Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 18-Φεβ-2018 16:00

    Κοντά σε συμφωνία Βρυξελλών – εφοπλιστών για τη φορολόγηση

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Κοντά σε συμφωνία Βρυξελλών – εφοπλιστών για τη φορολόγηση

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Πολύ κοντά σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ώστε να κλείσει οριστικά το θέμα της άτυπης έρευνας για το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία, βρίσκονται Βρυξέλλες και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η προαναγγελία της συμφωνίας έγινε προ ημερών από τον ίδιο τον πρόεδρο της Ενώσεως κ. Θεόδωρο Βενιάμη, στο ίδρυμα Ευγενίδου, κατά την ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση της ΕΕΕ. "Είμαι αισιόδοξος ότι είμαστε κοντά στην επίτευξη μιας συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα σέβεται προπάντων τη θεσμική και συνταγματική κατοχύρωση του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου της ναυτιλίας", ανέφερε ο κ. Βενιάμης δίνοντας ένα σαφές στίγμα ότι η υπόθεση που άνοιξε το 2013 και έκτοτε αιωρείται ως απειλή "υποσκάπτοντας τους στενούς και αρμονικούς δεσμούς της ελληνόκτητης ναυτιλίας με τον τόπο μας", οδηγείται σε αίσιο τέλος.

    Υπενθυμίζεται ότι τόσο στο πλαίσιο της άτυπης έρευνας της Ε.Ε. όσο και κατά τις συζητήσεις και τις διαπραγματεύσεις με τους "θεσμούς", είχε τεθεί ζήτημα για το ελληνικό σύστημα φορολόγησης της ποντοπόρου, με το πρόσχημα ότι ορισμένες πτυχές του συστήματος φόρου χωρητικότητας, θεωρούνται μη συμβατές με τις κοινοτικές κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές και ως εκ τούτου θα πρέπει να τροποποιηθούν.

    Ουσιαστικά, μετά τις επαρκείς και τεκμηριωμένες απαντήσεις που δόθηκαν από την ελληνική πλευρά, η οποία επισήμανε ότι το συγκεκριμένο σύστημα φορολόγησης εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., η Επιτροπή είχε ουσιαστικά εστιάσει την άτυπη έρευνα στο κατά πόσο το θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτιλία είναι σωστά στοχευμένο στις ναυτιλιακές δραστηριότητες και δεν επωφελούνται από αυτό αμιγώς εμπορικές δραστηριότητες.

    Προς την κατεύθυνση αυτή, αναμένεται να κινούνται και οι όποιες παρεμβάσεις αποφασιστούν προκειμένου να ολοκληρωθεί και τυπικά το ζήτημα. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ενδέχεται στο πλαίσιο της συνεννόησης με τους ευρωπαϊκούς "θεσμούς" να απενταχθούν από το σύστημα φορολόγησης των επιχειρήσεων με βάση τον φόρο τόνου χωρητικότητας (tonnage tax) που υπολογίζεται με συντελεστή επί της ολικής χωρητικότητας (gp) των πλοίων, ναυτιλιακές δραστηριότητες όπως της αλιείας, τομείς της ακτοπλοΐας κ.λπ.

    Το μήνυμα

    Η συμφωνία αποτελεί μια νίκη για όλες τις πλευρές, είναι το μήνυμα που εκπέμπεται από την πλευρά της ελληνικής πλοιοκτησίας. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Βενιάμης, η Ευρωπαϊκή Ένωση διανύει μία περίοδο όπου κύριος στόχος της θα έπρεπε να είναι η προάσπιση, και μάλλον η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της, καθώς και οι προοπτικές της έναντι του σκληρού ανταγωνισμού που υφίσταται από ναυτιλιακά κέντρα εκτός Ευρώπης, και στο άμεσο μέλλον ίσως και από κράτη εντός Ευρώπης. Πράγματι οι Βρυξέλλες φαίνεται ότι αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι δεν πρέπει να επαναληφθούν τα λάθη που έγιναν σε κλάδους όπως η ναυπηγική βιομηχανία, η μετανάστευση της οποίας προς ανατολάς κόστισε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στο ΑΕΠ αλλά και χιλιάδες θέσεις εργασίας.

    Επέκταση της οικειοθελούς παροχής

    Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το καλοκαίρι, η ναυτιλιακή κοινότητα αποφάσισε στο πλαίσιο της προσπάθειας να μεγιστοποιήσει τη συνεισφορά της στην εθνική οικονομία να ανταποκριθεί στο αίτημα της Πολιτείας και να επεκτείνει για ένα ακόμη έτος, δηλαδή και το 2018 την οικειοθελή παροχή, η οποία ξεκίνησε το 2014. Τότε η ελληνική πλοιοκτησία υπέγραψε συνυποσχετικό με το ελληνικό Δημόσιο για την εισφορά ποσού ύψους 420 εκατ. ευρώ, το οποίο καταβλήθηκε μέσα σε διάστημα 4 ετών, για την ενίσχυση των φορολογικών εσόδων και τη συνεισφορά στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

    Αξίζει να αναφερθεί, τέλος, ότι το 2017 μέχρι τον Νοέμβριο, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα έφτασε τα 8,33 δισ. ευρώ, ενισχυμένο κατά 18% σε σχέση με το 2016, γεγονός που καταδεικνύει ότι δύο χρόνια μετά την επιβολή των capital controls, αποκαθίστανται οι ροές ναυτιλιακού συναλλάγματος. Συνολικά, κατά τα έτη 2006-2015, οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών έφτασαν στα 142 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