Τρίτη, 02-Αυγ-2016 21:59
Χρ.Σπίρτζης για Καλογρίτσα, δημόσια έργα, μελετοκατασκευή

Για τις αλλαγές που επιχειρεί στο καθεστώς των δημόσιων έργων, αλλά και για τη σχέση του με τον επιχειρηματία Χρ.Καλογρίτσα μίλησε, μεταξύ άλλων, στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών Χρ.Σπίρτζης στο πλαίσιο της συζήτησης για την προσαρμογή στο εθνικό δίκαιο κοινοτικών οδηγιών για δημόσιες συμβάσεις έργων.
Αναλυτικά, ο ΥΠΟΜΕΔΙ σημείωσε:
Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου εναρμονίζει στην ελληνική νομοθεσία τις Οδηγίες 24 και 25 του ’14 και πραγματεύεται το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με την ανάθεση και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών, έργων και μελετών. Και κάθε λέξη έχει τη δική της αξία. Κρίμα που δεν είναι εδώ ο κ. Χατζηδάκης. Ελπίζω να έλθει για να μας απαντήσει σε μερικά πράγματα.
Τον Αύγουστο του 2014 ψηφίστηκε ο νόμος 4281 με εισηγητή τον τότε Υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη. Ο ν. 4281 ενσωμάτωνε την Οδηγία 18, παρότι είχαν ήδη εκδοθεί οι νέες οδηγίες 24 και 25 τις οποίες οφείλαμε να ενσωματώσουμε εντός ενάμιση χρόνου. Ο ν. 4281 δεν εφαρμόστηκε ποτέ, γιατί δε μπορούσε να εφαρμοστεί. Προέβλεπε δευτερογενές δίκαιο, δηλαδή την έκδοση πάνω από εκατό υπουργικών αποφάσεων και μερικών δεκάδων προεδρικών διαταγμάτων για την εφαρμογή του, το οποίο ήταν βέβαιο, ότι δεν θα εκδοθεί εντός του ενάμιση χρόνου που έπρεπε να έχει αναθεωρηθεί ο νόμος που ψήφισε και εισηγήθηκε.
Γιατί έρχεται σήμερα και μας εγκαλεί, όταν όλες οι υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονταν τότε στο δίκαιο, έχουν ενσωματωθεί μέσα στο σχέδιο νόμου; Γιατί δεν εξέδωσε τότε αυτές τις υπουργικές αποφάσεις ο κ. Χατζηδάκης; Με ποιον τρόπο ψηφίστηκε και συζητήθηκε ο ν. 4281; Μήπως ήταν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος;
Μας κατηγορεί επίσης ότι αναβάλαμε τέσσερις φορές τις ηλεκτρονικές δημοπρατήσεις των έργων των μελετών. Τότε είχαν προβλεφθεί οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί, τότε έγινε ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό σύστημα και έχουμε δύο ερωτήματα.
Το πρώτο ερώτημα είναι, αν ήταν έτοιμο. Εκείνοι έκαναν τον διαγωνισμό. Το δεύτερο ερώτημα που δείχνει και τις προθέσεις της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας και του κ. Χατζηδάκη και γιατί ψήφισε εκείνο το νόμο, ενώ είχαν αλλάξει οι κοινοτικές Οδηγίες, ήταν πάρα πολύ απλό και είναι πάρα πολύ απλό και αυτή είναι και η πολιτική διαφορά μας: Η Νέα Δημοκρατία θέλει με τους ίδιους όρους που θεσπίσαμε με το ηλεκτρονικό σύστημα και με το ν. 4281 να προμηθεύεται το ελληνικό Δημόσιο τυποποιημένα προϊόντα –κονσέρβες, γαλότσες, τέτοια πράγματα- με τον ίδιο τρόπο να διεξάγουν και τις μελέτες και τα δημόσια έργα. Αυτή είναι μια διαφορά που δεν τη θέλουν ούτε ο παπάς ούτε ο διάολος ούτε οι δικοί τους άνθρωποι.
