Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 24-Απρ-2010 03:13

    Ο επίμονος κ. Κυριάκος Μαμιδάκης

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Οι «μπαλωθιές» του κρητικού επιχειρηματία και οι σχέσεις του με την οικογένεια Μητσοτάκη. 

    Από τον Χάρη Φλουδόπουλο


    Δεν έκρυψε ποτέ τη φιλική σχέση με το συντοπίτη -και μακρινό του συγγενή- πρώην πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Μητσοτάκη. Όταν λοιπόν φτάνει στο σημείο να απευθύνει ανοιχτή επιστολή προς έναν... Παπανδρέου, τότε αυτό λέει πολλά. Από τους επιχειρηματίες που δεν αφήνουν αδιάφορο κανέναν, με έντονη προσωπικότητα, πολλούς φίλους, αλλά και ορκισμένους εχθρούς, ο Κυριάκος Μαμιδάκης θεωρείται ο «Νέστορας» της αγοράς πετρελαιοειδών στην Ελλάδα.

    Συγκαταλέγεται σε εκείνους που διέγνωσαν την κρίση από νωρίς και με τις κατάλληλες κινήσεις εκμεταλλεύτηκαν τις συγκυρίες, επεκτείνοντας την ισχύ της εταιρείας του. Με-σούσης της κρίσης, το 2008, η Jetoil εμφάνισε τζίρο άνω του 1,3 δισ., ενώ στο ίδιο διάστημα επέκτεινε το δίκτυό της στα 630 πρατήρια, εξαγοράζοντας από την Dracoil 60 σταθμούς και προσάρτησε μεγάλο μέρος του δικτύου της El Petrol που έβαλε λουκέτο. Σήμερα η εταιρεία του βρίσκεται στην 6η θέση από πλευράς μεριδίων στην Ελλάδα με τζίρο 1,3 δισ. και «τζιράρει» άλλα τόσα στα Βαλκάνια, γεγονός που του επιτρέπει να αντιμετωπίζει με διαφορετική «ματιά» την κορεσμένη ελληνική αγορά.

    Πρόσφατα, και ενώ συμπληρώθηκαν είκοσι τέσσερα χρόνια από την καταστροφική πυρκαγιά στις  εγκαταστάσεις της Jetoil στη Θεσσαλονίκη, ο Κυριάκος Μαμιδάκης άναψε «φωτιές» με την ανοιχτή επιστολή του προς τον πρωθυπουργό. Διαμαρτυρήθηκε έντονα για το «μπλόκο» που μπήκε στη μεγάλη επένδυση εγκατάστασης αποθηκευτικών χώρων που σχεδιάζει στη Σούδα της Κρήτης με χωρητικότητα 40 χιλιάδες τόνους, μια επένδυση που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ. Οι επικριτές του τον κατηγορούν ότι χρησιμοποιήσε τις πολιτικές του φιλίες για να εξασφαλίσει τις άδειες. 
    Όσοι όμως τον γνωρίζουν λένε ότι ο επιχειρηματίας αδικείται, καθώς στην πραγματικότητα η επένδυση ξεμπλόκαρε το 2002 επί κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, ενώ οι άδειες για τις αποθήκες εκδόθηκαν σταδιακά επί κυβερνήσεων και των δύο κομμάτων. Ο ίδιος ο Κ. Μαμιδάκης,
    «Κατηγορείται» ότι χρησιμοποίησε πολιτικές φιλίες για τις άδειες στη Σούδα, όμως στην πραγματικότητα η επένδυση ξεμπλόκαρε το 2002 επί ΠΑΣΟΚ. Ο ίδιος λέει ότι το έργο είναι αναγκαίο για την Κρήτη.
    πάντως, υπονόησε σαφώς στην επιστολή του ότι η ανάκληση των αδειών ενέχει πολιτικές σκοπιμότητες. Μιλώντας στο «Κ», σημειώνει ότι πρέπει να αλλάξει επιτέλους αυτή η νοοτροπία που εμποδίζει τις επενδύσεις, «αλλιώς θα βουλιάξουμε ως χώρα».


    Δεν είναι, πάντως, η πρώτη φορά που ο πολυσχιδής Κρητικός επιχειρηματίας, γεννημένος πριν από 77 χρόνια στην Ανώσκελη της επαρχίας Κισσάμου στα Χανιά, απασχολεί την επικαιρότητα. Στο παρελθόν ο όμιλος είχε κατηγορηθεί για εμπλοκή σε υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμων, φτάνοντας μέχρι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να δικαιωθεί. «Είμαι στο "παλκοσένικο" των επιχειρήσεων πάνω από 55 χρόνια και όλες οι επιχειρήσεις μου είναι παραγωγικές και εντάσεως εργασίας», τονίζει ο επιχειρηματίας.

