Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 09-Δεκ-2016 15:00

    Στον δρόμο που χάραξε ο Ωνάσης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Το άρθρο με την Mercedes-Benz SL 320, το οποίο ουσιαστικά αποτέλεσε την αφετηρία για το ταξίδι μας στον κόσμο των κλασικών μοντέλων, είχε μεγάλη ανταπόκριση δίνοντας μας δύναμη για μια ακόμα καλύτερη συνέχεια. Αυτή την φορά σας παρουσιάζουμε κάτι εντελώς διαφορετικό. Πρόκειται για ένα Austin MINI ΜΟΚE κατασκευής 1988. ‘Eνα πολύ μικρό σε διαστάσεις μοντέλο, με πολύ μεγάλη όμως ιστορία και φήμη. Το συγκεκριμένο, σε κατάσταση βιτρίνας χάρη στην A. Ισμαήλος Α.Ε. ήρθε για να μας μαγέψει και να φέρει στην επιφάνεια εικόνες του παρελθόντος.

    MINI MOKEΜέσα σε Austin ΜΙΝΙ ΜΟΚΕ έχουμε δει αρκετές διασημότητες, όπως τον Αριστοτέλη Ωνάση με την Τζάκι Κένεντι στον γάμου τους. Κατάφερε να γοητεύσει χάρη στην σχεδίαση του, που έχει τις ρίζες της στο ΜΙΝΙ, και την αίσθηση ελευθερίας που προσφέρει η λιτή αρχιτεκτονική. Λιτό σε βαθμό που δεν συναντάς πλέον στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Μέχρι και οι πόρτες είναι πάνινες!

    Λίγη ιστορία

    ΜΙΝΙ ΜΟΚΕΤο όνομα του προέρχεται από το γνωστό μας ΜΙΝΙ ενώ το MOKE προέρχεται από μια αρχαϊκή διάλεκτο και σημαίνει γάιδαρος! Παράχθηκε με τρία διαφορετικά ονόματα, δηλαδή σαν Austin Mini Moke, Morris Mini Moke και Leyland Moke.

    MINI MOKEΗ αρχική ιδέα, αφορούσε την δημιουργία ενός ελαφριού στρατιωτικού οχήματος, στα πρότυπα του αμερικάνικου Jeep. Ωστόσο οι μικροί τροχοί και η μικρή απόσταση από το έδαφος, έκαναν απαγορευτική την χρήση του σαν εκτός δρόμου όχημα. Έτσι κατέληξε σαν ένα μοντέλο για πολιτική χρήση, με χαμηλό κόστος, εύκολο στην συντήρηση. Τελικά γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε ζεστά κλίματα, όπως στην χώρα μας, στην Αυστραλία, στις Σεϋχέλλες, στην Αμερική αλλά και σε τροπικά θέρετρα, όπως η Καραϊβική. Το αρχικό ΜΙΝΙ Moke χρησιμοποιούσε κινητήρα, μετάδοση και ανάρτηση ίδια με το Mini Van. Τα πρώτα ΜΙΝΙ Moke κατασκευάστηκαν αποκλειστικά στο εργοστάσιο της BMC στο Bermingham. Από το 1964 μέχρι το 1968 κατασκευάστηκαν 14.518 ΜΙΝΙ Moke στην Μεγάλη Βρετανία. Από το 1966 έως το 1981, στην Αυστραλία, 26000 αυτοκίνητα. Τέλος από το 1980 έως το 1993, όπου και τελείωσε η παραγωγή, κατασκευάστηκαν 10.000 αυτοκίνητα, στην Πορτογαλία, μεταξύ αυτών και το αυτοκίνητο μας.

    ΜΙΝΙ ΜΟΚΕΜε άρωμα McLaren

    Μόλις αντικρίσαμε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, γούρλωσαν τα μάτια μας. Εντυπωσιακή προσοχή στην λεπτομέρεια αλλά και μια σχεδόν μοναδική βαφή, το απογειώνουν αισθητικά. Στην A. Ισμαήλος Α.Ε. είχαν ήδη ανακατασκευαστεί τρία ΜΙΝΙ ΜΟΚΕ, ώσπου έπεσε η ιδέα για την δημιουργία ένα διαφορετικoύ-μοναδικού MINI MOKE. Το αυτοκίνητο, όπως μπορείτε να δείτε στις φωτογραφίες της ανακατασκευής παρακάτω, λύθηκε ολόκληρο, με σκοπό να μείνει μόνο το πλαίσιο. Σε οποιοδήποτε σημείο υπήρξε σαπίλα επιδιορθώθηκε και έγινε αμμοβολή. Επηρεαζόμενοι και από τις καταβολές της μάρκας που αντιπροσωπεύουν, στην Ισμαήλος Α.Ε. αποφάσισαν να τολμήσουν και να βάψουν το αυτοκίνητο σε μια απόχρωση που έχει αποκλειστικά η McLaren! Έτσι ήρθαν σε επαφή με τους Βρετανούς στο εργοστάσιο της McLaren και αφού υπέγραψαν συμφωνία εμπιστευτικότητας, παραχωρήθηκε η σύνθεση του χρώματος.

    ΜΙΝΙ ΜΟΚΕΚάνοντας τις σωστές προσμίξεις, κατέληξαν στο χρώμα και ξεκίνησε η διαδικασία υλοποίησης. Το αμάξωμα ασταρώθηκε και βάφτηκε μαύρο, το οποίο είναι και η βάση για την τελική απόχρωση. Στην συνέχεια με τις οδηγίες της McLaren βάφτηκε και βερνικώθηκε το MINI MOKE. Η διαδικασία θέλει χρόνο και έχει αυξημένο κόστος, πενταπλάσιο από μια κανονική βαφή! Ενώ μια κανονική βαφή απαιτεί 2 στρώσεις χρώμα και 2 βερνίκι, το συγκεκριμένο απαιτεί 2 στρώσεις χρώμα και 2 βερνίκι αλλά μεσολαβούν έως και 12 στρώσεις χρώματος νίκελ. Εντυπωσιακό!

