Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 13-Νοε-2018 08:35

    Μικρές μειώσεις στις εισφορές, μεγάλες "παγίδες" για τις μελλοντικές συντάξεις

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Μικρές μειώσεις στις εισφορές, μεγάλες "παγίδες" για τις  μελλοντικές συντάξεις

    Του Δημήτρη Κατσαγάνη

    Τριανταεπτά ανατροπές στο ασφαλιστικό, το δημόσιο, αλλά και το εργασιακό φέρνουν αντίστοιχες διατάξεις τις οποίες προβλέπει το νομοσχέδιο το οποίο κατέθεσε χθες στη Βουλή η κυβέρνηση. 

    Σημαντικότερες εξ αυτών είναι οι μειώσεις στις εισφορές των αυταπασχολουμένων. Συγκεκριμένα, οι εισφορές κύριας ασφάλισης για όσους δηλώνουν πάνω από 7.032 ευρώ, πέφτουν στο 13,3% από το 2019.

    Ωστόσο, όποιος μπορεί και θέλει, έχει την επιλογή να πληρώνει έως και 20%. Όποιος, όμως, πληρώσει κάτω από 20%, θα λάβει χαμηλότερη σύνταξη.

    Την ίδια ώρα, ορίζονται ελάχιστες εισφορές εφάπαξ -επικουρικού για τους μηχανικούς, γιατρούς, δικηγόρους οι οποίες ανέρχονται στο 4% και 7% του κατώτατου μισθού. 

    Ωστόσο, όποιος ασφαλισμένος μπορεί και θέλει μπορεί να πληρώνει τις εισφορές οι οποίες αναλογούν στο εισόδημα του. Όποιος, όμως, καταβάλλει χαμηλότερες, θα λάβει μελλοντικά και χαμηλότερο εφάπαξ ή εφάπαξ.  

    Οι εισφορές επικουρικού -εφάπαξ θα πρέπει, από το 2019, να καταβάλλονται όχι μόνο μήνα-μήνα (πχ Ιανουάριο 2019, Φλεβάρη 2019 κλπ), αλλά και αναδρομικά από το 2017. Έτσι, αν και θα είναι μειωμένες σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις του νόμου Κατρούγκαλου, θα προσθέσουν άλλο ένα βάρος για τους μηχανικούς, γιατρούς, δικηγόρους. 

    Εξάλλου, καταργούνται το 2019 οι εκπτώσεις έως 50% στις εισφορές επικουρικού -εφάπαξ. Οι δε εκπτώσεις έως 50% στις εισφορές κύριας ασφάλισης -υγείας για τους μηχανικούς, γιατρούς, δικηγόρους παύουν να ισχύουν το 2021. Παράλληλα, από το 2019 παύει να ισχύει η έκπτωση 15% στη βάση υπολογισμού όλων των εισφορών των μη μισθωτών, μαζί και των επαγγελματιών. Αυτό σημαίνει πως οι πραγματικές μειώσεις στις καταβλητέες εισφορές το 2019 δεν θα είναι της τάξεως του 33% όπως διατείνεται η κυβέρνηση, αλλά του 15%. 

    Παράλληλα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, συστήνονται νέες οργανικές θέσεις στον ευρύτερο κρατικό τομέα. Παράλληλα, εξάλλου, δίδεται  δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων σε υπηρεσίες κοινωνικού χαρακτήρα έως το τέλος του 2019.

    Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το εν λόγω ν/σ , οι ανατροπές άρθρο-άρθρο,  αναλυτικά έχουν ως εξής:

    1.Εισφορές κύριας ασφάλισης αυταπασχολούμενων  

    Το ποσοστό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς για τον κλάδο κύριας σύνταξης των ασφαλισμένων που προέρχονται από τον τ. ΟΑΕΕ και τον τ. ΕΤΑΑ (άνω πενταετίας), μειώνεται από 1.1.2019  έναντι του ποσοστού 20% σε ποσοστό 13,33%. Το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να υπολογίζεται επί του μηνιαίου εισοδήματος τους, όπως αυτό καθορίζεται με βάση το καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα από την άσκηση δραστηριότητάς τους κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος, πλην όμως τελεί υπό την επιφύλαξη της υποχρεωτικής ελάχιστης μηνιαίας εισφοράς. Έτσι η  υποχρεωτική ελάχιστη μηνιαία εισφορά για τον κλάδο κύριας σύνταξης των παραπάνω ασφαλισμένων δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 20% επί του κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

    2. Εισφορές κύριας ασφάλισης νέων επιστημόνων

     Για  τους αυτοαπασχολούμενους από το τέως ΕΤΑΑ, τους  απόφοιτους  σχολών ανώτατης εκπαίδευσης, που είναι εγγεγραμμένοι σε επιστημονικούς συλλόγους ή επιμελητήρια που έχουν τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου κατά την πρώτη 5ετία από την υπαγωγή τους στην ασφάλιση  προβλέπεται ότι από 1.1.2019 το ποσοστό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς για τον κλάδο κύριας σύνταξης ανέρχεται σε ποσοστό 13,33%.

