Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 29-Οκτ-2015 00:33

    "Δεν είμαστε κτηνοτρόφοι να μετράμε κεφάλια"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Συνέντευξη στον Ηλία Μπέλλο

    "Το πιο παραπλανητικό και διαρκώς χειραγωγημένο στοιχείο απόδοσης του ελληνικού τουρισμού είναι οι αφίξεις. Ο ελληνικός τουρισμός θα αλλάξει πρόσωπο όταν θα μιλάμε για στατιστικά περιοχής με ποιοτικά χαρακτηριστικά τέτοια που θα τον απελευθερώνουν από την παγίδα της ποσοτικής θριαμβολογίας. Δεν είμαστε άλλωστε κτηνοτρόφοι να μετράμε κεφάλια", επισημαίνει μιλώντας αποκλειστικά στο Capital.gr ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, αντιπρόεδρος του ομίλου Aldemar Resorts και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. 

    Σημειώνει παράλληλα πως η αύξηση της φορολόγησης στην παραγωγή του πλούτου από τον τουρισμό, την κύρια οικονομική δραστηριότητα στη χώρα, θα οδηγήσει αυτονόητα σε μείωση της παραγωγικότητας και σε πτώση της ανταγωνιστικότητας. "Όταν φορολογείς την κύρια εξαγωγική σου δραστηριότητα, μάλλον είσαι ελλιπώς ενημερωμένος" αναφέρει χαρακτηριστικά. Όσον αφορά την όλη κινητικότητα των ξένων funds στον κλάδο, επιβεβαιώνει πως πράγματι "το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι έντονο, αλλά επικεντρώνεται σε προβληματικές επιχειρήσεις και ελάχιστα σε αναπτυξιακά πλάνα μεγάλης διάρκειας και προστιθέμενης αξίας". "Δεν θέλουμε κερδοσκοπικά βεγγαλικά" τονίζει και επισημαίνει πως "ο ρόλος των τραπεζών θα είναι αυτός του πρωταγωνιστή και μένει να κριθεί αν θα λειτουργήσουν με κανόνες συναλλακτικής ηθικής και δικαιοσύνης".

    - Πως εξελίχτηκαν, τουλάχιστον μέχρι τώρα, οι συζητήσεις με τους tour operators για το 2016;

    Υπάρχει σαφέστατα έντονο ενδιαφέρον για την τουριστική σαιζόν του 2016, ειδικά με τον γεωπολιτικό χάρτη να φλέγεται και την Ελλάδα να μοιάζει μακριά από τις φλεγόμενες περιοχές. Αν και οι διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν σε ένα εξαιρετικά δυσμενές πολιτικό περιβάλλον, συνεχίζονται ως και σήμερα, με τις προκρατήσεις δε να σημειώνουν θετική πορεία. Όλα αυτά θα ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αν πετυχαίναμε ως χώρα αυξήσεις αντίστοιχες με τις επιβαρύνσεις που μας έχουν επιβληθεί. Είναι σκόπιμο να συγκρατήσει κάποιος πως το πιο παραπλανητικό και διαρκώς χειραγωγημένο στοιχείο απόδοσης του ελληνικού τουρισμού είναι οι αφίξεις. Ο ελληνικός τουρισμός θα αλλάξει πρόσωπο όταν θα μιλάμε για στατιστικά περιοχής με ποιοτικά χαρακτηριστικά τέτοια που θα τον απελευθερώνουν από την παγίδα της ποσοτικής θριαμβολογίας. Θα έχουμε κόσμο, όπως φαίνεται. Θέλει συντονισμένη προσπάθεια να έρθει με τη σωστή τιμή και τη σωστή κατανομή σε περιοχές και καταλύματα. Πάντως η διαπραγμάτευση με τους tour operators δεν πρέπει να αξιολογείται εκ των υστέρων, αλλά να προετοιμάζεται σωστά και με συλλογικότητα εκ των προτέρων. Η κατάταξη σε αστέρια που γίνεται σήμερα από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος θα δώσει τη δυνατότητα αντικειμενικής τιμολόγησης και κατηγοριοποίησης.

    - Πως αντιμετωπίζεται το θέμα της αύξησης του ΦΠΑ;
     
    Είναι αστοχία του κλάδου που δεν κατάφερε να καταδείξει ότι η αύξηση της φορολόγησης στην παραγωγή του πλούτου από την κύρια οικονομική δραστηριότητα στη χώρα, θα οδηγήσει αυτονόητα σε μείωση της παραγωγικότητας και σε πτώση της ανταγωνιστικότητας. Αναφερόμαστε σε έναν κλάδο που είναι ήδη συμπιεσμένος αφόρητα, Δεν θα είχε κάποιος αντίρρηση στη φορολόγηση του πλούτου, αλλά όταν φορολογείς την κύρια εξαγωγική σου δραστηριότητα, μάλλον είσαι ελλιπώς ενημερωμένος. Έπρεπε να αναζητηθούν ισοδύναμα. Η αύξηση της ανεργίας και η αύξηση της εποχικότητας θα είναι οι συνέπειες των επιλογών στις οποίες θα καταφύγουν πολλές επιχειρήσεις στην προσπάθεια επιβίωσης. Ενδεικτικά αναφέρω πως σε περιόδους που οι τιμές είναι χαμηλές, η όποια φορολογική επιβάρυνση οδηγεί αυτονόητα σε κλειστά ξενοδοχεία, αφού η λειτουργία τους είναι ζημιογόνα. Αλλά όπως στρώσαμε, πολιτεία και επιχειρήσεις, θα κοιμηθούμε. Κάποιοι θα ξυπνήσουν! Κάποιοι όχι!