    ΜΙΝΙ ΜΟΚΕΣε επίπεδο μηχανικών μερών, ο κινητήρας λύθηκε και δέθηκε ξανά με αντικατάσταση οποιουδήποτε εξαρτήματος ήταν αναγκαίο. Το αποτέλεσμα είναι ένας κινητήρας σε κατάσταση καινούργιου. Από εκεί και πέρα, οι ταπετσαρέις, η κουκούλα, οι πόρτες εγίναν όλα από το μηδέν, στην Ελλάδα.

    ΜΙΝΙ ΜΟΚΕΆλλος κόσμος

    Η ώρα όμως της οδηγικής επαφής έχει φτάσει. Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας τετρακύλινδρος κινητήρας με κυβισμό 990 cc και απόδοση 41 Hp. Το κιβώτιο είναι 4 σχέσεων! Είχαμε πολλά χρόνια να οδηγήσουμε αυτοκίνητο με τόσο λίγες σχέσεις. Οι διαστάσεις του είναι μικρές. Το μήκος ξεπερνά οριακά τα 3 μέτρα (3.050mm), το πλάτος είναι 1.300mm και το ύψος 1.400mm. Έχει τέσσερις θέσεις ενώ οι επιβάτες αισθάνονται κάπως εκτεθειμένοι, με τα σημερινά δεδομένα, των άπειρων συστημάτων προστασίας. Κάπως έτσι νοιώσαμε και εμείς στην αρχή. Λες και απλά κάτσαμε πάνω σε τέσσερις ρόδες, η ζώνη ασφαλείας, ήταν το μόνο που μας συνέδεε με την σημερινή πραγματικότητα. Ξενίζει αρχικά η οριζόντια τοποθέτηση του τιμονιού αλλά και η θέση του επιλογέα των ταχυτήτων. Αν περιμένεις τάξη, ατύχησες. Σήμα κατατεθέν, από τα ΜΙΝΙ, το κεντρικά τοποθετημένο κοντέρ στη μέση της κονσόλας. Η εργονομία δεν είναι το δυνατό του σημείο αλλά γρήγορα συνηθίζεις.

    ΜΙΝΙ ΜΟΚΕΜε μια μιζιά ο κινητήρας παίρνει μπροστά. Το κάθισμα του συνοδηγού είναι κολλημένο στο αντίστοιχο του οδηγού. Ετοιμαστείτε για στενές επαφές αν έχετε παρέα! Το πρώτο που κάνει εντύπωση είναι το βαρύ τιμόνι. Καμία σχέση με τα σημερινά αυτοκίνητα. Ωστόσο σύντομα ανακαλύπτεις πως αυτό το λιλιπούτειο αυτοκινητάκι είναι τρομερά άμεσο στις αντιδράσεις. Τα γονίδια από το ΜΙΝΙ δεν κρύβονται. Ο κινητήρας δεν έχει δύναμη αλλά αν πάρεις φόρα, στρίβει με εντυπωσιακό ρυθμό. Η διαδρομή της ανάρτησης είναι μικρή. Αυτό σημαίνει πως η άνεση δεν είναι κορυφαία αλλά από την άλλη οι κλίσεις στις στροφές είναι ανύπαρκτες. Το πεντάλ του φρένου βαρύ, αλλά τα δισκόφρενα στον εμπρός άξονα αποδείχθηκαν αποτελεσματικά. Ακόμα και σύγχρονα GTI, δεν έχουν αυτή την "καθαρή" αίσθηση του MINI MOKE. Φανταζόμαστε τον Ωνάση στο τιμόνι να γυρνά στον Σκορπιό, μια άλλη πιο αθώα εποχή, με ενα MINI MOKE σαν τον δικό μας. Σίγουρα πάντως τον ρόλο του έπαιξε η άψογη συντήρηση μιας και το σύνολο έδειχνε λες και μόλις βγήκε από το εργοστάσιο και σε τεχνικό επίπεδο, εκτός από την εμφάνιση.

    MINI MOKEΉταν μια υπέροχη εμπειρία. Αρχικά μας κέρδισε η εμφάνιση. Είναι μακράν το ομορφότερο ΜΙΝΙ ΜΟΚΕ που έχουμε δει, ακόμα και από αυτοκίνητα του εξωτερικού. Μεγάλη προσοχή σε κάθε μικρή λεπτομέρεια, που δείχνει το μεράκι της A.Ισμαήλος Α.Ε. αλλά και την εμπειρία στην ανακατασκευή. Ωστόσο η μεγαλύτερη έκπληξη ήταν στον τρόπο που κατάφερνε το MINI MOKE να κινείται στις στροφές. Εντυπωσιακός ειδικά αν αναλογιστείς πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε την δεκαετία των 60s και σκοπός του ήταν η μεταφορά σε τουριστικά θέρετρα!

    Δημήτρης Χατζητόλιος

    Τεχνικά Χαρακτηριστικά

    Διαστάσεις (Μήκος/ πλάτος/ύψος) : 3.050/1.300/1.400mm

    Κινητήρας : 990cc

    Ιπποδύναμη : 41 Hp.

    Έτος παραγωγής : 1988

    0-100 km/h : 25,3 sec

     

    Εικόνες απο την αναπαλαίωση

     

    Δείτε video απο την παρουσίαση του MINI MOKE στο Top Gear το 1993

     

     

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