    Επίσης, ορίζεται ότι η ελάχιστη μηνιαία βάση υπολογισμού τόσο για το διάστημα από 1.1.2017 έως 31.12.2018 όσο και για το διάστημα από 1.1.2019 και πέρα αντιστοιχεί στο 70% επί του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

    Ορίζεται  ότι το υπόλοιπο της διαφοράς που προκύπτει από την καταβολή της μειωμένης μηνιαίας εισφοράς σε σχέση με την υποχρεωτική ελάχιστη μηνιαία εισφορά που θα ισχύει από 1.1.2019 (ποσοστού 20% επί του κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών) συνιστά ασφαλιστική οφειλή.

    Επίσης, ορίζονται αναδρομικά από 1.1.2017 τα ποσά της μηνιαίας εισφοράς που οφείλουν τα ανωτέρω πρόσωπα στον Κλάδο Εφάπαξ Παροχών και στον Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ, ανεξαρτήτως εισοδήματος.  Ειδικότερα, προβλέπεται ότι από 1.1.2017 το ποσό της μηνιαίας εισφοράς στον Κλάδο Εφάπαξ Παροχών των παραπάνω  προσώπων ορίζεται σε ποσοστό 4% υπολογιζόμενο επί του 70% του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών.

    Επίσης, προβλέπεται ότι το ποσό της μηνιαίας εισφοράς στον Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ, ορίζεται από 1.1.2017 έως 31.5.2019, σε ποσοστό 7%, από 1.6.2019 έως 31.5.2022 σε ποσοστό 6,5% και από 1.6.2022 σε ποσοστό 6%, υπολογιζόμενων όλων των ανωτέρω ποσοστών επί της ίδιας ως άνω μειωμένης βάσης υπολογισμού.

    3.Εισφορές αγροτών  

    Επαναπροσδιορίζεται το ύψος της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς για τους ασφαλισμένους που ασφαλίζονταν ως αυτοαπασχολούμενοι στην ασφάλιση του Κλάδου Κύριας Ασφάλισης Αγροτών του πρώην ΟΓΑ από 1.1.2019 και πέρα Ειδικότερα, προβλέπεται πως το ύψος της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς, όπως διαμορφώνεται τελικά από την 1.1.2022 και εντεύθεν, μειώνεται από ποσοστό 20% σε ποσοστό 13,33% επί του εισοδήματος τους, όπως αυτό καθορίζεται με βάση το καθαρό φορολογητέο εισόδημα από την ασκούμενη αγροτική δραστηριότητα κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος.

    Παράλληλα, στη μεταβατική περίοδο που έχει ήδη προβλεφθεί από την 1.1.2017 και μέχρι την 1.1.2022, οπότε και διαμορφώνεται τελικά το ύψος της ασφαλιστικής εισφοράς στο νέο αυτό, μειωμένο, ποσοστό, το ύψος της μηνιαίας εισφοράς ανακαθορίζεται και διαμορφώνεται ως εξής:

    - Από 1.7.2015 έως 31.12.2016 το ύψος της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς κλάδου κύριας σύνταξης ορίζεται σε ποσοστό 10%, επί των υφισταμένων κατά την δημοσίευση του νόμου ασφαλιστικών κατηγοριών.

    - Από 1.1.2017 και εφεξής οι υφιστάμενες ασφαλιστικές κατηγορίες καταργούνται και το ποσό της μηνιαίας ασφαλιστικής εισφοράς υπολογίζεται ως ποσοστό επί του φορολογητέου εισοδήματος, αναγόμενο σε μηνιαία βάση. Το κατώτατο ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα ορίζεται ως το ποσό που αναλογεί στο 70% του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών. 

    -Από 1.1.2017 και έως 31.12.2017 το παραπάνω ποσοστό των μηνιαίων ασφαλιστικών εισφορών διαμορφώνεται σε 14%.

    - Από 1.1.2018 έως 31.12.2018 το παραπάνω  ποσοστό διαμορφώνεται σε ποσοστό 16%.

    - Το παραπάνω ποσοστό διαμορφώνεται σε 12% από 1.1.2019 έως 31.12.2019, σε ποσοστό 12,67% από 1.1.2020 έως 31.12.2020, σε ποσοστό 13% από 1.1.2021 έως 31.12.2021 και σε ποσοστό 13,33%, από 1.1.2022 και πέρα.

    Η πάγια ρύθμιση με την οποία ορίζεται πως το κατώτατο ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα για τους αγρότες θα είναι το ποσό που αναλογεί στο 70% του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25%, εξακολουθεί και ισχύει.

    Περαιτέρω, ορίζεται ότι η ελάχιστη μηνιαία εισφορά από 1.1.2019 και έως 31.12.2019 δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 18% επί του κατώτατου ασφαλιστέου μηνιαίου εισοδήματος, από 1.1.2020 και έως 31.12.2020 δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 19% επί του κατώτατου ασφαλιστέου μηνιαίου εισοδήματος, από 1.1.2021 και έως 31.12.2021 δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 19,5% επί του κατώτατου ασφαλιστέου μηνιαίου εισοδήματος και από 1.1.2022 και εντεύθεν δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 20% επί του κατώτατου ασφαλιστέου μηνιαίου εισοδήματος.

