Τετάρτη, 12-Οκτ-2016 09:25
Σε "παγίδα" χρονοκαθυστέρησης για δόσεις-χρέος η κυβέρνηση
Της Δήμητρας Καδδά
Ένα νέο "αφήγημα" περί χρονοκαθυστέρησης προκαλεί ο "λευκός" καπνός που δεν… ήρθε για την δόση των 2,8 δισ. ευρώ στο Eurogroup της προηγούμενης Δευτέρας, μετά την σκληρή γραμμή που τήρησαν στην μέχρι… κεραίας υλοποίηση των προαπαιτούμενων υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης πέριξ του Schaeuble.
Το "αφήγημα" ξεδιπλώνεται από χθες από τους αναλυτές και τις αγορές και σκιάζει το θετικό κλίμα προς τις αγορές και τους επενδυτές που επιθυμούσε να δημιουργήσει η Αθήνα. Και σύμφωνα με τις πρώτες εκθέσεις/αναλύσεις συμπαρασύρει όχι μόνο την δεύτερη αξιολόγηση που ξεκινά και επισήμως την προσεχή Δευτέρα αλλά και τις αποφάσεις απομείωσης του χρέους, συμμετοχής του ΔΝΤ και έναρξης του QE με τις οποίες συνδέεται. Πλέον η 24η Οκτωβρίου που συνεδριάζει το EWG είναι το νέο ορόσημο για την ολοκλήρωση της 1ης αξιολόγησης.
Προσπάθεια επιτάχυνσης δεύτερης αξιολόγησης
Παρ όλα αυτά, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, επιχειρείται να επιταχυνθεί η 2η αξιολόγηση με τα δεκάδες προαπαιτούμενά της για να μην δοθούν νέες "αφορμές". Σε αυτό το πλαίσιο θεωρείται εφικτό από κυβερνητικά στελέχη να ολοκληρωθεί έως το Eurogroup της 7ης Νοεμβρίου.
Ωστόσο, πέρα από την πραγματική δυνατότητα υλοποίησης των δεκάδων οροσήμων (σ.σ. η καθυστέρηση στη πληρωμή των οφειλών προς ιδιώτες από τα 1,8 δισ. ευρώ του Ιουνίου που έδωσε το "πάτημα" για την αναβολή της δόσης συνδέεται και με τις διαχειριστικές ικανότητες όσων υπουργών επέβλεπαν τις πληρωμές των φορέων αρμοδιότητάς τους το καλοκαίρι, ενώ τα μισά προαπαιτούμενα θεσπίστηκαν στο "και πέντε" τις προηγούμενες ημέρες…) υπάρχει και το θέμα της στάσης των δανειστών.
Το παρασκήνιο του Eurogroup
Σύμφωνα με πληροφορίες η καθυστέρηση στην πληρωμή των "φεσιών" που ανέβαλλε τις αποφάσεις για το 1,7 δισ. ευρώ αποτυπωνόταν στα "ψιλά γράμματα" της έκθεσης των δανειστών, αλλά η "παρατήρηση" αυτή φέρεται να υποτιμήθηκε πριν από την σύνοδο εντός και εκτός Ελλάδος, με την λογική ότι σε πολύ μεγάλο βαθμό υπήρχε επάρκεια εφαρμογής...
Ωστόσο η σκληρή γραμμή του άξονα κρατών πέριξ της Γερμανίας όπως αποτυπώθηκε στο Eurogroup πλέον μένει να φανεί πως θα αποτυπωθεί στην επόμενη σύνοδο του Νοεμβρίου που θα κρίνει αν όχι την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης (που επιθυμούν κυβερνητικές πηγές) τουλάχιστο την "πρόοδο" και την ευελιξία στην νέα επικαιροποίηση του μνημονίου για τη δεύτερη αξιολόγηση.
"Από τη στιγμή που αρχικά η λήψη αποφάσεων για τα 2,8 δισ. ευρώ είχε οριστεί για τις 15 Σεπτεμβρίου μένει αναπάντητο το ερώτημα γιατί δεν ελήφθη την Δευτέρα η απόφαση για τη δόση στις 10 Οκτωβρίου με αιτία στοιχεία του Σεπτεμβρίου που έναν μήνα πριν δεν θα ήταν σε κάθε περίπτωση διαθέσιμα" αναφέρει διπλωματική πηγή. Και συμπληρώνουν ότι την προηγούμενη εβδομάδα αξιωματούχοι της Ευρωζώνης διαβεβαίωναν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, το ίδιο και ο Επίτροπος Pierre Moscovici προσερχόμενος στη συνεδρίαση της Δευτέρας.
Οι αναλυτές
Το κλίμα χθες αποτυπώθηκε σε αναφορές ξένων οίκων όπως ο Fitch. Έκανε κάνει λόγο για υψηλό κίνδυνο να εκτροχιαστεί το πρόγραμμα και να βλέπει ενδεχόμενο παράτασης στις διαπραγματεύσεις της 2ης αξιολόγησης και το 2017 λόγω του εργασιακού.
Αλλά και η HSBC ανέδειξε το εργασιακό ως αιτία καθυστέρησης και εκτίμησε ότι η χώρα δεν αντιμετωπίζει καμία σημαντική αποπληρωμή χρέους μέχρι τον Ιούλιο του 2017 προδικάζοντας επίσης καθυστερήσεις στην ένταξη της Ελλάδας στο QE.
Η απόφαση
Την Δευτέρα, η απόφαση για τη δόση των 2,8 δισ. ευρώ χωρίστηκε πολιτικά σε δύο φάσεις, καθώς πολιτική έγκριση έλαβε μόνο το 1,1 δισ. ευρώ (που συνδέεται με τα 15 προαπαιτούμενα). Δόθηκε περιθώριο έως το επόμενο προγραμματισμένο EWG της 24ης Οκτωβρίου για την απόφαση και την εκταμίευση του υπόλοιπου 1,7 δισ. ευρώ που συνδέεται με την υποχρέωση οι φορείς του δημοσίου (ταμεία, νοσοκομεία κλπ) να διαθέσουν τουλάχιστον το 80% των χρημάτων που δόθηκαν τον Ιούνιο από τους δανειστές (1,8 δισ. ευρώ).
Πλέον οι θεσμοί περιμένουν τα αναλυτικά απολογιστικά στοιχεία από τους φορείς του δημοσίου που θέλουν έξι εβδομάδες να τα συλλέξουν κεντρικά στο ΥΠΟΙΚ, παραδεχόμενοι ωστόσο την πρόοδο που καταγράφεται στα στοιχεία Ιουλίου-Αυγούστου που παρουσιάστηκαν από τους κ.κ. Τσακαλώτο και Χουλιαράκη στο Eurogroup και στο έκτακτο EWG που προηγήθηκε.
Σύμφωνα με πληροφορίες ενστάσεις υπήρχαν και με το 1,1 δισ. ευρώ που συνδέεται με τα 15 προαπαιτούμενα και- τελικά- εγκρίθηκε πολιτικά. Μάλιστα δόθηκε - και γραπτώς - σύσταση για κατά προτεραιότητα εφαρμογή στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης του πεδίου του εποπτικού συμβουλίου του υπερταμείου.
Τα νέα πακέτα με προαπαιτούμενα
Τα "βασικά παραδοτέα" της δεύτερης αξιολόγησης περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
- Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής 2017-2020. Πρέπει να ψηφισθεί από τη Βουλή (έπρεπε να κατατεθεί έως τα τέλη Μαΐου 2016 και παραμένει στο συρτάρι με την κυβέρνηση να επιθυμεί μείωση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα μετά το 2018 μιλώντας πλέον ακόμη και για αναβολή της κατάθεσής τους για το επόμενο έτος).
- Αλλαγή του πλαισίου των ομαδικών απολύσεων, της συνδικαλιστικής δράσης και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
- Περικοπές στα ειδικά μισθολόγια μέσω της διαδικασίας "εξορθολογισμού", αλλαγή του καθεστώτος αξιολόγησης των επιδόσεων στο Δημόσιο και των προσλήψεων και νομοθεσία για το νέο μόνιμο σύστημα κινητικότητας.
- Ενεργοποίηση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.
- Νέο νόμο για την χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων.
- Μεταφορά στο νέο Ταμείο της δεύτερης ομάδας των ΔΕΚΟ που θα πρέπει να περιλαμβάνει βάση μνημονίου την ΕΚΧΑ (κτηματολόγιο).
- Συγκρότηση σε σώμα του ΔΣ του Υπερταμείου, καθορισμό των χαρτοφυλακίων ακινήτων/ΔΕΚΟ που θα αποκλειστούν από τη μεταφορά στο Ταμείο, αξιολόγηση των περιουσιακών στοιχείων των περιφερειακών αεροδρομίων και των λιμένων και μεταφορά στο νέο Ταμείο όσων δεν σχεδιάζεται να αναπτυχθούν, πλήρη λειτουργικότητα της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων.
- Πρώτη δημοπρασία για στο πλαίσιο του μηχανισμού NOME στην ηλεκτρική ενέργεια και οριστικοποίηση των νέων χρεώσεων στις εταιρείες ύδρευσης.
- Παρεμβάσεις στα κόκκινα δάνεια, τροποποίηση της νομοθεσίας για την εξωδικαστική διευθέτηση, αναθεώρηση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας για αποτιμήσεις αξίας ακινήτων σε κατασχέσεις με βάση την αγοραία αξία τους.
- Αναδιοργάνωση των τελωνείων.
- Ενεργοποίηση των παρεμβάσεων του ΟΟΣΑ για τα μη συνταγογραφούμενα φαρμακευτικά προϊόντα αποφάσεις για την απελευθέρωση των ρυθμισμένων δραστηριοτήτων των μηχανικών, για την απλοποίηση της αδειοδότησης, την θέσπιση σημείων μιας στάσης για τις επιχειρήσεις, την μείωση της γραφειοκρατίας, το κτηματολόγιο, την εφοδιαστική αλυσίδα.
- Σχέδιο δράσης για την εκπαίδευση και για την κατάρτιση.