08:00 13/12
Φιλόδοξα πυρηνικά σχέδια της Τουρκίας: Θα κατασκευάσει 12 πυρηνικούς αντιδραστήρες μέχρι το 2050
Ακρογωνιαίος λίθος του τουρκικού πυρηνικού προγράμματος είναι το πυρηνικό εργοστάσιο Akkuyu στη Μερσίνα, ισχύος 4.800 MW.
Να αμβλύνει τις εντυπώσεις για το νέο υπερ – Ταμείο, με 99 χρόνια ζωής και "προίκα” τις τράπεζες , τις ΔΕΚΟ και τα ακίνητα του δημοσίου επιχεριύν κύκλοι του Υπουργείου Οικονομικών.
Η κριτική για την, επισήμως Ελληνικής Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., και τη διάρκειά της (99 έτη), η οποία είναι μεγαλύτερη από τη διάρκεια του δανείου, σύμφωνα με σημείωμα του υπουργείου, δεν αιτιολογείται καθώς τα 99 έτη είναι συνήθης πρακτική για μεγάλους Οργανισμούς με μακροπρόθεσμους στόχους.
Ο λόγος για τον οποίο η διάρκεια της εταιρείας είναι μεγαλύτερος από τη διάρκεια του δανείου είναι γιατί ο στόχος της είναι ευρύτερος από τις κοντόφθαλμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως γινόταν στην περίπτωση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο στόχος της Εταιρείας είναι η διαχείριση και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με μακροπρόθεσμη προοπτική, στα πλαίσια ενιαίας στρατηγικής, με στόχο την ανάπτυξη.
Ανεπισήμως από το υπουργείο λένε ότι όσο πιο σύντομη είναι η διάρκεια ζωής της Ελληνικής Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., και άρα όσο πιο σύντομα είναι αναγκασμένη να αποδώσει μέρος των εσόδων της για την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης δανειακής σύμβασης, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η πίεση για επιδίωξη βραχυπρόθεσμων εσόδων (ιδιωτικοποιήσεις για άμεσες αποπληρωμές).
Υπενθυμίζεται ότι το σκέλος των εσόδων της Εταιρείας που πηγαίνει στην απομείωση του χρέους αφορά μόνο τις υποχρεώσεις του ν. 4336/2015 (τρίτη δανειακή σύμβαση). Μετά την κάλυψή τους, και συνεπώς για το υπόλοιπο της ζωής της Εταιρείας, η λειτουργία του θα αφορά καθαρά αναπτυξιακούς στόχους
αναφορικά με την περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου που μπαίνει στο Ταμείο, από το ΥΠΟΙΚ γίνεται γνωστό ότι στην Εταιρεία δεν περνάει όλη η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά ένα μέρος της, ακίνητα του Υπουργείου Οικονομικών για τα οποία, πλέον, η ΕΤΑΔ θα έχει την αρμοδιότητα να κάνει διοικητικές αποβολές. Στο άρθρο 188 ορίζονται οι άμεσες θυγατρικές της Εταιρείας και στο παράρτημα "Δ" ορίζονται ποιες ΔΕΚΟ περνάνε σε αυτό για διαχείριση –επαναλαμβάνουμε ότι πουθενά στον νόμο δεν προβλέπεται πώληση των ΔΕΚΟ που μπαίνουν στο Ταμείο!
Παράλληλα, εστιάζουν στη διαφορά της μακροπρόθεσμης αξιοποίησης από την ιδιωτικοποίησης, τονίζοντας πως οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μόνο ένα από τα πολλά εργαλεία που έχει στη διάθεσής της η Εταιρεία, και, δεν μπορούν να αποφασιστούν χωρίς την έγκριση του υπουργού, ενώ το Στρατηγικό Σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον μοναδικό μέτοχο, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο, και περιλαμβάνει τις γενικές στρατηγικές κατευθύνσεις που παρέχονται από τον Υπουργό Οικονομικών.
