22:59 13/10
Η Temu υπερδιπλασίασε τα κέρδη από τις πωλήσεις στην ΕΕ στα 120 εκατ. ευρώ με μόνο οκτώ άτομα προσωπικό
Η Temu έχει πλέον περισσότερους από 115 εκατομμύρια πελάτες σε ολόκληρη την ΕΕ.
Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Φως στο τούνελ αρχίζει να φαίνεται για τη σωτηρία της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ), της μοναδικής βιομηχανίας κατασκευής τροχοφόρων και ερπυστριοφόρων οχημάτων στην Ελλάδα που επί σειρά ετών αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και από το 2014 βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης.
Για την υπό κρατικό έλεγχο και ζημιογόνο εταιρεία, δρομολογείται λύση-πακέτο που θα οδηγήσει στην είσοδο ιδιώτη-επενδυτή και στην πραγματοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων για την αναβάθμιση των παραγωγικών της υποδομών. Ο ειδικός εκκαθαριστής, η εταιρεία Ernst&Young, προκήρυξε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό για την πώληση των παγίων της βιομηχανίας, του εργοστασίου της στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης, του εξοπλισμού καθώς και όλων των δικαιωμάτων πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, δηλαδή το σήμα "ΕΛΒΟ”, πατέντες, σχέδια, άδειες κλπ. Οι εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ βρίσκονται στη Βιομηχανική Περιοχή Θεσσαλονίκης, καταλαμβάνουν έκταση 270.000 τ.μ. με καλυμμένη επιφάνεια 60.000 τ.μ.
Μέσω της διακήρυξης του διαγωνισμού που δημοσιεύτηκε ήδη στον Τύπο, καλούνται οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να υποβάλουν δεσμευτική οικονομική προσφορά για τα προς πώληση περιουσιακά στοιχεία της ΕΛΒΟ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr., για την απόκτηση της ΕΛΒΟ υπάρχει δεδηλωμένο ενδιαφέρον από διεθνείς ομίλους του κλάδου της αμυντικής βιομηχανίας. Μεταξύ αυτών, οι ίδιες πηγές περιλαμβάνουν τις γερμανικές Krauss-Maffei Wegmann (KMW) και Rheinmetall AG, την Paramount από τη Ν. Αφρική, ξένα funds, ενώ εκτιμάται ότι θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από ελληνικό όμιλο.
Πηγές που βρίσκονται κοντά στη διαδικασία πώλησης αναφέρουν ότι κριτήριο για την πώληση της ΕΛΒΟ δεν είναι αποκλειστικά το προσφερόμενο τίμημα, αλλά το business plan που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι αγοραστές. Ζητούμενο, δηλαδή, είναι η ΕΛΒΟ να αποκτήσει νέο παραγωγικό έργο, να υπογραφούν νέες συμβάσεις και να διατηρηθούν, εάν όχι αυξηθούν, οι θέσεις εργασίας, καθώς ιστορικά η εταιρεία εξαρτώταν πλήρως από την εκτέλεση προγραμμάτων για τον Ελληνικό Στρατό και δεν είχε αναπτύξει στρατηγική εξωστρέφειας ή δικά της προϊόντα.
Η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών είναι η 15η Μαίου 2017. Ο εκκαθαριστής θα αποσφραγίσει τους φακέλους των προσφορών την 5η εργάσιμη από την καταληκτική ημερομηνία. Όπως αναφέρεται στην διακήρυξη του διαγωνισμού, ως κατώτατη τιμή οικονομικής προσφοράς έχει οριστεί το ποσόν των 10 εκατ.ευρώ.
Το ιστορικό
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1972 ως θυγατρική τις αυστριακής Steyr με σκοπό την παραγωγή και διάθεση φορτηγών οχημάτων, γεωργικών ελκυστήρων και σταθερών κινητήρων. Κατασκεύαζε (αρχικά κάνοντας απλή συναρμολόγηση, με σταδιακά αυξανόμενο ποσοστό εγχώριας κατασκευής εξαρτημάτων) φορτηγά, τανκς, και τρακτέρ της αυστριακής εταιρείας στην Ελλάδα, αποκτώντας ένα καλό brand name για σειρά ετών.
Το 1986, μετά από μεταβίβαση της μέχρι τότε αυστριακής συμμετοχής στο Ελληνικό Δημόσιο, η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της βιομηχανίας, πέρασαν στον Όμιλο Επιχειρήσεων Μυτιληναίος, ο οποίος ανέλαβε και το μάνατζμεντ. Τον Ιούνιο του 2010 η Μυτιληναίος αποχωρεί και η εταιρεία, καθώς και η διοίκηση, επιστρέφει στο Ελληνικό Δημόσιο, στην κατοχή του οποίου βρίσκεται ποσοστό 85,5% της ΕΛΒΟ.
Η εταιρεία βαρύνεται από τεράστιες συσσωρευμένες ζημιές που με βάση τα τελευταία οικονομικά στοιχεία (Φεβρουάριος 2015), ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ, ενώ εμφανίζει αρνητικά ίδια κεφάλαια. Και αυτό παρότι έχει χρηματοδοτηθεί, μέσω διαδοχικών αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου από τον κύριο μέτοχο, το Ελληνικό Δημόσιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2011-2013 έλαβε 81 εκατ. ευρώ μέσω ΑΜΚ, ενώ το 2014 έλαβε επιχορήγηση 14,5 εκατ. ευρώ για τη διαδικασία της ειδικής εκκαθάρισης. Παράλληλα, εμφανίζεται να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες, προμηθευτές, ασφαλιστικά ταμεία κ.α. Καθώς, όμως, βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης, προστατεύεται από την έκδοση διαταγών πληρωμής από πιστωτές της.
Η ΕΛΒΟ απασχολεί περί τους 330 εργαζόμενους και το ετήσιο λειτουργικό της κόστος ανέρχεται στα επίπεδα των 11 εκατ.ευρώ. Το τελευταίο μεγάλο πρόγραμμα που είχε αναλάβει η βιομηχανία αφορούσε στην αναβάθμιση των ρυμουλκών αρματοφορέων OSHKOSH, στο πλαίσιο σύμβασης, που υπεγράφη μεταξύ της ΕΛΒΟ και των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Παράλληλα, είχαν αναληφθεί εργασίες για επισκευές οχημάτων του ΟΑΣΘ
nikos.chrissikopoulos@capital.gr