Γιατί, λοιπόν, επέλεξαν; Επέλεξαν γιατί ήθελαν να αντιμετωπίζουν τόσο τις τεχνικές-επιστημονικές μελέτες όσο και την παραγωγή κατασκευής έργων ως προμήθεια και παροχή υπηρεσίας. Ακύρωναν, δηλαδή, τα ποιοτικά στοιχεία τόσο των τεχνικών εταιρειών όσο και των επιστημόνων, θεωρώντας τις τεχνικές και επιστημονικές μελέτες ως παροχή υπηρεσίας και την εκτέλεση έργων, ως προμήθεια.
Η διαφορά αυτή αποτελεί και μια ουσιαστική πολιτική διαφωνία των πολιτικών και οικονομικών δυνάμεων της ανεξέλεγκτης αγοράς με τις δυνάμεις που πιστεύουν στον έλεγχο και τη ρύθμισή της. Το ξαναλέω: Κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, άλλο ο έλεγχος της αγοράς, άλλο η χειραγώγηση της αγοράς και άλλο η χειραγώγηση της πολιτικής από την αγορά. Τα δύο τελευταία σάς τα χαρίζουμε, αλλά εμείς θα την ελέγχουμε την αγορά, δεν θα την αφήνουμε να κανονίζει την πορεία της χώρας και της πολιτικής ζωής όπως θέλει.
Ο τεχνικός κλάδος χτυπήθηκε όσο κανένας άλλος. Δε χτυπήθηκε μόνο στο αντικείμενο, στην ύλη των δημοσίων συμβάσεων και των ιδιωτικών έργων. Χτυπήθηκε στα χρόνια της κρίσης θεσμικά και επιχειρήθηκε η απαξίωσή του μέσω της αντιμετώπισής του ως εμπορικής δραστηριότητας και όχι ως οικονομική επιστημονική εργασία και βέβαια με την παράδοσή του στο τραπεζικό σύστημα, χωρίς κανόνες και χωρίς διαφάνεια.
Το τεχνικό δυναμικό της χώρας, ο τεχνικός κόσμος αποτέλεσε έναν από τους κύριους τομείς ανάπτυξης της χώρας. Είναι ένας τομέας που εμπεριείχε στρεβλώσεις, μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, "γκρίζες" περιοχές, γραφειοκρατία και μεγάλα κενά στο θεσμικό του πλαίσιο.
Είναι χρέος μας να αντιστρέψουμε αυτήν την κατεύθυνση, να κατοχυρώσουμε θεσμικά την τεχνική-επιστημονική εργασία, ταυτόχρονα, όμως, να θεραπεύσουμε τα κενά, τις "γκρίζες" ζώνες και τις στρεβλώσεις που υπάρχουν. Σ’ αυτήν την πολιτική κατεύθυνση εργαστήκαμε και σ’ αυτήν την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε.
Θα ήθελα να ενημερώσω ότι οι σημερινές μεγάλες αλλαγές θα ολοκληρωθούν μ’ ένα επόμενο σχέδιο νόμου –ήδη σε κάποιους φορείς έχει δοθεί για διαβούλευση-, που θα περιλαμβάνει και άλλες χρόνιες παθογένειες όπως οι διαφορετικές προδιαγραφές δημόσιων και ιδιωτικών έργων, τα τιμολόγια και οι προϋπολογισμοί τους, τα κεντρικά συστήματα ελέγχου και επιτήρησης, τα μητρώα που είναι ένα κρίσιμο θέμα και πολλές από τις παρατηρήσεις των φορέων αναφέρονται εκεί.
Θα ήθελα επίσης να αναφέρω τις σημαντικότερες τομές που εμπεριέχονται στο σημερινό σχέδιο νόμου, πραγματικές τομές και ουσιαστικές αλλαγές, που διασφαλίζουν τη διαφάνεια, των εξορθολογισμό και το εύλογο κόστος των έργων προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος.