    Οι ασφαλισμένοι διατηρούν τη δυνατότητα για προαιρετική καταβολή υψηλότερης εισφοράς. Ειδικότερα, μπορούν με αίτησή τους, που υποβάλλεται στον ΕΦΚΑ οποτεδήποτε, να μπορούν να επιλέξουν τα παραπάνω  ποσοστά να υπολογίζονται επί ανώτερης βάσης υπολογισμού από εκείνη που προκύπτει βάσει του μηνιαίου εισοδήματος τους.

    4.  Εισφορές υπέρ επιικουρικού και εφάπαξ για ορισμένους ασφαλισμένους του τέως ΟΑΕΕ

    Τροποποιείται η βάση υπολογισμού της εισφοράς υπέρ επικουρικής ασφάλισης και συγκεκριμένα πλέον όλοι οι αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες θα καταβάλουν τα αναφερόμενα ποσοστά ανά περίοδο αναφοράς επί του κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, ανεξαρτήτως δηλαδή εισοδήματος. Περαιτέρω, ειδικά για τους ασφαλισμένους στον τ. Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων και του τ. Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Αρτοποιών του τ. ΟΑΕΕ του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ, το συγκεκριμένο ποσό εισφοράς ισχύει από 1.12.2012 και από 1.1.2015 αντίστοιχα. 

    Προβλέπεται, επιπλέον, η δυνατότητα για όποιον από τους ασφαλισμένους το επιθυμεί να υποβάλει αίτηση στο ΕΤΕΑΕΠ οποτεδήποτε και να επιλέξει τα παραπάνω ποσοστά να υπολογίζονται επί ανώτερης βάσης υπολογισμού από εκείνη που προκύπτει βάσει του εκάστοτε ισχύοντος κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, προσβλέποντας σε μεγαλύτερη παροχή επικουρικής σύνταξης. Στην περίπτωση αυτή το ύψος της βάσης υπολογισμού και το χρονικό διάστημα εφαρμογής της επιλέγεται από τους ασφαλισμένους με την ως άνω αίτησή τους. 

    5. Αναδρομικές εισφορές επικουρικού –εφάπαξ

    Προβλέπεται ότι για τους αυτοτελώς απασχολούμενους το ποσό της μηνιαίας εισφοράς στον Κλάδο Εφάπαξ Παροχών του ΕΤΕΑΕΠ θα υπολογίζεται αναδρομικά από την 1.1.2017 στην ελάχιστη βάση υπολογισμού, δηλαδή επί του κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών. Ορίζεται ως μηνιαία εισφορά ποσοστό 4%, επί της παραπάνω ελάχιστης βάσης υπολογισμού, ανεξαρτήτως εισοδήματος.

    Προβλέπεται, επιπλέον, η δυνατότητα για όποιον από τους ασφαλισμένους το επιθυμεί να υποβάλει αίτηση στο ΕΤΕΑΕΠ οποτεδήποτε και να επιλέξει τα παραπάνω ποσοστά να υπολογίζονται επί ανώτερης βάσης υπολογισμού από εκείνη που προκύπτει βάσει του εκάστοτε ισχύοντος κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, προσβλέποντας σε μεγαλύτερη εφάπαξ παροχή. Στην περίπτωση αυτή το ύψος της βάσης υπολογισμού και το χρονικό διάστημα εφαρμογής της επιλέγεται από τους ασφαλισμένους με αίτησή τους. 

    6.  Τέλος για τις εκπτώσεις στις εισφορές επικουρικού –εφάπαξ

     Με σχετική  διάταξη του νόμου Κατρούγκαλου,  είχε εισαχθεί μεταβατική ρύθμιση για μειωμένες εισφορές αυτοαπασχολούμενων προερχόμενων από το ΕΤΑΑ για το χρονικό διάστημα από 1.1.2017 έως και 31.12.2020. Δεδομένου ότι με νεότερη ρύθμιση από 1.1.2017 οι εισφορές υπέρ επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ παροχής είναι ποσοστά επί σταθερής βάσης υπολογισμού και συγκριμένα επί του εκάστοτε ισχύοντος κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, οι αναφερόμενες στο άρθρο προσαρμογές δεν ισχύουν για τις εισφορές υπέρ επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ παροχής.

    7.Αναπροσαρμογή συντάξιμων αποδοχών λόγω των αλλαγών στις εισφορές

     Προσαρμόζεται ο ορισμός των συντάξιμων αποδοχών στην νέα μεταρρύθμιση σχετικά με τις εισφορές αυτοαπασχολούμενων, ελευθέρων επαγγελματιών. Ορίζεται ότι συντάξιμες αποδοχές αποτελεί το ποσό που αντιστοιχεί στο ασφαλιστέο μηνιαίο εισόδημα αν εκλαμβανόταν η καταβεβλημένη μηνιαία εισφορά ως εισφορά ύψους 20%. Αντίστοιχα ρυθμίζονται και οι συντάξιμες αποδοχές που προκύπτουν έπειτα από εξαγορά πλασματικού χρόνου.


    8.Έναρξη δικαιώματος σύνταξης από τον ΕΤΕΑΕΠ

    Προβλέπεται  η καθιέρωση  ενιαίας ρύθμισης έναρξης του δικαιώματος σύνταξης.
    Συγκεκριμένα και προκειμένου για την άσκηση του δικαιώματος σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου από τους ασφαλισμένους των ενταχθέντων στο ΕΤΕΑΕΠ τομέων, ορίζεται ως προϋπόθεση η υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης στον ΕΤΕΑΕΠ. Το δικαίωμα σε σύνταξη γήρατος αρχίζει από την πρώτη του επόμενου της υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης μήνα, υπό την προϋπόθεση ότι κατά την ημερομηνία αυτή πληρούνται όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, σε αντίθετη δε περίπτωση, από την πρώτη ημέρα του μήνα που έπεται εκείνου κατά τον οποίο πληρούνται οι εν λόγω προϋποθέσεις. Περαιτέρω, τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά περίπτωση για τη συνταξιοδότηση λόγω γήρατος υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του έκτου μήνα που έπεται του μήνα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης.
    Σημαντική διαφοροποίηση που επέρχεται με τη νέα ρύθμιση είναι ότι πλέον δεν απαιτείται η διακοπή της επαγγελματικής δραστηριότητας, προκειμένου να αρχίσει η συνταξιοδότηση. Έτσι, σε όσες περιπτώσεις ο ασφαλισμένος επιθυμεί να συνεχίσει τη μισθωτή δραστηριότητά του ή την αυτοαπασχόληση, αρκεί να το δηλώσει στην αίτηση συνταξιοδότησής του, χωρίς πλέον να απαιτείται διακοπή δραστηριότητας από την οικεία Δ.Ο.Υ., προκειμένου για ελεύθερους επαγγελματίες ή αυτοαπασχολούμενους.

    Κοινή ημερομηνία έναρξης του δικαιώματος σύνταξης ορίζεται και για τα πρόσωπα που έχουν δικαίωμα συνταξιοδότησης λόγω θανάτου ασφαλισμένου ή συνταξιούχου. Ομοίως, ορίζεται και το χρονικό σημείο λήξης σε συντάξεις γήρατος και λόγω θανάτου.

    Η νέα ρύθμιση για την ενιαία έναρξη του δικαιώματος σύνταξης αρχίζει να εφαρμόζεται από την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου, καταργούμενων από την ίδια παραπάνω  ημερομηνία όλων των ειδικών ή γενικών διατάξεων των ενταχθέντων στον ΕΤΕΑΕΠ τομέων που ρυθμίζουν διαφορετικά το θέμα της έναρξης και λήξης συνταξιοδότησης λόγω γήρατος και θανάτου.

    9. Απονομή επικουρικής σύνταξης σε ασφαλισμένους του τέως ΕΤΑΑ

    Σε περίπτωση υποβολής δήλωσης των ασφαλισμένων του ΕΤΕΑΕΠ που υπάγονταν στην ασφάλιση του τ. ΕΤΑΑ, περί εξόφλησης των εισφορών των συνεισπραττόμενων κλάδων επικουρικής ασφάλισης και εφάπαξ παροχών, για το χρονικό διάστημα μέχρι 31.12.2016 για το οποίο έχουν εξοφληθεί οι εισφορές για τον κλάδο κύριας ασφάλισης και έχει διενεργηθεί έλεγχος του χρόνου ασφάλισης, η επικουρική σύνταξη και εφάπαξ παροχή απονέμεται, επικουρικά ως προς τα στοιχεία του ταμείου. Το ΕΤΕΑΕΠ ελέγχει τα στοιχεία εντός δύο ετών από την έκδοση των σχετικών αποφάσεων. Σε περίπτωση που η διαδικασία αυτή δεν συμπίπτει με τα επαληθευμένα στοιχεία, εκτός από τις άλλες έννομες συνέπειες, αναζητούνται από το ΕΤΕΑΕΠ οι αχρεωστήτως καταβληθείσες συντάξεις και παροχές.

    10. Μη αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων επικουρικών συντάξεων –εφάπαξ

    Προβλέπεται κατά τις γενικές αρχές του δικαίου, ιδίως της χρηστής διοίκησης, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη στη Διοίκηση καθώς και της αρχής της επιείκειας προς τον διοικούμενο, η μη αναζήτηση από το τ. ΤΑΔΚΥ και τ. ΤΠΔΚΥ, ήδη ΕΤΕΑΕΠ, ως αχρεωστήτως καταβληθέντων των επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ παροχών, οι οποίες καταβλήθηκαν στους ασφαλισμένους του τ. ΤΑΔΚΥ και 

    11. Αναγνώριση πλασματικών χρόνων πριν την 1.1.2017 και αύξηση των συνταξίμων αποδοχών

