Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μέσα στους επόμενους δύο μήνες θα λάβει η διοίκηση της Aegean τις κρίσιμες αποφάσεις που θα διαμορφώσουν το "σχέδιο πτήσης”, δηλαδή το επιχειρησιακό πλάνο για το 2016. Όπως ανέφερε, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ο Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος του εισηγμένου αερομεταφορέα, για το 2016 το πλάνο ανάπτυξης, σε όρους χωρητικότητας, θα είναι περισσότερο συντηρητικό, ενώ, ενδεχομένως, να αναπροσαρμοστεί εάν η αγορά σταθεροποιηθεί. Ανέφερε ότι παρά την μείωση των επισκεπτών στα αεροδρόμια της Κρήτης και των Δωδεκανήσων, οι επενδύσεις στις δύο αυτές αγορές εμφάνισαν θετικά αποτελέσματα.
Ωστόσο, όπως πρόσθεσε, η επέκταση σε άλλες αγορές δεν απέδωσε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και γι' αυτό το πλάνο επέκτασης της χωρητικότητας (σ.σ.: για τις εν λόγω αγορές που δεν κατονόμασε), για το 2016, θα αναθεωρηθεί. Σε αυτό ακόμη που θα δώσει έμφαση η αεροπορική είναι στην μείωση του λεγόμενου κόστους διανομής εισιτηρίων (distribution cost), καθώς "δεν είναι δυνατόν η Aegean να προσφέρει ναύλους προς 20 ή 25 ευρώ και τα επτά ευρώ να αφορούν το κόστος διανομής”.
Νέα αεροσκάφη
Με δεδομένη την ενίσχυση της παρουσίας -αύξησε τα δρομολόγια και τη χωρητικότητα-της Ryanair και την όξυνση της κρίσης λόγω της τραπεζικής αργίας και των κεφαλαιακών ελέγχων, οι επιδόσεις της εταιρείας, κατά το πρώτο εξάμηνο, δημιουργούν εμπιστοσύνη για τις προοπτικές της Aegean, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.
Τα μεγέθη της εισηγμένης ευνοήθηκαν από την πτώση των τιμών του πετρελαίου αλλά έως ένα βαθμό, επειδή η Aegean είχε συνάψει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (hedging) για την μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου. Επίσης, είχε μειώσει το μοναδιαίο κόστος κατά 5%, ενώ οι επενδύσεις σε νέο στόλο, οι νέοι προορισμοί και οι καλές επιδόσεις του τουρισμού ελαχιστοποίησαν τις επιπτώσεις από την τραπεζική αργία και τα capital controls.
Από τα μέσα Ιουνίου μέχρι τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου, η Aegean παρέλαβε τρία νέα Airbus Α320, ενισχύοντας το στόλο σε 58 αεροσκάφη. "Όταν αποκτήσαμε την Olympic Air είχαμε 44 αεροσκάφη και φέτος έχουμε 58. Θα προχωρήσουμε στην παραλαβή των υπόλοιπων 7 αεροσκαφών της Airbus. Ένα από αυτά έρχεται τον Νοέμβριο και τρία τον Μάρτιο” σημείωσε ο κ. Βασιλάκης. Επίσης, από το 2013 η εταιρεία έχει αυξηθεί περίπου κατά 40% σε όρους ASK (διαθέσιμες θέσεις σε χιλιόμετρα).
Την ίδια στιγμή, η ζημιά που προκάλεσαν στην οικονομία τα capital controls που επέβαλε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, δεν επηρέασαν ιδιαίτερα τη χωρητικότητα των πτήσεων, δεδομένου ότι τα εισιτήρια είχαν πωληθεί πριν κλείσουν οι τράπεζες. Ωστόσο, συνολικά καταγράφηκε απώλεια κρατήσεων, ενώ η εταιρεία προχώρησε εκείνη την περίοδο σε μείωση της τιμής των ναύλων εσωτερικού. Και αυτό αναμένεται να επηρεάσει δυσμενώς την απόδοση των εγχώριων πτήσεων.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Βασιλάκης από τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου, οι κρατήσεις άρχισαν να σταθεροποιούνται και επέστρεψαν σε θετικό πρόσημο από την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου μέχρι τις αρχές του Αυγούστου.
Πάντως, κατά το πρώτο εξάμηνο, στο δίκτυο της Aegean η κίνηση εσωτερικού και εξωτερικού αυξήθηκε 10% και 20%, αντίστοιχα.
Οι χρεώσεις
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, σε επίπεδο έτους, υπήρξαν επιπρόσθετο κόστος ύψους 10 εκατ. ευρώ που σχετίζεται με αεροπορικές χρεώσεις στα ελληνικά αεροδρόμια και ιδίως με τις χρεώσεις εναέριας κυκλοφορίας, αεροναυσιπλοΐας και την αύξηση των χρεώσεων των περιφερειακών αεροδρομίων. Μάλιστα, ο επικεφαλής της Aegean χαρακτήρισε αδικαιολόγητη την αύξηση των χρεώσεων αεροναυτιλίας. "Η κυβέρνηση ήταν απορροφημένη από τις διαπραγματεύσεις και άφησε κάποια πράγματα στον αυτόματο πιλότο. Θα ήθελα να ελπίζω ότι μία κυβέρνηση (σ.σ.: καινούργια) που θα αντιλαμβανόταν τι συμβαίνει, θα προχωρούσε στην μείωσή τους, αλλά ουδείς μπορεί να εγγυηθεί κάτι τέτοιο” ανέφερε.
Σε κάθε περίπτωση, ένα από τα ισχυρά "χαρτιά” της αεροπορικής, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, είναι το ισχυρό ταμείο (291,6 εκατ. ευρώ) που επιτρέπει στον αερομεταφορέα να αντιμετωπίζει με ευελιξία την κρίση.
dimitris.delevegos@capital.gr