Επιγραμματικά, προσδιορίζονται σαφείς προϋποθέσεις και μηχανισμοί ελέγχου για τον πλήρη διαχωρισμό της προμήθειας από το δημόσιο έργο, της παροχής υπηρεσιών από τη μελέτη. Υιοθετείται η ευρωπαϊκή κωδικοποίηση CPV για το τι είναι το κάθε έργο και η κάθε παροχή υπηρεσίας και μπαίνουν επιτέλους κανόνες στην παροχή υπηρεσίας από τον κ. Σταθάκη, χωρίς να έχουμε τη στρέβλωση που είχαμε.
Θα αναφέρω παραδείγματα που ζήσαμε στο παρελθόν. Όλοι οι φορείς του Δημοσίου έβγαζαν έργα ως προμήθεια, η δε ψηφιακή σύγκλιση σε μεγάλα έργα όπως το έργο σύζευξις ήταν όλα με προμήθεια. Ποιον ευνοούσαν; Ποιον ευνοούσαν, κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, αυτού του είδους οι στρεβλώσεις και γιατί τόσα χρόνια δεν αντιμετωπίστηκαν;
Ταυτόχρονα, να πω –επειδή κόπτονται για τους μικρομεσαίους, καθώς υπάρχουν μικρομεσαίοι, φαίνεται, στον χώρο των τηλεπικοινωνιών- ότι θεσμοθετούνται σαφείς ρυθμίσεις για τις εγγυητικές, για τις περιπτώσεις μιας ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς, και του τρόπου τεκμηρίωσης με σαφή δικαιολογητικά.
Δεύτερη μεγάλη αλλαγή είναι ότι θεσμοθετείται η ενίσχυση των διαδικασιών προετοιμασίας για τη δημοπράτηση των δημοσίων έργων και γίνεται υποχρεωτική η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και των αναγκαίων αρχαιολογικών εργασιών.
Πρότεινε ο κ. Μανιάτης μια ακόμη θεσμοθετημένη εργολαβία για έργα άνω των 10 εκατομμυρίων. Το συζητάμε. Εκτιμώ ότι δε μπορεί να νομοθετηθεί τώρα, γιατί υπάρχουν έργα που δεν μπορεί να γίνει αυτό. Παραδείγματος χάρη, στο Μετρό με την κατάσταση που έχουμε ως κράτος, που δε ξέρουμε από πού διέρχονται τα υπόγεια δίκτυα, δε μπορεί να γίνει αυτό. Θα έχουμε μεγάλες καθυστερήσεις. Δεν απορρίπτουμε την πρόταση. Να τη δούμε στο επόμενο σχέδιο νόμου, στις κατηγορίες έργων, που πρέπει και μπορεί να υλοποιηθεί, και να θεσμοθετηθεί.
Τρίτον, θεσμοθετείται η υποχρεωτική διαβούλευση των προδιαγραφών με σαφείς διαδικασίες και κανόνες, όχι όπως γινόταν μέχρι σήμερα: διαβούλευση για να πούμε ότι έγινε διαβούλευση.
Τέταρτον, θεσμοθετείται η ευθύνη και οι προδιαγραφές των υπεργολάβων και των φορέων που παρέχουν δάνεια ικανότητα. Σήμερα οι υπεργολάβοι ήταν στη διακριτική ευχέρεια του αναδόχου, χωρίς έλεγχο, χωρίς προδιαγραφές, χωρίς ευθύνη και βέβαια χωρίς δικαιώματα οι ίδιοι.
Πέμπτον, θεσμοθετούνται κανόνες εκτέλεσης για όλες τις δημόσιες συμβάσεις. Για πρώτη φορά θεσμοθετείται ρητά το δικαίωμα μονομερούς λύσης σύμβασης υπέρ του Δημοσίου. Μέχρι σήμερα, αν είχε υπογραφεί μια σύμβαση και υπήρχε στη συνέχεια δικαστική απόφαση που διαπίστωνε ότι ο ανάδοχος τελούσε σε μια από τις καταστάσεις αποκλεισμού, το ελληνικό Δημόσιο, αν έλυνε τη σύμβαση, θα πλήρωνε και αποζημίωση. Το λέω, για να ξέρουμε τι θεραπεύουμε, μετά από τόσα χρόνια παθογένειας.
