16:39 13/09
Η Κίνα ξεκινά έρευνα για διακρίσεις σε βάρος της σχετικά με τα μέτρα των ΗΠΑ στον τομέα των ολοκληρωμένων κυκλωμάτων
Η έρευνα ανακοινώνεται λίγες ώρες πριν την επανάληψη των εμπορικών συνομιλιών ΗΠΑ - Κίνας.
του Δημήτρη Δελεβέγκου
Ο κίνδυνος να παραμείνουν χωρίς αεροπορική σύνδεση 26 προορισμοί σε όλη την Ελλάδα, έστω και στο "παρά πέντε”, αποσοβήθηκε, καθώς, μέσω εξάμηνης παράτασης (από 1 Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου), τρεις αερομεταφορείς αναλαμβάνουν την εκτέλεση των 26 άγονων αεροπορικών γραμμών. Ωστόσο, το αλαλούμ- που σχετίζεται και με αυτοαναιρέσεις ενεργειών και δηλώσεων αρμοδίων παραγόντων- παραμένει με αποτέλεσμα το ρίσκο της νέας παράτασης να είναι αυξημένο. Και αυτό επειδή, όπως αναφέρουν παράγοντες των αερομεταφορών, βάσει του "καλού σεναρίου” ο χρόνος για την ολοκληρωμένη προετοιμασία του καινούργιου διαγωνισμού οριακά θα επαρκούσε.
Αντίθετα, βάσει του "κακού σεναρίου", η κωλυσιεργία του υπουργείου Υποδομών και της ΥΠΑ ως προς την έγκαιρη προετοιμασία και προκήρυξη του διαγωνισμού απειλεί την ομαλή εξυπηρέτηση των άγονων, ενώ θα μπορούσε να εκθέσει τη χώρα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και αυτό επειδή ο ευρωπαϊκός κανονισμός (1008/2008 για τους κανόνες εκμετάλλευσης των αεροπορικών γραμμών στην Κοινότητα) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Σεπτεμβρίου 2008 προβλέπει ότι για την προκήρυξη των συγκεκριμένων συμβάσεων απαιτούνται διαδικασίες διάρκειας έξι μηνών.
Αναπάντητα ερωτήματα
Αρχές Φεβρουαρίου στην μοναδική δημόσια τοποθέτηση του για το θέμα με αφορμή ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Δημήτρη Σταμάτη, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι το καθεστώς των τακτικών αερογραμμών στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δηµόσιας υπηρεσίας θα αναδιαρθρωθει βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (πληθυσμιακών, επιβατικής κίνησης κτλ).
Τις δηλώσεις εκείνες διαδέχτηκε εκκωφαντική σιωπή τόσο από τον κατά τ’άλλα λαλίστατο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη όσο και από την ΥΠΑ.
Για παράδειγμα, μπορεί προχθές, ο υπουργός Υποδομών με γραπτές ανακοινώσεις του να ενημέρωσε (ορθώς) ότι με "εντολή του” διατίθενται κλινάμαξες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τους μετανάστες, όπως και ότι "έθεσε σε εφαρμογή νέους κανόνες αποτελεσματικότητας” για την περίπτωση των έξυπνων στάσεων και της τηλεματικής στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ.
Ωστόσο, για το τι "μέλλει γενέσθαι” με τις άγονες αερογραμμές, μέχρι σήμερα, δεν έχει παράσχει ψήγμα ενημέρωσης. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι ακόμη και ο βουλευτής Σάμου του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Σεβαστάκης με κοινοβουλευτική ερώτησή του, τέλη Φεβρουαρίου, προς τον κ.Σπίρτζη ζητούσε να μάθει κατά πόσο είναι πιθανόν να ανασταλούν τα άγονα δρομολόγια από 1η Απριλίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εξάμηνη παραχώρηση των 26 αερογραμμών, έναντι συνολικού αντιτίμου περίπου 19,8 εκατ. ευρώ, σε Astra Airlines, Olympic Air και Sky Express δεν ανακοινώθηκε όχι μόνο από το υπουργείο Υποδομών, αλλά ούτε καν από την ΥΠΑ.
Αυτό όταν σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς επιτεύχθηκε μείωση του τιμήματος της τάξης του 20% (για το συγκρινόμενο εξάμηνο διάστημα).
Παράλληλα, τα ερωτήματα γίνονται εντονότερα εάν ληφθεί υπόψη ότι:
- βάσει της απόφασης για την εξάμηνη επέκταση, τέσσερα δρομολόγια (Θεσσαλονίκη-Κέρκυρα, Θεσσαλονίκη-Χίος, Θεσσαλονίκη-Σάμος, Θεσσαλονίκη-Καλαμάτα, Αθήνα-Ζάκυνθος) θα εκτελούνται έναντι μηδενικού οικονομικού αντισταθμίσματος.
- ο διοικητής της ΥΠΑ Κωνσταντίνος Αρ.Λιντζεράκος, σε έγγραφό του (19/2) σε απάντηση κοινοβουλευτικής ερώτησης, σημείωνε ότι η ισχύς των συμβάσεων (που παρατάθηκαν έως και τον Σεπτέμβριο) "λήγει στις 31/03/2016 χωρίς δυνατότητα παράτασης”. Στις 19/2, δηλαδή, ο κ. Λιντζεράκος σημείωνε γραπτώς ότι οι συμβάσεις δεν είναι δυνατό να παραταθούν, αλλά στις 2 Μαρτίου κάλεσε τις αεροπορικές εταιρείες σε κλειστή διαπραγμάτευση για την εξάμηνη επέκταση!
- στο ίδιο έγγραφο του κ. Λιντζεράκου σημειώνεται ότι η υπηρεσία δρομολογεί τις απαραίτητες διαδικασίες για να δημοσιευθεί η προκήρυξη του νέου διαγωνισμού, σύμφωνα με τα στοιχεία "που ετέθησαν από τον κ. Υπουργό για τις άγονες γραμμές, το ύψος του αντισταθμίσματος και την ενίσχυση των κατοίκων των περιοχών που εξυπηρετούνται από τις άγονες”. Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Capital.gr, δεν έχει υπάρξει καμία διαβούλευση-μεταξύ άλλων για τα "στοιχεία που ετέθησαν από τον κ. Υπουργό” - με τις αεροπορικές εταιρείες, κάτι που αποτελεί προαπαιτούμενο για την προκήρυξη χωρίς "παρατράγουδα” του νέου διαγωνισμού. Κατ' επέκταση, δεν είναι δυνατόν να λάβει χώρα, μέχρι το τέλος του μήνα, ο νέος διαγωνισμός για τις άγονες, όπως διέρρεε, πριν από μερικές εβδομάδες, το υπουργείο Υποδομών.
Να σημειωθεί ότι η αγορά εκτιμά ότι το τίμημα για τη συνολική -έως και πέντε ετών-περίοδο παραχώρησης της εκμετάλλευσης θα μπορούσε να μειωθεί έως και 40%. Οι διαδικασίες, όμως, για την αναθεώρηση του καθεστώτος των άγονων βρίσκονται στο σημείο μηδέν.
dimitris.delevegos@capital.gr