Κυριακή, 12-Φεβ-2017 12:00
"Take it or leave it" το τελεσίγραφο από ΔΝΤ και Κομισιόν
Του Γ. Αγγέλη
"Αναζητείται "φύλλο συκής" για να κλείσει πάση θυσία η συμφωνία πριν από τις ολλανδικές εκλογές και το πρώτο ουσιαστικό βήμα πρέπει να γίνει σήμερα (Παρασκευή)...", υποστήριζε κοινοτικός αξιωματούχος στον οποίο απευθύνθηκε το "Κ" για διευκρινίσεις όσον αφορά την πορεία των διαπραγματεύσεων.
Η εκτίμηση αυτή κυριαρχεί στις Βρυξέλλες, αλλά από τις μέχρι στιγμής διαρροές το "φύλλο συκής" δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, καθώς πίσω του κρύβονται βαριές δεσμεύσεις (φορολογία-συντάξεις) από την πλευρά της κυβέρνησης, που ίσως να ξεπερνούν τις πολιτικές αντοχές της.
Η παντελώς άτυπη συνάντηση (του Έλληνα ΥΠΟΙΚ με τους κοινοτικούς αξιωματούχος), στις Βρυξέλλες είναι ενδεικτική των διεργασιών και των ζυμώσεων που γίνονται άμεσα και έμμεσα στο ανώτερο ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ζυμώσεις που στοχεύουν στο "να πειστεί" η κυβέρνηση να συμμετάσχει σε μια συζήτηση που αφορά "δεσμεύσεις" για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρωζώνη, οι οποίες όμως έχουν να κάνουν με τη μετά το 2018 χρονική περίοδο (!). Δηλαδή με τη θητεία, έτσι κι αλλιώς, της επόμενης κυβέρνησης...
Το διακύβευμα, αν και φαίνεται να είναι η νομοθέτηση μέτρων για τον δημοσιονομικό έλεγχο μετά το τέλος του προγράμματος, εντούτοις στην πραγματικότητα δεν είναι αυτό, ή μάλλον δεν είναι μόνο αυτό.
Η κυβέρνηση έχει αποδεχθεί ανεπισήμως να "νομοθετήσει" πρωθύστερα μέτρα (απόφαση τώρα, εφαρμογή −αν χρειαστεί− μετά το 2018) μόνο με την προϋπόθεση ότι η Ευρωζώνη θα βάλει στο τραπέζι τα μεσοπρόθεσμα μέτρα παρέμβασης για το χρέος.
Το Βερολίνο δεν δέχεται να δρομολογήσει από τώρα τα μέτρα αυτά.
Ταυτόχρονα, όμως, δεν έχει αρνηθεί μια συζήτηση η οποία "τεχνικά" θα μπορούσε να αρχίσει τώρα, για να καταλήξει κάποια στιγμή μετά το φθινόπωρο φέτος στη συγκεκριμενοποίησή τους.
Μια τέτοια "κίνηση", η οποία θα γίνει είτε δημόσια είτε εκτός δημοσιότητας, αλλά θα είναι σε γνώση του ΔΝΤ και της ΕΚΤ, θα μπορούσε –σύμφωνα με εκτιμήσεις κοινοτικών στελεχών που εμπλέκονται στις διαδικασίες– να αποτελέσει το πραγματικό "φύλλο συκής" για όλες τις πλευρές:
- Για το ΔΝΤ, επειδή ανοίγει τη συζήτηση για περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους, όπως απαιτεί. Τον Νοέμβριο του 2012, σε ανάλογη στιγμή έντασης, το ΔΝΤ είχε αποδεχθεί ως εγγύηση για τη συμμετοχή του τη δέσμευση της Ευρωζώνης ότι θα πάρει μέτρα ελάφρυνσης του χρέους εάν χρειαστεί, εφόσον η Ελλάδα παράγει πρωτογενή πλεονάσματα. Αν, μάλιστα, τώρα διασφαλιστεί από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα (με τη χρήση των ANFAs και SMPs) ότι θα αποπληρώνονται οι δόσεις του δανείου που έχει συνάψει με την Ελλάδα μέχρι και το 2013, η κατάσταση θα μπορούσε να διευκολυνθεί πολύ στην κατεύθυνση μιας φόρμουλας ανάλογης εκείνης του Νοεμβρίου του 2012...