Έκτο, θεσμοθετείται η προώθηση δημόσιων συμβάσεων με κοινωνικά χαρακτηριστικά, όπως την επαγγελματική και κοινωνική ένταξη ατόμων με αναπηρία, κοινωνικών συνεταιρισμών, μειονεκτούντων εργαζομένων.
Έβδομο, θεσμοθετείται η τεχνική επάρκεια των αναθετουσών αρχών. Και ξέρει πάρα πολύ καλά ο τεχνικός κόσμος τι γίνεται με τεχνικές υπηρεσίες που έχουν από μηδέν έως ελάχιστους μηχανικούς και καθόλου υλικοτεχνική υποδομή και υποχρεώνονται να εκτελούν έργα.
Όγδοο, όσον αφορά τον τρόπο συγκρότησης των Επιτροπών του διαγωνισμού, γίνονται μητρώα με ηλεκτρονική κλήρωση. Έγινε και αποδεκτός ο ίδιος τρόπος για τις Επιτροπές παραλαβής.
Ένατο, συμβάσεις απευθείας ανάθεσης με ηλεκτρονικό τρόπο, χωρίς να υπάρχει αυτό που υπήρχε μέχρι σήμερα, οι συνεχείς αναθέσεις σε έναν, είτε είναι από δήμο είτε από περιφέρεια είτε από Υπουργείο. Θα έχουμε μητρώο και ηλεκτρονική κλήρωση. Όποιος παίρνει απευθείας ανάθεση, βγαίνει από την κληρωτίδα και πάει σε επόμενη ανάθεση.
Δέκατο, θεσμοθετείται ο φάκελος δημόσιας σύμβασης.
Τα λέω επιγραμματικά, κύριε Πρόεδρε, γιατί τα είπαμε και στις Επιτροπές.
Ενδέκατο, απλοποιείται και επιταχύνεται η διαδικασία ανάθεσης.
Δωδέκατο, κάτι που αποτελεί μια από τις πολύ μεγάλες αλλαγές στα δημόσια έργα, θεσμοθετείται ρητά η υποχρέωση του αναδόχου του έργου, πριν την έναρξη των αμιγώς κατασκευαστικών εργασιών, να εκπονήσει, να παραδώσει και βέβαια να εγκριθεί η μελέτη εφαρμογής του έργου. Στους αυτοκινητόδρομους, ας πούμε, δεν είχαμε μελέτη της εφαρμογής, τις είχαμε πολύ αργότερα.
Θεσμοθετείται ο μελετητής να ολοκληρώνει την εργασία του ως τεχνικός σύμβουλος της επίβλεψης στο τέλος των έργων. Άρα, να έχει και την ευθύνη να μπορεί να διορθώνει τις μελέτες ή τα τμήματα μελετών που δεν έχουν εφαρμοσιμότητα.
Αλλάζουμε το σύστημα μελέτη-κατασκευή. Εδώ θέλω να πω δυο πράγματα, γιατί έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση. Η Επιτροπή που αναφέρθηκε –στο παρελθόν, αν θυμάμαι καλά, όταν ήμουν Αντιπρόεδρος του ΤΕΕ, αλλά και στη συνέχεια όταν ήμουν Πρόεδρος, είχε γίνει αντίστοιχη συζήτηση- είχε ως αντικείμενο τον περιορισμό του συστήματος σε συγκεκριμένα πεδία εφαρμογής σε ειδικά έργα. Δεν έγινε μια επιτροπή για να αλλάξει και να είναι διαφανές το σύστημα αυτό.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι αναγνωρίζουμε όλοι ότι σε αυτές τις κατηγορίες έργων θα στήνονται τα έργα. Δηλαδή θα έχουμε στημένα έργα στους βιολογικούς καθαρισμούς. Δεν πάμε να κάνουμε αυτό. Και μιλάω για τους βιολογικούς πολύ συγκεκριμένα.
