά στην αύξηση της απασχόλησης.

    Το περιθώριο για μειώσεις φόρων ή για άλλες παροχές (δημοσιονομικός χώρος) είναι ύψους €866 εκατ. το 2019, €1,28 δισ. το 2020, €2,1 δισ. το 2021 και €3,58 δισ. το 2022. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα πρωτογενή πλεονάσματα θα ξεπεράσουν κατά πολύ τον μνημονιακό στόχο του 3,5% του ΑΕΠ, φτάνοντας έως το 5,19% του ΑΕΠ το 2022.

    Το Μεσοπρόθεσμο βασίζεται σε μέσο ρυθμό ανάπτυξης 2,16% για την περίοδο 2018-2022. Αναθεωρεί τον στόχο του ΑΕΠ για το 2018 από το 2,3% στο 2% και προβλέπει επιτάχυνση αρχικά της ανάπτυξης στο 2,4% το 2019 και στη συνέχεια σταδιακή επιβράδυνση έως το 1,8% το 2022.
     
    Αστερίσκοι
     
    Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο στην αξιολόγησή του υιοθετεί το Μεσοπρόθεσμο υπό προϋποθέσεις. Κάνει λόγο για αισιόδοξες εκτιμήσεις και "υιοθετεί υπό προϋποθέσεις τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις του ΜΠΔΣ".

    Αναφέρει και αυτό ότι "θα αρκούσε ηπιότερη αύξηση των δημοσίων εσόδων" και έτσι "το πλεόνασμα των εσόδων" μπορεί να "ισοδυναμεί με αντίστοιχης έκτασης οιονεί "δημοσιονομικό χώρο", ο οποίος είναι δυνατό να αξιοποιηθεί σε στοχευμένες, σταδιακές και προγραμματισμένες μειώσεις της φορολογικής επιβάρυνσης".

    Εκτιμά ότι οι στόχοι του Μεσοπροθέσμου για το 2018 αλλά και για τα επόμενα έτη συνδέονται στενά "με τις δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας, καθώς και με συνθήκες πολιτικής σταθερότητας και σχετικής οικονομικής ανάκαμψης σε ευρωπαϊκή κλίμακα, παρά τους κλυδωνισμούς που αναμένεται να προξενήσουν ο αντίκτυπος που θα έχουν στις κεφαλαιαγορές πολιτικές αναταράξεις σε Ιταλία και Ισπανία, οι γεωπολιτικές αναστατώσεις στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, οι εξελίξεις των τιμών της ενέργειας και οι κλιμακούμενες πολιτικές προστατευτισμού από τις ΗΠΑ".

    Αναφέρει επίσης ότι το σενάριο των μεσοπρόθεσμων μακροοικονομικών εξελίξεων της περιόδου 2019-2022 στηρίζεται στις εξής αρχικές παραδοχές:
    - Ομαλή ολοκλήρωση του ισχύοντος προγράμματος.
    - Διατύπωση δεσμευτικής πολιτικής απόφασης για το πλέγμα και το χρονοδιάγραμμα των μεσοπρόθεσμων μέτρων που θα καθιστούν μακροχρόνια διαχειρίσιμο το δημόσιο χρέος.
    - Εφαρμογή λεπτομερούς αναπτυξιακού σχεδίου για την ελληνική οικονομία.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων