14:44 18/09
FT: Η ExxonMobil δεν σχεδιάζει να επιστρέψει στη Ρωσία
Η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την ανάκτηση των περιουσιακών στοιχείων που απαλλοτρίωσε η Μόσχα, αλλά όχι για επενδύσεις.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Λίγο περισσότερο από ένα χρόνο διαθέτει η ελληνική κυβέρνηση για να φέρει σε πέρας την αποκρατικοποίηση - μαμούθ της έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού για την οποία προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί η εταιρεία ανάπτυξης Lamda Development. Πλέον, όμως, η επιτυχής ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης αποτελεί δύσκολη εξίσωση με πολλές παραμέτρους με τη δυσκολότερη αυτών να είναι η διενέργεια ανεξάρτητου διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο.
Στις 14 Νοεμβρίου του 2014 η Lamda Development υπέγραψε με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων τη σύμβαση παραχώρησης του έργου, καταθέτοντας εγγυητική επιστολή ύψους 30 εκατ. ευρώ. Έκτοτε, λοιπόν, η κλεψύδρα των δύο χρόνων - διάστημα που καθορίζεται από τη σύμβαση παραχώρησης εντός του οποίου το Δημόσιο πρέπει να υλοποιήσει σειρά προαπαιτουμένων ενεργειών για να παραδώσει την έκταση στον ανάδοχο προς αξιοποίηση- έχει γυρίσει ανάποδα, με το χρόνο να "στερεύει” στις 14 Νοεμβρίου 2016.
Προαπαιτούμενα
Μέσα στο διάστημα αυτό θα πρέπει να λάβει χώρα μία σειρά "αναβλητικών αιρέσεων". Πρόκειται για την επεξεργασία και κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης, την κατάρτιση σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης (ΣΟΑ) και την έγκρισή του δια προεδρικού διατάγματος. Στη συνέχεια θα πρέπει να εκδοθούν οι υπουργικές αποφάσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης και να διενεργηθεί ανεξάρτητος δημόσιος διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο. Σχετικά με το ΣΟΑ, σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία, η έγκρισή τους γίνεται με προεδρικά διατάγματα που εκδίδονται με πρόταση των υπουργών Περιβάλλοντος και Υποδομών, ύστερα από γνώμη του οικείου πρωτοβάθμιου και δευτεροβάθμιου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης.
Οι γνώμες των Ο.Τ.Α. και των δύο βαθμών εκδίδονται και κοινοποιούνται στους ανωτέρω υπουργούς, μέσα σε προθεσμία ενός μηνός από τότε που περιέρχονται σε αυτούς τα σχετικά στοιχεία. Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία αυτή, το προεδρικό διάταγμα εκδίδεται χωρίς τη γνώμη των παραπάνω Ο.Τ.Α.
Εάν γίνουν πράξη τα παραπάνω, τότε τον Νοέμβριο του 2016, θα πραγματοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο, δηλαδή, η μεταβίβαση των μετόχων της Ελληνικό Α.Ε., η πληρωμή της πρώτης δόσης ύψους 300 εκατ. ευρώ και η καταβολή εγγυητικής επιστολής υπολοίπων δόσεων.
Προσκόμματα
Ωστόσο, το εγχείρημα βρίσκεται αντιμέτωπο με σοβαρά προσκόμματα που σχετίζονται και με τη δημιουργική ασάφεια της κυβέρνησης της οποίας στελέχη, κατά καιρούς, έχουν κάνει λόγο για δημιουργία σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων σε τμήμα της έκτασης. Ταυτόχρονα, στην έκταση στο γήπεδο του χόκεϊ στο Ελληνικό φιλοξενούνται σήμερα πρόσφυγες.
Βέβαια, όλα τα παραπάνω μοιάζουν με...πταίσματα συγκριτικά με τα δομικά προβλήματα που ταλανίζουν το εγχείρημα της ανάπλασης του Ελληνικού. Ο λόγος για την Ελληνικόν Α.Ε. που παραμένει ακέφαλη, αλλά και για τη μείζονος σημασίας εκκρεμότητα της μετεγκατάστασης 80 φορέων (44 δημόσιων και 36 ιδιωτικών) που βρίσκονται σήμερα στο ακίνητο του πρώην αεροδρομίου στον Άγιο Κοσμά.
Ακόμη, δεν έχει τοποθετηθεί ειδικός συντονιστής που ορίζεται με απόφαση του πρωθυπουργού και του οποίου η αποστολή αφορά το συντονισμό των απαιτούμενων δράσεων που θα υλοποιήσουν τα εμπλεκόμενα υπουργεία.
Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να βρεθεί "στον αέρα”, εκτός εαν η κυβερνητική μηχανή επιδείξει πρωτοφανή ταχύτητα υλοποίησης των προαπαιτουμένων.
Το κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης θα οδηγήσει στην επένδυση ποσού 4,6 δισ.ευρώ σε διάστημα 15 ετών από την μεταβίβαση των μετοχών, ενώ οι θέσεις εργασίας θα ξεπεράσουν τις 30.000 και 50.000 κατά τη φάση της κατασκευής και λειτουργίας, αντίστοιχα.
dimitris.delevegos@capital.gr