Έχω στο Υπουργείο ντάνες από φακέλους για τέτοια έργα, για να δημοπρατηθούν με το σύστημα μελέτης-κατασκευής και δεν έχω υπογράψει ούτε έναν, και ας φωνάζουν και οι δήμοι και οι τοπικές κοινωνίες.
Αλλάζουμε το σύστημα για να υπάρχει διαφάνεια σε αυτό το σύστημα, να μη στήνονται. Περιμένουμε προτάσεις, αν πιστεύετε ότι μπορεί να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο. Εγώ θεωρώ ότι όπου υπήρχε η γκρίζα ζώνη διορθώθηκε με αυτές τις αλλαγές.
Αντιμετωπίζουμε και ένα άλλο φαινόμενο που είναι σημαντικό για την περίοδο που περνάμε, που είναι μια περίοδος κρίσης: Δεν έχουμε έργα ωριμότητας. Πρέπει να έχουμε τουλάχιστον δυο, τρία συστήματα για να μπορούμε στοιχειωδώς και οι μικρότερες μονάδες του Δημοσίου, όπως οι δήμοι και οι περιφέρειες, και τα κεντρικά Υπουργεία να τρέξουν έργα που δεν έχουν οριστικές μελέτες.
Δέκατη έκτη αλλαγή είναι οι υπηρεσίες έρευνας.
Δέκατη έβδομη μεγάλη αλλαγή είναι οι αναθέσεις συμβάσεων μελετών με προσδιορισμό της τεχνικής λύσης.
Δέκατη όγδοη αλλαγή είναι οι απρόβλεπτες δαπάνες στις συμβάσεις μελετών, που ταλάνιζαν τους μελετητές για χρόνια.
Να απαντήσω και σε κάποια ερωτήματα και προβληματισμούς που τέθηκαν περαιτέρω. Ρώτησε ο κ. Μηταράκης κομψά, προς τιμή του, τι κάνουμε για τους μικρομεσαίους και στη συνέχεια για τη δήθεν κατάτμηση, που κατήγγειλε καναλάρχης στην αρμόδια Επιτροπή – μου φαίνεται ότι ήταν ο κ. Αλαφούζος. Τα δύο ερωτήματα συνδυάζονται.
Τι βρήκαμε, αγαπητοί συνάδελφοι; Βρήκαμε πάνω από το 80% των έργων και των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου να είναι στις λίγες εταιρείες έβδομης τάξης. Αυτό βρήκαμε.
Μας ρωτάει η Νέα Δημοκρατία σήμερα τι κάνουμε για τους μικρομεσαίους. Πάντως, όχι αυτό που έκανε εκείνη.
Δεύτερον, εμείς τι κάνουμε; Και το είχαμε πει και προεκλογικά: Κάνουμε δημοπρατήσεις έργων με πολλαπλούς διαγωνισμούς μικρότερου αντικειμένου για να μπορούν να συμμετέχουν περισσότεροι διαγωνιζόμενοι και μικρομεσαίες εταιρείες. Δεν είναι κατάτμηση αυτό. Μπερδεύστε.
Κατάτμηση ήταν τα σαρανταπεντάρια στην περιφέρεια Θεσσαλονίκης. Έφυγε ο κ. Χατζηδάκης. Κατάτμηση ήταν, ας πούμε, η χωρίς διαγωνισμό ανάθεση 800.000 ευρώ σπαστά, όταν ήταν στο Υπουργείο Μεταφορών, σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, που απέρριψε την πληρωμή τους το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αυτά είναι κατάτμηση, χωρίς διαγωνισμό ή με άλλου είδους διαδικασίες. Καταλαβαίνω τον πόνο της Νέας Δημοκρατίας να ξεστήνονται τα έργα που ήταν στημένα για λίγους.
