Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 11-Απρ-2018 22:25

    Σχέδιο σωτηρίας για 5+1 προβληματικές ΔΕΚΟ

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Σχέδιο σωτηρίας για 5+1 προβληματικές ΔΕΚΟ

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Βάσει του δόγματος "ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε” καλείται να λειτουργήσει η ομάδα των πιο προβληματικών κρατικών εταιρειών που έχουν μεταβιβαστεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), ή βρίσκονται υπό την ομπρέλα του θυγατρικού της φορέα, του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τις εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών Αττικής, ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), ΣΤΑΣΥ (τραμ, μετρό, ΗΣΑΠ), τον όμιλο ΟΑΣΑ στον οποίο αυτές ανήκουν, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, τις Ελληνικές Αλυκές και τη βιομηχανία νικελίου ΛΑΡΚΟ. Για τις συγκεκριμένες εταιρείες, εξαιτίας των απολύτως ή οριακά ζημιογόνων μεγεθών τους προκειμένου να παραμείνουν βιώσιμες, απαιτείται να εφαρμοστούν άμεσα μέτρα εξυγίανσης, δείγμα των οποίων υπάρχει στο στρατηγικό σχέδιο της ΕΕΣΥΠ.
     
    Αστικές Συγκοινωνίες
     
    Για την "Σταθερές Συγκοινωνίες" (μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ) στόχος είναι η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής και η μείωση του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος και του προσωπικού, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της εταιρείας βραχυπρόθεσμα. Κι αυτό δεδομένου ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας και διαθέτει αυξανόμενες βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.

    Στην ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), όπου οι εισπράξεις από πωλήσεις εισιτηρίων βαίνουν μειούμενες, η εισιτηριοδιαφυγή είναι υψηλή και η εξάρτηση από τις κρατικές επιδοτήσεις είναι μεγάλη, απαιτείται η αναδιάρθρωση του δικτύου των μέσων οδικής τροχιάς και η αύξηση των εσόδων από κόμιστρο. Η εταιρεία έχει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, αυξημένες βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, στερείται πόρων, ενώ είναι αναγκαία η ανανέωση οχημάτων υψηλής παλαιότητας με νέα "πράσινης" τεχνολογίας οχήματα.

    Ο ΟΑΣΑ στον οποίο ανήκουν η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ εμφάνισε το 2016 τον χαμηλότερο κύκλο εργασιών των τελευταίων πέντε ετών, με το λειτουργικό έλλειμμα να καλύπτεται μέσω επιδότησης, σε ποσό ίσο με το 40% του λειτουργικού κόστους προ αποσβέσεων.  Η τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο -με μεγάλο "αγκάθι” τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σύστημα αυτόματης συλλογής κομίστρου- αναμένεται ότι θα αποτελέσουν πυλώνες εξυγίανσης για τις αστικές συγκοινωνίες.
     
    Ελληνικά Ταχυδρομεία
     
    Στα ΕΛΤΑ κεντρικό ρόλο έχουν η είσπραξη των απαιτήσεων από το ελληνικό Δημόσιο, η βελτιστοποίηση απασχολούμενου κεφαλαίου, η επανεξέταση του μισθολογικού κόστους / αριθμού εποχικών υπαλλήλων, ο σχεδιασμός προγράμματος εθελούσιας εξόδου, η ολοκλήρωση υλοποίησης υπηρεσίας Express με στόχευση στη μαζική αγορά Courier-Express-Parcels (CEP) και η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών. Στην εταιρεία οι ταμειακές ροές είναι αρνητικές, το μισθολογικό κόστος υψηλό και για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα απαιτείται και η αύξηση του δανεισμού. 
     
    Ελληνικές Αλυκές
     
    Η ιδρυθείσα το 1988 κρατική εταιρεία με σκοπό την ανάπτυξη και εκμετάλλευση των αλυκών και του ορυκτού αλατιού της χώρας, το 2016 εμφάνισε πτώση πωλήσεων κατά 32%, με συνέπεια να επηρεαστεί το λειτουργικό αποτέλεσμα. Τα μεγέθη της είναι πτωτικά, συνεχώς από το 2014. Το 2016 όμως, οι δαπάνες, που ανήλθαν σε περίπου 4 εκατ. ευρώ, ξεπέρασαν τις πωλήσεις. 
     
    Σε τυχόν περαιτέρω μελλοντική μείωση των πωλήσεων, η εταιρεία θα καταστεί ζημιογόνος σε επίπεδο EBITDA, καθώς δεν φαίνεται να μπορεί να μειώσει ανάλογα τις δαπάνες της, πολλές από τις οποίες είναι ανελαστικές, όπως αναφέρεται στο στρατηγικό σχέδιο της ΕΕΣΥΠ.
     
    Όπως ακόμη αναφέρεται, η αρνητική μεταβολή των ταμειακών ροών το 2016 οφείλεται στη συσσώρευση αποθέματος λόγω αδυναμίας πωλήσεων. Τα αποθέματα αυξήθηκαν κατά 1,06 εκατ. ευρώ το 2016 σε σχέση με το 2015. Παράλληλα, τα ταμειακά διαθέσιμα το 2016 μειώθηκαν κατά 1 εκατ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας της αδυναμίας πραγματοποίησης κέρδους σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη αύξηση των αποθεμάτων.
     
    Επιπλέον, σημειώνεται ότι η μείωση της ταμειακής ρευστότητας μπορεί να οδηγήσει μελλοντικά σε προβλήματα αποπληρωμής των υποχρεώσεων, ενώ απαιτείται να επιταχυνθεί η είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που θα ενισχύσουν τη ταμειακή ρευστότητα.
     
    Προς την κατεύθυνση αυτή, θα πρέπει να διευρυνθεί το εγχώριο πελατολόγιο, να ενισχυθούν οι εξαγωγές, να διατίθενται επιλεγμένα προϊόντα σε εναλλακτικά κανάλια πωλήσεων, να αυξηθεί η παραγωγή και να επαναπροσδιοριστεί η εμπορική συνεργασία με πελάτες.
     
    ΛΑΡΚΟ
     
    Δεδομένου ότι δεν υπάρχει πλέον στο τραπέζι η παλιά λύση που είχε συμφωνηθεί με την προηγούμενη κυβέρνηση για δύο  διαγωνισμούς πώλησης του εργοστασίου μαζί με το ορυχείο του Αγίου Ιωάννη και χωριστή πώληση των άλλων ορυχείων, θα πρέπει να ξεκινήσουν εκ νέου οι διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν ώστε να βρεθεί μια αποδεκτή λύση  για την βιομηχανία νικελίου.

    Υπό το πρίσμα αυτό το θετικό σενάριο για την εταιρεία περιλαμβάνει την εξεύρεση αγοραστή, ενώ το αρνητικό φτάνει μέχρι και το λουκέτο. 
     
    Σημειώνεται ότι βάσει του τελευταίου δημοσιοποιημένου ισολογισμού η εταιρεία εμφανίζει ζημιές ύψους 76,1 εκατ. ευρώ.
     
    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