Όπως αναφέρεται, το μακροπρόθεσμο πλαίσιο εξασφαλίζει την αποφυγή "ξεπουλήματος". Τα έσοδα αφενός συμβάλλουν στην απομείωση του χρέους, αφετέρου διοχετεύονται σε επενδύσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της οικονομίας, σε αντίθεση με ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα. Αυτό προβλέπεται ρητά στο Άρθρο 200 παρ.2 όπου αναφέρεται ότι: "Ποσά τα οποία, […], χρησιμοποιούνται για επενδυτικούς σκοπούς μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τους ακόλουθους τύπους επενδύσεων:
(α) Επενδύσεις που συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, και
(β) Επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας και των άμεσων θυγατρικών της".
Διοίκηση της Εταιρείας - Εποπτικό Συμβούλιο - Διοικητικό Συμβούλιο
Ανώτατο όργανο της Εταιρείας είναι η Γενική Συνέλευση, δηλαδή ο Υπουργός Οικονομικών (άρθρο 190, παρ.2).
Η πλειοψηφία στο Εποπτικό Συμβούλιο (3/5) ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Ο επικεφαλής (Πρόεδρος) του Εποπτικού Συμβουλίου δεν έχει επιπλέον αρμοδιότητες από τα υπόλοιπα μέλη. Δεν έχει διπλή ψήφο, και δεν έχει διαφορετικό σκοπό πέρα από την τήρηση του στόχου και της αποστολής της Εταιρείας.
Και για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Οικονομικών με δικαίωμα βέτο (άρθρο 191 παρ. 2.β).
Το Εποπτικό Συμβούλιο
Το Εποπτικό Συμβούλιο, αναφέρεται σε σχετική άτυπη ενημέρωση, εποπτεύει τη λειτουργία της Εταιρείας. Δεν ασκεί την διοίκησή της. Την Διοίκηση την ασκεί το Διοικητικό Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου επιλέγονται από το Εποπτικό Συμβούλιο μέσα από μια διαφανή διαδικασία.
Ο Υπουργός Οικονομικών συμμετέχει στην επιλογή του Διευθύνοντος Συμβούλου σύμφωνα (άρθρο 192 παρ. 1) για να διασφαλίσει ότι το πρόσωπο που επιλέγεται έχει τα χαρακτηριστικά της μακροπρόθεσμης οπτικής για την Εταιρεία και τα περιουσιακά στοιχεία που ανήκουν σε αυτή.
Το Διοικητικό Συμβούλιο, το όργανο που διοικεί το Εταιρεία, υποχρεούται να συζητήσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής την ετήσια έκθεση που καταρτίζει (άρθρο 192, παρ. 2ιβ). Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο ελέγχεται από την Γενική Συνέλευση, δηλαδή τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190).
Το στρατηγικό σχέδιο της Εταιρείας εγκρίνεται από τον Υπουργό Οικονομικών (άρθρο 190, παρ. 2α).
Ρητή αναφορά στο νόμο ότι οι ΔΕΚΟ θα επιδιώκουν τη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη των επιχειρήσεων (π.χ. καταναλωτές, εργαζόμενους). Η Εταιρεία, η έδρα και η διοίκηση θα είναι ελληνική και θα διέπεται από το ελληνικό δίκαιο.
Τα έσοδα
Όσο για τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις, το 50% θα πηγαίνει για το χρέος και το 50% για την ανάπτυξη. Οι όποιες επενδυτικές αποφάσεις της Εταιρείας και των Θυγατρικών θα λαμβάνονται σύμφωνα με την Επενδυτική Πολιτική της Εταιρείας, η οποία εγκρίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι επενδύσεις σε περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας είναι μόνο η μία πλευρά των παρεχόμενων δυνατοτήτων. Οι επενδύσεις θα έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και αφορούν σημαντικούς τομείς από πλευράς κυβερνητικής πολιτικής, οι οποίοι εγκρίνονται από τον μοναδικό μέτοχο. Αλλά και οι επενδύσεις στα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας αποσκοπούν στην αύξηση της αξίας τους, όχι μόνο για να πουληθούν, αλλά και για την αύξηση των εσόδων από τη διαχείρισή τους και γενικότερα κάθε είδους αξιοποίηση.
Τέλος, καθίσταται σαφές πως για όσες ΔΕΚΟ μπουν στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., δεν θα γίνουν απολύσεις ή αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων, όπως αναφέρεται ρητά στον νόμο (άρθρο 197, παρ. 9).