Να θυμίσουμε απλά ότι η Ολυμπία Οδός –γιατί αυτό το έργο υπονόησε και ο καναλάρχης και η Νέα Δημοκρατία- περιείχε τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος. Στην αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης τον αφαιρέσατε. Γιατί; Πόσο κόστιζε ο δρόμος αυτός; Ξέρατε τον προϋπολογισμό; Υπήρχαν μελέτες; Υπήρχε σύμβαση; Υπήρχαν προϋπολογισμοί; Τι έκπτωση πήρατε γι’ αυτούς τους προϋπολογισμούς; Αυτά είναι κενό γράμμα για όλους και για την υπάρχουσα σύμβαση.
Ποιες εταιρείες εβδόμης μετέχουν στην Ολυμπία; Όλες οι εταιρείες εβδόμης και οι ξένες μεγάλες εταιρείες, εκτός από δύο.
Είχαν κανονίσει, λοιπόν, να διεξάγουν έναν διαγωνισμό με ελάχιστους συμμετέχοντες και τώρα είναι θιγμένοι που δεν έγινε ένας διαγωνισμός με πέντε εταιρείες μεγάλες. Έγιναν τέσσερις διαγωνισμοί μέχρι τώρα και θα γίνουν άλλοι τέσσερις. Στους τρεις έχουμε μειοδότη, από 53% έως 57% έκπτωση.
Ρωτάμε ξανά ποια ήταν η έκπτωση των εργολάβων και του παραχωρησιούχου για την Ολυμπία Οδό, για να κάνουμε τη σύγκριση.
Βέβαια, πετάει ο κ. Χατζηδάκης, αφού ρίχνει τη λάσπη στον ανεμιστήρα, και ένα "νόμιμο είναι". Εντάξει! Αλλά πάμε και παρακάτω, να δούμε τι σχέσεις υπάρχουν.
Κύριε Χατζηδάκη, θα σας πω και κάτι προσωπικό και δεν πειράζει που λείπετε, γιατί θα σας το μεταφέρουν οι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας. Δεν έχω κρύψει ποτέ ούτε τους φίλους μου ούτε τις παρέες μου και είμαι και υπερήφανος γι’ αυτές.
Οι σχέσεις, λοιπόν, είναι φιλικές από παλιά και για το συγκεκριμένο που ρωτήσατε είναι όχι με τον συγκεκριμένο επιχειρηματία που λέτε, αλλά με τον γιο του. Δεν υπήρξαν ποτέ επαγγελματικές σχέσεις. Δεν ήξερα ότι με το που γίνατε εσείς Βουλευτής ή Υπουργός, θα έπρεπε να σταματήσει τις δραστηριότητές του όποιος γνωρίζατε εσείς στο παρελθόν.
Θα θέλαμε όμως να μου απαντήσετε –και αυτή είναι μια πολύ ωραία ερώτηση- πώς ο συνέταιρος του εν λόγω επιχειρηματία είναι το δεξί χέρι του Προέδρου σας Κυριάκου Μητσοτάκη και σας κάνει και σεμινάρια.
Αυτό που ρωτάω είναι το εξής: Πώς ο συνέταιρος του συγκεκριμένου επιχειρηματία, για τον οποίο με ρωτάτε ότι πήρε αυτά τα τρία έργα, είναι το δεξί χέρι του Προέδρου σας Κυριάκου Μητσοτάκη και σας κάνει και σεμινάρια; Εγώ έχω έναν φίλο, τον γιο του. Εντάξει! Πάμε παρακάτω.
Εσείς θα μπορέσετε να μας εγκαλέσετε μόνο αν υπάρχει σε οποιονδήποτε διακριτική μεταχείριση. Οποιοσδήποτε είναι αυτός, είτε φίλος είτε γνωστός είτε άγνωστος, αλλά όχι έτσι. Φτάνει η λάσπη που έχετε ρίξει.
