17:40 22/12
Μιράν (Fed): Κίνδυνοι ύφεσης χωρίς περαιτέρω μειώσεις των επιτοκίων
"Φτάνεις σε ένα σημείο όπου μπορείς να αρχίσεις να κάνεις μικροδιαχείριση αντί για μεγάλες μειώσεις", σημείωσε.
Του Σπύρου Δημητρέλη
Σε πεδίο… μάχης για τους θεσμούς και την κυβέρνηση εκτιμάται ότι θα εξελιχθεί το φορολογικό τμήμα της πρώτης αξιολόγησης του μνημονίου. Οι επικεφαλής των θεσμών, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, "αναμένονται στην Αθήνα την ερχόμενη εβδομάδα" και ένα από τα βασικά κεφάλαια της πρώτης αξιολόγησης που καλούνται να κλείσουν είναι το φορολογικό.
Στο μέτωπο αυτό η κυβέρνηση θέλει να περάσει το μεγαλύτερο βάρος της κάλυψης του δημοσιονομικού κενού που διαπιστώνουν οι θεσμοί για τα επόμενα τρία έτη (έως το 2018), ενώ οι θεσμοί, αντί για παρεμβάσεις αύξησης των φορολογικών συντελεστών, προτιμούν μέτρα διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με δεδομένη και την κλίση τους σε μέτρα περικοπής των κρατικών δαπανών.
Με αυτά τα δεδομένα ξεκινά η διαπραγμάτευση και οι δυο πλευρές αναμένεται να ανοίξουν πλήρως τα χαρτιά τους. Από την πλευρά της η κυβέρνηση έχει επεξεργαστεί και παρουσιάσει ήδη στα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών που βρίσκονται στην Αθήνα προτάσεις για νέες φορολογικές κλίμακες οι οποίες ανεβάζουν το φορολογικό βάρος για όσους έχουν ετήσιο εισόδημα πάνω από 30.000 ή 35.000 ευρώ, ανάλογα με την κλίμακα που επιλέγεται, με παράλληλη ελάφρυνση της πλειονότητας των αγροτών μέσω της θέσπισης αφορολόγητου ορίου. Με σαφές ιδεολογικό πρόσημο στην παρέμβαση της κυβέρνησης είναι η πρόταση για θέσπιση φορολογικού συντελεστή 50% πάνω από το εισόδημα των 60.000 ευρώ καθώς και η θέσπιση ανώτατου φορολογικού συντελεστή 10% στη νέα κλίμακα της εισφοράς αλληλεγγύης. Με τις παραπάνω παρεμβάσεις το οικονομικό επιτελείο υπολογίζει ότι θα κλείσει δημοσιονομικό κενό που προσεγγίζει τα 800 εκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα, σημαντικό μέρος της δημοσιονομικής προσπάθειας για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό, σύμφωνα με την ελληνική πρόταση, θα καλυφθεί από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής με μέτρα όπως η εξάπλωση της χρήσης ηλεκτρονικού χρήματος και μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
Οι θεσμοί από την άλλη φέρονται να έχουν εκφράσει αντιρρήσεις σε μια σειρά από τις παραπάνω παρεμβάσεις υποστηρίζοντας ότι αποτελούν αντιαναπτυξιακά μέτρα και ότι τελικά δεν πρόκειται να επιφέρουν να επιδιωκόμενα εισπρακτικά αποτελέσματα. Οι θεσμοί φέρονται να έχουν εκφράσει, τουλάχιστον σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, αντιρρήσεις για την θέσπιση συντελεστή 50% για τα εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ ενώ διευκρινίσεις ζητούν και για τη θέσπιση αφορολόγητου ορίου στους αγρότες καθώς η φορολόγησή τους από το πρώτο ευρώ με χαρακτηρισμό του εισοδήματος τους ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα ήταν μια από τις βασικές παρεμβάσεις του 2013 για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης.
Δεδομένη θεωρείται η προτίμηση των θεσμών σε μέτρα κάθετης διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, όπως είναι η μείωση του αφορολόγητου ορίου και η κατάργηση των εναπομεινασών φορολογικών απαλλαγών.
Το σίγουρο είναι, πάντως, ότι ανεξαρτήτως του νικητή που θα αναδειχθεί στην διελκυστίνδα πολλοί φορολογούμενοι θα κληθούν να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.