    [[pagebreak]] 
    Στη Θεσσαλονίκη ο όμιλος διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις αποθηκών - εφαλτήριο δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Από το Καλοχώρι Θεσσαλονίκης διακινούνται 2 εκατ. κυβικά υγρών καυσίμων ετησίως, καθώς οι συνολικά 15 δεξαμενές έχουν χωρητικότητα 200 χιλ. κυβικών.

    Στη σημερινή της μορφή, η εγκατάσταση στη Θεσσαλονίκη διαμορφώθηκε μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1986, που συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων βιομηχανικών ατυχημάτων της σύγχρονης ιστορίας της χώρας. Η μεγάλη αυτή φωτιά ουσιαστικά στάθηκε αφορμή για να αλλάξει η νομοθεσία για την πυρασφάλεια των βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Μικρότερες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις υπάρχουν στο Μενίδι, για διακίνηση πετρελαίου θέρμανσης.

    Εντός των συνόρων, οι αποθηκευτικοί χώροι που διαθέτει Jetoil αντιστοιχούν περίπου στο 14% της συνολικής αποθηκευτικής ικανότητας της Ελλάδας για καύσιμα. Επίσης, ο όμιλος διαθέτει μέσω της Mamidoil Albanian στο Δυρράχιο αποθήκες χωρητικότητας 12 χιλ. κυβικών και στο Κόσοβο αποθήκες 18 χιλ. κυβικών (Standardplin Sh.p.k.), ενώ δραστηριοποιείται επίσης στη Σερβία και τη Βουλγαρία.


    Υποδομές για αποθέματα

    Το «μυστικό» της Σούδας


    Τι οδήγησε στην απόφαση να σταλεί επιστολή στον πρωθυπουργό


    Οι αποθηκευτικοί χώροι ανοίγουν τις πόρτες για μεγάλες business στην αγορά των καυσίμων και αυτό είναι κάτι που γνωρίζει καλά ο επικεφαλής της Jetoil Mamidoil, εξού και το ενδιαφέρον για τη Σούδα.

    Η ιστορία της επένδυσης ξεκινά το 1972, όταν ο Κυριάκος Μαμιδάκης αγόρασε μια έκταση με απώτερο σκοπό να εγκαταστήσει αποθήκες καυσίμων.

    Το συγκεκριμένο οικόπεδο ήταν χαρακτηρισμένο με νόμο του 1936 ως ναυτικό οχυρό, όμως το ρίσκο φάνηκε να ανταμείβεται είκοσι χρόνια αργότερα: Το 2002, με Προεδρικό Διάταγμα, περιορίστηκαν τα όρια του οχυρού, και το κομμάτι της Jetoil χαρακτηριζόταν πλέον ως επιτηρούμενη ζώνη. Τότε λοιπόν ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την αδειοδότηση, που ολοκληρώθηκαν το 2006, μια προσφυγή όμως στο Συμβούλιο της Επικρατείας καθυστέρησε εκ νέου την επένδυση.

    Η Κρήτη, με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις της, διαθέτει αποθέματα μόλις για 15 μέρες, με το πρόβλημα να είναι μεγαλύτερο στα δυτικά του νησιού.
    Δύο αποφάσεις του 2009 δικαίωσαν την εταιρεία, ωστόσο το Φεβρουάριο με απόφασή του ο γενικός γραμματέας της περιφέρειας ανακάλεσε δύο θετικές γνωμοδοτήσεις που είχαν εκδοθεί το 2004 και το 2005, επικαλούμενος συνολικά 37 παραλείψεις στην Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (ΠΠΕΑ) και στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ). Στην απόφαση ανάκλησης, ο περιφερειάρχης ζητεί την υποβολή νέου φακέλου μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η Κρήτη, με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις της, διαθέτει αποθέματα που επαρκούν μόλις για 15 μέρες, ενώ το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στα δυτικά του νησιού, τονίζει ο κ. Μαμιδάκης.

    «Το πρόβλημα θα λυθεί με τις εγκαταστάσεις μας, που θα έχουν δυναμικότητα 40 χιλιάδων τόνων και θα λειτουργούν ως βάση logistics, δηλαδή θα δοθεί η δυνατότητα σε όποια εταιρεία θελήσει να δραστηριοποιηθεί στο νησί, να κάνει χρήση των χώρων αυτών», αντιτείνει ο επικεφαλής της Jetoil, που επιθυμεί κάτι απλό: Να υπάρχει συνέχεια στο κράτος...

    * Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 17ης Απριλίου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