Διαφορετικά, κύριε Χατζηδάκη, έχετε και εσείς μαζί με την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας προσχωρήσει από την ομάδα του νεοφιλελευθερισμού στην ομάδα των νεοφιλελεύθερων λαϊκιστών που έφερε τη χώρα, αλλά και τη Νέα Δημοκρατία μαζί, στη σημερινή κατάντια τους. Το μόνο που μένει ίδιο, είναι οι καναλάρχες, των οποίων οι απόψεις συμπίπτουν με τις δικές σας, όπως και οι αγωνίες τους.
Μάλιστα, ο κ. Μηταράκης το ανέφερε. Ρώτησε, λέει, ένας καναλάρχης γι’ αυτό. Το γράφουν οι διάφοροι "πιστολέρο" των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Εμείς δεν έχουμε πρόβλημα.
Αγαπητοί συνάδελφοι, ρωτήσατε επίσης –γιατί δεν παρακολουθείτε- πώς αυτοί οι "πιστολέρο" διαψεύδουν κάθε τρεις και λίγο τα γραφόμενα ή τα λεγόμενά τους. Θα το συνηθίσετε! Εμείς είμαστε άλλο και θα γίνουμε ποτέ ίδιοι.
Και για να τελειώνει η πλάκα, προκαλώ τον κ. Χατζηδάκη, τον κ. Μητσοτάκη και όποιον άλλον επιθυμεί να παρουσιάσουμε εδώ όποτε θέλει, όποτε θέλετε, την περιουσία μας, τους λογαριασμούς μας, το πού έχει δουλέψει ο καθένας μας και πώς αποκτήθηκαν αυτά. Και αυτό όχι μόνο για εμάς, αλλά και για την οικογένειά μας. Για να τελειώνει όλη αυτή η ιστορία! Αυτό μπορεί να γίνει όποτε θέλετε, δημόσια, εδώ!
Πάμε τώρα στα δημόσια έργα. Είπατε ότι εγκαινιάζουμε έργα που έκαναν άλλοι. Ας έρθουμε στο ποια έργα υλοποιήσαμε εμείς και ποια έργα υλοποιήσατε εσείς. Μιλάτε και για εγκαίνια, ότι δήθεν κάνουμε εγκαίνια. Εσείς τα μόνα εγκαίνια που κάνατε ήταν με μεταφερόμενους εργάτες, με μεταφερόμενα μηχανήματα –αν θυμάμαι καλά, με τον κ. Σαμαρά- και με δισεκατομμύρια αποζημιώσεις, λόγω των μη απαλλοτριώσεων, της μη περιβαλλοντικής αδειοδότησής του, της μη μεταφοράς των δικτύων και της μη ολοκλήρωσης των αρχαιολογικών εργασιών. Ο κόσμος, οι συμπολίτες μας και βλέπουν και ξέρουν. Γι’ αυτό και οι πολίτες που σας στήριζαν για χρόνια, σας γύρισαν την πλάτη διά παντός.
Έρχομαι, λοιπόν, στα έργα που κάνουμε. Κατ’ αρχάς κάνουμε τα έργα που πρέπει να ολοκληρωθούν. Μιλάω για όλα τα κολλημένα, πεθαμένα και καταχρεωμένα έργα που αφήσατε εσείς, από τον κ. Σουφλιά μέχρι σήμερα, σχεδόν δύο δεκαετίες.
Επιπρόσθετα, κάνουμε έργα τα οποία ήταν όνειρο για εσάς. Χθες υλοποιήθηκε –βγήκε ο διαγωνισμός και έχουμε και μειοδότη- για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου. Φαντάζομαι ότι θα το ξέρετε.
Συνεχίζουμε με το Καστέλι, με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τα έργα σιδηροδρομικού δικτύου, με τον ΒΟΑΚ και γενικά με τα έργα που θα φέρουν την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και όχι με τα έργα που είναι για λίγους, για τα συμφέροντα και τα έργα για τα έργα.