    Σύμφωνα με το προϊσχύσαν καθεστώς οι ασφαλισμένοι εξαγόραζαν πλασματικό χρόνο ασφάλισης με εισφορά υπολογιζόμενη επί της κατώτατης βάσης υπολογισμού χωρίς αυτό να επηρεάζει το ποσό της οριστικής τους σύνταξης. Ωστόσο, σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο ο πλασματικός χρόνος εξαγοράζεται με εισφορά υπολογιζόμενη επί του τελευταίου μηνιαίου εισοδήματος.  Ανάλογα το ποσό της καταβαλλόμενης εισφοράς επηρεάζονται και οι συντάξιμες αποδοχές. Επειδή οι αναγνωριζόμενοι μήνες ασφάλισης στο νέο σύστημα υπολογισμού της σύνταξης στα πλαίσια της ανταποδοτικότητας των εισφορών έχουν αντίκτυπο στο τελικό ποσό της σύνταξης και επειδή όσοι εξαγόρασαν με το προϊσχύον καθεστώς χωρίς να έχουν αξιοποιήσει ακόμη αυτό το χρόνο θα μπορούσαν να θίγονται λόγω μεταγενέστερης μεταβολής του νομοθετικού πλαισίου, κρίνεται σκόπιμο να δοθεί η δυνατότητα σε αυτούς να υπαχθούν στο ευνοϊκότερο καθεστώς του ν. 4387/2016, καταβάλλοντας τη διαφορά.

    12.  Εκκαθάριση και πληρωμή ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων του κλάδου υγείας των ΦΚΑ που εντάχθηκαν στον ΕΟΠΥΥ

    Ορίζεται  η διαδικασία εκκαθάρισης και πληρωμής από τον ΕΦΚΑ των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του κλάδου υγείας των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης που εντάχθηκαν στον ΕΟΠΥΥ -ήτοι εκείνων που αφορούν τα έτη από το 2006 και εντεύθεν για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα προβλεπόμενα κατά περίπτωση παραστατικά- προς τα φαρμακεία, λοιπούς συμβεβλημένους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, φαρμακευτικές εταιρείες, προμηθευτές υγειονομικού και λοιπού υλικού κλπ., καθώς και προς ασφαλισμένους των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης.
    Προβλέπονται κάποια ποσοστά εκπτώσεων αναφορικά με τις οφειλές προς ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας, ενώ αναφορικά με τις οφειλές προς ασθενείς ασφαλισμένους ορίζεται ότι θα εξοφληθούν σε ποσοστό 100%.

    13. Νομική παράσταση ΕΦΚΑ υπέρ ΕΟΠΥΥ

    Ο  ΕΦΚΑ θα  παρίσταται νόμιμα σε δίκες που αφορούν τους Κλάδους Υγείας που μεταφέρθηκαν στον ΕΟΠΥΥ. Οι αποφάσεις επ' αυτών των δικών εκτελούνται υπέρ και σε βάρος του ΕΟΠΥΥ. Η διάταξη εφαρμόζεται και στις εκκρεμείς κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος δίκες.

    14. Αποδεικτικό ηλικίας ασφαλισμένων του πρώην ΟΓΑ

    Προτείνεται  πλέον η ηλικία των ασφαλισμένων του τ. ΟΓΑ να αποδεικνύεται από το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας, όπως και συνέβαινε και στους λοιπούς στον ΕΦΚΑ εντασσόμενους φορείς.

    15. Μηχανογραφικό σύστημα ΕΦΚΑ και ΓΓΠΣ του Υπουργείου Οικονομικών

    Θεσμοθετείται αναδρομικά ένα μεταβατικό μέχρι την πλήρη ένταξη του πληροφοριακού συστήματος της ΓΓΠΣ στον ΕΦΚΑ στάδιο συνεργασίας μεταξύ τους προκειμένου να προωθούνται με κάθε νόμιμο τρόπο όλες οι διαδικασίες μηχανογράφησης και πληροφορικής με στόχο την απρόσκοπτη χορήγηση των συντάξεων του Δημοσίου Τομέα.

    16. Υπολογισμός σύνταξης των μονοσυνταξιούχων ασφαλισμένων του πρώην ΤΣΑΥ για αιτήσεις προ της 12ης /5/2016

    Προτείνεται  στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης ασφαλισμένων του ΕΦΚΑ- πρώην ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ που ως προς τον υπολογισμό της σύνταξής τους έχουν εφαρμογή οι προγενέστερες του ν. 4387/2016 διατάξεις, όταν ο χρόνος ασφάλισης στον κλάδο κύριας σύνταξης του πρώην ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ δεν ταυτίζεται με το χρόνο ασφάλισης στον κλάδο Μονοσυνταξιούχων του Ταμείου αυτού, οι συνταξιούχοι να λαμβάνουν ως σύνταξη για τα έτη ασφάλισης στον κλάδο κύριας σύνταξης το προβλεπόμενο από τις καταστατικές διατάξεις του πρώην Ταμείου ποσό και για κάθε έτος ασφάλισης στον κλάδο Μονοσυνταξιούχων επιπλέον ποσό ίσο με το 1/25 του ποσού της προσαύξησης που προβλέπεται από τις καταστατικές διατάξεις του πρώην Ταμείου για 25 έτη ασφάλισης στον κλάδο Μονοσυνταξιούχων .

    Επίσης, προτείνεται στις περιπτώσεις ασφαλισμένων του πρώην ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ που έχουν υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης μέχρι 12.5.2016, η οποία βρίσκεται σε εκκρεμότητα, και συνταξιούχων μέχρι την ίδια ως άνω ημερομηνία του Ταμείου αυτού, οι οποίοι κατά τη συνταξιοδότησή τους δεν έλαβαν συνταξιοδοτική παροχή από τον Κλάδο των Μονοσυνταξιούχων λόγω οφειλών από ασφαλιστικές εισφορές στον Κλάδο, να λαμβάνουν προσαύξηση σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο μόνο για τα έτη που έχουν καταβάλει εισφορές στον Κλάδο Μονοσυνταξιούχων.

