Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 21-Ιουλ-2016 08:28

    Κρίσιμες διαπραγματεύσεις για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

    Κρίσιμες διαπραγματεύσεις για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Των Νίκου Χρυσικόπουλου και Δημήτρη Δελεβέγκου

    Με τον "αέρα” της διαρκούς αύξησης της επιβατικής κίνησης στο "Ελευθέριος Βενιζέλος”, όπου στο πρώτο εξάμηνο του έτους η αύξηση έφθασε το 9%, το ΤΑΙΠΕΔ βάζει μπροστά το σχέδιο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.

    Στόχος των επικεφαλής του Ταμείου είναι να λύσουν το γόρδιο δεσμό της παραχώρησης, έχοντας αρχικά ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, για 20 επιπλέον έτη, έως το 2046. Η υφιστάμενη σύμβαση με την εταιρία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. (ΔΑΑ) για τη συντήρηση και λειτουργία του "Ελευθέριος Βενιζέλος"λήγει το 2026, με το Δημόσιο να έχει μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και το δικαίωμα επέκτασης της υφιστάμενης παραχώρησης κατά 20 επιπλέον έτη.

    Το ζήτημα της χρονικής επέκτασης της σύμβασης είχε αποτελέσει πεδίο αντιπαραθέσεων, στο επίκεντρο των οποίων βρισκόταν ο τέως προέδρος του ΔΑΑ, Παναγιώτης Ρουμελιώτης, ο οποίος εναντιώνονταν στην επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και της πώλησης του 30% της εταιρείας, αλλά και ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Τελικώς, ο κ. Ρουμελιώτης τελεί υπό παραίτηση από τη θέση του προέδρου του ΔΑΑ, ενώ, όπως έγραψε το "Κ”, στο δ.σ. της εταιρείας πληροφορίες αναφέρουν πως θέση θα καταλάβει ο Χάρης Παμπούκης, πρώην υπουργός Επικρατείας, ως εκπρόσωπος των συμφερόντων της καναδικής PSP Investments.

    Στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί το 30% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΑΑ ΑΕ, το οποίο και θα παραχωρηθεί. Επισήμως, η μέθοδος και ο χρόνος της πώλησης του 30% των μετοχών θα αποφασιστεί σε μεταγενέστερο στάδιο, ωστόσο στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ήδη εξετάσει συγκεκριμένα μοντέλα και σενάρια. Όσο για το προς πώληση 30% του ΔΑΑ, στο παρελθόν, η διαδικασία προσέλκυσε ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, μεταξύ άλλων, από τις κινεζικών συμφερόντων εταιρείες Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management,

    Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH (26.7%), η AviAlliance Capital GmbH (13,33%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές). Η AviAlliance από το 2013 ελέγχεται από την PSP Investments, το καναδικό συνταξιοδοτικό fund.

    Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης, την οποία το Δημόσιο επιδιώκει να υλοποιήσει από το 2011, αναμένεται να ολοκληρωθούν από τη διοίκηση Πιτσιόρλα μέσα στο Σεπτέμβριο. Γνώστες του ζητήματος εκτιμούν ότι η επέκταση της σύμβασης έως το 2046 θα μεγιστοποιήσει την αξία του προς πώληση 30% και θα αποφέρει μεγαλύτερα έσοδα στο κράτος, κάτι που γνωρίζουν καλά στο ΤΑΙΠΕΔ έχοντας υψηλές προσδοκίες για τη συγκεκριμένη αξιοποίηση. Η επέκταση της σύμβασης θα μπορούσε να οδηγήσει στην μείωση των τελών χρήσης του "Ελ.Βενιζέλος”, καθώς επεκτείνεται το διάστημα κατά το οποίο θα αποσβεστεί η επένδυση που υλοποιήθηκε, ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Έτσι ενδεχόμενη μείωση των τελών του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας θα το καθιστούσε περισσότερο ανταγωνιστικό, αυξάνοντας την τουριστική κίνηση μέχρι και 20%, γεγονός που θα απέφερε μέχρι και πέντε φορές περισσότερα έμμεσα έσοδα στο κράτος.

    Τόσο η επέκταση της υφιστάμενης παραχώρησης, όσο και η αξιοποίηση της συμμετοχής του ΤΑΙΠΕΔ στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ εξετάζεται από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα, τις NBG Securities και BNP Paribas, που ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