    - Στην αγορά υπάρχει ανησυχία πως παρά τα αυξανόμενα νούμερα των επισκεπτών οι τζίροι παραμένουν χαμηλοί. Είναι κάτι παροδικό και πως το εξηγείτε;

    Είναι κάτι παραπάνω από ανησυχία. Το τελευταίο διάστημα, με την κρίση να θολώνει την κρίση μας (επιτρέψτε μου το λογοπαίγνιο), δώσαμε μεγάλη προσοχή στην κίνηση και αφήσαμε σε δεύτερη μοίρα την αρχή κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας: το αποτέλεσμα. Δεν είμαστε άλλωστε κτηνοτρόφοι να μετράμε κεφάλια. Είναι κοινό μυστικό ότι οι τιμές διατηρούνται σε ανταγωνιστικά επίπεδα με τις λοιπές χώρες στη Μεσόγειο, όταν το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεών μας είναι αρκετά υψηλότερο. Συνέπεια αυτού είναι, όχι μόνο να μην γεννάται κέρδος, αλλά να γίνονται ακραίες υποχωρήσεις για να υπηρετούνται βραχυπρόθεσμα οι ταμειακές ανάγκες των επιχειρήσεων. Η πολιτική κράτους και φορέων του κλάδου θα πρέπει να στραφεί στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων από τη μία, αλλά και στην προστασία αυτών από τον αθέμιτο και, πολλές φορές, εκτός ορίων του νόμου ανταγωνισμό. Τέλος, οι τιμές πρέπει να ανέβουν τουλάχιστον σε επίπεδα που να δικαιολογούν την προσπάθεια.

    - Διατηρείται το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον για assets τουριστικών υποδομών; Και αν ναι, αφορά σε συμφωνίες με τα πιστώτριες τράπεζες ή τους επιχειρηματίες;
     
    Το ενδιαφέρον είναι έντονο, αλλά επικεντρώνεται σε προβληματικές επιχειρήσεις και ελάχιστα σε αναπτυξιακά πλάνα μεγάλης διάρκειας και προστιθέμενης αξίας. Όπως σωστά εντόπισε το κυβερνητικό επιτελείο, ελλοχεύει ο κίνδυνος να δοθούν πρόσκαιρες λύσεις σε προβληματικές επιχειρήσεις του κλάδου, αλλά που μακροπρόθεσμα θα ανακυκλώνουν το πρόβλημα. Άλλωστε είναι γνωστό, πως πολλοί από τους επενδυτές επιδιώκουν το γρήγορο κέρδος, χωρίς κάποιο ενδιαφέρον για ζητήματα καίρια για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, όπως η απασχόληση, το περιβάλλον και η κοινωνική συνοχή. Από την άλλη πρέπει να αναγνωρίσουμε την ανάγκη να εισρεύσει φρέσκο χρήμα στην τουριστική οικονομία, αλλά και να αλλάξει η νοοτροπία διαχείρισης που σε αρκετές περιπτώσεις οδήγησε στην κακή εικόνα της ξενοδοχειακής κυρίως, αλλά και της τουριστικής συνολικά οικονομίας. Θέλουμε επενδύσεις που να δίνουν λύσεις, επενδύσεις που να γεννούν ευκαιρίες και επενδύσεις που να κρατούν ζωντανές προβληματικές επιχειρήσεις. Δεν θέλουμε όμως κερδοσκοπικά βεγγαλικά. Ο ρόλος των τραπεζών θα είναι αυτός του πρωταγωνιστή και μένει να κριθεί αν θα λειτουργήσουν με κανόνες συναλλακτικής ηθικής και δικαιοσύνης.

    - Ποιο θεωρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον κλάδο βραχυπρόθεσμα και ποιο μεσοπρόθεσμα;
     
    Βραχυπρόθεσμα πρέπει να απαλλαγούμε από τις συνέπειες μιας πολύ κακής πενταετίας για την Ελλάδα, την κουλτούρα της και την οικονομία της, και να χτίσουμε ένα μέλλον που να μην σνομπάρει τον τουρισμό ως δραστηριότητα, αλλά να αναγνωρίζει την επίδρασή του σε όλο το φάσμα της κοινωνικής και οικονομικής μας ανάτασης. Η Τουρκία το έκανε με επιτυχία, με τον πρωθυπουργό της να το εντάσσει στο πορτοφόλιο του, ως πυλώνα ανάπτυξης. Μεσοπρόθεσμα οφείλουμε να αναζητήσουμε την ταυτότητά μας ως Έλληνες, ως κράτος φιλοξενίας και ως επαγγελματίες. Στην αριθμητική έχουμε πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό και διαίρεση. Έχουμε μείνει πολύ χρόνο στη διαίρεση και ξεχάσαμε ότι για να αναγεννηθεί μια χώρα πρέπει να ενωθεί πρώτα. Να λειτουργήσει με στόχους και να απαλλαγεί από βαρίδια. Ένα από αυτά είναι και ο κακός εαυτός μας.

     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