Ο κ. Μανιάτης έκανε μια ερώτηση, την οποία οφείλω να απαντήσω, για να δώσω εξηγήσεις.
Ρωτήσατε για τους τεχνικούς συμβούλους που προβλέπονται για έργα άνω των 30 εκατομμυρίων ευρώ και για τους εμπειρογνώμονες και γιατί υπάρχει αυτή η πρόβλεψη. Αυτή η πρόβλεψη, λοιπόν, υπήρχε και τη διατηρούμε. Και τη διατηρούμε, γιατί πολλές φορές χρειάζεται σε θέματα ασφαλείας ή αντιμετώπισης κινδύνων. Θα σας πω πού έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι τώρα.
Είναι η πρώτη παράγραφος. Είναι μόνο για τους τεχνικούς συμβούλους, για έργα πάνω από 30 εκατομμύρια. Διαβάστε και όπου θέλετε, θα σας δώσουμε και πρόσθετες εξηγήσεις.
Χρησιμοποιήθηκε πριν –και σωστά, κατά τη γνώμη μου- όταν είχαμε κατολίσθηση στο Σαράντι, όταν καταστράφηκε τμήμα στο εξωτερικό υδραγωγείο του Μόρνου και είχε διακοπεί η ομαλή υδροδότηση της πρωτεύουσας.
Πιστεύω ότι μπορούμε και πρέπει να έχουμε αυτό το εργαλείο, όταν θέλουμε να ελέγξουμε μια σύμβαση, χωρίς να συνεργάζεται η εταιρεία συμβούλων με τους ίδιους τους εργολήπτες ή τους παραχωρησιούχους. Η πολιτική ηγεσία, δηλαδή, του κάθε Υπουργείου θα πρέπει να το έχει ως εργαλείο. Αν θέλετε να το περιορίσουμε και να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια, είμαστε στη διάθεσή σας.
Όσον αφορά τις πέντε τομές που πρότεινε η Δημοκρατική Συμπαράταξη, για τους μικρομεσαίους το είπαμε. Όσον αφορά το να επιβραβεύσουμε τους καλούς δημοσίους υπαλλήλους, ανήκει στο άλλο νομοσχέδιο, όπου είναι και τα μητρώα, και θα συζητήσουμε συγκεκριμένες προτάσεις. Το ίδιο και για τις τεχνικές προδιαγραφές και τις πρόδρομες εργασίες.
Θα ήθελα να τονίσω ότι σε τομείς, σε σχέδια νόμου σαν το σημερινό που έχουμε πολύπλοκη και εξειδικευμένη νομοθεσία, δεν επιτρέπεται να μηδενίζουμε και την υπάρχουσα κατάσταση, αλλά και τον κόσμο που δραστηριοποιείται γύρω από τις δημόσιες συμβάσεις και τα δημόσια έργα.
Η νομοθεσία μας, το θεσμικό πλαίσιο παραγωγής έργων έχει κενά, χρήζει συμπληρώσεων, τομών και αλλαγών, για να θεραπεύσουμε τις στρεβλώσεις. Όμως, δεν είναι ένα τριτοκοσμικό σύστημα παραγωγής έργων που πρέπει να το μηδενίσουμε.
Η χώρα έχει τεχνογνωσία, έχει αναπτύξει διαδικασίες και οφείλουμε να υπάρχει η μέγιστη δυνατή συνεννόηση και οι συγκλίσεις, ώστε οι αλλαγές που θα γίνονται να είναι στοχευμένες. Δεν θα πρέπει να αλλάζει συνεχώς το θεσμικό πλαίσιο, με προφανείς συνέπειες ή καθυστερήσεις, με αναστάτωση και των δημόσιων υπηρεσιών και της αγοράς.
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι σε τέτοια θέματα πρέπει να υπάρχει διαπαραταξιακή συνεννόηση και ευρείες συγκλίσεις, κάτι που πιστεύω ότι πέτυχε σήμερα το Κοινοβούλιο με αμελητέες παραφωνίες.