Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 11-Δεκ-2016 14:00

    Οι 7 ερωταπαντήσεις για το χρέος

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

     

    Από τη Δήμητρα Καδδά

    Η συμφωνία της προηγούμενης Δευτέρας για το πακέτο των λεγόμενων ως βραχυπρόθεσμων (άμεσης απόδοσης) παρεμβάσεων στο χρέος ξεκαθάρισε το ένα μέρος της συμφωνίας του προηγούμενου Ιουνίου.

    Απομένουν άλλα δύο "πακέτα", τα λεγόμενα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, για τα οποία το Eurogroup αποφάσισε ότι οι συζητήσεις θα γίνουν με το τέλος του προγράμματος (και του εκλογικού κύκλου στην Ευρώπη) το 2018. Και τούτο παρά τις πιέσεις – που συνεχίζει να ασκεί το ΔΝΤ – για μεγαλύτερες διασφαλίσεις της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (ή για πιο πολλά μέτρα λιτότητας που θα διασφαλίζουν τα πλεονάσματα...).

    Τότε θα πρέπει να ανοίξει η "βεντάλια" των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018, να γίνει νέα Έκθεση Βιωσιμότητας του Χρέους και να εισαχθούν ξανά στο τραπέζι τα υπόλοιπα μέτρα που προέβλεπε σε αδρές γραμμές η συμφωνία του προηγούμενου Μαΐου. Και θα πρέπει επίσης να καθοριστεί ο μηχανισμός συνεχούς παρακολούθησης των "υποχρεώσεων" της Ελλάδας σε όρους δημοσιονομικής προσαρμογής, που θα καθορίσουν αν θα γίνουν από την επόμενη 10ετία και μετά οι "μακροπρόθεσμες" διορθωτικές κινήσεις στο χρέος αν η ελληνική πλευρά βεβαίως έως τότε τηρεί τις υποχρεώσεις της σε όρους ιδιωτικοποιήσεων και πλεονασμάτων που θα "απαιτηθούν".

    Και, βέβαια, τότε θα φανεί αν τα "μεσοπρόθεσμα" αλλά και τα "μακροπρόθεσμα" μέτρα παρεμβάσεων στο χρέος χρειάζονται.

    Μέχρι το 2018 "θα γνωρίζουμε με βεβαιότητα αν οι προβλέψεις από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα είναι σωστές ή αν η απαισιόδοξη άποψη του ΔΝΤ επιβεβαιώνεται. Αυτός είναι ένας λόγος για να περιμένουμε. Αλλά νομίζω ότι το Eurogroup ήταν πολύ σαφές στο ότι: κάνουμε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα τώρα, αλλά μεσοπρόθεσμα μέτρα θα αποφασιστούν μόνο στο τέλος του προγράμματος, υπό το πρίσμα της προόδου των μεταρρυθμίσεων και μετά από ένα νέο DSA. Τότε θα γνωρίζουμε αν μεσοπρόθεσμα μέτρα χρειάζονται πραγματικά", ανέφερε ο επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλιγνκ, σε συνέντευξή του στο Capital.gr.

    Προς το παρόν γεγονός είναι το "βραχυπρόθεσμης" ισχύος πακέτο που αποκρυπτογραφεί το "Κεφάλαιο" μέσα από ερωταπαντήσεις:

    1. Γιατί λέγεται "βραχυπρόθεσμο" το πακέτο παρεμβάσεων στο χρέος;

    To Eurogroup ενέκρινε πολιτικά το πακέτο που πρότεινε ο ESM και θα ενεργοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες, μετά από τυπικές νομικές αποφάσεις από τα διοικητικά συμβούλια του μηχανισμού. Στη συνέχεια θα αρχίσει η εφαρμογή.

    Το πιο.. άμεσο μέτρο, αυτό της μέσης σταθμικής διάρκειας των δανείων, που αυξάνεται πλέον από τα 28 έως 32,5 έτη, σχεδιάζεται να γίνει μέσα στον Ιανουάριο. Τα υπόλοιπα μέτρα δεν θα εφαρμοσθούν άμεσα, αλλά όταν γίνει εφικτό, π.χ., το 2017 θα εξαλειφθεί η άνοδος κατά 2% των επιτοκίων των ομολόγων που μετείχαν στην ανταλλαγή του 2011. Και σταδιακά θα γίνει η "αντικατάσταση" των επιτοκίων (μπορεί να διαρκέσει 12 έως 18 μήνες, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς) για να μετατραπούν σε "σταθερά". Με άλλα λόγια λέγεται "βραχυπρόθεσμο" γιατί αποφασίστηκε τώρα.

    2. Συνδέεται με τη δεύτερη αξιολόγηση που μένει ακόμη ανοιχτή;

    Όχι, δεν συνδέεται. Αποφασίστηκε τον Μάιο από το Eurogroup ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν μετά το τέλος της πρώτης αξιολόγησης, που ολοκληρώθηκε πλήρως πριν από μερικές εβδομάδες, με το δεύτερο πακέτο υποδόσεων. Τα επόμενα 2 πακέτα παρεμβάσεων συνδέονται, όμως, όχι μόνο με τη δεύτερη αξιολόγηση, αλλά με την πλήρη εφαρμογή του μνημονίου και τη μετα-μνημονιακή προσαρμογή της ελληνικής οικονομίας.