    17. Αντιμετώπιση αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών

    Για λόγους ισότιμης μεταχείρισης όλων των σχετικών περιπτώσεων, για τις οποίες άλλωστε συντρέχουν οι ίδιες συνθήκες που οδήγησαν στην αρχική χορήγησή τους και στην τελική αναζήτησή τους ως αχρεωστήτως καταβληθεισών, προτείνεται η ενιαία εφαρμογή, σε όλες τις περιπτώσεις.

    18. Παρακράτηση και συμψηφισμός με οφειλές προς ΦΚΑ που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση

    Στις περιπτώσεις οφειλών που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης παρακρατούν πλέον ποσοστό της απαίτησης του οφειλέτη, το οποίο συμψηφίζουν με τις οφειλές, ενώ διατηρείται η πρόβλεψη ότι τα παρακρατούμενα ποσά συμψηφίζονται με τις τελευταίες δόσεις της ρύθμισης. 

    19. Παράταση της διετούς αναστολής για την παροχή εγγυήσεων, διασφαλίσεων ή εμπράγματων για όσους εντάχθηκαν σε ρυθμίσεις οφειλών το 2013 και το 2015. 

    20. Μέλη οικογένειας δικαιούχων εξωιδρυματικού επιδόματος 

    Ως  μέλη οικογένειας των άμεσα ασφαλισμένων, των συνταξιούχων λόγω αναπηρίας ή γήρατος και των δικαιούχων εξωιδρυματικού επιδόματος, τα οποία υπάγονται για παροχές υγειονομικής περίθαλψης στον ΕΦΚΑ. , εκτός του συνταξιούχου λόγω αναπηρίας ή γήρατος και των δικαιούχων εξωιδρυματικού επιδόματος που υπάγονται για παροχές υγειονομικής περίθαλψης στον ΕΦΚΑ, θα θεωρούνται πλέον και τα μέλη οικογένειας συνταξιούχου λόγω θανάτου.

    Ειδικότερα, δεδομένου ότι τα άγαμα τέκνα του θανόντος (και μέχρι το 18ο έτος της ηλικίας τους ή το 24ο εφόσον σπουδάζουν) είναι (συν)δικαιούχοι της σύνταξης λόγω θανάτου και, επομένως, καλύπτονται για υγειονομική περίθαλψη ως συνταξιούχοι, με την προτεινόμενη προσθήκη υπάγονται στον ΕΦΚΑ για υγειονομική περίθαλψη από τον ΕΟΠΥΥ μεμονωμένες περιπτώσεις προσώπων, όπως τα ανάπηρα τέκνα που ο γονέας (πατέρας ή μητέρα) είναι συνταξιούχος λόγω θανάτου και τα ίδια δεν λαμβάνουν σύνταξη αλλά προνοιακό επίδομα ,με αποτέλεσμα να μην υπάγονται στον ΕΦΚΑ για υγειονομική περίθαλψη από τον ΕΟΠΠΥ αλλά έχουν περίθαλψη μέσω του ΕΟΠΠΥ από τις δημόσιες δομές υγείας ως ανασφάλιστοι.

    21. Νομοτεχνική βελτίωση για τίτλους κτήσης

    Η  διάταξη  περί της καταβολής ασφαλιστικών εισφορών στον ΕΦΚΑ αμειβόμενων με παραστατικά παρεχόμενων υπηρεσιών, η οποία παραπέμπει στο ανωτέρω άρθρο, χρήζει μικρής νομοτεχνικής βελτίωσης.

    22. Σύνταξη λόγω θανάτου από φυσικές καταστροφές

    Σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών κρίνεται απαραίτητη η άμεση ευαισθητοποίηση του Κράτους και η συνδρομή του σε όσους επλήγησαν περισσότερο από αυτές. Στο γενικότερο πλαίσιο συνεπικούρησης και προστασίας των ατόμων αυτών κρίνεται σκόπιμο να δίνεται η σύνταξη του θανόντα ολόκληρη στους δικαιούχους. Σε περίπτωση που η σύνταξη του θανόντα υπολείπεται των κατώτατων ορίων,  αυξάνεται μέχρι το ποσό του προβλεπομένου κατώτατου. Η ρύθμιση ισχύει αναδρομικά, από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016  (σ.σ. 13/5/2016) και αποτελεί ειδική διάταξη.

    23. Παράσταση πολιτικής αγωγής για δεδουλευμένες αποδοχές και αποζημίωση απόλυσης

    Καθιερώνεται  το δικαίωμα δήλωσης παράστασης πολιτικής αγωγής μόνο για την υποστήριξη της κατηγορίας, σε εργαζόμενους στους οποίους οφείλονται δεδουλευμένοι μισθοί καθώς και η προβλεπόμενη αποζημίωση απόλυσης.