- Η ΕΚΤ, όπως αναφέρεται αρμοδίως, αναμένει επίσης μια διαβεβαίωση από το Eurogroup για τη συνέχεια της λήψης μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, για να κινηθεί αμέσως προκειμένου να διευκολύνει την ομαλοποίηση της χρηματοδότησης με την ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο QE...
- H κυβέρνηση στην Αθήνα χρειάζεται πάση θυσία ένα τέτοιο "φύλλο συκής", δηλαδή την ένταξη των ομολόγων στο QE για την ομαλοποίηση της κατάστασης στον τομέα της χρηματοδότησης, προκειμένου να δικαιολογήσει την προκαταβολική νομοθέτηση μέτρων στο φορολογικό και το συνταξιοδοτικό, όπως απαιτούν από κοινού τόσο η Ευρωζώνη όσο και το ΔΝΤ.
Μέρκελ - Ντράγκι
Η σημασία διασφάλισης αυτού του "φύλλου συκής" για όλες τις πλευρές συζητήθηκε, σύμφωνα με διπλωματικούς κύκλους, και στη συνάντηση Μέρκελ-Ντράγκι την Πέμπτη στο Βερολίνο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που συνδέονται με τη συνάντηση αυτή, "υπήρξε ταυτότητα απόψεων ότι η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πειστεί να νομοθετήσει τα απαιτούμενα μέτρα" και "ο ESM, με την υποστήριξη της Κομισιόν, θα εξετάσει πώς θα εφαρμοστεί η απόφαση του Μαΐου του 2016 για την πρόβλεψη των μεσοπρόθεσμων μέτρων...".
Μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής, αυτή η ισορροπία του τρόμου μεταξύ δανειστών και κυβέρνησης δεν είχε γείρει ακόμη προς καμία πλευρά. Το επίδικο, δηλαδή η κατάλληλη φόρμουλα για τη δρομολόγηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, δεν είχε ακόμη διαμορφωθεί.
Ενδέχεται να υπάρξει καθυστέρηση μέχρι να επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία, όπως παρατηρούσαν χθες κοινοτικοί αξιωματούχοι, αλλά "υπάρχει εμπειρία από όλες τις πλευρές τέτοια που να δικαιολογεί αισιοδοξία...".
Η δυσκολία της κυβέρνησης, βέβαια, να εισαγάγει ένα τέτοιο πακέτο μελλοντικών, αλλά εξαιρετικά ευαίσθητων, μέτρων (φορολογία-συντάξεις) στο ελληνικό Κοινοβούλιο είναι επαρκής λόγος για... καθυστερήσεις.
Οι πολιτικές αδυναμίες της κυβέρνησης
Το μεγάλο πρόβλημα του διαπραγματευτικού επιτελείου, για το οποίο υπάρχει σε έναν βαθμό και "κατανόηση" από την πλευρά των δανειστών, είναι οι πολιτικές "αντοχές" της κυβέρνησης. Οι αντοχές συνδέονται με τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων, αλλά και με τις –πολλές– διαφορετικές "φωνές" εντός του σχηματισμού ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ.
Την Πέμπτη ο πρωθυπουργός ανέφερε από τη Βουλή ότι "δεν είμαστε με την πλάτη στον τοίχο, αυτά που μας ζητούν είναι θέατρο του παραλόγου". Πρόσθεσε ότι, "λόγω όσων εισπράττουμε, έχουμε τη δυνατότητα να μην πέφτουμε στις παγίδες που μας στήνουν. Θα βγάλουμε τη χώρα από την κρίση, με την κοινωνία όρθια", υπονοώντας την υπέρβαση στόχου εσόδων.
Ωστόσο, η "άποψη" της επάρκειας χρόνου, που καθρεφτίζεται στις δηλώσεις του πρωθυπουργού, φέρεται να μην αντανακλά πλήρως τη θέση του διαπραγματευτικού επιτελείου της κυβέρνησης, που επιχειρεί και επιθυμεί μια συμφωνία... τώρα, γνωρίζοντας τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και το σχέδιο "Β" που προτάσσεται από κυβερνητικές πηγές για κομμάτιασμα της αξιολόγησης, αλλά και όσοι "αντιδρούν" σε οποιοδήποτε νέο μέτρο, οι οποίοι θα πρέπει είτε να "κατευναστούν" είτε να "θυσιαστούν", για να γίνει και πολιτικά εφικτή μια συμφωνία.
Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.
Διαβάστε ακόμα:
- Τα 4 ανταλλάγματα που ζητά η Ελλάδα για να δεχτεί νέα μέτρα έως 3,6 δισ.