    3. Μπορεί να μην υπάρξουν νέα πακέτα παρεμβάσεων;

    Το Eurogroup αποφάσισε ότι θα κριθεί η εφαρμογή των μέτρων (μεσοπρόθεσμων/μακροπρόθεσμων) στο τέλος του προγράμματος το 2018. Ωστόσο, ακούγονται "φωνές" που αναφέρουν ότι μπορεί τότε να κριθεί ότι το πακέτο που τώρα εφαρμόζεται (βραχυπρόθεσμο) να κριθεί επαρκές...

    4. Κάποιοι λένε ότι οι παρεμβάσεις κοστίζουν. Τελικά τι κερδίζουμε;

    Βραχυπρόθεσμα υπάρχει αύξηση των επιτοκίων. Και τούτο διότι ένα από τα μέτρα αφορά τη μείωση του επιτοκιακού κινδύνου (μια σειρά παρεμβάσεων διασφαλίζουν ότι το επιτόκιο δανεισμού από τον ESM/EFSF θα διατηρηθεί περίπου στο 1,3% - 1,4% καθ' όλη την διάρκεια του δανείου). Ωστόσο, το όφελος από αυτή την πράξη στο μέλλον είναι πολύ μεγάλο και συνδέεται με την αύξηση των επιτοκίων τα επόμενα χρόνια/10ετίες. Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα του ΥΠΟΙΚ, Ευκλείδη Τσακαλώτου, για το "σοκ" που θα προκαλέσει πολύ γρήγορα στην αγορά μια απόφαση του Τραμπ να υλοποιήσει την προεκλογική του δέσμευση για αύξηση της ζήτησης (μέσω υποδομών) και, άρα, των επιτοκίων. Επίσης, αναφορικά με το τρίτο βραχυπρόθεσμο μέτρο (επαναφορά ομολόγων του 2011), ο μηδενισμός της αύξησής τους κατά 2% το 2017 σημαίνει, σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, ένα κέρδος 230 εκατομμυρίων περίπου.

    5. Γιατί δεν έρχονται τώρα και τα άλλα μέτρα;

    Αποφασίστηκε από το Eurogroup ότι οποιαδήποτε άλλη εξειδίκευση για τις παρεμβάσεις ελάφρυνσης του χρέους μεσοπρόθεσμης εφαρμογής δεν θα γίνει τώρα ή τους επόμενους μήνες. Θα γίνει το 2018, αν έως τότε έχει υλοποιηθεί το Μνημόνιο (που λήγει τον Αύγουστο του 2018) και εφόσον κριθούν οι παρεμβάσεις αναγκαίες με βάση νέα Έκθεση Βιωσιμότητας του Χρέους. Επισήμως η αιτιολογία είναι ότι ακόμη δεν είναι διαθέσιμα όλα τα στοιχεία για τα πρωτογενή πλεονάσματα, την πορεία της οικονομίας και τις πραγματικές ανάγκες της χώρας. Στην ουσία, όμως, η αιτία είναι ο εκλογικός κύκλος στον οποίο εισάγεται η ΕΕ.

    6. Τι επίπτωση έχει το πακέτο στο χρέος;

    Το πακέτο των άμεσης εφαρμογής μέτρων αφορά μόνο το κομμάτι των δανείων από τον EFSF και τον ESM. Θα έχει σαν συνέπεια τη μείωση του χρέους κατά 21,8% του ΑΕΠ το 2060, όταν δηλαδή όλα αυτά τα δάνεια θα έχουν λήξει. Η επίδρασή τους θα έχει φτάσει στο 9,1% το 2040 και θα γίνει 16,3% το 2050.

    Η συμβολή κάθε μέτρου στην μείωση του χρέους το 2060 είναι, σύμφωνα με τον κ. Τσακαλώτο, κατά 3,6% του ΑΕΠ από την ομαλοποίηση, κατά 15% του ΑΕΠ από τα επιτόκια, κατά 0,3% από τα ομόλογα του 2011 και κατά 2,6% του ΑΕΠ από γενική μείωση του ρίσκου που σχετίζεται με τα παραπάνω τρία μέτρα.

    7. Θα υπάρξει ονομαστικό "κούρεμα" χρέους;

    Ο ESM, με ανακοίνωσή του, έκανε σαφές ότι το Eurogroup έχει αποκλείσει ονομαστικό "κούρεμα" στο ελληνικό χρέος. Το Eurogroup έχει συμφωνήσει ότι θα μέριμνα ώστε οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας να παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ την περίοδο μετά το πρόγραμμα, μεσοπρόθεσμα, και κάτω από το 20% του ΑΕΠ στη συνέχεια...

    *Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