    24. Αύξηση Τμημάτων Επιθεώρησης του ΣΕΠΕ

    Για τη λειτουργία των νέων Τμημάτων Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων Γρεβενών και Ορεστιάδας προβλέπεται αφενός η δυνατότητα μετάταξης σε αυτά προσωπικού εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και αφετέρου η έναρξη της λειτουργίας τους μόλις αυτά στελεχωθούν επαρκώς.

    25. Νομική εκπροσώπηση του Ειδικού Γραμματέα, των Επιθεωρητών και λοιπών υπαλλήλων

    Καθορίζεται  το σύνολο των ζητημάτων σχετικά με τη νομική εκπροσώπηση των ανωτέρω προσώπων από το ΝΣΚ, ώστε να είναι σαφές το πλαίσιο χορήγησης της εν λόγω δυνατότητας. Ως προς το υποκειμενικό πεδίο εφαρμογής της διάταξης, στα πρόσωπα που δικαιούνται νομικής εκπροσώπησης από μέλος του ΝΣΚ προστίθενται και λοιποί υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του ΣΕΠΕ, οι οποίοι συνδράμουν κατά τη διενέργεια ελέγχων, καθώς και κατά τη συμφιλιωτική διαδικασία ή/και τη διαδικασία επίλυσης εργατικών διαφορών. Η ένταξη και των προσώπων αυτών κρίνεται προσήκουσα, καθώς και στις περιπτώσεις αυτές συντρέχουν οι ίδιες συνθήκες και περιστάσεις με αυτές των Επιθεωρητών του ΣΕΠΕ.

    26. Ποινικά αδικήματα σε βάρος του Ειδικού Γραμματέα, των Επιθεωρητών και λοιπών υπαλλήλων

    Ορίζεται πλέον ως ιδιαίτερα επιβαρυντική περίπτωση η τέλεση των εγκλημάτων των άρθρων 229, 308 έως 311, 333, 361 και 361Α του Ποινικού Κώδικα σε βάρος του Ειδικού Γραμματέα, των Επιθεωρητών και των λοιπών υπαλλήλων του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του ΣΕΠΕ που τους συνδράμουν που τους συνδράμουν, κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας τους ή για λόγους σχετικούς με την εκτέλεσή της.

    27. Δωρεάν μετακίνηση ανέργων

    Παρέχεται στον ΟΑΕΔ η δυνατότητα να μεριμνά και ο ίδιος για την εξασφάλιση της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων εγγεγραμμένων στα μητρώα του. Προς τον σκοπό αυτό χορηγείται αφενός η δυνατότητα κάλυψης του κόστους της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων και αφετέρου η δυνατότητα υλοποίησης ειδικών προγραμμάτων για την εξασφάλιση της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

    28. Συμμετοχή ΣΒΒΕ στο ΔΣ του ΟΑΕΔ και στην Επιτροπή του ΕΛΕΚΠ

    Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) αναγνωρίστηκε ως ισότιμος κοινωνικός εταίρος και προβλέφθηκε η συμμετοχή του στα διοικητικά συμβούλια, στα συλλογικά όργανα και στις εκπροσωπήσεις της χώρας, όπου προβλέπεται συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. Με την προτεινόμενη διάταξη, αποκτούν εφαρμογή τα οριζόμενα στο ως άνω άρθρο όσον αφορά δύο συλλογικά όργανα του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΕΔ και την Επιτροπή για τη λειτουργία του Ενιαίου Λογαριασμού για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών (ΕΛΕΚΠ). 


    29. Ειδικά προγράμματα απασχόλησης ανέργων

    Την  κοινή απόφαση της προαναφερόμενης διάταξης υπογράφει αφενός ο Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, δεδομένου ότι τα ειδικά προγράμματα αφορούν απασχόληση στο δημόσιο τομέα, και όχι ο Υπουργός Εσωτερικών, και αφετέρου ο κατά περίπτωση συναρμόδιος Υπουργός, εάν υπάρχει, λαμβάνοντας υπόψη τους φορείς στους οποίους θα απασχοληθούν οι ωφελούμενοι (ενδεικτικά: ΟΤΑ, σχολεία, νοσοκομεία). 

    30.Αποζημίωση δικαστικών αντιπροσώπων στις εκλογές συνδικαλιστικών οργανώσεων

    Ορίζεται αφενός ότι το ποσό που λαμβάνουν οι δικαστικοί αντιπρόσωποι που διορίζονται στις εκλογές των συνδικαλιστικών οργανώσεων συνιστά αποζημίωση και αφετέρου ότι οι προβλέψεις της παρ. 3 του άρθρου 108 του π.δ. 26/2012 ισχύουν και για τις αμοιβές των δικηγόρων ως δικαστικών αντιπροσώπων στις εκλογές των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

    31.Συντήρηση του ΟΠΣ-ΣΕΠΕ

    Παρατείνεται αυτοδικαίως η υφιστάμενη σύμβαση συντήρησης του ΟΠΣ-ΣΕΠΕ μέχρι 31.12.2019. Έως τότε θα έχει μετά βεβαιότητας συναφθεί η νέα σύμβαση. Συγχρόνως, προβλέπεται ότι η προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού για την ανάθεση θα λάβει χώρα μέχρι 31.12.2018, ενώ με την ολοκλήρωση των διαδικασιών ανάθεσης και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης η παρατεινόμενη σύμβαση θα λυθεί αυτοδικαίως. 

    32.Εκκαθάριση Δαπανών ΕΦΚΑ

    Επέρχεται η διευθέτηση των  δαπανών  της λειτουργίας του ΕΦΚΑ, η οποία είναι αναγκαία, δεδομένου ότι οι δαπάνες αυτές αφορούν την καθαριότητα, τα ταχυδρομικά τέλη, τα τηλεφωνικά τέλη, τον φωτισμό και την κίνηση, την επισκευή και τη συντήρηση ηλεκτρονικών υπολογιστών, τη συντήρηση και τη τεχνική υποστήριξη συστημάτων πληροφορικής, τις λοιπές αμοιβές νομικών προσώπων και ελεύθερων επαγγελματιών που εκτελούν ειδικές υπηρεσίες, την επισκευή και συντήρηση μόνιμου και λοιπού εξοπλισμού, διαφημίσεις, δημοσιεύσεις και συνδρομές σε εφημερίδες και περιοδικά, μισθώματα, κοινόχρηστα, τη μηχανογραφική επεξεργασία στοιχείων, μεταφορές, προμήθειες μηχανημάτων και δικαστικά έξοδα και οι οποίες μέχρι σήμερα δεν κατέστη δυνατόν να εξοφληθούν. Το ποσό για την κάλυψη των παραπάνω δαπανών υπολογίζεται σε 945.622 ευρώ.

    33. Ελεγκτές ΠΕΚΑ

    Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η κάλυψη δαπανών στις οποίες υποβάλλονται οι υπάλληλοι των  υπηρεσιών του ΠΕΚΑ  ή οι οικογένειές τους, προς υπεράσπισή τους ενώπιον των Δικαστηρίων, για ενέργειές τους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, όταν παρίστανται ενώπιον των Δικαστηρίων, ως πολιτικώς ενάγοντες, από έγκλημα που διαπράχθηκε σε βάρος τους, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους  κλπ.

    34. Σύσταση οργανικών θέσεων εποπτευόμενων φορέων

    Δεδομένης της αναστολής προσλήψεων προσωπικού κατά τα έτη της κρίσης και εν συνεχεία, λόγω των περιορισμών και των ανώτατων ορίων που τέθηκαν στις προσλήψεις, τα Κέντρα Κοινωνικής Πρόνοιας,το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ), το Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ), το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών (ΕΙΚ), το Θεραπευτήριο Χρονιών Παθήσεων Ευρυτανίας, καθώς και τα παραρτήματά τους, απώλεσαν μεγάλο τμήμα του μόνιμου και έμπειρου προσωπικού τους. Επιπλέον, λόγω της έλλειψης κενών θέσεων προσωπικού και προκειμένου να καλυφθούν όλως επείγουσες ανάγκες, οι οποίες συνίστανται στην παροχή υψηλής προστιθέμενης αξίας προνοιακών υπηρεσιών σε κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες, οι ως άνω φορείς προχώρησαν κατά διαστήματα στην πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.

    Με σκοπό την αποτελεσματικότερη και καταλληλότερη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων για την κάλυψη των ανωτέρω, εξόχως σημαντικών για το κοινωνικό σύνολο, αναγκών και λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη ταχείας ενίσχυσης των προαναφερομένων φορέων με μόνιμο προσωπικό, με τις προτεινόμενες διατάξεις προβλέπεται η σύσταση οργανικών θέσεων μονίμου προσωπικού στους ως άνω φορείς.

    35.Κάλυψη θέσεων εποπτευόμενων φορέων

    Προβλέπεται  η δυνατότητα απασχόλησης του υπηρετούντος προσωπικού στην παροχή υπηρεσιών κοινωνικής υποστήριξης σε ευπαθείς ομάδες, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, τα παιδιά, οι υπερήλικες, οι χρονίως πάσχοντες και οι άστεγοι,  κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος σε αυτά έκτακτου προσωπικού, κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου τους. Η δυνατότητα παράτασης προβλέπεται για χρονικό διάστημα μέχρι την κατάρτιση των προσωρινών πινάκων για το διοριστέο τακτικό προσωπικό και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 31.12.2019. 

    36. Διοικητικά Συμβούλια Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας

    Προβλέπεται ότι τα Διοικητικά Συμβούλια αποτελούνται από επτά έως έντεκα μέλη, ενώ ο ακριβής αριθμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου εκάστου ΚΚΠ θα καθοριστεί με τον Οργανισμό Λειτουργίας του, που εγκρίνεται, με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κατόπιν εισήγησης του Διοικητικού Συμβουλίου εκάστου ΚΚΠ. 
    Άρθρο 37

    37. Προσωπικό περιφερειακών γραφείων ΕΙΕΑΔ

    Καταργούνται από 1.1.2019 τα περιφερειακά γραφεία/ενότητες του ΕΙΕΑΔ και ρυθμίζονται μία σειρά ζητημάτων σχετικά με την ομαλή μεταφορά του προσωπικού σε υπηρεσίες κατά κύριο λόγο του ΟΑΕΔ και του ΣΕΠΕ ή σε άλλους εποπτευόμενους από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης φορείς. 

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων