Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 01-Οκτ-2018 10:16

    Προσχέδιο προϋπολογισμού: Παραδοχή στάσης πληρωμών δημοσίου και αναιμικών επενδύσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 10:48

    της Δήμητρας Καδδά

    Σε ανάπτυξη 2,1% φέτος και 2,5% το 2019 στηρίζεται το Προσχέδιο Προϋπολογισμού που θα κατατεθεί σήμερα στη Βουλή, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.

    Ο ρυθμός ανάπτυξης είναι αναθεωρημένος κατά 0,1% σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο και σύμφωνα με την έκφραση γνώμης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου θεωρείται επιτεύξιμος, αλλά ο στόχος του 2,5% για το 2019 θεωρείται φιλόδοξος.

    Ωστόσο τα επιμέρους στοιχεία για τη διαμόρφωση του ΑΕΠ φέτος που δημοσιεύει το Δημοσιονομικό Συμβούλιο και στα οποία βασίζεται το προσχέδιο Προϋπολογισμού δείχνουν ότι η κυβέρνηση πλέον "ποντάρει" στον εξωτερικό τομέα (μείωση των εισαγωγών και αύξηση των εξαγωγών) αλλά και στην ιδιωτική κατανάλωση για να επιτύχει έναν σχετικά ισχυρό ρυθμό ανάπτυξης.

    Αντιθέτως, ουσιαστικά η κυβέρνηση παραδέχεται ότι έχουν μειωθεί πάρα πολύ οι προσδοκίες για επενδύσεις και για μία ισχυρή αύξηση της δημόσιας κατανάλωσης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η κυβέρνηση:

    · Υπολογίζει σε αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1% φέτος, έναντι 0,5% προηγούμενης πρόβλεψης

    · Εκτιμά αύξηση της δημόσιας κατανάλωσης μόνο κατά 0,2%, έναντι 1,2% πρόβλεψη στο Μεσοπρόθεσμο, στοιχείο που υποδηλώνει και άτυπη στάση πληρωμών που θα συνεχισθεί.

    · Ομοίως, υπολογίζει σε 0,8% αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου έναντι  ισχυρής ανόδου 11,1% που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο του προηγούμενου Μαΐου.

    · Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών υπολογίζεται να αυξηθούν φέτος κατά 7,5% έναντι 5,6% προηγούμενης αύξησης, ενώ οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν λιγότερο, κατά 3,4% έναντι 5,5% προηγούμενης πρόβλεψης.

    Αμετάβλητες έχουν μείνει οι εκτιμήσεις για τον αποπληθωριστή και την απασχόληση, αλλά και για το ποσοστό ανεργίας (που υπολογίζεται εθνικολογιστικά στα 18,3% φέτος), μία επίδοση η οποία θεωρείται από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο υπεραισιόδοξη.

    Σύμφωνα με το κείμενο το οποίο υπογράφει ο επικεφαλής του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου Παναγιώτης Κορλίρας, οι επιδόσεις του 2019 είναι φιλόδοξες. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προσχεδίου, στηρίζονται σε ισχυρή ανάκαμψη των επενδύσεων αλλά και της ιδιωτικής κατανάλωσης.

    Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) αξιολογεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις που περιλαμβάνονται στην περιληπτική εισηγητική έκθεση του προσχέδιου του ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού.


    Και διαρθρωτικό πλεόνασμα στο "κάδρο"
    Σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το Προσχέδιο θα περιλαμβάνει εκτίμηση για διαρθρωτικό πλεόνασμα της τάξης του 3,3% του ΑΕΠ για το 2018 και 1,6% του ΑΕΠ για το 2019. Και τούτο "εμπίπτει στα όρια που τίθενται στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο". Σημειώνεται ότι το διαρθρωτικό πλεόνασμα είναι ένα μέγεθος διαφοροποιημένο σε σχέση με το "πλεόνασμα" που συνήθως δημοσιοποιείται. Λαμβάνει υπόψη τη  φάση του οικονομικού κύκλου. Αποτελεί δε τον τρόπο μέτρησης στο καθεστώς της εποπτείας στην ΕΕ.

    Το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο θεωρεί πως "ο στόχος για ρυθμό μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,1% το 2018 είναι εφικτός". Ωστόσο, διατηρεί επιφυλάξεις για το 2019. Όπως αναφέρει "υπό την προϋπόθεση ότι επιτυγχάνεται το +2,1% για το 2018, ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% το 2019 θεωρείται μεν φιλόδοξος, αλλά με αφετηρία τον θετικό αντίκτυπο του 2018, είναι υπό προϋποθέσεις επιτεύξιμος".

    Επισημαίνει ότι "λεπτομερής αξιολόγηση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών επιδόσεων και των προβλέψεων για το άμεσο μέλλον θα δημοσιευτεί στην προσεχή εξαμηνιαία έκθεση του ΕΔΣ, η οποία πρόκειται να δημοσιευτεί εντός του Νοεμβρίου 2018".

    Η αξιολόγηση βασίζεται στη σύγκριση των προβλέψεων με το σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022. Αναφέρει για το ΑΕΠ ότι "με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το γ' τρίμηνο που θα είναι διαθέσιμα το Δεκέμβριο, είναι πιθανό να αναθεωρηθούν αυτές οι προβλέψεις".  Αναφέρει όμως ότι "η  πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για αύξηση του ΑΕΠ το 2019 είναι ελαφρώς υψηλότερη από το κεντρικό σενάριο των προβλέψεων του ΕΔΣ, αλλά εμπίπτει στο αποδεκτό εύρος τιμών των σχετικών προβλέψεων του ΕΔΣ".

    SOS για επενδύσεις, τα πλοία θα κρίνουν την πορεία τους το 2019
    Για τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου (επενδύσεις) κατά το 2019 επισημαίνει ότι το Υπουργείο Οικονομικών διατηρεί σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με αυτή του ΜΠΔΣ 2019-2022 την αρκετά αισιόδοξη πρόβλεψη για τις επενδύσεις. Η αύξηση των επενδύσεων το 2019 στηρίζεται κυρίως στη συμβολή του ιδιωτικού τομέα, αλλά και οι δημόσιες επενδύσεις εκτιμάται ότι θα ανακάμψουν με ρυθμό της τάξης του 7,9% μετά από σημαντική πτώση το 2018, η οποία εκτιμάται από το Υπ. Οικ. ότι θα είναι της τάξης του 12,1%.

    Η αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων το 2019 αφορά σε όλες τις κατηγορίες επενδύσεων (εξοπλισμός, κατασκευές, κατοικίες κλπ). Η σημαντική βελτίωση της πορείας των επενδύσεων στη χώρα δικαιολογείται κατά βάση σύμφωνα με το ΕΔΣ από:

    (α) την εδραίωση κλίματος οικονομικής σταθερότητας και
    (β) την πιθανότητα για οριστική άρση των κεφαλαιακών ελέγχων.

    Ωστόσο το σενάριο του Υπ.Οικ. για την αύξηση των επενδύσεων χαρακτηρίζεται ως αισιόδοξο, από το ΕΔΣ, ενώ εκφράζονται σοβαρές επιφυλάξεις ως προς το ύψος και την ταχύτητα της "διόρθωσης" που αναμένεται για την κατηγορία "εξοπλισμός" η οποία αφορά κατά βάση τις εισαγωγές πλοίων.

    "Είναι πολύ πιθανό η διστακτικότητα που χαρακτήρισε τους Έλληνες εφοπλιστές το 2018 ως προς τη ναυπήγηση νέων πλοίων να συνεχιστεί και το 2019, ειδικά όσο παραμένει ανοικτό το σενάριο για "εμπορικό πόλεμο" μετά την επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ" επισημαίνεται.

    Για την Ιδιωτική κατανάλωση αναφέρει ότι η αύξησή της κατά 1,1% είναι ελαφρώς υψηλότερη σε σχέση με τους στόχους του ΜΠΔΣ 2019-2022. Η αναθεώρηση αυτή θεωρείται ρεαλιστική λαμβανομένου υπόψη ότι το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους η ιδιωτική κατανάλωση είναι αυξημένη κατά 0,5% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2017. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2019 αναμένεται να προέλθει από την τόνωση της απασχόλησης και την περαιτέρω ενίσχυση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

    Επίσης στην περίπτωση που εντός του 2019 παρατηρηθεί σημαντική αύξηση της πιστωτικής επέκτασης εκ μέρους των εμπορικών τραπεζών ο ρυθμός της ιδιωτικής κατανάλωσης στην Ελλάδα ενδέχεται να διαμορφωθεί σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα.

    Ανασχετικό παράγοντα αποτελεί η δέσμευση για επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ το 2019, επισημαίνει.

    Στις εξαγωγές, αναφέρεται ότι οι αναθεωρήσεις αυτές κρίνονται σε μεγάλο βαθμό ρεαλιστικές, βασιζόμενες στο περαιτέρω "άνοιγμα" της ελληνικής οικονομίας στο εξωτερικό και στην ενίσχυση των τουριστικών εισπράξεων. Η περαιτέρω βελτίωση της θέσης της χώρας στο διεθνή ανταγωνισμό παραμένει αναγκαία συνθήκη, ώστε να μην επαναληφθούν τα μεγάλα και επίμονα ελλείμματα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών που παρατηρήθηκαν την πρώτη δεκαετία μετά την ένταξη της χώρας στο ευρώ.

    Επισημαίνει επίσης ότι η βελτίωση των δεικτών απασχόλησης - ανεργίας το α' εξάμηνο του 2018 δεν οδήγησε σε αναθεώρηση, προς το ευνοϊκότερο, των προβλέψεων για το 2018 και το 2019 σε σχέση με το ΜΠΔΣ. Τα σενάρια που Προσχεδίου για ποσοστό ανεργίας της τάξης του 18,3% και 16,7% για το 2018 και 2019 αντίστοιχα, παραμένουν αισιόδοξα, παρά την σταθερή βελτίωση στην αγορά εργασίας τα τελευταία έτη.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων