Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 04-Απρ-2018 12:18

    Σε αναβάθμιση της Ελλάδας οδεύει και η DBRS - τι λέει για μεταρρυθμίσεις, χρέος, NPLs

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Σε αναβάθμιση της Ελλάδας οδεύει και η DBRS - τι λέει για μεταρρυθμίσεις, χρέος, NPLs

    Της Ελευθερίας Κούρταλη

    Σε ένα σημαντικό βήμα στη συνεχιζόμενη πρόοδο που σημειώνει η Ελλάδα, ο ESM ενέκρινε την τέταρτη δόση των 6,7 δισ. ευρώ, μετά και την επιτυχή ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του προγράμματος, όπως σημειώνει ο καναδικός οίκος DBRS σε νέα έκθεσή του ακριβώς έναν μήνα πριν την επόμενη αξιολόγησή του για τη χώρα μας (4 Μαΐου). Σύμφωνα με τον οίκο, ο οποίος εμφανίζεται ιδιαίτερα θετικός για τη χώρα μας, κάτι το οποίο προμηνύει νέα αναβάθμιση προσεχώς καθώς η DBRS έχε μείνει πίσω σε σχέση με τις αξιολογήσεις των Big Three (S&P, Fitch, Moody's), η Ελλάδα έχει κάνει σημαντική πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις, ενώ "κλειδί" θα αποτελέσει η συμφωνία για το χρέος.

    Τέταρτη αξιολόγηση - ανάπτυξη
     
    Οι τεχνικές συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και δανειστών για την τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση  έχουν ήδη ξεκινήσει, με 88 προαπαιτούμενα να πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τον Αύγουστο, όπως επισημαίνει. Καθώς το πρόγραμμα πλησιάζει στο τέλος του, η ελληνική οικονομία συνεχίζει να ανακάμπτει και μετά από χρόνια ύφεσης αναπτύχθηκε κατά 1,4% το 2017. Αν και ο ρυθμός ανάπτυξης ήταν χαμηλότερος από το 1,8% του στόχου της κυβέρνησης στον προϋπολογισμό του 2018, ωστόσο, μετά τη μέτρια ανάπτυξη του 2014, είναι η δεύτερη φορά στην 10ετία της κρίσης της χώρας που η Ελλάδα κατέγραψε οικονομική ανάπτυξη.

    Οι κυριότεροι οδηγοί ήταν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών και οι επενδύσεις, ενώ η κατανάλωση και οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει η αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ να φθάσει το 2,5% το 2018 και το 2019, κυρίως λόγω της εγχώριας ζήτησης, της ιδιωτικής κατανάλωσης και των επενδύσεων.

    Το σημαντικό είναι ότι η Ελλάδα σημείωσε μεγάλη πρόοδο στις οικονομικές μεταρρυθμίσεις από το 2010, όταν και υπέγραψε το πρώτο μνημόνιο με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, την Κομισιόν και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη θέση σε συνολική ανταπόκριση στις συστάσεις του ΟΟΣΑ, από το 2011 έως το 2014, όπως αναφέρει ο οίκος.

    Από το 2010, τονίζει η DBRS, η Ελλάδα έχει υποστεί μια άνευ προηγουμένου δημοσιονομική προσαρμογή, εξαλείφοντας δραματικά τα δημοσιονομικά της ελλείμματα. Το 2017, η σωρευτική βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου υπερέβαινε το 16%, του ΑΕΠ σε κυκλικά προσαρμοσμένους όρους. Αυτό είναι περισσότερο από το διπλάσιο της προσαρμογής άλλων χωρών της ευρωζώνης που έλαβαν βοήθεια από την Ε.Ε..Για το 2017, το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να είναι πολύ υψηλότερο από το στόχο του 1,75% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, το πρωτογενές ισοζύγιο θα μπορούσε να υπερβεί ακόμη και το 3,5% του ΑΕΠ.

    Στο μέτωπο των δαπανών, η Ελλάδα κατάφερε να εξορθολογίσει τις συνταξιοδοτικές της δαπάνες με σημαντικές μεταρρυθμίσεις το 2010 και το 2016. Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις μεταρρυθμίσεις από το 2009 έως το 2015, η προβλεπόμενη μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών έως το 2060 υπερβαίνει το 14% του ΑΕΠ.

    Ανεξάρτητα από την πρόοδο που έχει επιτευχθεί όσον αφορά τη βελτίωση της βιωσιμότητας του ελληνικού συνταξιοδοτικού συστήματος, οι δημόσιες δαπάνες για τις συντάξεις παραμένουν οι υψηλότερες στην Ε.Ε σχεδόν κατά 18% το 2015, σύμφωνα με την Eurostat, όπως σημειώνει ο οίκος.

    Όσον αφορά τα έσοδα, εφαρμόστηκαν επίσης μεταρρυθμίσεις για τη διασφάλιση της δημοσιονομικής εξυγίανσης. Μεταξύ των μεταρρυθμίσεων αυτών περιλαμβάνεται η ίδρυση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων (IAPR), η εισαγωγή νέων φόρων (π.χ. φόρος ακίνητης περιουσίας), η διεύρυνση της φορολογικής βάσης των ατομικών εισοδημάτων και η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ.

    Οικονομικές μεταρρυθμίσεις

    Εφαρμόστηκαν επίσης πολύ σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες πιθανότατα συνέβαλαν στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια, από τη μαζική συρρίκνωση που ακολούθησε την οικονομική κρίση.  Η ανάπτυξη ανέκαμψε από ύφεση της τάξης του 9% το 2011 σε +1,4% το 2017. Η Ελλάδα εφάρμοσε ένα τολμηρό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας, γεγονός που βελτίωσε σημαντικά την ευελιξία της. Αυτό περιελάμβανε αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων και των συλλογικών απολύσεων, την εισαγωγή πιο ευέλικτων μορφών εργασίας και πιο πρόσφατα τις αλλαγές στην διαδικασία των απεργιών στις εταιρείες.

    Η συνεχιζόμενη βελτίωση στην αγορά εργασίας αντανακλάται στο μειωμένο ποσοστό ανεργίας, το οποίο διαμορφώθηκε στο 20,8% του εργατικού δυναμικού στα τέλη Δεκεμβρίου 2017, από 27,5% το 2013.

    NPLs

    Η DBRS αναγνωρίζει, επίσης, την πρόοδο στο πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs), η οποία περιλαμβάνει τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς. Η επίτευξη μιας μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα βοηθήσει στην αύξηση της ροής των πιστώσεων προς την οικονομία και τη στήριξη της ανάπτυξης, σημειώνει. Ταυτόχρονα, θα μπορούσε επίσης να ωφελήσει την κατανάλωση και τις επενδύσεις.  Σύμφωνα με την ΕΚΤ, ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων μειώθηκε από 47,2% τον Ιούνιο του 2016, σε 46,9% τον Ιούνιο του 2017. Πάντως, παρά τη βελτίωση, ο δείκτης παραμένει ο υψηλότερος στην Ευρώπη.

    Πρόοδος σημειώθηκε επίσης στην αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, με την θέση της Ελλάδας στην κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας για το "Doing Business", να έχει βελτιωθεί σημαντικά (61η το 2017 από 109η το 2010). Ωστόσο, εξακολουθεί να υστερεί σε σύγκριση με τα άλλα κράτη της Ευρώπης, όπως η Πορτογαλία και η Ισπανία οι οποίες βρίσκονται στην 29η και στην 28η θέση αντίστοιχα. Όπως προειδοποιεί η DBRS, oι καθυστερήσεις στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που εκκρεμούν ή η πιθανή οπισθοχώρηση στις ήδη νομοθετημένες μεταρρυθμίσεις, θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις προοπτικές της Ελλάδας.

    Τι ακολουθεί

    Συνολικά, η DBRS καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι μεταρρυθμίσεις αυτές έχουν βάλει την Ελλάδα σε καλύτερη θέση για να επιτύχει πιο σταθερή ανάπτυξη και να συμβάλει στη διατήρηση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας. Προχωρώντας προς το τέλος του τρίτου προγράμματος, η Ελλάδα πρέπει να ολοκληρώσει 88 δράσεις πριν από την τέταρτη και τελική αξιολόγηση. Η ολοκλήρωση αυτής, θα απελευθερώσει την τελευταία δόση των 11,7 δισ. ευρώ η οποία και θα στηρίξει τη δημιουργία ενός σημαντικού ταμειακού αποθέματος για τη διευκόλυνση της πρόσβασης της Ελλάδας στις αγορές και το αφήγημα της κυβέρνησης για ένα "clean exit" από το πρόγραμμα.

    Σε ό,τι αφορά το μεσοπρόθεσμο διάστημα, έχουν αρχίσει τεχνικές συζητήσεις για την αντιμετώπιση του θέματος της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. Θα πρέπει να υπάρξει περισσότερη σαφήνεια σε αυτό το μέτωπο καθώς η Ελλάδα προσεγγίζει το τέλος του προγράμματος. Είναι πιθανό ότι ο προτεινόμενος μηχανισμός προσαρμογής στην ανάπτυξη θα συνδέσει την αποπληρωμή του χρέους του EFSF με τις μελλοντικές επιδόσεις της ανάπτυξης. Η DBRS θα αξιολογήσει θετικά τη δημιουργία αυτού του μηχανισμού για την στήριξης  της μελλοντικής πρόσβασης της Ελλάδας στις αγορές.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων